Gå til innhold

NAF: 2019 blir det store bompengeåret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en skam at vi må betale bompenger. Veiene skulle vært bygget og ferdig nedbetalt for mange år siden.

 

Det er godt det er blitt fart i veibyggingen.

Egentlig burde vi startet for 40 år siden med jobben som gjøres i dag, og bompenger gjør at de er de strekningene hvor behovet er størst som blir prioritert.

Vi som bor på Vestlandet har hatt store utgifter til fergebilletter i alle år, og takstene på fergene øker hele tiden.

I dag koster en 1/2-times fergetur kr 136,- for en vanlig privatbil.

Bompenger varer noen år og veien blir gratis.

Skulle vært interessant med en sammenligning mellom en som bruker ferge til jobb hver dag, og en som pendler på en strekning med bompenger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er en skam at vi må betale bompenger. Veiene skulle vært bygget og ferdig nedbetalt for mange år siden.

 

Bompenger varer noen år og veien blir gratis.

Skulle vært interessant med en sammenligning mellom en som bruker ferge til jobb hver dag, og en som pendler på en strekning med bompenger.

Ideelt sett, ja. Men bomstasjoner har en veldig sterk tendens til IKKE å fjernes. Takstene forhøyes gjerne også utover lønnsøkningen. Det er utover dette galskap å bygge milliardbroer og tunneler for knøttsmå distrikter. Da ender man opp med å bygge bruer og tunneler som aldri kommer til å bli nedbetalt, og man må sette rekordstore satser i bompenger. Da går vinningen opp i spinningen.

 

Altså politikerne forteller halvsannheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men det er en ekstra utgift ved kjøp av en elbil. Utgiftene mine har blitt samme som før, når jeg hadde dieselbil. Før brukte jeg cirka 3000 kr månedlig til diesel og bompenger, men nå avdrag på cirka 3000. Ingen besparelse med elbil. Dessuten kommer bompenger for elbil nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er en ekstra utgift ved kjøp av en elbil. Utgiftene mine har blitt samme som før, når jeg hadde dieselbil. Før brukte jeg cirka 3000 kr månedlig til diesel og bompenger, men nå avdrag på cirka 3000. Ingen besparelse med elbil. Dessuten kommer bompenger for elbil nå.

 

 

Men du ser altså totalt bort fra at du hadde finansieringskostnader med den gamle bilen. Ikke usannsynlig at den trengte noen dyre verkstedbesøk i nær fremtid, og at den hadde et verditap. Kutt i årsavgift ser du også bort fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er en skam at vi må betale bompenger. Veiene skulle vært bygget og ferdig nedbetalt for mange år siden.

 

Det er godt det er blitt fart i veibyggingen.

Egentlig burde vi startet for 40 år siden med jobben som gjøres i dag, og bompenger gjør at de er de strekningene hvor behovet er størst som blir prioritert.

Vi som bor på Vestlandet har hatt store utgifter til fergebilletter i alle år, og takstene på fergene øker hele tiden.

I dag koster en 1/2-times fergetur kr 136,- for en vanlig privatbil.

Bompenger varer noen år og veien blir gratis.

Skulle vært interessant med en sammenligning mellom en som bruker ferge til jobb hver dag, og en som pendler på en strekning med bompenger.

Er bare glad for at veiene ikke ble bygd for 40 år siden. Standarden på veier og spesiellt tunneler da var veldig dårlig, ja selv tunneler bygd på 90 tallet holder lav standard i forhold til dagens tunneler.

Lenke til kommentar

Er bare glad for at veiene ikke ble bygd for 40 år siden. Standarden på veier og spesiellt tunneler da var veldig dårlig, ja selv tunneler bygd på 90 tallet holder lav standard i forhold til dagens tunneler.

Tenk om vi kunne hatt tysk kultur for veibygging. Det er så latterlig gøy å kjøre bil der at jeg nesten griner hver gang jeg kjører inn i Norge igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...