Gå til innhold

[Løst] Boks for å koble laserskriver til trådløst nett?


Anbefalte innlegg

Hei. Har skiftet fiberleverandør nå, og alt er vel. Men nå står den trådløse ruteren i øverste etasje istedet for i kjelleren som før. Og i kjelleren står skriveren, en Phaser 6130 laser. Den har nettverksport, men ikke trådløst. Så tidligere hadde jeg en ethernet kabel fra skriver til ruter.

 

Det går ikke nå. Har ikke lyst til å trekke noen kabel ned. Ikke vil jeg flytte skriveren opp heller. Så da er spørsmålet: Finnes det en ekstern boks som jeg kan koble til skriveren og som så kan koble seg trådløst til ruteren?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke ut som de over helt har forstått problemstillingen.

 

Det du er på jakt etter er en trådløs mottaker. Dette finnes det masse av. Mange produkter av type extendere kan settes i en slik modus.

 

Jeg har ikke erfaring med slike produkter, men de er lette å få tak i, så en tur innom din lokale elkjøp, power eller via nett så har du det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er skriveren i kjelleren og boksen i øverste etasje?

Begge deler virker bakvendt

 

 

Ja, det kan du si. Off topic, men siden du spør: I gamle dager kom fiberkabelen fra Altibox opp hagen til naboen og til kjelledørene våre. (En speilvendt tomannsbolig dette.) Så da fikk vi dem inn der. Så hadde jeg hjemmekontor i kjellestuen i mange år, og da var det naturlig å ha ruteren og printeren der. TV'en står derimot i stua i øverste etasje. (4 halve etasjer.) Men fordi TV-løsningen fra Altibox var mye dyrere enn parabol, og vi uansett måtte ha parabol på hytta, så var TV'en aldri koblet til fiber. Altså ingen kabel opp dit.

 

Slik har det vært i alle år. Ruteren var sterk nok til å dekke hele huset med trådløse signaler, så ingen grunn til å flytte den. Og ved å ha alt på kontoret så slapp fruen å ha stygge bokser og printere rundt i huset.

 

Fast forward til i dag. Vi har byttet til Telenor, nå kom kabelen opp til hushjørnet i oppkjørselen, og denne gangen ville vi også ha TV-løsningen. Da måtte det kables opp til stuen i alle fall. Ingen lettvint vei dit fra kjelleren, vi vi la den heller en annen vei til første etasje, og så via gamle rør opp i stuen. Dermed satte vi alt der, i TV reolen. Den nye ruteren er minst like kraftig, og dekker hele huset, inklusive  kontoret i kjelleren. Ingen grunn til å trekke noen stygg kabel ned gjennom etasjene.

 

Men printeren står fortsatt på kontoret. Og den har ethernet, men ikke trådløs mottager innebygget. Vi har ikke veldig lyst til å ha en stor laserprinter stående i stuen, så da blir den stående her nede. Og da må vi ha noe koblet til den som kan ta imot de trådløse signalene. 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Skriver du ut veldig mye? Hvis ikke er det vel bare pensjonere den gamle printeren og gå for en ny med wifi. Du får praktisk talt kastet printere etter deg i dag.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som de over helt har forstått problemstillingen.

Det du er på jakt etter er en trådløs mottaker. Dette finnes det masse av. Mange produkter av type extendere kan settes i en slik modus.

Jeg har ikke erfaring med slike produkter, men de er lette å få tak i, så en tur innom din lokale elkjøp, power eller via nett så har du det.

 

Takk. Har googlet litt og ser ut som jeg finner rimelige slike. Bare de er nokså "plug and play", så man kan skrive ut fra ulike PC'er (vi bruker stort sett Mac, dog) rundt om i huset. 

 

Powerline-adapter/homeplug vil fungere fint til en skriver, men du kan også bruke en trådløs mottaker.

 

F.eks. https://www.komplett.no/product/775081/datautstyr/nettverk/range-extender/tp-link-tl-wa850re-traadloes-extender#

 

Takk!

 

Kjøp deg en powerline adapter (kablet nett over strømnettet i huset.). Jeg tror dette er den letteste løsningen for deg.

 

Ja, kanskje det. Nå er dette to forskjellige kretser i sikringsboksen, vet ikke om det er et problem...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Skriver du ut veldig mye? Hvis ikke er det vel bare pensjonere den gamle printeren og gå for en ny med wifi. Du får praktisk talt kastet printere etter deg i dag.

 

Sant nok. Det kan hende dette er et forbigående problem. Jeg har pensjonert meg, og skriver nesten ikke ut noen ting. Annet enn papirer som skal underskrives og fakturaer jeg vil ha på papir med kvittering. Men fruen er fortsatt i jobb, liker å ha ting på papir og har dessuten et sideprosjekt med å skrive ut hele internett...  :wee:

 

Men ja, kanskje jeg skulle selge laseren. (Får man noe for dem lenger?) Den koster jo en liten formue i tonene også. Men fruen er sterk motstander av å "pensjonere" brukbare ting, uansett hvor gamle. Så det er nok lettere å bare kjøpe en liten boks ved siden av.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Kjenner ikke printermarkedet da dette er teknologi jeg aldri bruker, men jeg tror ikke gamle laserprintere har fryktelig mye bruktverdi. Dagens printere kan gjøre mer enn å skrive ut fakturaer så du kan eventuelt bruke det som en brekkstang. Printe egne bilder på fotopapir er kanskje interessant for fruen?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke printermarkedet da dette er teknologi jeg aldri bruker, men jeg tror ikke gamle laserprintere har fryktelig mye bruktverdi. Dagens printere kan gjøre mer enn å skrive ut fakturaer så du kan eventuelt bruke det som en brekkstang. Printe egne bilder på fotopapir er kanskje interessant for fruen?

 

 

Jeg har alt brukt den for å forsvare innkjøp av en A3-printer i sin tid. Nå ble det aldri noe av, jeg måtte prioritere mellom fotokunsten og musikken og valgte det siste. (Jeg innså at jeg er for gammel til å lære meg alt jeg ikke kan om foto og photoshop.) Fruen snakker om å fotografere igjen, så da kanskje.

 

Men jeg får nok uansett ikke gehør for at den gamle printeren plutselig er ubrukelig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

De fleste Wi-Fi extenders har en ethernetport, og løser oppgaven for deg. Et eksempel: https://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/NGWN3000RPV2/netgear-wn3000-wifi-forsterker

 

 

Takk! Den dukket nettopp opp når jeg googlet. Ser grei og rimelig ut. Ser de har den på Elkjøp Lagunen, så da kan jeg ta en tur dit en dag.

 

Geir :) 

Lenke til kommentar

Oppdatering: Har funnet noen gamle telefonkontakter strategisk plassert på samme innervegg i tre av etasjene, så da er det kanskje et rør mellom dem, så jeg kan få trukket en ethernet kabel. I så fall kan aksesspunktet(?) i kjelleren kanskje være kablet istedet for en trådløs forsterker. Jeg har kommet til at jeg trenger et, det er blind spots i andre enden av huset gjennom tre gulv og et par vegger. Edit: Og da kan jeg få kablet min gamle iMac også, som ikke har så god trådløs hastighet.

 

Så har jeg den gamle ruteren liggende. En ZyXEL P2812ac. Lurer på om den kan settes i aksesspunkt-modus og kobles til den nye ruteren, og brukes med kablede og trådløse tilkoblinger samtidig.

 

Får pønske litt og google litt, og kanskje lage en tråd om å bruke 2812'en. Ser det er gamle tråder om emnet, men de gjør meg bare bitte litt klokere.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Så har jeg den gamle ruteren liggende. En ZyXEL P2812ac. Lurer på om den kan settes i aksesspunkt-modus og kobles til den nye ruteren, og brukes med kablede og trådløse tilkoblinger samtidig.

Jeg har kun sett P2812ac fra Altibox, og jeg tror du skal slite litt med å få tilgang til konfigurasjonen av den. Altibox har kun tilgang til sine routere gjennom "Mine sider". Jeg hadde heller funnet meg en ny router som dekket mitt behov, ev. sett på finn.no om noen solgte noe brukt i nærheten.

Lenke til kommentar

Jeg har kun sett P2812ac fra Altibox, og jeg tror du skal slite litt med å få tilgang til konfigurasjonen av den. Altibox har kun tilgang til sine routere gjennom "Mine sider". Jeg hadde heller funnet meg en ny router som dekket mitt behov, ev. sett på finn.no om noen solgte noe brukt i nærheten.

 

 

Takk. Det var Altibox sin, ja. Nå har jeg fortsatt en måned igjen hos Altibox, sa det nettopp opp, og dermed tilgang til mine sider. 

 

Skal jeg ha noe annet så trenger jeg ikke en komplett ruter, bare en utvidelsesboks av et eller annet slag. Men jeg merker hvor lite jeg kan om dette...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...