Gå til innhold

Roboter erstatter stadig flere – 36 millioner kan rammes i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

– Det kan skape økonomisk vekst, redusere priser, øke etterspørselen og samtidig skape nye arbeidsplasser som erstatter dem som forsvinner, sier assisterende professor Matias Cortes ved York University i Toronto.

- Økonomisk vekst er bra, men det er ikke dermed sagt det er bra fordelingspolitikk

- Reduserte priser er bra for den aktuelle kundegruppen

- Økt etterspørsel er et tosidet sverd. Det er delvis et nullsumspill der økt etterspørsel for noen gir redusert etterspørsel for andre, så summen av etterspørsel i markedet forblir den samme. Men bare delvis. Etterspørselen vil nok også delvis øke totalt, noe som også gir mer miljøbelastning under produksjon og mer søppel ut i enden av livsløpet.

- Det er stot sett yrker som krever lite eller ingen utdanning som forsvinner og stort sett yrker som krever lang utdanning og høyere kompetanse som dukker opp. Altså i all hovedsak kan ikke folk gå fra det ene til det andre. De som ikke har noe å gå til skyves ut i fattigdom og kriminalitet. Noe som slett ikke er bra for samfunnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem er det som lager alle disse robotene som erstatter mennesker egentlig? Jeg føler jeg følger med på jobbmarkedet en del, men har aldri sett en jobb innenfor den slags type robotikk/automasjon. Finnes det noen norske bedrifter?

Endret av lolkyb
Lenke til kommentar

Arbeiderne har seg selv (og Obama og demokraterne generelt) at skylde på.  Minstelønnen har økt voldsomt de siste årene, noen steder så mye som 50% på få år, men det er selvsagt en kortvarig glede.  Ikke alene betyr det priserne øker og spiser opp mye av økningen, men automatiseringsprosjekter blir nå langt mere aktuelt og profitabelt og flere i bunden vil ikke klare å få seg en annen jobb og de økte priser rammer dem da dobbelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liksom grekerne brukte slaver i antikken så ønsker jeg velkommen et kobbel av roboter som gjør jobbene våre. Så kan menneskene få borgerlønn, sove lenge hver morgen og bruke den frigjorte tiden til selvrealisering...hobbier, kunst og kultur.....

Eller gjøre som myndighetene gjør nå. Sende oss på NAV, sette skyhøye aktivitetskrav og håpe på at flest mulig tar selvmord. Borgerlønn er en utgift. Det kan vi ikke ha!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvem er det som lager alle disse robotene som erstatter mennesker egentlig? Jeg føler jeg følger med på jobbmarkedet en del, men har aldri sett en jobb innenfor den slags type robotikk/automasjon. Finnes det noen norske bedrifter?

 

F.eks min jobb som systemutvikler. Svært mange jobber innen forvaltning blir erstattet av online baserte systemer og digital behandling. Alt etter budsjettet så kan man strømlinjeforme saksbehandlingen så mye at alt er egentlig 100% automatisk. Se f.eks. på bank-bransjen for en vanvittig endring de har hatt gjennom nettjenester. I dag kan du ta opp store lån bare ved å fylle ut et skjema og all sjekk går helt automatisk.

 

Man kan vel si at hvis man vil være med på automasjons-jobbene så bør man lære seg å programmere da det må til på et punkt før eller siden. Evt elektronikk eller mekanikk for å bygge faktisk fysiske material-administrative roboter og "dispensere" som jeg kaller de, for alle mulige andre tjenester som kommer til å erstatte vanlige folk (f.eks. i butikker).

Lenke til kommentar

Mye antagelser i Artikkelen her.

Artikkelen glemmer å nevne at automatisering/robotisering reduserer antall Mennesker du trenger. Det er ikke slik at man kan utdanne seg til jobb alltid.

Når det trenges færre mennesker til å reparere robotene som produserer maten for å ta ett eksempel så sier det seg selv at noen blir tapere. Økonomien blir dermed etterhvert lidende siden du får færre mennesker med kjøpekraft og skattbar inntekt. Selfølgelig er noe automatisering bra både for å fjerne jobber som er farlige eller veldig tunge men er ganske tvilsom til påstanden om at hele arbeidstokken kan utdanne seg til noe annet etterhvert som roboter blir smartere, bedre maskiner etc.Selv Programmeringsjobber vil kunne taes over av kunstig inntligens.

Lenke til kommentar

"– Befolkningen bør ta videreutdanning, omskolere seg eller skifte jobb fort "

 

 

Nå går nok ikke slikt så voldsomt fort. :hmm:

Men det har jo alltid vært slik, ihvertfall siden "Spinning Jenny", at  aktiviteter for å øke velferden har  forandret og videreutviklet seg.

Hvor er det blitt av  do-tømmerene, er de arbeidsledige? Huff. :wee:

 

Vi må ikke glemme at det er resultatet av arbeidet  som blir utført i et samfunn, som gir oss belønningen; større velferd & mindre slit.

Hverken penger eller  slite-arbeid er målet.

Og penger er kun byttemidler/tall, uten egenverdi, i et samfunns dugnadsdeling.

 

Alle burde være med på å dele det virkellige velferdsproduserende slitet i et samfunn. Så kunne vi halvere arbeidstiden, og alle som ville kunne forske, skrive, male bilder, eller ligge under et tre og filosofere i de timene som vi så  alle fikk.

 

Eller vi kan også automatisere det som går an å automatisere, -som her vasking av gulv i et kjøpesenter.

Det er moro og arbeide også, f.eks. å hogge ved, så slipper man å løfte en stang opp & ned på et treningssenter. 

Og de som vil kan fortsatt bruke en spade istedet for et verktøy  eller robot når de skal plante et tre i hagen.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Liksom grekerne brukte slaver i antikken så ønsker jeg velkommen et kobbel av roboter som gjør jobbene våre. Så kan menneskene få borgerlønn, sove lenge hver morgen og bruke den frigjorte tiden til selvrealisering...hobbier, kunst og kultur.....

 

Dette ender selvsagt opp med at de rike karrer til seg enda mer på bekostning av fattige. Den lille delen som ikke trenger mer rikdom overtar som vanlig mer og mer fra de fattige. Og i USA er de dumme nok til å fortsatt tro på voodoo economy og at rikere rikinger skal føre til at det drysser ned på de under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er det som lager alle disse robotene som erstatter mennesker egentlig? Jeg føler jeg følger med på jobbmarkedet en del, men har aldri sett en jobb innenfor den slags type robotikk/automasjon. Finnes det noen norske bedrifter?

Jeg merker det jeg også, selv om jeg ikke jobber med automatisering selv. I min bransje har databasert assistanse forenklet jobben såpass at det man for 20 år siden trengte 5-10 personer til gjøres nå av 1. I framtida regner jeg med at det effektiviseres ytterligere, men bransjen forsvinner neppe helt.

Lenke til kommentar

Hvem er det som lager alle disse robotene som erstatter mennesker egentlig? Jeg føler jeg følger med på jobbmarkedet en del, men har aldri sett en jobb innenfor den slags type robotikk/automasjon. Finnes det noen norske bedrifter?

Man har fått robot på hjernen. Det er jo stort sett dataprogrammering det er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Verdens første lakkrobot kom fra Bryne:

http://trallfa.no/historie/

Vi eksisterer fremdeles som et utviklings- og engineeringsselskap med ca. 70 ansatte,

selv om produksjonen av robotene ble flyttet til Kina i 2009:

http://www.abb.no/References/Default.aspx?db=db/db0004/db001502.nsf&c=6acaf6eb6eee62b9c1257249005b323e

Her kan du kjøpe robotene våre nå:

https://robotnorge.no/

Våre konkurrenter er nok også representert i Norge:

Universal Robots, Motoman, Yaskawa, Fanuc, Dürr, Kuka, Epson, Stäubli ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har fått robot på hjernen. Det er jo stort sett dataprogrammering det er snakk om.

 

Det er vel mye mer enn bare programmering i mange tilfeller. Det er jo snakk om fysiske bevegelige maskiner, som sorterer/henter pakker i varehus, lastebiler som kjører seg selv, kelnere/servitører i form av robotarmer, til og med kokkene vil bli erstattet ifølge artikkelen. For å ikke snakke om robotikk som har erstattet mennesker i produksjonslinjer, som sveiser og setter sammen deler, etc. 

Å erstatte saksbehandlere er selvfølgelig enkelt og krever kun litt programmering, men det å erstatte fysisk arbeid er det som virkelig er interessant!

Lenke til kommentar

Hvem er det som lager alle disse robotene som erstatter mennesker egentlig? Jeg føler jeg følger med på jobbmarkedet en del, men har aldri sett en jobb innenfor den slags type robotikk/automasjon. Finnes det noen norske bedrifter?

 

Halodi Robotics holder til på Moss: "We have developed “Eve”, a full sized humanoid robot that will serve industry and consumers at an affordable price."

 

Prototype tidlig 2017:

https://www.youtube.com/watch?v=jEVjwNPCDTE

https://www.youtube.com/watch?v=5aSxR2Xomj4

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Liksom grekerne brukte slaver i antikken så ønsker jeg velkommen et kobbel av roboter som gjør jobbene våre. Så kan menneskene få borgerlønn, sove lenge hver morgen og bruke den frigjorte tiden til selvrealisering...hobbier, kunst og kultur.....

 

Dette ender selvsagt opp med at de rike karrer til seg enda mer på bekostning av fattige. Den lille delen som ikke trenger mer rikdom overtar som vanlig mer og mer fra de fattige. Og i USA er de dumme nok til å fortsatt tro på voodoo economy og at rikere rikinger skal føre til at det drysser ned på de under.

Eller så går det som i Frankrike, vi får "gule vester" overalt. Folk som ikke har jobb, og har tid til å sabotere for "rikingene". Tror det er det mest sannsynlige scenarioet når flere og flere havner på NAV/borgerlønn i fremtiden. Automatiseringen vil ihverfall på kort sikt uten tvil øke klasseskillet og samle mer makt på færre hender. Det interessante blir om vi finner gode måter å fordele på, og om det i det hele tatt er tilstrekkelig å kun fordele penger. Når fullt funksjonelle mennesker blir tvunget til å gå på tomgang for lenge kan det hende det rett og slett ikke er noe stas å ligge på stranda hele dagen, eller selge malerier og leirepotter til hverandre på heltid.

Lenke til kommentar

Eller så går det som i Frankrike, vi får "gule vester" overalt. Folk som ikke har jobb, og har tid til å sabotere for "rikingene". Tror det er det mest sannsynlige scenarioet når flere og flere havner på NAV/borgerlønn i fremtiden. Automatiseringen vil ihverfall på kort sikt uten tvil øke klasseskillet og samle mer makt på færre hender. Det interessante blir om vi finner gode måter å fordele på, og om det i det hele tatt er tilstrekkelig å kun fordele penger. Når fullt funksjonelle mennesker blir tvunget til å gå på tomgang for lenge kan det hende det rett og slett ikke er noe stas å ligge på stranda hele dagen, eller selge malerier og leirepotter til hverandre på heltid.

 

De som produserer er avhengig av at det er noen som har (midler til å ) muligheter for å kjøpe. Så fordelingen finner sin løsning. Spesielt når vi vokser fra den barnslige troen  på at penger har en egenverdi, i et samfunn.  Et  ( homogent )samfunn som har arbeidskrefter, ideer og arbeidslyst og skjønner at ved samarbeid  blir det muligheter enkeltmenneske ikke kan greie alene.  Om priser faller og vi blir "fattige" på penger betyr ikke noe.

Vi kaller det "dårlige tider" når stabburene er fulle, priser og lønninger synker og vi har "arbeidsløshet". Og "gode tider" når priser og  renter  blir satt opp og vi har mangel på materiell og arbeidskrefter, og vi må arbeide 24/7. Det er selvfølgelig omvendt.

Om det er noen som er/blir penge-rikere spiller det mindre rolle, hvis de gjennom sin aktivitet har vært med på en utvikling som gir større velferd til samfunnet, f. eks. med robotisering. 

Alle har lyst til å bli "rike", dvs. i materiell trygghet og i frie livstimer nok ettersom den enkelte ønsker. Nå kan vi snart være der. Og da vil også et tullete materielt statusforbruk også naturligvis bli borte. Uten politikk og konstruerte motsetninger.

Menneskeheten har hatt ønske om  materiell frihet/overskudd  og nok fri timer i livet til å gjøre det som er interessant, i hele vår historie.

Det er selvfølgelig  ikke noe interessant å ligge på stranda hele livet. Det er noe vi synes er moro fordi vi må arbeide for mye.

"Ferie er for arbeiderklassen"  som Odd Nerdrum en gang sa.  De fleste ønsker å arbeide i lyst, og/eller filosofere, utvikle seg, studere, finne opp, ha det sosialt med andre samfunnsmedlemmer eller annet.  ' Alt har sin tid på jorden'

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...