Gå til innhold

Har mine pensjonerte foreldre mulighet til å kjøpe bolig til rundt 4.3 MNOK gitt 3.0 MNOK i egenkapital? Noen gode råd?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mine foreldre skal forsøke å selge sin bolig i håp om å få kjøpe seg en leilighet, men har fått litt negative tilbakemeldinger fra nåværende bank med hensyn på å øke belåningen sin.

 

Takst på nåværende bolig er anslått til rundt 3.5 MNOK. Dette følges opp av megler og boligen skal ut for salg på nyåret. Kanskje blir taksten høyere og kanskje får de solgt høyere, men dette er estimatet per i dag.

 

De har gjeld på nåværende bolig på 500K som de kun betaler rente på.

 

Den nye boligen de har sett på koster 4.3 MNOK, så i praksis trenger de å øke belåningen med i hvert fall 800K og et totalt lån på kr 1.3 MNOK. 

 

Min far er pensjonert og har dessverre ikke annet enn pensjonen å leve på som er på rundt kr 22 000 i måneden. Min mor har 3 år igjen til pensjonsalder og ikke inntekt per dags dato av ulike årsaker. Det er usikkert om hun kan få dette eller om hun kan ha rett på uføretrygd, men dette er vel ting som uansett tar tid.

 

Høres dette urealistisk ut å få til? Banken var skeptisk av grunnene nevnt over.

 

Jeg vet dog at denne banken tradisjonelt har vært veldig lite risikovillig og har tapt mange kunder på grunn av dette, så kanskje andre banker kan være mer positive.

 

Takker for alle innspill som kan hjelpe her! :) 

PS: Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg kausjonert, men det er vel heller vanskelig.



Anonymous poster hash: 684fa...6ab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn i utgangspunktet hørtes det da gjennomførbart ut. Å gå fra renteutgifter på ca 1k i månede, til nærmere 3k burde vel være hånderbart, og mye billigere enn å leie. Jeg skulle tro de fleste bankene ville akseptere dette, uten at jeg har noen stor erfaring. Jeg har en pansjonert tante&onkel som kjøpte i den prisklassen, uten at jeg kan detaljene.

 

Jeg ville sjekket flere banker,og kanskje fått noe håndfast bevis på at jeg fikk låne til ny bolig før jeg solgte den gamle boligen.

Forresten, hvis de går fra enebolig til leilighet, så er det mindre kostnader til vedlikehold, noe som kan brukes som et argument for banken.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Høres ut som en temmelig sær bank. Mange eldre kjøper ny bolig, og tar opp lån. Det er flere muligheter for å ikke øke de månedlige utgiftene, man kan avtale avdragsfrihet, slik at kun rente betales. Man kan også avtale at deler av, eller hele, rentebeløpet legges til på lånet, slik at man har et lån som man ikke betaler noe på, men der lånet øker litt for hver måned. Med tilstrekkelig sikkerhet (som i ditt nevnte tilfelle) bør begge deler være mulig. Se for eksempel her: https://www.bnbank.no/person/lan/seniorlan/

Lenke til kommentar

Takker for innspill! :)

 

Høres ut som en temmelig sær bank. Mange eldre kjøper ny bolig, og tar opp lån. Det er flere muligheter for å ikke øke de månedlige utgiftene, man kan avtale avdragsfrihet, slik at kun rente betales. Man kan også avtale at deler av, eller hele, rentebeløpet legges til på lånet, slik at man har et lån som man ikke betaler noe på, men der lånet øker litt for hver måned. Med tilstrekkelig sikkerhet (som i ditt nevnte tilfelle) bør begge deler være mulig. Se for eksempel her: https://www.bnbank.no/person/lan/seniorlan/

 

Ja, de er kjente for å være rimelig risikoaverse. Det skal sies at faren min er av en viss alder og har hatt litt helseproblemer, så dessverre er nok det også en faktor. 

 

Per dags dato betaler de uansett kun rente, så det må nok fortsette.

 

Jeg ble ikke helt klok på hva Seniorlån er. Er ikke det bare belåning med sikkerhet i bolig? :) 



Anonymous poster hash: 684fa...6ab
Lenke til kommentar

Her kan du se ulempene i korte trekk http://www.kredittguiden.com/seniorlan/

 

Det er litt spesielt for seniorlån at låntageren under lånets løpetid ikke betaler renter eller avdrag på lånet. I stedet legges rentekostnadene på den totale gjelden. Gjelden reguleres endelig enten ved låneperiodens slutt (om lånet er bundet), ved salg av boligen eller når låntageren faller fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessuten blir arvetakerne arveløse, da banken tar over boligen etter en del år.

 

Nei, banken tar ikke over boligen. Banken har ikke større rettigheter ved seniorlån enn andre kreditorer med pant i boligen ville hatt.

 

Arvingene blir heller ikke arveløse, men banken skal ha tilbakebetalt utestående saldo på lånet ved salg, før eier (dødsbo/arvinger i tilfelle dødsfall) får overskytende. Også det er akkurat som ved et vanlig boliglån.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Foreldrene mine hadde nok en prat med banken, men fikk negativt svar. De var også skeptiske til seniorlån og mente det var en "dyr" løsning.

Prisen på lån varierer etter lengde, sikkerhet og fleksibilitet, samt bankens risiko. Et kortsiktig lån (som mellomfinansiering) har rente som er 2-3 ganger høyere enn et godt sikret langsiktig lån. En fleksibel låneavtale, eller en med lavere grad av sikkerhet, koster naturlig nok mer. Her må kanskje forventningsnivået justeres?

Lenke til kommentar

Foreldrene mine hadde nok en prat med banken, men fikk negativt svar. De var også skeptiske til seniorlån og mente det var en "dyr" løsning.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 684fa...6ab

Det er jeg enig i. Jeg forstår ikke het hvorfor banken var så skeptisk. De ender jo opp med belåningsgrad på ca 35%+ etter kostnader. Er det kun aktuelt med null nedbetaling? Jeg skjønner at inntekten ikke er noe særlig god, men vil din mor få noe pensjon når den tid kommer?

 

Be dem høre med en annen bank vedrørende boliglån. Dersom 22 000 kroner er etter skatt oppfyller de krav for å få lån på 1,5 mill som gjelder for yngre folk hvertfall. Jeg vet ikke hvordan banken tenker når det gjelder eldre folk, men ettersom det er standard å gi rammelån på rundt 60% tenker jeg ikke det skal være noe stort problem å få det på 35%.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Jeg forstår ikke het hvorfor banken var så skeptisk. De ender jo opp med belåningsgrad på ca 35%+ etter kostnader. Er det kun aktuelt med null nedbetaling? Jeg skjønner at inntekten ikke er noe særlig god, men vil din mor få noe pensjon når den tid kommer?

 

Be dem høre med en annen bank vedrørende boliglån. Dersom 22 000 kroner er etter skatt oppfyller de krav for å få lån på 1,5 mill som gjelder for yngre folk hvertfall. Jeg vet ikke hvordan banken tenker når det gjelder eldre folk, men ettersom det er standard å gi rammelån på rundt 60% tenker jeg ikke det skal være noe stort problem å få det på 35%.

 

Hei, Nimrad. Takk for svar.

 

Det er ikke sikkert tallene var helt riktige forrige gang. I tillegg har de nå fått presis takst (men ikke solgt enda).

 

Bolig: 3,3 M (taksert pris)

Gjeld (0,6 M)

 

Ny bolig: 4,3 M

 

Dvs. om de selger til takst, så vil de ha 2,7 M i egenkapital og trenger dermed låne 1,6 M. Dvs. rundt 37 % belåningsgrad.

 

Min mor vil få minstepensjon, men ikke før om noen år. Det virker som nåværende bank er skeptiske på grunn av min fars helse...

 

Anonymous poster hash: 684fa...6ab

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...