Gå til innhold

ICE - Datafrihet til 99,- ekstra - 1000GB - 10Mbit


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke garantere at det virker 100 %, men det er det beste forslaget jeg har. Det kan tenkes at det ligger info på SIM som overstyrer dette, men prøv i hvert fall. :)

 

 

Det ligger info på SIM som overstyrer dette.  Har ikke ICE men Telia og oppdaget hvordan dette fungerte i fjor. Når jeg var i Spania så låste jeg telefonen til en operatør der nede for å hindre veksling (var en sterkere sender fra en annen operatør i nærheten men denne hadde ikke 4G).  Fungerte 100% i Spania.  Når jeg landet i Norge etter ferien så gikk telefonen automatisk tilbake til Telia uten at jeg hadde satt operatørvalg tilbake til auto eller valgt Telia sitt nettverk.

 

Et SIM-kort med ICE skal kunne veksle mellom ICE og Telia selv om roaming er av.  Det er mulig med flere "hjemmenettverk" i prioritert rekkefølge.   På samme måte som når OneCall byttet fra Telenor til Telia (når de ble kjøpt) så hadde de fortsatt NetworkNorway som sitt hjemmenett med prioritet 1, men byttet hjemmenett nummer 2 fra Telenor til Telia.  Kundene merket ikke noe av dette, bare en SIM-profil-update som ble sendt over-the-air til SIM-kortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min telefon kobler ikke til Telia dersom roaming er avskrudd, den benytter da bare sendere fra ICE. (Forutsatt at du har satt opp data APN korrekt, noe som ser ut til å fungere automatisk nå i motsetning til tidligere på ICE).

 

Hvis planen er å bruke ICE sine sendere på f.eks. en biltur, må en være oppmerksom på at senderne til ICE har vesentlig mye svakere dekning enn det Telia og Telenor har med en gang du kommer utenfor tett befolkede områder. Til f.eks. hyttebruk er det helt genialt dersom hytten ligger innenfor dekningen til ICE sine sendere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg testet med Ookla Speedtest og målte i dag 142 Mbit/sek i Lillestrøm.

Om du har muligheten og et Telia abonnement, kan du dra til Sørumsand og stille deg opp ca. 3-4 meter bortenfor inngangsdøra til Bunnpris og ta en test. Sist gang jeg peøvde fikk jeg 239 mbit/s ned via chili mobil abonnement, da i fjor høst. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har muligheten og et Telia abonnement, kan du dra til Sørumsand og stille deg opp ca. 3-4 meter bortenfor inngangsdøra til Bunnpris og ta en test. Sist gang jeg peøvde fikk jeg 239 mbit/s ned via chili mobil abonnement, da i fjor høst. :)

 

 

Fikk 259 mbps ned og 48 mbps opp på Sinnes (i Sirdal, Vest-Agder) i påsken.  Har Telia abonnement.  Var ca 400-500 meter fra masten i luftlinje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

PR. i dag så er det datapakken i hovedabonnementet som kan brukes i EU, fra 1.juni blir det 4 GB ekstra. Har du i dag en pahttps://www.tek.no/artikler/ice-data-frihet-bestar-vi-oker-ikke-prisen/463185kke på 6 GB så blir det 10 GB fra 1.juni.

Så hvis man har 6GB + frihet, får man altså 10GB hvis man er i f.eks Sverige, men "bare" 6GB på Telia's nett i Norge. Rimer ikke helt synes jeg...
Lenke til kommentar

Nyt heller den terabyten du får, ICE blir bedre og bedre. Jeg fikk 143 Mbit/sek i dag.

Hvis dere får mer enn 10 Mbit/s er det fordi dere benytter dere av Telia sitt nett og spiser av den inkluderte datamengden i abonnementet. Med en gang du er koblet til ICE sitt nett, er hastigheten maks 10 Mbit/s begge veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dere får mer enn 10 Mbit/s er det fordi dere benytter dere av Telia sitt nett og spiser av den inkluderte datamengden i abonnementet. Med en gang du er koblet til ICE sitt nett, er hastigheten maks 10 Mbit/s begge veier.

Det stemmer, men jeg har ikke "pakka", og da får jeg høyeste mulig hastighet når jeg henger på ICE+. Men, jeg må innrømme at jeg fikk hakeslepp da jeg målte hastigheten, og jeg dobbeltsjekket at jeg var koplet til ICE+.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det flere som har merket lavere hastighet for abonnement uten data frihet etter at ice annonserte det?

 

Kan være fordi eg bor i huttiheita kjent som Sogn og Fjordane, men når eg først fekk ice for litt over 2 år siden, var det stabilt 80+ mbit/s rundt omkring i både Sunnfjord og Nordfjord.

 

Men etter at data frihet ble annonsert merker eg at hastighet sakte falt, og nå i dag sliter eg med og få mer enn 10-20 mbit/s noe sted her i SoF.

 

Må vel være fordi ice sitt nett sliter å holde følge med forbruket her ute i mitt øde fylke. Er dette noe som folk ellers i landet har merket også?

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg, men på et gitt punkt i Lilestrøm måler jeg 120-140 mbit/sek hver eneste dag. Den mest nærliggende forklaringen på det du opplever er nok at antall brukere øker. ICE vokser i stor fart.

 

Ja, jeg antar det er noe slikt. Mest sannsynlig manglende kapasitet hos Ice for alle de nye brukerene.

 

Vet allerede at de har altfor lavt antall sendere her i Florø. Ice har kun en sender høyt på en haug midt i byen. Telenor og Telia derimot har begge sendere i det samme tårnet som Ice, men også 2-3 ekstra punkt spredt rundt i byen.

 

Men økningen virker litt for ekstrem selv for Ice. Å gå fra 100 Mbit/s til 10-15 mbit/s på en måned eller to er ganske irriterende.

 

Kan også være at data frihet bare er unaturlig populært akkurat her i Sogn og Fjordane.

Lenke til kommentar

Vi skal flytte, og nå skal Telenor ha enda mer for sitt fiber og vurderer da å hoppe på ICE til hjemmenettverket.

 

Kan man kjøpe et mobilbredbåndsmodem som er låst mot ICE og så koblet det opp mot hjemnenettverket? Skal brukes til streaming og surfing til en familie på 4. Noen som har testet?

Lenke til kommentar

Vi skal flytte, og nå skal Telenor ha enda mer for sitt fiber og vurderer da å hoppe på ICE til hjemmenettverket.

 

Kan man kjøpe et mobilbredbåndsmodem som er låst mot ICE og så koblet det opp mot hjemnenettverket? Skal brukes til streaming og surfing til en familie på 4. Noen som har testet?

vell 10mb er nok till  hd. men om dere er 4 som skal bruke samtidig vill det nokk bli en del bufring. når det kommer til 4g ruter kan di låses til et bestemt nettverk ja men husk at det kun er hovedsim som støtter datafrihet.

Lenke til kommentar

Det fungerer rimelig greit etter de jeg har hørt med, men det varierer nok alt etter kapasitet der du bor og dekningsforhold, så det enkleste er nok bare å kjøre en test selv evt høre med noen i nærheten som bruker det.

Der jeg bodde før var jeg akkurat i mellom to antenner så det var helt vesentlig å ha antennen helt på riktig plass ved databruk. Telefoni gikk som regel greit de fleste steder med flekkvis brudd i samtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...