Gå til innhold

Lamborghini Diablo har samme baklys som Think. Tesla arvet rattstamme fra Mercedes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror denne lista kunne vert uendelig lang. Bare se på bremsesylindre, bremseskiver, dynamoer,startere, vindusvisker motorer, soltak, hjullager, katalysatorer, innsprøytning, turboladere, SCR system. Alt dette kommer ofte fra store leverandører som leverer til mange bilmerker. Ofte er delene helt like. For oss som kjøper inn slike deler selv er det artig å se hvilke biler samme delen passer til.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Da Aston Martin noen år senere presenterte DB7, ble denne levert med baklys fra Mazda 323F og innvendige dørhåndtak fra første generasjon MX5.

DB7 må da ha rekorden med og dele med andre bilmerker,

Bla, gearkasse fra Dodge sr10 pickup, flere komponenter fra Mazda 323/Miata, , motor fra Jaguar, etc.

Enkelte hevder at det er bare opphenget som er egenprodusert og resten av mekanikken er er lånt.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla har også fått brytere til vindusheiser fra Mercedes.

 

Og det justerbare understellet er vel også fra Mercedes. Noe som ikke er så rart mtp. Tesla samarbeidet godt med Daimler i startfasen.

 

(Og Daimler er åpen for et nytt samarbeid)

 

Har en Tesla Model X og finner igjen rattspakene og vindusheiser i Mercedes. Interessant nok så finner du de samme delene i de nye Aston Martin DB11 (2018-modellen) også. Legg merke til blinklys/vindusviser-spaken til venstre for rattet:

 

message-editor%2F1515444447778-aston-mar

2017_tesla_model_x_p100d-pic-35116445677

Endret av CaZpeR
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selvfølgelig  "stjeler"  bilpodusenter fra hverandre.  Slik sett kunne vi også ha en bilproduksjon i Norge; med møbel/stol-industri, aluminiumstøpe-industri, dekk-industri, plast/ båt-industri og elektromotor-industri.

 

 Det kommer. ( Eller burde komme, i forhold til eget innenlandsforbruk  av biler egnet for vår geografi og klima. - Og nærhet til egne forbrukere. )

 

Masse-produksjon kan foregå også i små land, der hver enkelt land  utvikler/ produserer noe som flere land ønsker.

Med handelsbytte uavhengig av EU/EØS eller andre over-nasjonale ( fordyrende)  administrasjoner.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo bare tull å finne opp kruttet flere ganger, så derfor bruker produsentene felles deler.

 

Det er ikke bare snakk om å fysisk lage nye deler, ofte må delene i tillegg godkjennes for bruk på veiene ved å gjennomgå mange tester for å få rette stempler og papirer. Støper man deler så er de billige i store serier, men støpeformene er dyre å utvikle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er ikke bare snakk om å fysisk lage nye deler, ofte må delene i tillegg godkjennes for bruk på veiene ved å gjennomgå mange tester for å få rette stempler og papirer. Støper man deler så er de billige i store serier, men støpeformene er dyre å utvikle.

Noen dokumentasjon på at deler skal godkjennes for bruk på veiene?

 

Jeg er overbevist om at en typegodkjenning er godt nok, men innrømmer gjerne at jeg tar feil, om du finner noe annet.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918

Lenke til kommentar

Det er bilen som en enhet som må godkjennes, men det er nok mange interne kvalitetskontroller for og sikre at delene holder livssyklusen.

 

Ikke mange dager siden det var i media at lastebildekk blir merket M+S fra fabrikken selv om de er vanlige rulledekk uten spesifikke vinteregenskaper, ulovlig er det heller ikke siden det ikke er spesifikk regelverk på utforming av dekk.

 

Hvis jeg lager en del som tilhører et produkt jeg produserer behøver jeg ikke og CE-merke delen, men selger jeg delen separert må den CE-merkes i henhold til gjeldende regelverk for den type deler.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen dokumentasjon på at deler skal godkjennes for bruk på veiene?

 

Jeg er overbevist om at en typegodkjenning er godt nok, men innrømmer gjerne at jeg tar feil, om du finner noe annet.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918

 

Her er et eksempel fra § 27-4.

4. Ved godkjenning skal det fremlegges bevitnelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at kjøretøyet tilfredsstiller ovennevnte krav. Dette gjelder ikke når kjøretøyet er ledsaget av et gyldig samsvarssertifikat eller er merket med typegodkjenningsnummer i henhold til direktiv 70/156/EØF. Alternativt kan motorvogn, deler eller tekniske enheter være merket og godkjent etter ovennevnte krav.

 

Fabrikantene våger ikke skrive samsvaringserklæring eller typegodkjenner biler eller bildeler uten å ha tester eller papirer som kan dokumentere at alt er i orden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Her er et eksempel fra § 27-4.

4. Ved godkjenning skal det fremlegges bevitnelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at kjøretøyet tilfredsstiller ovennevnte krav. Dette gjelder ikke når kjøretøyet er ledsaget av et gyldig samsvarssertifikat eller er merket med typegodkjenningsnummer i henhold til direktiv 70/156/EØF. Alternativt kan motorvogn, deler eller tekniske enheter være merket og godkjent etter ovennevnte krav.

 

Fabrikantene våger ikke skrive samsvaringserklæring eller typegodkjenner biler eller bildeler uten å ha tester eller papirer som kan dokumentere at alt er i orden.

Det eksemplet omhandler 

Elektromagnetiske egenskaper ved to- og trehjulede motorvogner (direktiv 97/24/EF kapittel 8)

 

 

Det eksemplet er jo til min fordel og ikke til bekreftelse på at deler må ha en egen godkjenning for bruk på vei, som det du hevder tidligere.

Selvfølgelig tester bilprodusentene alle deler, men godkjenningen er av bilen som helhet.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...