Gå til innhold

Tom Hagen-saken: Milliardær-kone bortført


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 2/6/2021 at 11:29 AM, Pc Lynet said:

"Under trusselbrevet lå det flere personlige eiendeler som tilhørte Anne-Elisabeth Hagen, deriblant gifteringen. Minst to av eiendelene ble nevnt i en truende e-post som Tom Hagen og hans advokat mottok i juli 2019."

Ok, da forstår jeg hvorfor han betalte 10 millioner kroner i "Kryptovaluta av typen Monero"

https://www.dagbladet.no/nyheter/tom-hagen-betalte-millionermens-kripos-sa-pa/72462018

Politiet må jo da mene han skrev e-posten selv og betalte til seg selv ?

Lenke til kommentar
Kroat skrev (9 minutter siden):

"Under trusselbrevet lå det flere personlige eiendeler som tilhørte Anne-Elisabeth Hagen, deriblant gifteringen. Minst to av eiendelene ble nevnt i en truende e-post som Tom Hagen og hans advokat mottok i juli 2019."

Ok, da forstår jeg hvorfor han betalte 10 millioner kroner i "Kryptovaluta av typen Monero"

https://www.dagbladet.no/nyheter/tom-hagen-betalte-millionermens-kripos-sa-pa/72462018

Politiet må jo da mene han skrev e-posten selv og betalte til seg selv ?

Hvis Hagen er skyldig har han helt klart medhjelpere. Dette er jo den perfekte måten å betale bakmenn på - gjennom enn skissert utpressing som styrker Hagens ønske om å finne kona, mens egentlig bare er en betaling for jobben.

Det forhindrer at Hagen mistenkeliggjøres hvis transaksjonen eller store transaksjoner hadde blitt avdekket før jobben er gjort. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrL skrev (21 minutter siden):

Hvis Hagen er skyldig har han helt klart medhjelpere. Dette er jo den perfekte måten å betale bakmenn på - gjennom enn skissert utpressing som styrker Hagens ønske om å finne kona, mens egentlig bare er en betaling for jobben.

Det forhindrer at Hagen mistenkeliggjøres hvis transaksjonen eller store transaksjoner hadde blitt avdekket før jobben er gjort. 

 

Er Monero virkelig 100% umulig å spore? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, MrL said:

Hvis Hagen er skyldig har han helt klart medhjelpere. Dette er jo den perfekte måten å betale bakmenn på - gjennom enn skissert utpressing som styrker Hagens ønske om å finne kona, mens egentlig bare er en betaling for jobben.

Det forhindrer at Hagen mistenkeliggjøres hvis transaksjonen eller store transaksjoner hadde blitt avdekket før jobben er gjort. 

 

Da blir jo spørsmålet, hvordan i all verden fant Hagen noen som ville gjøre dette for 10 millioner kroner ? Jeg mener slike folk finnes, men ikke i Hagens verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sitat

Tom Hagen fikk to truende e-poster etter at kona forsvant. Eksperter omtaler dem som manipulerte og svært hjelpeløst skrevet.

VG kan nå gjengi hovedinnholdet i e-postene fra den eller de som hevder de kidnappet Anne-Elisabeth Hagen fra Sloraveien 31. oktober 2018. Sammen med trusselbrevet som lå igjen på åstedet, er e-postene sentrale spor i forsvinningsgåten.

Det store spørsmålet er: Hva kan e-postene og brevet fortelle om den eller de som står bak Anne-Elisabeth Hagens forsvinning?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mB8aKl/loerenskog-saken-her-er-trusselmeldingene

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pc Lynet said:

Etter å ha lest alt det der, kan jeg ikke forstå hvorfor VG og politiet, ikke tror det var en ekte kidnapping ? Den eller de som skrev alt dette var veldig opptatt av å få kryptopenger, noe de også fikk.

Men at de da, etter det, ikke sendte de bildene de snakker om, for å få mere penger, er merkelig ? Det kan faktisk tyde på at hun ikke er i live.

Lenke til kommentar
Kroat skrev (3 timer siden):

Etter å ha lest alt det der, kan jeg ikke forstå hvorfor VG og politiet, ikke tror det var en ekte kidnapping ? Den eller de som skrev alt dette var veldig opptatt av å få kryptopenger, noe de også fikk.

Men at de da, etter det, ikke sendte de bildene de snakker om, for å få mere penger, er merkelig ? Det kan faktisk tyde på at hun ikke er i live.

Det er liten tvil om at hun er død. Mest sannsynlig samme dag som hun ble kidnappet og drept. Jeg tror Hagen var redd for sitt forretningsimperium. Hadde kona gått fra ham og skulle hatt 50% ville det vært krise for ham.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Hadde kona gått fra ham og skulle hatt 50% ville det vært krise for ham.


Hvorfor det? Han er over 70 år gammel, barna jobber i bedriften hans og skal arve alt uansett, samt at han hadde særeie.

At enkelte advokater mener særeie ikke ville holdt, får være opp til de, man kan vel anta at Hagen trodde det ville holde, siden han fikk advokat til å skrive disse avtalene for 25 år siden.

Det hadde sikkert vært litt kjipt om kona tok noen hundre millioner av formuen, men det er jo trolig bare spørsmål om noen år før barna ville fått alt sammen uansett.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Hvorfor det? Han er over 70 år gammel, barna jobber i bedriften hans og skal arve alt uansett, samt at han hadde særeie.

At enkelte advokater mener særeie ikke ville holdt, får være opp til de, man kan vel anta at Hagen trodde det ville holde, siden han fikk advokat til å skrive disse avtalene for 25 år siden.

Det hadde sikkert vært litt kjipt om kona tok noen hundre millioner av formuen, men det er jo trolig bare spørsmål om noen år før barna ville fått alt sammen uansett.

Enkelte takler ikke at fasaden slår sprekker. Jeg tror dette er et æresdrap.

 

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Det hadde sikkert vært litt kjipt om kona tok noen hundre millioner av formuen, men det er jo trolig bare spørsmål om noen år før barna ville fått alt sammen uansett.

Godt poeng.
Min familie er overbevist om at hagen er skyldig, jeg stiller meg skeptisk.
Han ble jo kollektivt gjennom mediedekningen, dømt skyldig før det motsatte er bevist.
Har kona noen egne unger som vil få mer om mannen dør først?
Arv-fordeling endrer seg vel ikke uansett når mor eller far dør, det er bare spm om tid, og hvem som disponerer i mellomtiden?
Kanskje han var redd for at hun skulle gi bort masse gaver som forskudd-arv til sine søsken og unger mens hun disponerte penga.

Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (5 minutter siden):

Har kona noen egne unger som vil få mer om mannen dør først?


Jeg kan ikke huske å ha sett noe om hennes familie, altså at hun har søsken eller lignende?
Hun arvet vel også sine foreldre, jeg kan ikke huske at det ble nevnt noe om fordeling, det var henne som fikk deres hus.

Ekteparet Hagen giftet seg vel i ung alder, så andre barn er lite trolig, det har heller aldri blitt nevnt noe om andre barn enn de tre hun har med Tom Hagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg stusser veldig over er når språkprofessor Jan Terje Faarlund uttaler til VG at bruk av ordet "efter" antyder en person som er vant til å bruke konservativ norsk form. Det framstår som lite sannsynlig, ordet har svensk skrivemåte akkurat som "din kona", "vill", "instruktioner (instrukstioner i brevet)" , "reaktion", "betala" (betalla i brevet) og "du vett". Vi har 6 tilfeller av svensk skrivemåte, at én av dem ikke er svensk men "gammeldags norsk" i stedet framstår som en veldig merkelig påstand.

Jeg reagerer også på at Faarlund synes at "normal reaktion" er så avansert norsk. Disse to ordene finnes vel i alle europeiske språk i nesten samme form og jeg vil tippe de er tatt inn i halvparten av resten av verdens språk. Når utlendinger skriver noe, så vil de tendere til å bruke ord og vendinger de er vant med fra egne språk. Dette kan lett også være et google translate innstikk. Faarlund's påstand er en av mange mulige, han selger den inn som om den er den eneste.


Disse tingene betyr selvsagt ikke at Hagen ikke kan ha falsifisert brevene og forsøkt å skrive gebrokken svorsk (et rart valg, men dog). Uansett håper jeg virkelig at politiet har skarpere språkeksperter enn Faarlund.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Kroat skrev (4 timer siden):

Etter å ha lest alt det der, kan jeg ikke forstå hvorfor VG og politiet, ikke tror det var en ekte kidnapping ? Den eller de som skrev alt dette var veldig opptatt av å få kryptopenger, noe de også fikk.

Men at de da, etter det, ikke sendte de bildene de snakker om, for å få mere penger, er merkelig ? Det kan faktisk tyde på at hun ikke er i live.

...

De kidnapper en person for penger.

Hvilke fordeler og ulemper er det ved å drepe personen før de har fått pengene..?
Hvilke fordeler og ulemper er det ved å bare true med å drepe vedkommende -- men aldri ha som hensikt å skade vedkommende -- men bruke samme ordlyd som om de mente alvor..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Pc Lynet said:

Det er liten tvil om at hun er død. Mest sannsynlig samme dag som hun ble kidnappet og drept. Jeg tror Hagen var redd for sitt forretningsimperium. Hadde kona gått fra ham og skulle hatt 50% ville det vært krise for ham.

Kan også være kidnapperen velger å vente litt, da han eller de ser at politiet er dem på sporet. Tror ikke Hagen står bak, det hele er alt for komplisert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...