Gå til innhold

Tallet på elbiler i Norge har passert 200 000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært artig å sett det regnestykket.

 

http://www.ofvas.no/co2-utslippet-b-i-l/category635.html

 

Det er altså utslepp frå nyregistrerte bilar det året, ikkje heile bilparken samla, som er meir i området 150-160, avhengig av målemetode og har sjølvsagt ikkje gått ned med 10 g/kmt. Med den antatte veksten i 2018 så er i følgje NTBinfo 7.7% av alle personbilar heilelektriske og 1.1% varebilar. 

 

https://www.ntbinfo.no/pressemelding/over-200000-elbiler-i-norge?publisherId=15519297&releaseId=17859079

Endret av Zeph
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Eller, for å gjøre det litt mindre spektakulært:

 

2/3 av alle nye biler er IKKE elbil.

 

og for noen år siden så var 9/10 av nye biler ikke elbil. Liker utviklingen.

For noen år siden var det 1/10. Når er det 3/10. ?

 

Synd det må slike vanvittige tiltak til for å stappe disse bilene ned i halsen på folk. Fjernes mva-fritaket så anslås det at salget på elbil går ned 70%. Her selges det med andre ord åpenbart ikke på produkt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da er det bare 6 år til.

 

Tja, det ble vel solgt ca 120000 eksosbiler, og det ble sendt ca 120000 biler til hugging. Så elbilene kommer foreløpig bare i tillegg til vanlige biler. Som forventet - høy grad av subsidiering gjør at flere kjøper bil og flere velger å ha mer enn en bil i oppkjørselen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håper at jeg en dag får råd til en ny eller brukt elbil!

Tror det er en 15 år til at det blir billig nok for meg.

Du kan lease en brukt Leaf til 1400,- i måneden, eller kjøpe en til 70 000,-. Om det er for dyrt for deg så vil jeg påstå at du ikke har økonomi til å eie en bil i utgangspunkter.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tja, det ble vel solgt ca 120000 eksosbiler, og det ble sendt ca 120000 biler til hugging. Så elbilene kommer foreløpig bare i tillegg til vanlige biler. Som forventet - høy grad av subsidiering gjør at flere kjøper bil og flere velger å ha mer enn en bil i oppkjørselen.

Bilparken har "alltid" vært økende...

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe elbil om 3-4 år. Håper fortsatt det blir momsfritak etter 2020 og fram til kravet om nullutslipp i 2025.

Regner med mine elbilkrav er på plass når jeg er klar å kjøpe.

1. Høy SUV (ordentlig SUV og ikke sedan klassifisert som SUV)

2. Firehjulstrekker

3. 5-600KM kjørerekkevidde

 

Snart kommer Toyota, Volkswagen, Volvo,++ med fullelektrisk SUV. Det blir spennende tider. Mener Toyota hadde nevnt 2020-2022 når de skulle komme med en fullelektrisk SUV. Jeg har en Toyota RAV4 i dag, og hvis Toyota RAV4 Hybrid blir fullelektrisk så tror jeg det blir bilen jeg går for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe elbil om 3-4 år. Håper fortsatt det blir momsfritak etter 2020 og fram til kravet om nullutslipp i 2025.

Regner med mine elbilkrav er på plass når jeg er klar å kjøpe.

1. Høy SUV (ordentlig SUV og ikke sedan klassifisert som SUV)

2. Firehjulstrekker

3. 5-600KM kjørerekkevidde

 

Snart kommer Toyota, Volkswagen, Volvo,++ med fullelektrisk SUV. Det blir spennende tider. Mener Toyota hadde nevnt 2020-2022 når de skulle komme med en fullelektrisk SUV. Jeg har en Toyota RAV4 i dag, og hvis Toyota RAV4 Hybrid blir fullelektrisk så tror jeg det blir bilen jeg går for.

Høy suv og 5-600(reell) rekkevidde krever mye batterier. Jeg tviler på at dette finnes innen den korte perioden. Iallefall i stort utvalg.

 

Da må noe skje på batterisiden i såfall, pris og vekt må drastisk ned.

Lenke til kommentar

 

Håper at jeg en dag får råd til en ny eller brukt elbil!

Tror det er en 15 år til at det blir billig nok for meg.

Du kan lease en brukt Leaf til 1400,- i måneden, eller kjøpe en til 70 000,-. Om det er for dyrt for deg så vil jeg påstå at du ikke har økonomi til å eie en bil i utgangspunkter.

Peker?

Lenke til kommentar

Når man i et felles Europeisk energimarked kaller en elbil for nullutslipp, er det litt vanskelig å ta det her seriøst.

Man snakker om utslippet fra bilen, ikke produksjonen. På samme måte som de færreste snakker om energibruk i produksjon av bensin/diesel.

 

Det ligger ofte på 20%, i ett felles energimarked..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...