Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Drone rett utenfor stuevinduet. Ubehagelig.


Mariss

Anbefalte innlegg

Men er det et slikt samfunn du vil leve i? Der vi skal være redde for at noen plutselig sniktitter inn gjennom vinduet? Hva tror du svaret fra politiet blir hvis du ringer? "Har ikke ressurser til å håndheve dette, bare dra ned rullegardina."

 

Noen ganger må man vel se litt forbi et svært slapt håndhevet lovverk og gjøre noe med saken selv, dette skader jo ingen, det er folk som er ute etter å drive uvilje og dritt mot andre. Da får de bare ta tapet på egen kappe.

 

Ja, kan bruke en fiskehåv da ^^ med lang teleskopskaft!

Ja, eg vil fantisk heller leve i eit samfunn der eg kan risikere å bli spionert på før eg tek kontakt med politiet som sjekker om det stemmer, enn eit samfunn der det blir skutt meg sjølv eller mine eigendelar fordi nokon trur at eg har brutt ein regel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, eg vil fantisk heller leve i eit samfunn der eg kan risikere å bli spionert på før eg tek kontakt med politiet som sjekker om det stemmer, enn eit samfunn der det blir skutt meg sjølv eller mine eigendelar fordi nokon trur at eg har brutt ein regel.

 

Ikke overdramatisér nå ^^ Jeg skrev -nett-, det finnes utskytsramper (hva enn ordet er, små kanoner) som skyter ut nett... jeg tenker disse hadde vært geniale å fanget dem inn med.

 

En snillere metode hadde kanskje vært å sørget for å bli sett på kameraet så eieren hadde visst hvem du var, kunne banket på for å hente den. Så kunne man gitt en advarsel: Én gang til så får du den ikke igjen. Eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Jo, det får veldig ofte konsekvenser når folk ringer politiet på ulovlig drone-bruk. Reglene har også blitt ytterligere strammet inn i senere tid.

 

Fra Luftfartstilsynets sikkerhetsbrev (10.05.2017) som sendes ut til alle registrerte dronepiloter (listen over personer med operatørlistens ligger åpent ute som PDF på tilsynets sine nettsider):

 

Ved midnatt, nyttårsaften ble det utført en flyging med drone over rådhusplassen. Vedkommende ble anmeldt, og det ble gitt ett forelegg. Også denne gangen var forelegget på 15000 kroner, pluss inndragning av dronen. Det virker som om det er dette nivået man har lagt seg på. Forelegget er nå vedtatt. 

 

Når det er sagt, 150 meters regelen som andre nevner her gjelder kun personer uten operatørlisens, og selv da finnes det unntak for regelen, nemlig under oppstart/take-off og landing. Se lovdata.no for nøyaktig lovtekst. Dronelek veldig, veldig, veldig forenkla og forkortet. Uten operatørlisens så er det også helt ulovlig å uten dagslys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk tilfeldigvis øye på en drone i går kveld som flydde over stuevinduet (bor i 3 etg. i blokk), slik at den "så" rett ned og inn i stuen min. Den var kanskje 5-8 meter fra vinduet. Det er absolutt ingenting å filme i det området, da det er mørkt og det eneste en ser er lyset fra leiligetene, så jeg syntes det var et unaturlig sted å fly med drone. Den kom også tilbake vertfall to ganger. Observerte senere at den "hang i luften" resten av kvelden et lite stykka unna. Regnet med at det var for å filme rakettene i går, men ser at den er tilbake igjen i kveld. 

 

Dette er vell ikke ok? Jeg opplever det som ganske ubehagelig, og tok ned persiennen både i går kveld og i kveld pga. dette. Jeg har vanligvis ingen innsyn i leiligheten, og kunne i verste fall gått naken fra badet el. Jeg så heller ingen personer i området, som potensielt kunne ha styrt dronen. Hva gjør man i slike tilfeller dersom det fortsetter? Kontakter politiet?

Er du mann eller dame?

Lenke til kommentar

For å kunne fly nærmere enn 150m må man ha RO3, man må ha en god grunn og alle påvirket skal være informert på forhånd. Ingen privatpersoner har det; det dreier seg da om profesjonelle droneoperstører som gjør en jobb – befaring av hustak, filming, etc…

FEIL.

 

Så lenge farkosten veier under 250g er den ansett som et leketøy og kan flys NESTEN hvor som helst unntatt begrensede områder som flyplasser o.l.

Lenke til kommentar

FEIL.

 

Så lenge farkosten veier under 250g er den ansett som et leketøy og kan flys NESTEN hvor som helst unntatt begrensede områder som flyplasser o.l.

Det stemmer, men det var ikke påstanden jeg svarte på. Påstanden var at man kunne fly nærmere så lenge man hadde operatørlisens, noe som i beste fall er unøyaktig. Droner mindre enn 250g er som du sier en helt egen klasse som er unntatt veldig mange av reglene som gjelder for tyngre droner.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ringe politiet her blir som å ringe politiet for å klage på fest i naboleiligheten.

 

Prøv først å ta kontakt/finne vedkommende og si ifra, og gi vedkommende en sjanse før du begynner å involvere politiet. Er ikke sikkert vedkommende kjenner til dronereglene en gang.

 

Ikke vær en dust. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å skjønne folk som kaller offeret for dust.

Ikke sant?

Én ting er å bo i glasshus på gatenivå. Da kan man forvente å bli beglodd. Man forventer ikke at folk flyr et kamera opp i X antall meters høyde for å filme inn i hjemmet. De fleste oppegående mennesker forstår av seg selv at slikt er dustete på linje med at om man blæster full fres på musikkanlegget midt på natta så er det også dusteoppførsel hvor man nesten må forvente besøk - fordi man åpenbart er en dust.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å skjønne folk som kaller offeret for dust.

 

Jeg var litt morgengretten jeg skrev det innlegget, men prinsippet var: Det er faktisk mulig å ta det opp med vedkommende (gitt man finner personen). Må ikke løpe til politiet hver gang, det går an å skaffe seg litt ryggrad fremfor å dra ned persiennene og gjemme seg.

 

Ikke sant?

Én ting er å bo i glasshus på gatenivå. Da kan man forvente å bli beglodd. Man forventer ikke at folk flyr et kamera opp i X antall meters høyde for å filme inn i hjemmet. De fleste oppegående mennesker forstår av seg selv at slikt er dustete på linje med at om man blæster full fres på musikkanlegget midt på natta så er det også dusteoppførsel hvor man nesten må forvente besøk - fordi man åpenbart er en dust.

 

For det er vel litt for skummelt å gå opp selv og si ifra? Min mening: Gi folk en sjanse først. Ordner de ikke opp, ring politi.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Jeg var litt morgengretten jeg skrev det innlegget, men prinsippet var: Det er faktisk mulig å ta det opp med vedkommende (gitt man finner personen). Må ikke løpe til politiet hver gang, det går an å skaffe seg litt ryggrad fremfor å dra ned persiennene og gjemme seg.

 

 

For det er vel litt for skummelt å gå opp selv og si ifra? Min mening: Gi folk en sjanse først. Ordner de ikke opp, ring politi.

Lettere å plukke opp telefonen enn å kle på seg og gå ut og lete etter en fremmed som du kanskje, kanskje ikke finner. Hvorfor må offeret ta på seg jobben med å oppdra andre. Dersom det er straffbart, som å krenke privatlivets fred, er det politiet som har myndighet.

 

Og uansett så sender det samtidig et signal til etaten om at slik oppførsel oppleves som skremmende og de vil da ta det mer alvorlig for hver hendelse som blir rapportert.

Det er også mulig at det ikke er første gang vedkommende gjør slikt og da er det en fordel først som sist å gjøre politiet oppmerksom på aktiviteten til den aktuelle.

 

Å filme inn i private hjem er ikke akseptabelt og om man allikevel bestemmer seg for å gjøre det så nå man være forberedt på at de dukker opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...