Gå til innhold

Kulturdepartementet kartlegger om FIFA-pakker kan bli ulovlig i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig positiv utvikling vi ser rundt det jeg kaller et stort problem. FUT sin modell på mikrotransaksjoner er den verste av alle jeg har puttet penger i selv. Startet å spille fifa 97 hos en kompis og kjøpte 98 road to world cup selv på ps1. Jeg kjøpte ikke mitt eget eksemplar igjen før fifa 17. Brukte mye penger på pakker i FUT her. Så kom september igjen og et nytt fifa skulle slippes. Jeg var jo forberedt på det lenge, men det gikk ikke opp for meg hvor usaklig grådig og urettferdig forretningsmodellen deres var før dette. Har ikke kjøpt EA spill siden da, men innrømmer at jeg kan spille det gamle fut laget mitt fra 17 inne i mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Loot bokser er helt klart gambling. Ser ut til at mange unge bruker sparepengene sine på pakker(fifa),eller skins i fks. fortnite. Selv om ikke skins er gambling er det ihvertfall ikke en heldig utvikling.

Litt interessant sammenligning forøvrig, når jeg var kid(20-25 år siden) samlet jeg på basketkort, fotballkort var forsåvidt mer populært og fungerer likt. senere tok pokemon og pog over. Ser også nå niesa på 6 nå har hekta på LOL suprise.  edit: Selv om jeg aldri spilte det eller kjenner mye til det, men var ikke Magic kort også litt samme greia? 

 

Er/var det bedre å bruke pengene på disse tingene? det fungerer jo i prinsippet likt man kjøper en pakke, man vet ikke hva man får og det er en bitte liten sjanse for å få de sjeldne som er verdt noe/er ekstra kule/bra. Selvsagt man får noe fysisk, men man kan jo vel så gjerne ha glede av digitale skins som fysiske kort.

 

Poenget altså, er dette virkelig en ny uheldig utvikling eller er det noe som strengt tatt sikkert har vært i 20-30 år som har blitt digitalisert med tiden?

Endret av barezell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Loot boxer som kan omsettes i virkelige valuta, greit. Men spel som hearthstone eller andre der du kun får "untradeable items", burde for all del ikkje bli forbudt. Pakker i Hearthstone er i realiteten ikkje annsleis enn expansion pakker ein kjøper til andre spel.

 

Gambling er når man bruker penger på og åpne noe, og dermed håpe man får noe bra.

 

Fifa pakker feks blir at man åpner en, håper at en får Messi, får ikke Messi, og da åpner en ny i håp om at kanskje i DENNE pakken får jeg Messi, får da ikke Messi. Rinse and repeat.

 

Samme med Hearthstone pakker. Der har man legendary kort, og hvis man åpner en pakke og den ikke har en legendary, så åpner man neste i håp om at dette er pakken jeg får legendary. Rinse and repeat.

 

Imo, det er gambling om man kan omsette det man får til IRL penger eller ei, og jeg er bare enda mer positiv til dette og håper at flere land følger og ikke bare noen få land..

Lenke til kommentar

 

Loot bokser er helt klart gambling. Ser ut til at mange unge bruker sparepengene sine på pakker(fifa),eller skins i fks. fortnite. Selv om ikke skins er gambling er det ihvertfall ikke en heldig utvikling.

Litt interessant sammenligning forøvrig, når jeg var kid(20-25 år siden) samlet jeg på basketkort, fotballkort var forsåvidt mer populært og fungerer likt. senere tok pokemon og pog over. Ser også nå niesa på 6 nå har hekta på LOL suprise.  edit: Selv om jeg aldri spilte det eller kjenner mye til det, men var ikke Magic kort også litt samme greia? 

 

Er/var det bedre å bruke pengene på disse tingene? det fungerer jo i prinsippet likt man kjøper en pakke, man vet ikke hva man får og det er en bitte liten sjanse for å få de sjeldne som er verdt noe/er ekstra kule/bra. Selvsagt man får noe fysisk, men man kan jo vel så gjerne ha glede av digitale skins som fysiske kort.

 

Poenget altså, er dette virkelig en ny uheldig utvikling eller er det noe som strengt tatt sikkert har vært i 20-30 år som har blitt digitalisert med tiden?

Det er uheldig når man ikke kan få noe verdi tilbake.

 

La meg ta et eksempel, i Dota 2 kan man få noe sjeldent fra en loot box, og det kan man selge igjen på offisielt marked og kjøpe noe man vil ha, for eksempel spill. Eller selge det uoffisielt og få penger tilbake. Samme med CS GO.

 

Så under det første international championship hvor man kunne få en fysisk replica av trofeet vinnerne vant, så brukte jeg en del penger på å kjøpe lvler til jeg hadde nok til å få trofeet, og samtidig fikk jeg en drøss med loot boxer. Jeg åpnet nok loot boxer til å få alle sjeldne skins, og satt fortsatt igjen med en del loot boxer. Ventet i noen år slik at verdien økte, og fikk doblet investeringen min. Dette var ting man ikke fikk tak i lenger bortsett fra å kjøpe av andre spillere. Trofeet hadd jeg en stuns, solgte det for en fin penge på Finn.

 

Men når det gjelder spill som FIFA, som kommer med nytt spill hvert år, så mister det du kjøper verdien. Aner ikke om man kan selge det, men uansett, det har ikke noe verdi når neste spill kommer, så det er et problem. Og da mener jeg det er feil og ikke verdt pengene i det hele tatt.

Det er bare verdt pengene hvis man har en sjanse for å få pengene tilbake.

 

Så når man kjøpte Pokemon kort og fikk noe sjeldent, så hadde det en verdi, fordi det er noe man faktisk kan selge.

 

Loot boxer er gambling, fordi man bruker penger på å kanskje få noe sjeldent, men det er en prosentvis sjanse for det. Og det er ikke riktig å utsette yngre folk for slikt. Man burde kunne kjøpe det man vil ha direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode nyheter. Spiller ikke Fifa, men lootbokser generelt er virkelig noe av det verste i spillbransjen og det trenger å gå vekk. Om det hadde blidd ulovlig i norge hadde det bare vært fantastisk.

 

Hjelper ikke oss så alt for mye om ikke det blir ulovlig overalt. Spill blir designet med tanke på at du skal kjøpe lootbokser, og du blir kanskje ikke konkurrasedyktig om du bare har basic ting som følger med base spillet. Dette mener jeg generelt og ikke bare om fifa.

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig ikke noe om at det må et forbud på banen fordi det finnes individer uten impulskontroll. Hvorfor skal ikke jeg få lov til å kjøpe noen loot crates i et spill jeg liker, hvis jeg har råd til det en gang i blandt?

 

(Personlig hadde jeg foretrukket loot crates i f.eks Black Ops 4, enn det "battle pass" opplegget de har implementert.)

Lenke til kommentar

snip

Enig, det blir selvsagt en klar forskjell på verdien i spillene hvor du faktisk beholde stuff utenfor spillet og trade, spesielt når det kan trades i penger. Selv om begge deler kan klassifiseres som gambling og dermed være en del av problemet.

 

Til tross for at jeg har svidd av en hel del på fifa opp i gjennom så er jeg enig i at det like greit kan fjernes, men imo er det minst like ille og like viktig å få loot bokser og micro transactions ut av singelplayer spill. Der hører de hvert fall ikke hjemme. Spesielt ikke slik som i assasins creed hvor de også tar penger for DLC/season pass. grøss.

Lenke til kommentar

 

(Personlig hadde jeg foretrukket loot crates i f.eks Black Ops 4, enn det "battle pass" opplegget de har implementert.)

 Enig i denne. Battlepass er kjedelig. alle ender opp med det samme og det er ikke noe spennende. Grind for stuff. 

 

Loot boxer i seg selv er jo spennende. sjansen for å få noe shiny er gøy, men det burde være veldig veldig mulig å implementere loot boxes uten at de går ann å kjøpe de for ekte penger. F.eks få de på lvl up eller kjøpe de for in game currency. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig ikke noe om at det må et forbud på banen fordi det finnes individer uten impulskontroll. Hvorfor skal ikke jeg få lov til å kjøpe noen loot crates i et spill jeg liker, hvis jeg har råd til det en gang i blandt?

 

(Personlig hadde jeg foretrukket loot crates i f.eks Black Ops 4, enn det "battle pass" opplegget de har implementert.)

Det er et greit standpunkt å ha om kun tenker impulskontroll. Men hva med å spille fair. Er vel ikke greit at motstanderen har mye bedre spillere enn deg bare fordi han vant i lotto,har rike foreldre eller tjener godt med penger for jobben han er ansatt til? I tillegg har vi streamere på twitch som har "alt" det beste som haugevis med unger sitte å ser på hver dag, men som er uoppnåelige for dem. Jeg mener også dette sender et uheldig signal og at vi ikke skal forvente at barn har like god impulskontroll som voksne.

Endret av Peteguy
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk sånn at mange lover og regler lages for å beskytte folk med varierende grad av impulskontroll, deriblant barn.

 

Hvis utgiverne vil ha mer penger for spillene sine får de sette opp utsalgsprisen (den har jo vært den samme i snart 30 år). Alle som kjøper en fullversjon skal ha samme tilgang på det samme innholdet.

Lenke til kommentar

 

 

(Personlig hadde jeg foretrukket loot crates i f.eks Black Ops 4, enn det "battle pass" opplegget de har implementert.)

 Enig i denne. Battlepass er kjedelig. alle ender opp med det samme og det er ikke noe spennende. Grind for stuff. 

 

Loot boxer i seg selv er jo spennende. sjansen for å få noe shiny er gøy, men det burde være veldig veldig mulig å implementere loot boxes uten at de går ann å kjøpe de for ekte penger. F.eks få de på lvl up eller kjøpe de for in game currency. 

Med en kjedelig battlepass vet du iallefall hva du får. Vil heller ha slik by the numbers DLC enn gambling dlc hvor man kan ende opp å bruke flere hundre kroner opptil tusenvis om man blir hekta nokk på at man absolutt må ha det våpenskinnet, den outfitten, osv.

 

Om det også kunne kommet en lov om at det ikke er lov å ta betalt for timesaver pakker i spill og heller at utviklere må balansere spillene sine slik at man ikke må grinde seg ihjel, hadde jeg blidd kjempeglad.

Lenke til kommentar

Med en kjedelig battlepass vet du iallefall hva du får. Vil heller ha slik by the numbers DLC enn gambling dlc hvor man kan ende opp å bruke flere hundre kroner opptil tusenvis om man blir hekta nokk på at man absolutt må ha det våpenskinnet, den outfitten, osv.

 

Om det også kunne kommet en lov om at det ikke er lov å ta betalt for timesaver pakker i spill og heller at utviklere må balansere spillene sine slik at man ikke må grinde seg ihjel, hadde jeg blidd kjempeglad.

Nå var jo hele poenget mitt at man fint kan ha loot boxer spill uten å ha microtransactions.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget altså, er dette virkelig en ny uheldig utvikling eller er det noe som strengt tatt sikkert har vært i 20-30 år som har blitt digitalisert med tiden?

 

Logget inn for å kommentere samme sak, barezell.

Jeg drev med Magic en periode og det er helt klart den samme saken som f.eks FIFA kortpakkene som nevnes i artikkelen.

Noen av de kortene er verdt masse penger idag f.eks. så muligheten for økonomisk gevist var der, i tillegg til gevinsten ved å knuse venner med et episk kort :)

 

TL;DR (Så lenge det er innhold tilgjenglig for alle eller ikke kritisk for å nyte/være god i spillet så selg i vei.)

 

Jeg har fått Fortnite-skins, lootboxes, CS skins etc etc langt opp i vrangstrupen, men det å selge kortpakker med "nyttig/spillbart" innhold har jeg ikke noe imot så lenge det finnes alternativer som å trade eller anskaffe seg de samme kortene/mulighetene ved å legge inn hardt arbeid f.eks.

Dette krever selvfølgelig at det ikke er lagt opp til å ta 10 år å tjene nok in-game currency til selv de enkleste tingene (ser på deg CoD...).

 

Det å ta ekte penger (opptil prisen av et AAA spill!) for kosmetiske gjenstander o.l er avskyelig, men påvirker ikke min hverdag noe. Foreldre for heller bare tåle å bli litt upopulære ved å si "NEI".

 

Jeg kommer ikke til å legge mer penger i slikt, men har ikke noe imot om andre har nok å bruke på det.

Snarveier til innhold har det vært mulig å kjøpe i lang tid. Og er fint for de med lite tid/mye penger. Andre får heller være realistiske og klare seg med litt mindre.

Snarveier til seier er derimot en litt annen sak og innen competetiv gaming må skaperne jobbe hardt for å ikke spenne bein på seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...