Gå til innhold

Tom Hagen-saken: Milliardær-kone bortført


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987132984
30 minutes ago, Red Frostraven said:

Hva om han eier håndvåpen, som pistol..?

Og igjen.

Han er anklaget for den verste forbrytelsen en person kan begå, og er således mistenkt for å være en av de farligste personene i landet.

Hvem skal beredskapstroppen pågripe, om ikke drapssiktede som er varslet om at de skal bli pågrepet av lekkasjer..?

 

 

Hva om, hva om, hva om, hva om...? Igjen, dette med sannsynlighet..

Du overdriver når du sier at han er mistenkt for å være en av landets farligste menn.  Mistanken er helt klart at han har hatt hjelp, dvs. ikke utført drapet selv. Men du tror kanskje hans undersåtter gjemmer seg på gjesterommet med en MP7 i hver hånd, skuddsikre vester, håndgranater og det som verre er?

Han er en mann som regelmessig har hatt kontakt med og besøk av politi i en av nyere tids mest profilerte saker. To helt ordinære politifolk kunne ringt på døra hans uten at det skulle ha inspirert til noen form for "stand off". 

Politiet skal prise seg lykkelig for at det ikke skjedde et nytt Utøya eller lignende mens spydspissen i deres operative evne var på trivielt oppdrag i Lørenskog.

EDIT: Beredskapstroppen er myntet på terror, gisselsituasjoner og svært tunge væpnede oppdrag. Sistnevnte bør jo gjelde ting som f. eks NOKAS-ranet, storming av klubbhus til tunge kriminelle gjenger o.l.

Endret av Slettet+987132984
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kroat skrev (1 time siden):

Skjønner du ingenting av det Dagbladet skriver ? De vil ikke at Tom skal utvinne/mine kryptovaluta, de vil at Tom skal investere millioner i deres utvinning/mining.

Det er i denne sammenhengen svaret ligger. Målet var kryptovaluta og noen fikk det. Eller mener du Tom sendte kryptovalutaen til seg selv ?

 

Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor du mener politiet heller skal sjekke strømregningen til folk, fremfor å ransake åstedet der ARH forsvant.

Logikken din henger ikke på greip, gjentar hvorfor mener du politiet heller skal se på strømforbruket til folk?

For var det ikke du som tidliigere i tråden kritiserte politiets etterførskning, og kom med kommentaren at dersom det var du som drev etterforskningen ville du heller sett på strømforbruk. 

Jeg forstår virkelig ikke hvor du vil, for det gir absolutt null mening. Sorry, men tankegangen din virker særdeles lite gjennomtenkt ut. Hvordan skulle dette virket i praksis til å løse saken?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om @Kroat sitt premiss om at de som står bak var på utkikk etter større ressurser til mining så er det en mulighet for at de driver med storskala mining som er ekstremt ressurskrevende og vil gi ekstremt utslag på strømforbruket. Så selvfølgelig kan det være en ide å sjekke ut avvikende strømforbruk. Men at de plutselig skal legge ned den langsiktige bedriften på grunn av 10 millioner kjøper jeg ikke.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
1 hour ago, Emile the rat said:

Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor du mener politiet heller skal sjekke strømregningen til folk, fremfor å ransake åstedet der ARH forsvant.

Logikken din henger ikke på greip, gjentar hvorfor mener du politiet heller skal se på strømforbruket til folk?

For var det ikke du som tidliigere i tråden kritiserte politiets etterførskning, og kom med kommentaren at dersom det var du som drev etterforskningen ville du heller sett på strømforbruk. 

Jeg forstår virkelig ikke hvor du vil, for det gir absolutt null mening. Sorry, men tankegangen din virker særdeles lite gjennomtenkt ut. Hvordan skulle dette virket i praksis til å løse saken?

 

Du har en helt idiotisk måte å diskutere på. Ingen sted har jeg sagt 

"politiet heller skal sjekke strømregningen til folk, fremfor å ransake åstedet der ARH forsvant"

"politiet heller skal se på strømforbruket til folk"

"dersom det var du som drev etterforskningen ville du heller sett på strømforbruk"

Lenke til kommentar
44 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Om @Kroat sitt premiss om at de som står bak var på utkikk etter større ressurser til mining så er det en mulighet for at de driver med storskala mining som er ekstremt ressurskrevende og vil gi ekstremt utslag på strømforbruket. Så selvfølgelig kan det være en ide å sjekke ut avvikende strømforbruk. Men at de plutselig skal legge ned den langsiktige bedriften på grunn av 10 millioner kjøper jeg ikke.

Jeg ville uansett ha sjekket det. De har en sak uten et skikkelig spor og da må alt sjekkes. Ikke kjøre seg fast i sporet "Hagen drepte kona" de har ikke et lik og han var ikke på det antatte åstedet.

Lenke til kommentar

1. Jeg har mistet tråden litt her. Hvilken tilknytning har folk som driver med mining til (det antatte) drapet, og hvorfor trenger det å være noen som driver med det i Norge? Er da et mye større miljø for mining i utlandet, og flere firmaer som har ønsket å etablere seg i Norge. Og om vi har med kriminelle å gjøre, så miner de antagelig med stjålet strøm.

2. Hvorfor heter tråden "Tom Hagen-saken"? Det er da vitterlig "Anne-Elisabeth Hagen-saken" vi diskuterer?

Endret av John-B
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@John-B Den bortføringssiktede har snakket om milliardæren Tom Hagen med flere norske kryptokontakter i forbindelse med mining, så det er ikke utenkelig at den informasjonen har kommet i gale hender.

Vil understreke at mining er helt lovlig, men kriminelle kan bruke det til f.eks hvitvasking eller dekke for annen virksomhet. 

Kan f.eks hevde at man hvert år minet den mest lønnsomme kryptovalutaen, mens det egentlig var en dårlig kryptovaluta. Da man kan ta ut penger fra Hagen-overføringen. 

 

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
22 minutes ago, John-B said:

1. Jeg har mistet tråden litt her. Hvilken tilknytning har folk som driver med mining til (det antatte) drapet, og hvorfor trenger det å være noen som driver med det i Norge? Er da et mye større miljø for mining i utlandet, og flere firmaer som har ønsket å etablere seg i Norge. Og om vi har med kriminelle å gjøre, så miner de antagelig med stjålet strøm.

2. Hvorfor heter tråden "Tom Hagen-saken"? Det er da vitterlig "Anne-Elisabeth Hagen-saken" vi diskuterer?

1. Kryptomannen og kryptoekspertene er i Norge

2. En moderator endret trådens navn

Lenke til kommentar
John-B skrev (27 minutter siden):

1. Jeg har mistet tråden litt her. Hvilken tilknytning har folk som driver med mining til (det antatte) drapet, og hvorfor trenger det å være noen som driver med det i Norge? Er da et mye større miljø for mining i utlandet, og flere firmaer som har ønsket å etablere seg i Norge. Og om vi har med kriminelle å gjøre, så miner de antagelig med stjålet strøm.

2. Hvorfor heter tråden "Tom Hagen-saken"? Det er da vitterlig "Anne-Elisabeth Hagen-saken" vi diskuterer?

1. Absolutt ingen ting. Det har jeg prøvd å forklare. Du får spørre Kroat som blandet inn dette i tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Emile the rat said:

1. Absolutt ingen ting. Det har jeg prøvd å forklare. Du får spørre Kroat som blandet inn dette i tråden. 

De ville at Hagen skulle investere millioner i utvinning av kryptovaluta

Dagbladet: "Gjennom sitt eiendomsselskap eier Tom Hagen Fet Næringspark ved Fetsund. Der er det i seinere tid blitt etablert et datasenter som av Romerikes Blad er blitt omtalt som «et av verdens mest sikre». Kryptomannen skal ha sett for seg at Tom Hagen Eiendom AS kunne investere i utvinning av kryptovalutaen Bitcoin"

"Politiet har beskrevet at mannen har kompetanse på IT og kryptovaluta, men tirsdag meldte NRK at kryptomannen hadde kontakt med andre eksperter om Tom Hagen. I meldingene skriver mannen at han selv ikke har tilstrekkelig kunnskap om kryptovaluta, og at det er derfor han tar kontakt med disse kryptoekspertene. I en av SMS-ene som kanalen har fått tilgang til beskrives Hagen som en «hval». Med det menes det at han er en potensiell investor med enormt mye penger."

"Den foreslåtte investeringen ville ha utgjort flere titalls millioner kroner, slik Dagbladet forstår det."

Lenke til kommentar
Kroat skrev (51 minutter siden):

Jeg ville uansett ha sjekket det. De har en sak uten et skikkelig spor og da må alt sjekkes. Ikke kjøre seg fast i sporet "Hagen drepte kona" de har ikke et lik og han var ikke på det antatte åstedet.

"Hagen drepte kona" sporet ble den mest sannsynlige hypotesen først nå nylig. 

Er det et spor politiet kjørte seg fast på så var det jo det at han var en uskyldig part og et vitne. I den grad politiet kjørte seg fast. 

De har naturligvis etterforsket bredt og hatt utrolig mange hypoteser og har arbeidet ut fra dem. Så de har antagelig ikke kjørt seg fast i det hele tatt da en etterforskning hele tiden er dynamisk.

Lenke til kommentar
Kroat skrev (5 minutter siden):

De ville at Hagen skulle investere millioner i utvinning av kryptovaluta

Dagbladet: "Gjennom sitt eiendomsselskap eier Tom Hagen Fet Næringspark ved Fetsund. Der er det i seinere tid blitt etablert et datasenter som av Romerikes Blad er blitt omtalt som «et av verdens mest sikre». Kryptomannen skal ha sett for seg at Tom Hagen Eiendom AS kunne investere i utvinning av kryptovalutaen Bitcoin"

"Politiet har beskrevet at mannen har kompetanse på IT og kryptovaluta, men tirsdag meldte NRK at kryptomannen hadde kontakt med andre eksperter om Tom Hagen. I meldingene skriver mannen at han selv ikke har tilstrekkelig kunnskap om kryptovaluta, og at det er derfor han tar kontakt med disse kryptoekspertene. I en av SMS-ene som kanalen har fått tilgang til beskrives Hagen som en «hval». Med det menes det at han er en potensiell investor med enormt mye penger."

"Den foreslåtte investeringen ville ha utgjort flere titalls millioner kroner, slik Dagbladet forstår det."

Men dette henger ikke sammen med hvorfor du mener at politiet skal bruke masse ressurser på å sjekke strømregninga til folk. Det har både jeg og flere andre kommentert nå.

Nå skjønner jeg ikke om det er det at du ikke klarer å forstå, eller om du bare troller.

Men kan vi seriøst la den ligge nå. Vi har hørt teorien din, og den gir ikke et fnugg mer mening bare fordi du gjentar det til det kjedsommelige.

Håpløst dette her, nå er det nok avsporing. Vi har forstått tankegangen din nå, og den gir virkelig ikke mening.

Takk for meg. Dette blir for dumt.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Emile the rat said:

Men dette henger ikke sammen med hvorfor du mener at politiet skal bruke masse ressurser på å sjekke strømregninga til folk. Det har både jeg og flere andre kommentert nå.

Nå skjønner jeg ikke om du ikke klarer å forstå, eller om du bare troller.

Men kan seriøst la den ligge nå. Vi har hørt teorien din, og den gir ikke et fnugg mer mening fordi du gjentar det til det kjedsommelige.

Håpløst dette er, nå er det nok avsporing. Vi har forstått tankegangen din nå, og den gir virkelig ikke mening.

Takk for meg. Dette blir for dumt.

Det er vel heller du som av en eller annen grunn ikke vil at dette sporet skal sjekkes og derfor forsøker å stanse diskusjonen om dette sporet. Masse ressurser du liksom.

Endret av Kroat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kroat skrev (43 minutter siden):

Det er vel heller du som av en eller annen grunn ikke vil at dette sporet skal sjekkes og derfor forsøker å stanse diskusjonen om dette sporet. Masse ressurser du liksom.

Å sjekke strømregninga til 5 millioner nordmenn, i tillegg til muligens utlandet, som vil si flere titalls millioner, over et halvt års tid. Ja det krever enormt med ressurser. Hvor mange 1000 arbeidstimer snakker vi, om det i det heletatt er mulig å spore opp?

Skal vi spinne ballen videre, så er transaksjoner med kryptovalutta ikke teknisk mulig å spore opp. Så om man skulle klare å spore opp en stor mining aktør, hva bruker man det sporet videre til? For det går teoretisk sett ikke an å spore videre til hvem som har vært med i transaksjonen. 

Så selv om politiet etter mangfoldig arbeid skulle klare å spore opp en aktør, så vil ikke det kunne spores til Hagen eller andre evt. leverandører/mottakere. Derfor vil ikke et slikt funn bære noe bevismateriale for politiet, og da gir det selvsagt ikke mening at politiet skal bruke ressurser på dette. Politiet trenger tekniske bevis, det får man ikke ved å prøve og spore kryptovalutta.

Jeg ønsker å stanse dette sporet, fordi det er åpenbart at du ikke vet hva du snakker om, eller har noe kunnskap eller forståelse for hvordan mining, kryptovalutta, transaksjoner, eller hvordan noe av dette fungerer. Hadde du visst litt mer om kryptovalutta hadde du forstått hvorfor jeg mener dette er et totalt uinteressant sidespor.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Kroat skrev (34 minutter siden):

De ville at Hagen skulle investere millioner i utvinning av kryptovaluta

Dagbladet: "Gjennom sitt eiendomsselskap eier Tom Hagen Fet Næringspark ved Fetsund. Der er det i seinere tid blitt etablert et datasenter som av Romerikes Blad er blitt omtalt som «et av verdens mest sikre». Kryptomannen skal ha sett for seg at Tom Hagen Eiendom AS kunne investere i utvinning av kryptovalutaen Bitcoin"

"Politiet har beskrevet at mannen har kompetanse på IT og kryptovaluta, men tirsdag meldte NRK at kryptomannen hadde kontakt med andre eksperter om Tom Hagen. I meldingene skriver mannen at han selv ikke har tilstrekkelig kunnskap om kryptovaluta, og at det er derfor han tar kontakt med disse kryptoekspertene. I en av SMS-ene som kanalen har fått tilgang til beskrives Hagen som en «hval». Med det menes det at han er en potensiell investor med enormt mye penger."

"Den foreslåtte investeringen ville ha utgjort flere titalls millioner kroner, slik Dagbladet forstår det."

Utvinning av kryptovaluta og spesielt Bitcoin er ekstremt vanskelig å få til å bli lønnsomt på nåværende tidspunkt.

Og det er datasentervirksomhet, det er store datasentere som skal til. Strømregningene til privatpersoner har derfor ingenting med saken å gjøre.
Det er ikke snakk om at Hagen skal ha noen mining riggs i kjelleren for å mine bitcoin, den tiden hvor det var mulig er for lengst forbi.
Nå må man ha enormt mange spesial designet hw i store datasenteret som bruker like mye strøm som småbyer omtrent.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Uderzo said:

Utvinning av kryptovaluta og spesielt Bitcoin er ekstremt vanskelig å få til å bli lønnsomt på nåværende tidspunkt.

Og det er datasentervirksomhet, det er store datasentere som skal til. Strømregningene til privatpersoner har derfor ingenting med saken å gjøre.
Det er ikke snakk om at Hagen skal ha noen mining riggs i kjelleren for å mine bitcoin, den tiden hvor det var mulig er for lengst forbi.
Nå må man ha enormt mange spesial designet hw i store datasenteret som bruker like mye strøm som småbyer omtrent.

Hvorfor tror du noen tror det er "snakk om at Hagen skal ha noen mining riggs i kjelleren for å mine bitcoin" og "Strømregningene til privatpersoner" ? De ville han skulle investere flere titalls millioner kroner i utvinning av kryptovaluta.

 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Emile the rat said:

Å sjekke strømregninga til 5 millioner nordmenn, i tillegg til muligens utlandet, som vil si flere titalls millioner, over et halvt års tid. Ja det krever enormt med ressurser. Hvor mange 1000 arbeidstider snakker vi, om det i det heletatt er mulig å spore opp?

Hva er det for noe tull du prater om ? Det er snakk om å sjekke strømforbruket til disse som var interessert  i Tom

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Emile the rat said:

Jeg ønsker å stanse dette sporet, fordi det er åpenbart at du ikke vet hva du snakker om, eller har noe kunnskap eller forståelse for hvordan mining, kryptovalutta, transaksjoner, eller hvordan noe av dette fungerer. Hadde du visst litt mer om kryptovalutta hadde du forstått hvorfor jeg mener dette er et totalt uinteressant sidespor.

Desto mer grunn til å følge opp dette sporet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...