Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo med 4 uskiltede gamle biler på sin eiendom.


JJ1992

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en nabo som driver "privat garasje" og skrur på biler på sin egen eiendom. Han eier til sammen seks biler hvor fire av de ikke har skilt. De to andre bilene parkerer han på offentlig vei og dette er et problem for folk som skal kjøre forbi. Om vinteren slipper ikke brøytebiler forbi og får ikke brøytet vekk snø.

Hva sier norske lover og regler angående dette? Er det lov for å han å så mange uskiltede biler som han skrur på og parkere de to andre bilene på veien? Disse bilene har stått parkert og ubrukt i over fire år.

Vi bor rekkehus og noen ganger så parkerer han på vår tomt.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun hvis de er i den forfatning at de faktisk forurenser. Ingen kan nekte deg å eie og oppbevare kjøretøy uten registreringsnummer på egen eiendom (eller en annens eiendom med tillatelse, for den saks skyld).

 

Jeg er ikke så sikker på det.

Her jeg bor finnes det kommunale forskrifter som beskriver hva som ikke kan lagres på egen tomt - som båter, bobiler, campingvogner - og uregistrerte biler.

 

/Ole

Endret av Ole3
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og der mener jeg samfunnet drar ting for langt. Jeg er på ingen måte noen anarkist, heller tvert om, men det er helt vanvittig om kommunen kan nekte meg å oppbevare en campingvogn eller en eldre bil på egen tomt. Grensen kan gå ved forurensning, men at naboen ikke liker det ville jeh brydd meg lite om. Sorry, TS..

 

Kun synsing her altså. Litt mer konkret; det er nok slik, dessverre, at det er variasjon i lokale regler for slikt. Kommunen vil nok være riktig sted å henvende seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og der mener jeg samfunnet drar ting for langt. Jeg er på ingen måte noen anarkist, heller tvert om, men det er helt vanvittig om kommunen kan nekte meg å oppbevare en campingvogn eller en eldre bil på egen tomt. Grensen kan gå ved forurensning, men at naboen ikke liker det ville jeh brydd meg lite om. Sorry, TS..

 

Kun synsing her altså. Litt mer konkret; det er nok slik, dessverre, at det er variasjon i lokale regler for slikt. Kommunen vil nok være riktig sted å henvende seg.

Hvis et slikt hus hadde stoppet brøytebilen fra å brøyte helt til innkjørselen din og det begynner å brenne i ditt hus hadde nok pipen vært en annen låt.

 

TS: Brannvesenet er nok interessert i å vite om eventuell redusert fremkommelighet i dette området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis et slikt hus hadde stoppet brøytebilen fra å brøyte helt til innkjørselen din og det begynner å brenne i ditt hus hadde nok pipen vært en annen låt.

 

TS: Brannvesenet er nok interessert i å vite om eventuell redusert fremkommelighet i dette området.

Men selvfølgelig... ok, jeg kunne slengt på samfunnssikkerhet i tillegg til forurensning i kommentaren min ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså her drar enkelte det veldig langt.

Ts skriver i samme innlegg at han skrur på bilene.

 

For at kommunen skal pålegge fjerning av avfall må det vises til at det faktisk er forurensende. En avskiltet bil er ikke automatisk vrak og forlatt.

 

Det er forskjell på en bil som står på en parkeringsplass og et istykkerrustet karosseri som står på et jorde.

 

Det eneste argumentet som gjenstår er hvorvidt det kan defineres som "skjemmende". Noen kommuner er kanskje nazi på dette og det er uansett noe ts må høre med den aktuelle kommunen for å avgjøre så det er ikke bare opp til en selv å avgjøre hvilke biler naboen kan og ikke kan ha stående.

 

I et tilfelle jeg kjenner til hadde en nabo en container med maling stående lagret på sin tomt og selv da måtte kommunen komme på befaring for å avgjøre om det utgjorde en miljøfare i form av lekkasjer.

 

Klart man kan Hamre i bordet med paragrafer, men til syvende og sist så er det opp til en skjønnsvurdering fra kommunen samt en egenvurdering av hvorvidt man ønsker et godt naboskap eller ikke basert på hva man nødvendigvis trenger å legge seg opp i.

 

Må si jeg et godt fornøyd med å bo på bygda i den forstand. Her er det ikke mange som legger seg opp i hva vi har på parkeringsplassen eller i hagen. Det rare er at de som virker til å ha minst toleranse for å bo tett på andre er de som på død og liv skal bo sånn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må si jeg et godt fornøyd med å bo på bygda i den forstand. Her er det ikke mange som legger seg opp i hva vi har på parkeringsplassen eller i hagen. Det rare er at de som virker til å ha minst toleranse for å bo tett på andre er de som på død og liv skal bo sånn.

Det som er irritasjonsmomentet er at enkelte bruker offentlig vei som oppbevaringsplass.

 

Dersom det er 50 hus i gata, og man stadig vekk må stoppe for møtende trafikk fordi naboen bruker det ene feltet som sin egen personlige oppbevaringsplass, når han samtidig har plass på eiendommen sin. Det er irriterende når gata ikke kan brøytes ordentlig pga. naboen oppbevarer ting på offentlig vei isteden for på sin egen eiendom.

 

Disse problemene er selvfølgelig langt større i tette nabolag, enn på bygda.

 

PS. Jeg har aldri forstått hvorfor offentlig vei skal kunne brukes som parkering/oppbevaringsplass..

Lenke til kommentar

Jeg ville ringt kommunen og hørt om reglene for akkurat denne veien her, om man kan stå der med biler og evt om det kan gjøres så lenge man vil. På egen tomt gjør man vel akkurat hva man vil så lenge man ikke forurenser grunnen. Men husk det, at om du gjør en stor sak ut av dette som får konsekvenser for han så vil det slå tilbake på en eller annen måte. Velg dine kamper med omhu, kanskje er det ikke verdt å ta denne kampen her. Jeg har full forståelse for at bilvrak kan virke skjemmende på mange men det er tross alt hans eiendom og kjøretøy, og forholdsvis lite du kan gjøre med det sannsynligvis. Jeg ville heller prøvd og blitt kjent med denne naboen, er utrolig hvor mange hyggelige folk det er rundt omkring. Kanskje har dere til og med mye å snakke om. "Man skal ikke skue hunden på hårene" er et gammelt ordtak som jeg liker godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

PS. Jeg har aldri forstått hvorfor offentlig vei skal kunne brukes som parkering/oppbevaringsplass..

 

Det med oppbevaringsplass kan jeg være med på, men parkering langs offentlig vei med fartsgrense 50 eller lavere er både innafor, lovlig og i mange tilfeller helt nødvendig. Ikke alle har parkeringsplass på egen tomt. 

 

Her er et godt eksempel. Sånn erre bare. 

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er irritasjonsmomentet er at enkelte bruker offentlig vei som oppbevaringsplass.

 

Dersom det er 50 hus i gata, og man stadig vekk må stoppe for møtende trafikk fordi naboen bruker det ene feltet som sin egen personlige oppbevaringsplass, når han samtidig har plass på eiendommen sin. Det er irriterende når gata ikke kan brøytes ordentlig pga. naboen oppbevarer ting på offentlig vei isteden for på sin egen eiendom.

 

Disse problemene er selvfølgelig langt større i tette nabolag, enn på bygda.

 

PS. Jeg har aldri forstått hvorfor offentlig vei skal kunne brukes som parkering/oppbevaringsplass..

Sålenge det er lovlig å stå der så er det uansett noe man må godta.

Jeg skjønner selvfølgelig at det kan være irriterende til en viss grad, men tonen jeg oppfatter er at ts blander problemene.

 

Hvis man irriterer seg over parkering ved offentlig vei så må man sjekke opp om det er lov å parkere der. Er det lov? Okay så er det ikke noe å gjøre annet enn å gi en vennlig beskjed man ikke forventer blir tatt hensyn til.

 

Hvis man irriterer seg over parkering på egen tomt så gir man beskjed. Blir ikke beskjeden respektert så setter man opp skilt og får bilen tauet på eiers regning.

(Da må man evt sjekke opp i hva dette involverer).

 

Hvis man er bekymret for miljøet så sender man en bekymringsmelding til kommunen så har du gjort ditt for å redde planeten (hvis din mistanke stemmer med virkeligheten) og du har havnet på kant med naboen.

 

 

Her må ts se på hva som er problemet og ikke legge alt i samme kurv.

Er problemet løst hvis ts får de uskiltede bilene fjernet og naboen fortsetter å parkere langs veien?

Jeg hadde kanskje fortsatt å parkere langs veien selv om parkeringen min sto tom hvis naboen irriterte meg og jeg visste dette var et irritasjonsmoment for ham og det var grunnen til at han startet konflikten.

 

 

I de tette nabolag hvor jeg kommer fra er det veldig vanlig at det står parkerte biler langs en side av veien og man må ofte sette ned farten når det kommer møtende biler og slippe hverandre forbi. Sånn er det bare og selv ser jeg ikke problemet med det. Jeg kan tenke meg mange grunner til at folk har behov for å stå på veien. Er det et stort problem så bør man vurdere å flytte ut av byen om mulig.

Alternativt involvere seg i politikk for å endre reguleringen, men da tror jeg man vil være kraftig i mindretall ettersom det er svært utfordrende med parkering i sentrumsnære strøk og en strengere regulering ville ødelagt for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...