Gå til innhold

[Løst] Boks for å koble laserskriver til trådløst nett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og da har jeg fått trukket en kabel, så da er den delen av saken løst og printeren på nett. Tusen takk til alle som svarte!

Så får vi se hva jeg gjør med resten. Koblet min stakkars gamle iMac til kabelen og vips hadde jeg full fart (500 mb). Det trådløse kortet i den klarer bare en brøkdel. Har ikke prøvet det nærmere ruteren ennå, så vet ikke hvor mye som er signaltap og hvor mye som er begrensning i hardware i den gamle maskinen. Men når jeg først har fått en kabel ned, kunne det jo være fristende å kjøre kablet uansett på den stasjonære maskinen.

Jeg ser for meg at jeg kunne koblet noe til den fine nye kabelen fra ruteren som forbedret det trådløse signalet der nede, og samtidig hadde et lite antall ethernet-porter for kablet tilkobling av printeren og et par maskiner. Gir det mening? 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Sett oppe vanlig ruter som AP.

 

 

Ja takk, det var det vi diskuterte på forrige side. At jeg kanskje kunne får det til med den gamle jeg alt har fra Altibox, så slipper jeg å kjøpe ny. Aller helst skulle det jo være sømløst, så jeg slapp å bytte fra en trådløs enhet til en annen. Fibermontøren snakket om nettverks-mesh som skulle gjøre det, men det ser dyrt ut for mitt enkle behov...

Lenke til kommentar

Jeg har kun sett P2812ac fra Altibox, og jeg tror du skal slite litt med å få tilgang til konfigurasjonen av den. Altibox har kun tilgang til sine routere gjennom "Mine sider". Jeg hadde heller funnet meg en ny router som dekket mitt behov, ev. sett på finn.no om noen solgte noe brukt i nærheten.

 

 

Og da snakket jeg med en hyggelig og kunnskapsrik ung mann hos Bergen Fiber (Altibox partner her i Bergen) som kunne bekrefte at 2812 fra Altibox dessverre er sperret mot den slags morsomme påfunn. Jeg prøvde også å koble den ut fra fiberboksen og kablet rett til Mac'en, men fikk ikke tilgang til den.

 

Så da er alternativet en ny ruter som har aksesspunkt-modus. Eller noe tilsvarende. Får se hva Komplett og Dustin etc. har å anbefale. Trenger jo ikke være dyr og avansert når den bare skal brukes som apunkt, så lenge den har 5 GHz og noen ledige porter.

 

Geir :) 

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/900268/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/zyxel-wap3205-v3-wireless-n300-ap-5-dbi#

Denne burde duge, og da slipper du eventuelle feller med å bruke en router, men du har gjerne litt me å velge mellom hvis du først går for en router. Her er et alternativ https://www.komplett.no/product/818513/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-n12-11n-router#

 

 

Takk for tips. Jeg lurer dog på om jeg bør ha noe som støtter 5 ghz. Vi har så mye gammelt her som knapt beveger seg på 2,4. Får prøve det ved siden av ruteren oppe, for å se hva de klarer under max forhold.

 

En ny problemstilling dette. Hos Altibox hadde vi bare 50 mbit linje, så da merket vi ikke mye forskjell på dem. Men nå med 500 mbit gjør vi det. :)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, det tenkte jeg ikke på. Prisen går jo opp da, selvsagt.

Denne skulle tilfredstille hastighetskravene dine, og en del til. Jeg vil si at du bør gi et pristak slik at vi ikke kommer med forslag som blir for dyre for deg.

https://www.komplett.no/product/916511/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac58u-ac1300-router#

 

Jeg slenger bare ut forslag nå, jeg har hatt god erfaring med Asus tidligere, men det er lenge siden jeg har vært borti utstyr av denne graden, så bare korriger meg.

Lenke til kommentar

Hva krever du av hastighet? På billige rutere som den fra Asus som er foreslått, så er selve switchen bare 100Mb. Ville egentlig anbefale en ruter med Gb-switch når man har 500Mb linje.

 

 

Vel, maskinen der jeg vanligvis sitter (som nå) klarer rundt 100 trådløst mot ruteren gjennom alle etasjene i alle fall på 5GHz, så om switchen bare er 100 så vinner jeg jo ingenting. Så ja, det betyr vel at jeg bør ha både 5GHz trådløs og gigabit switch ja. Og da koster det vel plutselig litt igjen...

 

Kanskje er det bare jeg som er storforlangende. Men det hadde vært deilig å kunne installere nye versjoner av f. eks Xcode eller lydbibliotekene til Logic, det er 80 GB av dem, uten å bruke timevis.

 

Jeg vil si at du bør gi et pristak slik at vi ikke kommer med forslag som blir for dyre for deg.

 

 

Jeg har vel egentlig ikke noe absolutt tak, men det er nok lettere å få med fruen på at vi trenger det om det er under 1000.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg ser denne er på tilbud https://www.elkjop.no/product/gaming/annet-gamingtilbehor/ASURTAC1300GP/asus-rt-ac1300g-plus-router

Den er ikke på lager på Lagunen, men den er på lager i Fyllingen. Jeg vil tro det er et greit tilbud hvis du kjøper nytt.

 

 

Godt tips. Takk. Ser de har den i Åsane også. Absolutt brukandes i følge specs, og med access point modus.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...