Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Takk for gode tips, Neonex :) Siden renta er den samme, ser jeg an hva DnB gjør først. Liker ikke å innrømme det, men jeg trives som kunde hos dem. Smart opplegg du har lagt opp for deg selv ;)

 

Hva er platinum banking?

 

Herr: tror det jeg også. Har vært og titta hos dem før, og da mener jeg det sto 1,9. Vi får se. Per nå, er jeg faktisk medlem hos Handel og Kontor (pga jobben min i Klassekampen), og ikke Lektorlaget. Så trenger litt goodwill fra DnB for å komme inn i programmet deres. Får se hva som skjer :)

 

@Kutte utgifter: i dag hadde jeg valget mellom vanlig herreklipp til 450, eller maskinklipp (tett opptil å skinne seg) for 150. Ble sistnevnte :fun:

Gah, jeg klarer alltid å skrive feil. Mente private banking. Det er nivået over Saga. Husk på at det er inntekt eller formue (eller goodwill). Har du 1m i investerbar kapital (eller investert hos dnb) er du innenfor. De er også glade i unge folk for å få over lånet deres, så du skal ikke bekymre deg for ikke å få SAGA, tror jeg. Jeg mangler et par hundretusen for å kvalifisere på kravet (har stor nok formue, men ser ikke på den som investerbar, da halvparten av den er låst i ulike boligsparekontoer - hadde de vært i fond så hadde jeg vært mangemillionær i dag, men sånn går det når man vokste opp med "aksjer = risiko = farlige greier" som mantra fra ulike kilder).

 

https://www.dnb.no/privat/private-banking.html

Tror det var inntektskrav på 2m eller investerbar formue (evt allerede investert hos dnb) 2m NOK.

 

Ang. klipp kan du gjøre som meg - forsøker å ta det når jeg er i utlandet. 20-30$ når jeg er i USA og 10€ (Vet ikke hva frisøren røyker) i Spania. Om jeg får stusset ørene og nakken ser sveisen min så og si lik ut og holder i 3 mnd mellom hver gang. Får jo vondt inni meg med de norske prisene for en liten klipp for herrer. For deg som bor i Harstad kan jeg ikke skjønne at leie av lokaler skal være like dyrt som i en storby, så det hørtes litt ekstremt ut. Hva er det neste som ryker - i ekte Mr Money Moustache--ånd å slutte med dopapir og bruke bidét i stedet? :)

Endret av Neonex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for gode tips, Neonex :) Siden renta er den samme, ser jeg an hva DnB gjør først. Liker ikke å innrømme det, men jeg trives som kunde hos dem. Smart opplegg du har lagt opp for deg selv ;)

 

Hva er platinum banking?

 

Herr: tror det jeg også. Har vært og titta hos dem før, og da mener jeg det sto 1,9. Vi får se. Per nå, er jeg faktisk medlem hos Handel og Kontor (pga jobben min i Klassekampen), og ikke Lektorlaget. Så trenger litt goodwill fra DnB for å komme inn i programmet deres. Får se hva som skjer :)

 

@Kutte utgifter: i dag hadde jeg valget mellom vanlig herreklipp til 450, eller maskinklipp (tett opptil å skinne seg) for 150. Ble sistnevnte :fun:

Jeg klipper meg hos Cutters. 300 kr per klipp. Begynner å bli grå i håret, å klipper meg heller ofte billig enn å kjøre på med klipp og farging som sikkert hadde kostet 1000-lappen
Lenke til kommentar

Er det spesielt gledelig med masse penger og være smålig og gjerrig?

Hovedgleden med penger er jo å bruke dem

Det handler vel om perspektiv. Det der er for eks for meg, noe av det dummeste jeg hører. Jeg er blitt klassifisert som gjerrig av min kusine (som har samme mindset som deg). Helt greit for meg det. Jeg ser på det som å utsette MEGET kortsiktig glede/gevinst for å få større glede senere. F eks mindre forbruk (kjøper f eks store mengder mat når nærbutikken handler inn for mye. Har f eks fortsatt kyllingen jeg kjøpte 25. sept 2018 til 20 og 40 kr per 750g pakke, og vi er en familie med 3 voksne). Så de 3000 kr mnd++ andre familier bruker på matbudsjettet hver måned, de går for min del til andre ting, som f eks reiser (det er mitt "sløseri" og stort sett det eneste jeg har).

 

Jeg kan velge å pensjonere meg tidlig på disse pengene jeg sparer, eller kjøpe meg et sted å bo som for en i min situasjon er langt over det jeg burde kunne gjøre (snakk om å kunne sitte på en enebolig til 5-7m alene, uten å risikere å miste den om det blir slutt med en evt partner).

 

Ved å ha en sparsommelig livsstil (hvor du likevel kjøper det du trenger), får du mer råd til andre ting senere. Par det med renters rente effekt, så har du en fin oppskrift på å ha det særdeles godt økonomisk senere i livet (når du får barn, når du blir pensjonist etc). Når nevøen min begynner å bli gammel nok til å vite at han har bursdag og faktisk huske det, skal han begynne å få penger i fond av onkel. Jeg ser selv på ny bærbar pc til jobbbruk. Har en jeg egentlig er veldig fornøyd med. Kan velge å reparere den eller kjøpe en ny en med litt oppgraderinger til 13 000. Mest sannsynlig velger jeg å reparere den jeg har til ca 1000 kr (ny skjerm og egentlig alt som henger i topplokket) og venter på ny modell, kjøper på power med 20% dnb mc rabatt eller venter til black friday-salg. Da får jeg noen tusen som jeg kan bruke på andre ting - f eks en reise, en gave til noen jeg er glad i, sette i fond, som kan gi meg mer penger på sikt etc.

 

Poenget er fortsatt - det handler om perspektiv og motivasjon. Om din motivasjon er å bruke penger fordi det gir deg glede, må du faktisk finne deg og sette mer pris på andre gleder her i livet. Jeg er kanskje ikke så mye bedre selv, da det å finne gode dealer og være "gniten" (når jeg kjøper noe) og vite at jeg sparer penger, gir meg en form for glede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det handler vel om perspektiv. Det der er for eks for meg, noe av det dummeste jeg hører. Jeg er blitt klassifisert som gjerrig av min kusine (som har samme mindset som deg). Helt greit for meg det. Jeg ser på det som å utsette MEGET kortsiktig glede/gevinst for å få større glede senere. F eks mindre forbruk (kjøper f eks store mengder mat når nærbutikken handler inn for mye. Har f eks fortsatt kyllingen jeg kjøpte 25. sept 2018 til 20 og 40 kr per 750g pakke, og vi er en familie med 3 voksne). Så de 3000 kr mnd++ andre familier bruker på matbudsjettet hver måned, de går for min del til andre ting, som f eks reiser (det er mitt "sløseri" og stort sett det eneste jeg har).

 

Jeg kan velge å pensjonere meg tidlig på disse pengene jeg sparer, eller kjøpe meg et sted å bo som for en i min situasjon er langt over det jeg burde kunne gjøre (snakk om å kunne sitte på en enebolig til 5-7m alene, uten å risikere å miste den om det blir slutt med en evt partner).

 

Ved å ha en sparsommelig livsstil (hvor du likevel kjøper det du trenger), får du mer råd til andre ting senere. Par det med renters rente effekt, så har du en fin oppskrift på å ha det særdeles godt økonomisk senere i livet (når du får barn, når du blir pensjonist etc). Når nevøen min begynner å bli gammel nok til å vite at han har bursdag og faktisk huske det, skal han begynne å få penger i fond av onkel. Jeg ser selv på ny bærbar pc til jobbbruk. Har en jeg egentlig er veldig fornøyd med. Kan velge å reparere den eller kjøpe en ny en med litt oppgraderinger til 13 000. Mest sannsynlig velger jeg å reparere den jeg har til ca 1000 kr (ny skjerm og egentlig alt som henger i topplokket) og venter på ny modell, kjøper på power med 20% dnb mc rabatt eller venter til black friday-salg. Da får jeg noen tusen som jeg kan bruke på andre ting - f eks en reise, en gave til noen jeg er glad i, sette i fond, som kan gi meg mer penger på sikt etc.

 

Poenget er fortsatt - det handler om perspektiv og motivasjon. Om din motivasjon er å bruke penger fordi det gir deg glede, må du faktisk finne deg og sette mer pris på andre gleder her i livet. Jeg er kanskje ikke så mye bedre selv, da det å finne gode dealer og være "gniten" (når jeg kjøper noe) og vite at jeg sparer penger, gir meg en form for glede.

Bra skrevet. Er da mange som kaster bort penger på tull og ingenting som er konstant blakk og derfor må få andre til å spandere på seg og låne penger. Det er gjerrig og smålig imo. 

 

Men å være fornuftig med pengene og dermed spare opp penger til å kunne bruke det på hva man virkelig ønsker seg er jo det som faktisk krever litt viljestyrke og ikke at man faller for alle mulige impulser og fristelser der ute. 

 

Ikke alle som har dyre hobbyer heller. Noen har hobbyer som er gratis eller de tjener penger på. 

Lenke til kommentar

Mange er nok dessverre slaver av forbrukssamfunnet og bruk-kast. Disse er gjerne de samme som lar seg påvirke / influence av merkevarer som de er "nødt" til å kjøpe for å bli en del av gjengen. Og selvsagt, konstant klager de på at de er blakk 3-4 dager før neste lønning .Paycheck-to-paycheck er en egen livsstil men det passer ikke for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende tråd.

 

Selv er jeg sykepleier, noe som antageligvis ikke var det beste valget rent lønnsmessig. Likevel klarer jeg meg fint på den lønna, og sparer gode kroner likevel. 

 

Det jeg tenker mye på for tiden er hvordan jeg kan finne en slags side-hustle som kan rusle og gå, med minimal innsats. Ideelt sett ønsker jeg å ha en sideinntekt på i allefall 50 000 kroner ekstra i året, ved siden av ordinær lønn+renteinntekter+etc. 

 

Vurderer også å få meg en annen side-jobb og f.eks jobbe to nattevakter ekstra i måneden - noe som hadde utgjort ca 70 000 kroner ekstra. Ikke at jeg hadde gjort dette i det lange løp, men for tiden som er hadde jo det vært gode penger å få med seg.

 

Jeg har også sett på mulighetene for å bli selvstendig næringsdrivende, men foreløpig er det bare en tanke i det fjerne. For øyeblikket tenker jeg rett og slett at "hver krone teller", altså en krone her og en krone der. Er svært fornuftig og strategisk med innkjøp, bonusordninger, handle brukt, ikke handle unødig o.l. I det lange løp så er det antageligvis ikke nok, men penger spart er penger tjent.

 

Gleder meg til å følge med tråden. 

Lenke til kommentar

Spennende tråd.

 

Selv er jeg sykepleier, noe som antageligvis ikke var det beste valget rent lønnsmessig. Likevel klarer jeg meg fint på den lønna, og sparer gode kroner likevel. 

 

Det jeg tenker mye på for tiden er hvordan jeg kan finne en slags side-hustle som kan rusle og gå, med minimal innsats. Ideelt sett ønsker jeg å ha en sideinntekt på i allefall 50 000 kroner ekstra i året, ved siden av ordinær lønn+renteinntekter+etc. 

 

Vurderer også å få meg en annen side-jobb og f.eks jobbe to nattevakter ekstra i måneden - noe som hadde utgjort ca 70 000 kroner ekstra. Ikke at jeg hadde gjort dette i det lange løp, men for tiden som er hadde jo det vært gode penger å få med seg.

 

Jeg har også sett på mulighetene for å bli selvstendig næringsdrivende, men foreløpig er det bare en tanke i det fjerne. For øyeblikket tenker jeg rett og slett at "hver krone teller", altså en krone her og en krone der. Er svært fornuftig og strategisk med innkjøp, bonusordninger, handle brukt, ikke handle unødig o.l. I det lange løp så er det antageligvis ikke nok, men penger spart er penger tjent.

 

Gleder meg til å følge med tråden. 

Skaffe seg sideinntekter kan være en veldig god ide. Imens bør man investere i fond de pengene man sparer. Gitt at man ikke sparer til boligkjøp de nærmeste 5 årene. 

 

I teorien skal man kunne pensjonere seg etter 16 år hvis man sparer 50% av inntektene. Dette vil innebære at man ikke øker utgiftene når man pensjonerer seg tidlig. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Skaffe seg sideinntekter kan være en veldig god ide. Imens bør man investere i fond de pengene man sparer. Gitt at man ikke sparer til boligkjøp de nærmeste 5 årene. 

 

I teorien skal man kunne pensjonere seg etter 16 år hvis man sparer 50% av inntektene. Dette vil innebære at man ikke øker utgiftene når man pensjonerer seg tidlig. 

 

Ja, jeg tenker at det i grunn er mer gjennomførbart å skaffe seg sideinntekter enn å skrenke leveutgiftene ned på det bare minimum. Jeg er absolutt sparsommelig, men jeg er ikke interessert i å leve ukomfortabelt. Har i tillegg en samboer som har et litt annet økonomisk syn enn meg, slik at jeg belager meg på å kompromisse noe. 

 

Vi har planer om å bytte bolig i løpet av fem år, så det blir ingen aksjesparing med det første. Foreløbig har jeg ca 180 000 stående i BSU-ordningen, samt 165 000 stående på høyrentekonto. Med andre ord så vokser og gror det sakte. Jeg eier også boligen vi bor i nå, og jeg regner med at den har steget mellom 700 000 og 1 000 000kr i verdi den dagen den skal selges. 

 

Jeg har i grunn ingen mål om å pensjonere meg skrekkelig tidlig (men absolutt før 73) - mitt mål er å være svært økonomisk frigjort. 

Endret av Nuttery
Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker at det i grunn er mer gjennomførbart å skaffe seg sideinntekter enn å skrenke leveutgiftene ned på det bare minimum. Jeg er absolutt sparsommelig, men jeg er ikke interessert i å leve ukomfortabelt. Har i tillegg en samboer som har et litt annet økonomisk syn enn meg, slik at jeg belager meg på å kompromisse noe. 

 

Vi har planer om å bytte bolig i løpet av fem år, så det blir ingen aksjesparing med det første. Foreløbig har jeg ca 180 000 stående i BSU-ordningen, samt 165 000 stående på høyrentekonto. Med andre ord så vokser og gror det sakte. Jeg eier også boligen vi bor i nå, og jeg regner med at den har steget mellom 700 000 og 1 000 000kr i verdi den dagen den skal selges. 

 

Jeg har i grunn ingen mål om å pensjonere meg skrekkelig tidlig (men absolutt før 73) - mitt mål er å være svært økonomisk frigjort. 

Hørtes fornuftig ut. Fremtidens arbeidsmarked er usikkert så lurt å være på "den sikre siden". 

 

Å har mye penger spart opp / investert er jo uansett aldri negativt. I verste fall kan man pensjonere seg og leve i sus og dus noen år når man blir 65. 

Lenke til kommentar

Hørtes fornuftig ut. Fremtidens arbeidsmarked er usikkert så lurt å være på "den sikre siden". 

 

Å har mye penger spart opp / investert er jo uansett aldri negativt. I verste fall kan man pensjonere seg og leve i sus og dus noen år når man blir 65. 

 

Det er sant. Noe annet jeg belager meg på - i prat om pensjon - er arv. Slik jeg har skjønt det er det tabu å prate om arv som en "sikker inntektskilde" - men jeg anser det som det. Selv om jeg så klart syntes det er fryktelig trist å tenke på, så er det liten sanssynlighet for at mine foreldre lever i mer enn 30 år til. Arv fra min barnløse tante tilfaller også meg. Så rent teknisk sett er pensjonen min sikret allerede.

Lenke til kommentar

Er det spesielt gledelig med masse penger og være smålig og gjerrig?

Hovedgleden med penger er jo å bruke dem

Det finnes folk som er gjerrige, men da tenker jeg at det gjelder dem som er i overkant sparsomme, på vegne av seg selv eller andre.

 

Tenker dem som bruker teposene flere ganger eller gir i overkant billige gaver, om man gir gaver i det hele tatt.

 

Ærlig talt tror jeg ikke det gjelder dem som poster i denne tråden.

 

Selv kan jeg finne på å spise på restaurant 5 dager i uka dersom jeg føler for det.

 

Poenget er at jeg velger å spare relativt aggressivt samtidig. Heldigvis har jeg god nok inntekt til det, og jeg kaste ikke bort pengene mine på fjas og tull.

 

Prøver også å finne måter å spare penger på, f.eks. er jeg forsiktig med strømforbruket, og finner gjerne den billigste leverandøren av strøm og boliglån.

 

Du har selvsagt rett til å leve livet ditt som du selv vil på linje med alle andre, men dersom du velger å heller bruke opp pengene enn å spare, bør du også svelge konsekvensene den dagen du går av med pensjon, og kanskje må forholde deg til en trang økonomisk hverdag, om du vil være i stand til å slutte å jobbe i det hele tatt.

 

Problemet er at jeg tror de som heller bruker opp pengene enn å spare ikke kommer til å akseptere at de har stilt seg selv i den situasjonen, og det blir opp til sånne som meg å betale for dem via skatteseddelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan folk være så snill å slutte å gi økonomiske tips på internett? Dere som har litt økonomisk peiling burde forstå at hvis alle eller bare mange begynte å gjøre gode privatøkonomiske beslutninger så spiser det opp noe av fordelene til de som allerede gjør det. Økonomiske brødhoder fungerer som smøring i økonomien og jo flere vi har av dem jo lettere er det å gli opp til toppen for de som vet hva de driver med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan folk være så snill å slutte å gi økonomiske tips på internett? Dere som har litt økonomisk peiling burde forstå at hvis alle eller bare mange begynte å gjøre gode privatøkonomiske beslutninger så spiser det opp noe av fordelene til de som allerede gjør det. Økonomiske brødhoder fungerer som smøring i økonomien og jo flere vi har av dem jo lettere er det å gli opp til toppen for de som vet hva de driver med. 

Tror ikke det er noen risiko med det første. Mange som melder se på luksusfellen. 

Lenke til kommentar

Kan folk være så snill å slutte å gi økonomiske tips på internett? Dere som har litt økonomisk peiling burde forstå at hvis alle eller bare mange begynte å gjøre gode privatøkonomiske beslutninger så spiser det opp noe av fordelene til de som allerede gjør det. Økonomiske brødhoder fungerer som smøring i økonomien og jo flere vi har av dem jo lettere er det å gli opp til toppen for de som vet hva de driver med.

Tror ikke det er noen fare for det.

 

Folk flest er brødhoder.

 

Dessuten, om de blir fortalt hva som er lurt å gjøre, har de ikke selvdisiplin nok til å følge det opp i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ikke så mye å bekymre seg for, neppe mer enn 2-3 prosent som lever smart og langsiktig økonomisk. De fleste er paycheck-to-paycheck og med kortsiktige og kostbare gleder.

 

Tror ikke det er noen risiko med det første. Mange som melder se på luksusfellen. 

Ikke vær for sikker, internett har enorm påvirkningskraft og ting som i utgangspunktet starter i det små kan gå skikkelig viralt til slutt.

Muligens jeg overvurderer intelligensen til Ola Dunk, men allikevel så er det sånn at hver eneste nyfrelste privatøkonom vil konkurere om matfatet til alle de andre. Det skal nok ikke mer enn en dobbling av folk som lever smart og langsiktig økonomisk før man merker endring i markedet. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...