Gå til innhold

Tom Hagen-saken: Milliardær-kone bortført


Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (2 timer siden):

slik jeg får inntrykk av, handler det om utklipp/artikler fra aviser, ikke en bunke aviser som tilfeldigvis inneholder stoff om ulike uløste drap.


Jeg vet ikke, men alt politiet har lekket tidligere, har vist seg å være helt udramatisk når det undersøkes nærmere, derfor skulle det ikke forundre om dette var noe de hadde funnet helt tilfeldig i en bunke med aviser ?
 

Mr.M skrev (2 timer siden):

hvem samler på seg årganger med gamle aviser som bare opptar plass, "nå til dags", når det foregår regelmessig papirinnsamlinger?


Samme person som tar vare på tusenvis av notatbøker hvor han har skrevet opp alle mulige detaljer om forretninger og livet forøvrig ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (38 minutter siden):

Med andre ord han er mer opptatt av å ikke inkriminere seg selv enn å finne kona. Som han vet er død. 

Hadde jeg vært uskyldig og siktet for drap på kona ville jeg stilt opp i avhør til den dagen jeg døde i fengsel for å prøve å frifinne meg selv 


Selv om du visste du var uskyldig, å avhørene gang på gang dreide seg kun om deg og ditt forhold til kona, hvor de forsøker å ta deg på noe feil du sier under avhør ?

Jeg tror de fleste hadde gitt opp etter hvert, og en hver god advokat ville rådet deg til å ikke stille på flere avhør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hva som er smoking gun med dette. Mener politiet at TH har løst en av disse sakene og hyret en morder på frifot?

Han kan ha en hobby som morder. Det har skjedd rarere ting i verden.

kim_InnleggNO skrev (57 minutter siden):

Vil være mange her som sliter om samboeren forsvinner om noen år da. "H*n hadde flere hundre/tusen poster på et internett-forum der det ble diskutert ulike teorier om den uløste Hagen-forsvinningen"

Tror ikke det er noe problem. Detter er vel en av de mest omdiskuterte forsvinning/drapssakene i Norge.

Comma Chameleon skrev (36 minutter siden):

Selvfølgelig. Selv tviler jeg på at det er før kidnappingen. Det hadde nok økt mistanken mot han fra dag 1. 

Og den saken der han noterte ned at han ville ta livet av en fyr er ikke så ille som folk sier. Man kan da fint være sint og ha ønske om å skade noen uten å gjøre det. Det betyr ikke at man er en farlig eller voldelig person. Det er helt naturlige tanker 

Jeg tror avisutklippene er fra gammeldagse aviser før forsvinningen. Seriemordere liker ofte trofeer. 

Sitat

I samtalen påpekte Hagen blant annet at han bruker en eldre Nokia, fordi han ikke likte smarttelefonen han tidligere hadde hatt. Han brukte videre betegnelsen «teknologisk tilbakestående» om seg selv.

https://www.tv2.no/a/11465202/

Sitat

Derfor mener de han er uskyldig

De peker på flere ting:

Tom Hagen har, ifølge lillebroren, en Nokia. Han sender ikke SMS, og alt han foretar seg i forretningslivet skrives for hånd – ikke på datamaskin.

– Og at han skulle engasjere noen til å gjøre noe slik, nei, det er ikke han. Tom er opptatt av å ha full kontroll på alt han driver med, sier Sverre.

De viser også til at storebroren er litt introvert, og at han ikke er glad i rampelyset.

https://www.tv2.no/nyheter/11433143/

Hvis han er skikkelig seriemorder, synes ofte den typen folk at spenningen med å bli tatt er noe av det beste med hele mordet. Bare se på Zodiac i USA. https://no.wikipedia.org/wiki/Zodiac-morderen

Forøvrig en bra film om Zodiac ligger på Netflix. https://p3.no/filmpolitiet/2007/05/zodiac/

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Du står helt fritt til å tro det, men det høres ikke særlig sannsynlig ut. Hvorfor skulle de først finne det nå i april? Og nå hopper du fram til at han er en seriemorder?

Spretten logikk du har

Jeg sier bare alt er mulig. Han virker som en rimelig spesiell type. Får seriemorder vibber.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Hvis du sammenligner det med 'jorden er flat' eller de religiøse trådene så ja, men det er en forferdelig lav standard å sette. La oss prøve å være LITT realistisk i denne tråden 

Det er ikke urealistisk. Avisutklipp av lokale drapsaker viser en viss fascinasjon for drap og forbrytelser.

Lenke til kommentar
0laf skrev (5 timer siden):


Selv om du visste du var uskyldig, å avhørene gang på gang dreide seg kun om deg og ditt forhold til kona, hvor de forsøker å ta deg på noe feil du sier under avhør ?

Jeg tror de fleste hadde gitt opp etter hvert, og en hver god advokat ville rådet deg til å ikke stille på flere avhør.

Ja jeg ville fortsatt, å gjøre noe annet får deg bare til å framstå som kriminell. 

Lenke til kommentar
Sitat

Politiet har tatt ut enda en siktelse mot Tom Hagen i forbindelse med ransaking i Sloraveien 4 i november 2018.
Hagen er siktet for ulovlig oppbevaring av fire pistoler.

Tom Hagens forsvarer Svein Holden bekrefter siktelsen overfor Dagbladet.

Ifølge NRK skal politiet ha funnet følgende i Sloraveien 4:

  • To plomberte pistoler av typen Astra
  • En rusten Husqvarna-pistol fra 2. verdenskrig
  • En Smith & Wesson-pistol
  • En skarpladd hagle
  • Flere haglpatroner og 9 millimeter-patroner


70-åringen skal ha manglet våpenkort for pistolene, og våpnene skal ikke ha blitt oppbevart tilstrekkelig i våpenskapet.

Forsvarer Svein Holden sier til NRK at Tom Hagen mener at han tidlig informerte politiet om våpnene etter forsvinningen, og at han fikk til svar at han ikke trengte bekymre seg over dette.

- Alle pistolene ble over tid lagret i en skipskiste av stål med solid lås, men kista er noe defekt. I kista er det et lokk, som er konstruert slik at disse våpnene ikke var lett tilgjengelige, selv når lokket var åpnet, sier forsvarer Svein Holden til NRK.

Ifølge forsvareren erkjenner Hagen straffskyld for mangel av våpenkort, feil oppbevaring av Smith & Wesson-pistolen og for enkelte av patronene. Noen av patronene hevder Hagen imidlertid at han ikke har plassert der selv, og ikke kan ta på seg skyld for.

Hagen er fra før siktet for å ha drept eller medvirket til drapet på kona. Selv nekter han å ha noe med forsvinningen å gjøre.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-siktelse-mot-tom-hagen/73205823

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Selvfølgelig ikke, ingenting med han eller saken å gjøre. Det at du går dit med en gang sier vel litt om hvor dypt du har begravd deg i ditt hull. "Alle som er uenige må ha noe personlig med Hagen å gjøre"

Det var mer det at du virket helt låst på at Tom Hagen var uskyldig. 

Disse ulovlige pistolene stiller ikke Tom i ett bedre lys. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Det var mer det at du virket helt låst på at Tom Hagen var uskyldig. 

Disse ulovlige pistolene stiller ikke Tom i ett bedre lys. 

Les gjerne gjennom det jeg har skrevet, jeg har aldri sagt at han er uskyldig eller at jeg er låst på det.

Dette med pistolene føler jeg ikke har så mye å si heller. Virker som det har vært håndtert på en ryddig måte. Jeg hadde også hatt et våpen nært meg om kona hadde blitt kidnappet. Hvem vet om de kommer tilbake og spør etter mer. Og de andre våpnene var gamle våpen og plombert.

Det jeg har sagt hele tiden, og som jeg fortsatt mener, er at det er mer sannsynlig at det var en reell kidnapping. Det er absolutt mulig at det var Tom Hagen men han mangler både motiv, han har alibi, og det er såpass vanskelig å få dette organisert uten å legge igjen spor at jeg føler de burde hatt bedre beviser til nå hvis det var han. Det er fortsatt mulig, men all informasjon tatt i betraktning så virker det ikke som han gjorde det.

Det er så klart viktig å etterforske han også, da det ofte er partnerdrap, men jeg har ikke sett noe som virkelig får meg til å tro at det er han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (49 minutter siden):

Les gjerne gjennom det jeg har skrevet, jeg har aldri sagt at han er uskyldig eller at jeg er låst på det.

Dette med pistolene føler jeg ikke har så mye å si heller. Virker som det har vært håndtert på en ryddig måte. Jeg hadde også hatt et våpen nært meg om kona hadde blitt kidnappet. Hvem vet om de kommer tilbake og spør etter mer. Og de andre våpnene var gamle våpen og plombert.

Det jeg har sagt hele tiden, og som jeg fortsatt mener, er at det er mer sannsynlig at det var en reell kidnapping. Det er absolutt mulig at det var Tom Hagen men han mangler både motiv, han har alibi, og det er såpass vanskelig å få dette organisert uten å legge igjen spor at jeg føler de burde hatt bedre beviser til nå hvis det var han. Det er fortsatt mulig, men all informasjon tatt i betraktning så virker det ikke som han gjorde det.

Det er så klart viktig å etterforske han også, da det ofte er partnerdrap, men jeg har ikke sett noe som virkelig får meg til å tro at det er han.

Tom Hagen er ekstremt intelligent og god på business. Han bruker ikke smart tlf eller pc slik at han er vanskelig å spore. 

Motivet er at kona ville gå fra han. Tom Hagen er en person som ikke takler å miste kontroll. Han ville derfor heller kvitte seg med kona enn å fordele eiendeler etter en skilsmisse. 

Sitat

Vitner: Anne-Elisabeth Hagen virket fortvilet før forsvinningen

Tre uker før Anne-Elisabeth Hagen forsvant skal hun ha åpnet seg om ektepakten med Tom Hagen. Politiet mener dette styrker deres hypotese om motivet for at hun forsvant.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R999aA/vitner-anne-elisabeth-hagen-virket-fortvilet-foer-forsvinningen

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (17 minutter siden):

Tom Hagen er ekstremt intelligent og god på business. Han bruker ikke smart tlf eller pc slik at han er vanskelig å spore. 


Dette er jo bare spekulasjoner, man kan være dyktig i forretninger og være intelligent selv om man er teknologisk analfabet, dersom interessen for slikt er totalt fraværende.
 

Kryptodebunker skrev (17 minutter siden):

Motivet er at kona ville gå fra han. Tom Hagen er en person som ikke takler å miste kontroll. Han ville derfor heller kvitte seg med kona enn å fordele eiendeler etter en skilsmisse. 


Kjenner du Tom Hagen? Hvordan vet du at han ikke takler å miste kontrollen?

For et ektepar i syttiårene, hvor barna uansett arver alt, og det er skrevet avtaler om særeie og den slags, ville det vel være ganske udramatisk å bli skilt?

Tom Hagen lever jo ikke akkurat noe liv i sus og dus, så om han ble noen millioner fattigere ville ikke det vært merkbart i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (49 minutter siden):

Tom Hagen lever jo ikke akkurat noe liv i sus og dus, så om han ble noen millioner fattigere ville ikke det vært merkbart i det hele tatt.

diverse rikinger kan sikkert takle mentalt å tape noen millioner i business, men ikke sikkert de takler tanken på at en "svikefull" ektefelle "ufortjent" stikker av med lignende beløp, eller endog mindre.

skilsmisser er ofte maktkamp, såret stolthet og ære, prestisje, etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...