Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (8 minutter siden):

Er det lov å sote en sånn ledbar montert i ettertid?

Og hvor går evt grensen for lys som ikke "teller med"?

Spør fordi eg lurer da eg kunne antatt at den ledbaren i midten her ikke teller med på en måte. Samme om man ønsker å dekke over slike stygge tvers over lys bak på bilen. Det kan jo åpenbart ikke være et krav å ha slike siden mange biler ikke har det. Men sånn egentlig tenker eg det har med hva på bilen skal ha?

Ikke lov med lys som er fabrikkmontert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde folie på mine lykter som dekket nesten hele kjørelys/parklys. Var helt tett folie.

Var null trøbbel med det på EU kontroll..

Slik type folie:

w600h600.png.6b662f36bb0204409835ad70ebe1f4ef.png

Men godt mulig det er ulovlig

Skrevet (endret)
Complexity skrev (45 minutter siden):

Jeg hadde folie på mine lykter som dekket nesten hele kjørelys/parklys. Var helt tett folie.

Var null trøbbel med det på EU kontroll..

Slik type folie:

w600h600.png.6b662f36bb0204409835ad70ebe1f4ef.png

Men godt mulig det er ulovlig

Det skulle vært oppdaget i kjøretøykontroll .
Eyebrow er dog ikke et fullt dekket lykteglass.

https://www.motor.no/aktuelt/vegvesenet-advarer-mot-trend-med-folie-pa-billyktene/297047

https://www.tv2.no/broom/dette-skjer-hvis-du-blir-stoppet/16376804/

AI
Det er ikke lov å klistre folie på lykter på kjøretøy, ifølge Statens vegvesen. 
Lykter som er godkjente fra fabrikanten skal ikke dekkes til med folie, og man risikerer å få bruksforbud dersom det er trafikkfarlig, selv om det vanligvis ikke fører til bot. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Du fremstår litt sutrete Simen.

Ja, jeg vet. Jeg syntes bare det var en overraskende engasjert hurra-stemning, litt for giret og blottet for kritisk tankegang. Følte det trengtes en voksen stemme. En som tar et steg tilbake og tenker litt høyt om det var så lur idé. En tante Sofie :p

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Syar-2003 said:

Det skulle vært oppdaget i kjøretøykontroll .
Eyebrow er dog ikke et fullt dekket lykteglass.

https://www.motor.no/aktuelt/vegvesenet-advarer-mot-trend-med-folie-pa-billyktene/297047

https://www.tv2.no/broom/dette-skjer-hvis-du-blir-stoppet/16376804/

AI
Det er ikke lov å klistre folie på lykter på kjøretøy, ifølge Statens vegvesen. 
Lykter som er godkjente fra fabrikanten skal ikke dekkes til med folie, og man risikerer å få bruksforbud dersom det er trafikkfarlig, selv om det vanligvis ikke fører til bot. 

Dekker ikke hele lykta nei, bare roer ned den lyskula litt og gjør det om til en smalere stripe.

angry-eyes-koplamp-wenkbrauw-stickers.jpeg.7821c285cc6c463395e5d12b5e673b44.jpeg

Tipper de på kontrollen bare har sett sjekket om parklys eksisterte og det gjorde det jo.

Skrevet (endret)
5 minutes ago, Simen1 said:

Ja, jeg vet. Jeg syntes bare det var en overraskende engasjert hurra-stemning, litt for giret og blottet for kritisk tankegang. Følte det trengtes en voksen stemme. En som tar et steg tilbake og tenker litt høyt om det var så lur idé. En tante Sofie :p

Soting av nærlys\langlys er helt tåpelig ja. Men å sote litt på parklys (som uansett er 10 ganger så kraftig i dag med LED kontra før med 2 watt glødepære) ser jeg ikke problemet med. Nå vet jeg ikke helt funksjonen til denne ledbaren på Juniper men antar det bare er kjørelys\parklys\estetisk lys den står for.

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
Complexity skrev (16 minutter siden):

Soting av nærlys\langlys er helt tåpelig ja. Men å sote litt på parklys (som uansett er 10 ganger så kraftig i dag med LED kontra før med 2 watt glødepære) ser jeg ikke problemet med. Nå vet jeg ikke helt funksjonen til denne ledbaren på Juniper men antar det bare er kjørelys\parklys\estetisk lys den står for.

Det er helt klart fra svv, og rigid. All folie (eller toning) på lykteglass (som ikke innehar fabrikkgodkjenning) er i utgangspunktet ulovlig - uten unntak (heldekkende eller ei).

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)
37 minutes ago, Syar-2003 said:

Det er helt klart fra svv, og rigid. All folie (eller toning) på lykteglass (som ikke innehar fabrikkgodkjenning) er i utgangspunktet ulovlig - uten unntak (heldekkende eller ei).

Ja det er vel fyfy men personlig ser jeg ikke store problemet med det.
Husker jeg hadde ulovelige tusenmetringer på en gammel bil engang - fordi parklysene (som såvidt glødet) var påslått hele tiden mens de andre lyktene og var på og da var det for mange lyskilder..
Man måtte også ha ekstralys parvis.. Var litt problematisk å opprettholde når ledbar ble en ting.

Men det meste av slike regler har vel løsnet opp i dag.

Hvordan er der forøvrig med å montere ekstra lys? Ser man får kjøpt lys å sette inn nede der refleksen står på Tesla som man plugger i bak fangern så de fungerer sammens med kjørelys\bremselys. Blir det også ulovelig?

Screenshot 2025-05-17 21.04.12.png

Edit: Ser det jo er krav om at biler skal ha refleks bak så ved å bytte dem ut med lys har man jo brutt det iallefall. Om ikke lysene fungerer som refleks når de av avslått.

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (9 minutter siden):

Ja det er vel fyfy men personlig ser jeg ikke store problemet med det.
Husker jeg hadde ulovelige tusenmetringer på en gammel bil engang - fordi parklysene (som såvidt glødet) var påslått hele tiden mens de andre lyktene og var på og da var det for mange lyskilder..
Man måtte også ha ekstralys parvis.. Var litt problematisk å opprettholde når ledbar ble en ting.

Men det meste av slike regler har vel løsnet opp i dag.

Hvordan er der forøvrig med å montere ekstra lys? Ser man får kjøpt lys å sette inn nede der refleksen står på Tesla som man plugger i bak fangern så de fungerer sammens med kjørelys\bremselys. Blir det også ulovelig?

Edit: Ser det er jo krav om at biler skal ha refleks bak så ved å bytte det ut med lys har man jo brutt det iallefall

Lys hjelper på, om de er på. Men hva om bilen er parkert og lysene er av, da er det lite som hjelper andre biler å se bilen langs veien.

Skrevet
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Ikke lov med lys som er fabrikkmontert.

Takk. Har aldri tenkt tanken eg da. Kan personlig ikke få for mye lys 🥸

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (46 minutter siden):

🤣🤣

Skrevet
Jotun skrev (4 minutter siden):

Takk. Har aldri tenkt tanken eg da. Kan personlig ikke få for mye lys 🥸

Jeg regnet med at du var glup nok til å klare å sette svaret i kontekst med spørsmålet ditt 🙄

Skrevet (endret)
Jotun skrev (1 time siden):

Nå henger eg ikke med syar?

Beklager, har på følelsen at jeg misforsto.
Gratulerer med dagen 🥂🇳🇴🙂

Endret av Syar-2003
Skrevet

👍 ikke umulig da eg takket for info og sa at eg uansett aldri hadde tenkt tanken å dekke over noen lykter 👍🇧🇻

Skrevet (endret)
On 5/17/2025 at 10:38 AM, Salvesen. said:

Ny AI generert video fra Paris! Er jo helt ÅPENBART på grunn av bare se da! Tommelen! Lang som pokker!

🤣🤣

<sarkasme>Definitivt AI generert, for dette går ikke an uten LiDAR og radar, og dessuten er der bare level 2</sarkasme>

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

for dette går ikke an uten LiDAR og radar

På finværsdager med god sikt er LiDAR ganske unødvendig. Er når sikten er dårlig LiDAR kommer inn som en fordel siden det fungerer annerledes enn øynene våre og ser ting vi eller kamera ikke ser. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Evil-Duck skrev (25 minutter siden):

På finværsdager med god sikt er LiDAR ganske unødvendig. Er når sikten er dårlig LiDAR kommer inn som en fordel siden det fungerer annerledes enn øynene våre og ser ting vi eller kamera ikke ser. 

Blir litt som CAT III landing på fly. Veldig bra når det trengs, men det er skjeldent. 

Det er iallefall svært sjeldent at synet stopper meg i trafikken. Men det skjer.

Dog har lidar også sine utfordringer, som alt annet.

Edit: det beste er nok en kombinasjon, men tesla valgte det vekk og pekte på støy og kostnader. Om det blir en mega feil vill tiden vise. Men det er ingen tvil om at de har kommet langt med kun vision. De har til og med slått av de andre sensorene de har i noen biler.

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (51 minutter siden):

Det er iallefall svært sjeldent at synet stopper meg i trafikken.

Men nå har du forhåpentligvis litt IQ, det har ikke en Tesla..

Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

<sarkasme>Definitivt AI generert, for dette går ikke an uten LiDAR og radar, og dessuten er der bare level 2</sarkasme>

Sarkasme her det til felles med vitser at de er aller morsomst første gangen. Etter 7-8 år med å forsøke å latterliggjøre FSD-skeptikerene har nok effekten begynnt å fade litt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...