Gå til innhold

Spørsmål vedrørende utsettelse av betaling i lånekassen og renter?


Anbefalte innlegg

Dette er veldig enkelt. Har sjekket ut dette selv og Lånekassen vil legge til renter på beløpet ditt enda du utsetter nedbetalingen. Det fører til svært store ekstrakostnader for deg som låntaker, og anbefales derfor ikke som en løsning.

Hvordan kan det bli store ekstra rentekostnader ved å bruker 200k i bankinnskudd til å betale lånet i lånekassen på 200k for deretter å låne 200k ekstra til bolig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan det bli store ekstra rentekostnader ved å bruker 200k i bankinnskudd til å betale lånet i lånekassen på 200k for deretter å låne 200k ekstra til bolig?

Mitt svar er knyttet til OP sitt opprinnelige spørsmål om utsettelse av nedbetaling/påløpte renter. Jeg poengterte at det vil tilløpe store rentekostnader hvis man velger å utsette nedbetalingen på studielånet (opp til maks 36 måneder). Det vil naturligvis være proporsjonalt med hvor mye man har i studiegjeld.

 

Forøvrig så ser jeg ikke poenget ved å tømme bankkontoen for å kunne øke kredittrammen på boligkjøpet. Studielån har noen av de gunstigste rentebetingelsene som finnes. Dessuten gjør kravet om 10% EK (15% i Oslo) at det blir vanskelig å stille opp hos banken med tom sparekonto.

Endret av CobyR
Lenke til kommentar

Mitt svar er knyttet til OP sitt opprinnelige spørsmål om utsettelse av nedbetaling/påløpte renter. Jeg poengterte at det vil tilløpe store rentekostnader hvis man velger å utsette nedbetalingen på studielånet (opp til maks 36 måneder). Det vil naturligvis være proporsjonalt med hvor mye man har i studiegjeld.

Det vil medføre svært lave netto rentekostnader ved å utsette nedbetalingen av studielånet dersom man har pengene på en høyrentekonto i steden. Renten er omtrent den samme.

Lenke til kommentar

Det vil medføre svært lave netto rentekostnader ved å utsette nedbetalingen av studielånet dersom man har pengene på en høyrentekonto i steden. Renten er omtrent den samme.

Det er jeg saktens ikke uenig i. Man kan også fint nedbetale gjeld med et høyere rentenivå, for å bli kvitt disse forpliktelsene tidligere. Men det finnes mange unge nordmenn som får et sjokk senere i livet etter å ha utsatt studielånet til fordel for annen morro i lang tid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tenker også at det er en no-brainer, men jeg vet ikke hva jeg skal foreslå at hun gjør med pengene? 

 

Personlig hadde jeg sikkert tatt sjansen på å sette alt eller halvparten i aksjemarkedet (indeksfond) og resten til så høy rente som mulig og/eller kanskje obligasjoner. Men dette er godt ovenfor hennes risikotoleranse og jeg vil heller ikke råde henne til det ettersom det faktisk involverer risiko.

 

Hun sparer i BSU, så kan nok maksimere den posten, men det utgjør vel ikke en veldig stor andel av hva hun har til rådighet.

 

Det med rente hos de som tilbyr forbrukslån har jeg aldri hørt før. Er det bare å kontakte de?

 

Så lenge hun finner en måte pengene kan forrentes mer enn hun betaler til Lånekassen, så tenker jeg at det er dumt å betale de tilbake nå, men trenger en konkret plan. :)

 

Dette er og blir en no-brainer. 

 

Det er helt åpenbart at hun ikke bør betale inn ett øre mer enn nødvendig til lånekassen. 

 

Selv om det ofte sies at Staten er Norges verste kreditor, så er faktisk Lånekassen en av de greieste. 

Hvilke andre kreditorer gir deg rett til 36 mnd avdragsfrihet? (dog med renter). Gir deg rett til ytterligere avdragsfrihet hvis under visse andre forhold. Rett til rentefrihet hvis inntekten din er for lav. Sletter gjelden din hvis du blir ufør eller dør. 

 

Bankene vet dette. Så i forbindelse med forhandling om boliglån kan man få litt bedre betingelser hvis man stiller med cash istedenfor å gjeld i Lånekassen. For dem er det mye bedre at du har f.eks 200 000 i cash og 200 000 i lån hos Lånekassen, enn at du har 0,- i cash, og 0,- i gjeld til Lånekassen. 

 

Jeg antar at hun har syltet ned en del i BSU? Hvis ikke så er det bare å fylle på. Hos meg er faktisk BSU renter høyere enn renten på lånet mitt, så jeg har latt det bli stående der selv om jeg ikke kan fylle på lenger pga alder. 

 

Det finne også gode muligheter for å få god rente ved å sette inn penger hos visse forbrukslånstilbydere. Minuset her er at det kan ta laaaang tid å få ut pengene igjen. Lengste jeg har hørt er 30 dager. Man må "si opp", og så har man en form for oppsigelsestid. Så pengene er dermed "låst" en stund.  

 



Anonymous poster hash: c97e8...a0e
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut til at det går mot tilbakebetaling av studielån. Virker vanskelig å få en relativt trygg avkastning som i det minste matcher rentenivået i lånekassen. Aksjemarkedet blir trolig for risikabelt når horisonten  i verste fall ikke er lenger enn 2-3 år.

 

I så fall måtte det bli halve beløpet i aksjemarkedet, resten i BSU og resten på høyrente. Men jeg er ikke komfortabel med å gi dette rådet til andre. Personlig hadde jeg kanskje tatt sjansen.

 

Noen andre ideer?

 

Jeg sitter med den oppfatning at det er dumt å betale tilbake lånet og at det kan brukes som potensiell "EK" eller at man kan gjøre noe bedre med pengene enn å betale det tilbake. Men mangler allikevel klare alternativer og en plan...



Anonymous poster hash: c97e8...a0e
Lenke til kommentar

BB Finans har 2,22% rente på sparepengene. Det er risikofri plassering, sikret av Bankenes Sikringsfond, og den renta matcher renta til Lånekassen rimelig bra. Å gjøre det du ser ut til å gjøre er ren idioti så lenge man klarer å holde fingra borte fra pengene frem til boligkjøp 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Jeg mener at det ikke er noen grunn til å betale tilbake hele beløpet nå dersom du har behov for egenkapital til bolig de neste fem årene. Jeg hadde uten tvil beholdt de og fylt nedbetalingsplanen til lånekassen.

 

 

BB Finans har 2,22% rente på sparepengene. Det er risikofri plassering, sikret av Bankenes Sikringsfond, og den renta matcher renta til Lånekassen rimelig bra. Å gjøre det du ser ut til å gjøre er ren idioti så lenge man klarer å holde fingra borte fra pengene frem til boligkjøp 

 

Det er det jeg også tenker. 

 

Men 2,22 % rente hos BB Finans er altså eneste alternativ til en "trygg" avkastning? 

 

Tenker også å foreslå å sende en mail til banken hun alt har pengene hos for å høre om det er mulig å forhandle litt på rentenivået, men vet ikke om det er noe håp der. Kanskje eventuelt om man forplikter seg for å låse pengene i 2-3 år.

 

Hadde det ikke vært for at aksjemarkedet nesten er på all time high skulle jeg forsøkt å overtalt til det også, men er ikke interessert i det når jeg selv føler det er risikabelt. I hvert fall på så kort sikt. 

 

Anonymous poster hash: c97e8...a0e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...