Gå til innhold

Spørsmål vedrørende utsettelse av betaling i lånekassen og renter?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har som student lånt penger av statens lånekasse som jeg nå tenkte å betale tilbake i sin helhet ved endt studium. La oss si 100 K. Ser nå at det tilbys betalingsutsettelse.

 

Jeg kan innfri hele lånet i dag uten at renter begynner å løpe.

 

Men hva skjer hvis jeg utsetter lånet med 6 måneder? Vil det bare forskyve hele nedbetalingsplanen med 6 måneder eller vil jeg måtte betale renter i tillegg for denne perioden? Dvs 100 K + 6 måneders rente?

 

Synes ikke det var helt klart ut fra Lånekassen sine hjemmesider, men jeg tolker det som at renter begynner å løpe først etter 6 måneder og at jeg fortsatt kan innfri hele lånet på 100 K da. Men hørtes litt for godt ut til å være sant.

 

Takker for svar :)



Anonymous poster hash: c97e8...a0e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at hvis du har planer om å kjøpe bolig, så kan det være bedre å ha 100K i ekstra egenkapital enn å ha 100K mindre i lån.

 

Studielånet er dyrere enn det billigste boliglånet hvis du er under 34 år. Da kan det være bedre å betale ned studielånet enn boliglånet, hvis det er pengene som teller.

Endret av Riktig Lønn
Lenke til kommentar

Det som ofte er en hindring, spesielt ifm første boliglån, er lite egenkapital. Da er det bedre å ha 100K i banken enn å ha 100K mindre gjeld.

 

Jeg prøvde ikke å si noe om hvilken gjeld som er billigst eller dyrest, men at egenkapital er vanskelig å oppdrive når man nettopp er ferdig med studier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Studielånet er dyrere enn det billigste boliglånet hvis du er 34 år. Da kan det være bedre å betale ned studielånet enn boliglånet, hvis det er pengene som teller.

Det forutsetter at du faktisk får boliglånet. Og for mange nyutdannede er det egenkapitalen, ikke betjeningsevnen, som teller. Alt som ikke er sikret i bolig kan i utgangspunktet brukes som egenkapital, så studielån er supert i så måte.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for svar! Det var egentlig som fryktet. :)

 

 

Husk at hvis du har planer om å kjøpe bolig, så kan det være bedre å ha 100K i ekstra egenkapital enn å ha 100K mindre i lån.

 

Bra innspill. Jeg har fått litt motstridende svar her. Trodde selv det var som du sier, men noen sier at det er total gjeld som betyr noe slik at det ikke spiller noen rolle om jeg har 500K i "egenkapital" fra studielån når dette uansett er gjeld.

 

Jeg skal eller kan ikke kjøpe bolig før om sannsynligvis 1-2 år, men om det vil gi meg en stor fordel, så kanskje jeg skulle beholde studielånet til dette enn så lenge? Akkurat nå står disse på en høyrente konto. Har i tillegg kr 200 000 av oppsparte egne midler. 

 

Så kanskje det med egenkapital faktisk kan ordne seg (jeg har ikke noen til å kausjonere).



Anonymous poster hash: c97e8...a0e
Lenke til kommentar

Bra innspill. Jeg har fått litt motstridende svar her. Trodde selv det var som du sier, men noen sier at det er total gjeld som betyr noe slik at det ikke spiller noen rolle om jeg har 500K i "egenkapital" fra studielån når dette uansett er gjeld.

Total gjeld kan ikke overstige 5x inntekt. Du får ikke låne mer enn 85% av boligverdi.

 

Det betyr: For hver ekstra krone du har i studielån vil du få en krone mindre i boliglån. Men for hver ekstra krone du har i egenkapital kan du få 5 kroner ekstra i lån.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Det var egentlig som fryktet. :)

 

 

 

Bra innspill. Jeg har fått litt motstridende svar her. Trodde selv det var som du sier, men noen sier at det er total gjeld som betyr noe slik at det ikke spiller noen rolle om jeg har 500K i "egenkapital" fra studielån når dette uansett er gjeld.

 

Jeg skal eller kan ikke kjøpe bolig før om sannsynligvis 1-2 år, men om det vil gi meg en stor fordel, så kanskje jeg skulle beholde studielånet til dette enn så lenge? Akkurat nå står disse på en høyrente konto. Har i tillegg kr 200 000 av oppsparte egne midler.

 

Så kanskje det med egenkapital faktisk kan ordne seg (jeg har ikke noen til å kausjonere).

 

Anonymous poster hash: c97e8...a0e

All gjeld telles med, men det er egne krav om egenkapital som gjør dette viktig:

 

Banker krever ofte 15% egenkapital. Gitt at du har 200K i baken så kan du med dette som egenkapital maks låne 1,133M. Dvs boligen kan maks koste 1,333M. Med 300K EK kan du låne 1,8M, boligen koste 2M og du har fortsatt 15% EK.

 

Hvor mye du kan låne er også basert på lønn og annen gjeld. Si at banken mener du kan låne 2M, men du har 100K i gjeld, så får du låne 1,9M - gitt at du har nok EK.

 

Som du ser så er ofte manglende EK en større begrensning enn mye gjeld. Og dersom du har de 100K i banken, så har du alltid mulighet til å betale ned denne gjelden hvis det er nødvendig eller baken krever det. Dersom du betaler ned studielånet med en gang, så har du ingen måte å få tatt opp et nytt usikret lån med like gode betingelser.

 

Du har i tillegg andre utgifter ifm boligkjøp. Er det selveier må du betale 2,5% dokumentavgift. Du må ha møbler hvitevarer etc. Slike utgifter må også dekkes med oppsparte midler.

 

Så vidt jeg kan se på finansportalen.no så får du like gode renter på de beste vanlige sparekontoene som renten på studielånet. Du taper altså ingen ting på å ha pengne stående, men får økt fleksibilitet. Jeg hadde derfor puttet pengene på sparekonto og ventet. Det å ha en fornuftig sum stående er uansett lurt - i hvert fall når alternativet er å betale ned studielån. Hadde du hatt kredittkortgjeld hadde saken vært en annen.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Som mange her sier: Behold pengene på konto. Det tar lang tid å spare opp 100k. 

I tillegg er ikke studielånet så altfor ille å ha. Renter og avdrag stopper hvis du blir arbeidsledig, det fryser eller slettes hvis du blir ufør, og det er en veldig snill kreditor som gir deg opptil 36mnd utsettelse på betalingen, forutsatt at du sier fra før forfall. 

 

Du trenger 150'000 i egenkapital pr. million du skal kjøpe bolig for. Lånte penger er også egenkapital (absurd nok). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar alle sammen! :)

 

Ikke at det er så viktig, men jeg spør egentlig for en venninne som ikke har brukerkonto her. Personlig hadde jeg selv valgt å beholde pengene uavhengig av om jeg skulle kjøpe bolig nå eller ikke.

 

Jeg fikk nå svar på det jeg egentlig spurte om, men det hadde vært morsomt å fulgt opp boligtråden. Min venninnes store drøm er å kjøpe egen bolig. Jeg mener det skal være mulig, men har ikke undersøkt det nærmere.

 

Noen data:

 

1. Har ikke kausjonist og vil sannsynligvis heller ikke få det.
 

2. Har 500K på konto fra studielån. Dette er all gjeld hun har.
 

3. Har 175K cash som hun har spart opp.

4. Dvs. 675K i egenkapital om man kan regne med studielånet.
 

4. Ikke i full fast stilling og skal sannsynligvis begynne å studere igjen til høsten i 3 nye år.

 

Jobber deltid fast annenhver helg. Det gir netto 5K i måneden. Har i tillegg en del strøjobber og frilans oppdrag, så kan bli opp mot 10K, men det er vel fast inntekt banken ser på.

 

Generelt har hun mulighet til å ta på seg flere vakter og jeg innbiller meg at hun har mulighet til å få tilnærmet 100% om hun hadde hatt behov for det. 

 

Har hun noe som helst mulighet til å få kjøpt bolig per dags dato?

 

Jeg forutsetter da 

 

a) avdragsfrihet i tre år
 

b) en garanti fra arbeidsgiver om mulighet for å jobbe mer når hun skulle ønske det og kanskje til og med garanti om 100% om ønskelig. Sistnevnte brukte jeg faktisk selv en gang jeg søkte et annet lån (hadde stående jobbtilbud).
 

c) bolig med leietaker hvor leieinntekten kan bidra til å betjene lånet

 

Har hun noe som helst sjanse til å kjøpe bolig nå? :)

 

Tusen takk for alle svar! :)

 


Anonymous poster hash: c97e8...a0e



Anonymous poster hash: c97e8...a0e
Lenke til kommentar

Min subjektive mening er at med 10K har man ingen ting å gå på. Det er allerede svært lavt og legger du på renter så er det enda mindre.

 

Jeg vet ikke hvor mye det hjelper at arbeidsgiver sier hun kan jobbe 100% når planen er å studere 100%. Slutter hun å studere så må hun betale renter og avdrag, så da må hun betraktelig opp i lønn - men 100% stilling gir antagelig det.

 

Jeg tror man må gå og snakke med banken. De kan være forståelsesfulle og se på det som en god langsiktig investering. Vet andre som har fått huslån som studenter (men det var for 15 år siden, så vet ikke om praksis er endret).

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :)

 

Min subjektive mening er at med 10K har man ingen ting å gå på. Det er allerede svært lavt og legger du på renter så er det enda mindre.

Jeg vet ikke hvor mye det hjelper at arbeidsgiver sier hun kan jobbe 100% når planen er å studere 100%. Slutter hun å studere så må hun betale renter og avdrag, så da må hun betraktelig opp i lønn - men 100% stilling gir antagelig det.

Jeg tror man må gå og snakke med banken. De kan være forståelsesfulle og se på det som en god langsiktig investering. Vet andre som har fått huslån som studenter (men det var for 15 år siden, så vet ikke om praksis er endret).

 

 

Det som blir svært vanskelig er årslønn. Du er virkelig avhengig av MYE godvilje med såpass lav lønn.

 

Med tanke på 100% så var ikke tanken at hun nødvendigvis skulle det, men at hun kan si til banken at skulle det bli problemer, så er hun villig til å legge alt annet til side og ta en 100% stilling. Mer som en sikkerhet til banken. Men utgangspunktet må jo være at hun får det til å gå rundt slik det er nå med 20% stilling/10K + leieboer + studielån og avdragsfrihet i tre år.

 

Men høres ut som jeg har vært litt for optimistisk?

 

Det spørs vel litt på størrelsen på boliglånet også. Dette er jo i Oslo, så det er jo ikke noe gunstig sånn sett.

 

Har inntrykk av at veldig mange andre kjøper leilighet som studenter, men sannheten er vel at disse har foreldre med sterk økonomi i ryggen som enten kausjonerer eller til og med kjøper leiligheten.



Anonymous poster hash: c97e8...a0e
Lenke til kommentar

Det kan være jeg har vært litt for optimistisk da. Men tenker uansett at jeg har lyst å spørre banken eller sende en søknad.

 

Om ikke - er det bare å betale pengene tilbake? Personlig hadde jeg nok ikke gjort det, men hun ønsker ikke ta noe særlig risiko. 

 

Ser at renten i lånekassen er på 2,47 % over 3 år fast nå. 

 

Er virkelig den beste innskuddsrenten på like over 2% nå? Er det ingen andre alternativer til avkastning på kapital enn aksjemarkedet? Mulig obligasjoner kunne vært noe.

 

Men jeg ønsker ikke gi for mye tips når det ikke er mine penger, så kanskje det bare må bli bolig eller tilbakebetaling. Samtidig synes jeg det er å la en potensielt god mulighet gå til spille om det blir tilbakebetaling...



Anonymous poster hash: c97e8...a0e
Lenke til kommentar

Dette er og blir en no-brainer. 

 

Det er helt åpenbart at hun ikke bør betale inn ett øre mer enn nødvendig til lånekassen. 

 

Selv om det ofte sies at Staten er Norges verste kreditor, så er faktisk Lånekassen en av de greieste. 

Hvilke andre kreditorer gir deg rett til 36 mnd avdragsfrihet? (dog med renter). Gir deg rett til ytterligere avdragsfrihet hvis under visse andre forhold. Rett til rentefrihet hvis inntekten din er for lav. Sletter gjelden din hvis du blir ufør eller dør. 

 

Bankene vet dette. Så i forbindelse med forhandling om boliglån kan man få litt bedre betingelser hvis man stiller med cash istedenfor å gjeld i Lånekassen. For dem er det mye bedre at du har f.eks 200 000 i cash og 200 000 i lån hos Lånekassen, enn at du har 0,- i cash, og 0,- i gjeld til Lånekassen. 

 

Jeg antar at hun har syltet ned en del i BSU? Hvis ikke så er det bare å fylle på. Hos meg er faktisk BSU renter høyere enn renten på lånet mitt, så jeg har latt det bli stående der selv om jeg ikke kan fylle på lenger pga alder. 

 

Det finne også gode muligheter for å få god rente ved å sette inn penger hos visse forbrukslånstilbydere. Minuset her er at det kan ta laaaang tid å få ut pengene igjen. Lengste jeg har hørt er 30 dager. Man må "si opp", og så har man en form for oppsigelsestid. Så pengene er dermed "låst" en stund.  

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg har som student lånt penger av statens lånekasse som jeg nå tenkte å betale tilbake i sin helhet ved endt studium. La oss si 100 K. Ser nå at det tilbys betalingsutsettelse.

 

Jeg kan innfri hele lånet i dag uten at renter begynner å løpe.

 

Men hva skjer hvis jeg utsetter lånet med 6 måneder? Vil det bare forskyve hele nedbetalingsplanen med 6 måneder eller vil jeg måtte betale renter i tillegg for denne perioden? Dvs 100 K + 6 måneders rente?

 

Synes ikke det var helt klart ut fra Lånekassen sine hjemmesider, men jeg tolker det som at renter begynner å løpe først etter 6 måneder og at jeg fortsatt kan innfri hele lånet på 100 K da. Men hørtes litt for godt ut til å være sant.

 

Takker for svar :)

 

Anonymous poster hash: c97e8...a0e

 

Hei.

 

Dette er veldig enkelt. Har sjekket ut dette selv og Lånekassen vil legge til renter på beløpet ditt enda du utsetter nedbetalingen. Det fører til svært store ekstrakostnader for deg som låntaker, og anbefales derfor ikke som en løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...