Gå til innhold

Strømpriser og strømselskap


Taurean

Anbefalte innlegg

Ja, på akkurat samme måte som det er forskjell på multiplikasjon og divisjon.

 

KW/h angir kilowatt per time og kWh angir kilowatttimer, altså kilowatt ganger antall timer.

 

(Kilo)watt er effekt, mens er kWh er energiforbruk.

 

Da må du nesten forklare meg forskjellen mellom 1 kW brukt i 1 time og en kWt.

 

Jeg er ofte "idiot", men jeg ser virkelig ikke forskjellen mellom dette  Jeg ser ikke den praktiske forskjellen mellom "kilowatt per time" og "kilowatt ganger antall timer".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du nesten forklare meg forskjellen mellom 1 kW brukt i 1 time og en kWt.

 

Jeg er ofte "idiot", men jeg ser virkelig ikke forskjellen mellom dette  Jeg ser ikke den praktiske forskjellen mellom "kilowatt per time" og "kilowatt ganger antall timer".

Ok. Skal forklare :)

Kilowatt er effekt, og er ikke en måleenhet for energi, og kilowattimer er energi. KWh er hvor lenge du har brukt "1 kW" effekt.

 

Hvis du bruker f.eks. en panelovn på 1000w i en time, har du brukt 1 kWh. Bruker du den i to timer, er det 2 kWh, ikke 0,5 kW/h.

Endret av RRhoads
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regner med at ACen fungerer som varmepumpe også? Sparer ganske mye der også.

 

Stemmer, men hadde også varmepumpe der vi bodde tidligere. Klart varmepumpe er greit å ha med tanke på strømforbruk, men lønner det seg så mye burde en jo investere i en slik pumpe? Det som gjorde forskjellen for oss var litt over 50 år. Varmekabler fra oldtiden er ikke å spøke med når det kommer til strømtrekk. Så er det faktisk litt kjekt at det er skikkelig isolert  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må du nesten forklare meg forskjellen mellom 1 kW brukt i 1 time og en kWt.

 

Jeg er ofte "idiot", men jeg ser virkelig ikke forskjellen mellom dette Jeg ser ikke den praktiske forskjellen mellom "kilowatt per time" og "kilowatt ganger antall timer".

1 kW brukt i 1 time = 1 kWh, der er vi enig. Men når du bruker "noe" (en momentanverdi) i en viss tid så må du gange sammen tallene, ikke dele "noe" på tiden. 2 kW x 2 h = 2x2 kW x h = 4 kWh. Ikke 2/2 kW / h = 1 kW/h.

 

En bil-analogi: Jeg kjører 80 km/h (momentanverdi) i 2 timer. Jeg har da kjørt 80x2 km/h x h = 160 km. Jeg har ikke kjørt 80/2 km/h/h = 40 km/(h^2).

 

Det forvirrende er kanskje at man ofte har "per tidsenhet" i momentanverdien (km/h, m/s, l/min, osv.), og ingen tidsenhet i verdien som summeres over tiden (km, m, l, osv.) Det kan kanskje hjelpe på forståelsen å vite at energien kWh også kan uttrykkes som kJ (eller kcal), og at 1 kJ/s = 1 kW.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager lengden på post, prøver bare å svare der det er nødvendig og lære mest mulig ^^

 

 

aklla, #6: Så det er aldri det samme nettselskapet som eier infrastruktur og som samtidig leverer strøm? Prøver å finne ut hvem som eier infrastruktur her jeg bor, men vanskelig å finne frem til. Googlet meg frem til NVE's hjemmesider, og fant denne: https://www.nve.no/Media/6856/nett_arbeid_del-i-to_tariffhushold_jp_2018_v3.pdf

 

men finner fremdeles ikke ut hvilket selskap som faktisk eier infrastruktur her jeg bor, og hvem jeg skal betale nettleie til. Det står dog i den lenken at nettleieprisen er på mellom 1-26 øre per kWh. Jeg trodde det var én fast pris man betalte per måned?

 

Enig det andre du skriver, takker for råd der!

 

 

torbjornen, #7: Så både en -del- av nettleieprisen -og- strømprisen varierer gjennom hele året? Men en del av nettleieprisen er fast gjennom hele året?

 

 

Takker dere andre for svar!

 

 

NgZ, #13: Jøss, så Agva, som ble skrytt av Tor C tidligere i post #2, er ikke bra? Takker for anbefalinger! Blir smått usikker. Får vel bare sjekke og lese så jeg blir klok.

 

 

Frank Drebin, #14: Takker veldig for den kalkulasjonen! Veldig kjekt å vite hva man bør være obs på og ikke.

 

 

Tor C, #15: 1) Takk for lenke!

2) Ja, velger nok spotpris da, siden det nok ikke blir -så- stor svingninger. Har allerede en rutine ved å sette penger til regninger til egen konto, men ja, kommer nok til å tenke fremover og sette av mer om sommeren for å ha nok til vinteren. God idé det.

3) Takk for bekreftelse om at nettleie er fast og strømpris er variabel.

4) Ok, det var bare et tall jeg slang ut av svært grov hoderegning. Ble sikkert feil da, og det er jo vinter. Virker ålreit her, men vi får se hva som skjer. Leier her, så kommer ikke til å gjøre noe som koster penger for å isolere, med mindre huseier betaler. Ikke badstue her nei ^^ En artig idé!

5) Takk for utregning! Det er en helt vanlig dusj, og bruker vanlig med tid, ca 10 minutter, omtrent annenhver dag. Svømmer en dag eller to i uka, så da bruker jeg ikke varmtvann til dusj hjemme.

6) Takk for utredning. Crazy høye avgifter ja, har ikke satt meg inn i den delen av skattesystemet. Vi har jo ikke mye valg. Spekulerte for ca et halvt år siden i å bo selvforsynt uten strøm, for eksempel med dieselaggregat, også nå som strømmen begynner å bli dyrere. Kom frem til at det er ikke så lenge til det begynner å bli lønnsomt, særlig hvis man får kjøpt rød diesel. Men så klart mye logistikk og jobb ^^ Bare et tankeeksperiment.

 

Lurer fremdeles på hvor jeg finner ut hvem som er netteier av infrastruktur, men det kommer sikkert frem.

 

 

franZe, #18: Takk for utredning. Det er ikke et tall jeg har målt på, bare svært grov hoderegning som sikkert blir feil. Det blir spennende å finne ut. Jeg har tenkt å be huseier om å få se siste måneders strømfakturaer hvis det er mulig. Lager kanskje en mer nøyaktig kalkulasjon en annen dag.

 

 

Da bruker jeg kWh for kilowattime ^^ Fint å få det bekreftet.

 

-------------------------

 

Foreløpig har jeg et lite dilemma som dukker opp nå som det viser seg at jeg skal betale for strømmen. Det dreier seg om mikroøkonomi her, det kan sikkert virke smålig for noen. Men tar jo ikke lang tid å finne ut av.

 

Det er en avfukter i leiligheten her. Hvis den ikke står på, spesielt sommertid, blir det fort 70-80% luftfuktighet her inne. Den tar 440 watt per time når den står på. Huseier har betalt denne og er glad jeg sa fra. Det er også litt svartmugg på en vegg (som nevnt i annen tråd), dette er nå ikke et problem lenger, det lukter ingenting og det er ikke fuktig. Har også en luftrenser, men den tar veldig lite strøm, så den ser jeg bort fra. Det er også et mer personlig valg.

 

Den står på ca 12 timer i døgnet, men noen ganger litt mer, og noen ganger mindre. Foreløpig har den stått på i ca den tidsperioden. Jeg merker det er mindre fukt her nå som det er kaldt ute. Men da jeg flyttet inn tok det 2 uker bare å få fuktighetsnivået ned til akseptabelt nivå (ca 45%). Men som generell regel kan jeg regne med ca 8 timer per døgn.

 

Det ble sagt at husleia skal settes ned siden jeg skal betale strøm, hvor mye ble ikke nevn. Så det kan hende dette ikke blir et problem. Men hvis det blir det, så tenker jeg at siden jeg skal betale strøm, så virker det litt urettferdig at jeg skal betale for et problem som egentlig ikke er mitt. Man kan ikke leie ut et sted som blir helsefarlig på grunn av .. hva enn det er som forårsaker det.

 

Så jeg regnet litt på det her, så håper jeg om noen som er enda flinkere i matematikk kan si seg enig eller uenig:

 

440 x 8 = 3.52 kWh per døgn

x 30 (ca gjennomsnitt dager per måned) = 105.6 kWh per måned

 

x 0.50 kWh (ca, siden jeg ikke har en fast strømpris per kWh enda, og prøver å være rund) = 52.8 eller 53 kr per måned.

 

x 12 = 636 kr per år.

 

Da lurer jeg på: Skal jeg doble denne prisen på grunn av nettleie? Blir det 1272 kr per år, ca 100 kr/mnd?

 

Bare tenker i forhold til husleieprisen. Jeg bør få vite hvor mye strøm som brukes gjennomsnittlig her gjennom et år, så vi kan få fastsatt mest mulig nøyaktig pris å redusere husleia med. Foreløpig er den på 9500 kr inkludert strøm.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Sjekk straummålaren om det står navn på netteigar der. Ellers kan du spørja utleigaren, han bør vita det. Om du ikkje melder straummålaren over på deg sjølv, vil utleigar eller forrige leigetakar fortsetta å få rekninga på nettleiga (og kan be om å få straumen stengt om noverande bebuar ikkje set den i sitt namn).

 

Nettleiga er som nemnt monopol, og prisane er regulerte. Som regel er det eit fastledd per månad + eit par øre per kwh.

Sjølve straumen er spotpris + eit par øre påslag + evt. Fastledd på ein spotprisavtale. Dei fleste netteigarar driv òg med sal av kraft, gjerne i ei eiga avdeling. Bur du i Trondheim kan du t.d. Velja Trønderenergi Kraft som straumtilbydar (eller Fjordkraft, eller Rauma Energi Kraft etc), mens du er stuck med Trønderenergi Nett for nettleiga. Tidlegare hadde ein fordelen av å få straum+nettleige på same rekning når ein valde nettselskapet som straumleverandør, men i dag kan som regel netteigar kreva inn straumrekninga på vegne av kraftselskapet saman med nettleiga.

 

Og som andre har vore inne på: watt per time (w/h) er berre aktuelt å snakka om i samband med endring av effekt, og knapt nok då.

Watt = joule per sekund = energi per tid.

Wh = joule per sekund ganger timer = energi per tid ganger tid = energi.

Endret av MKap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

440 x 8 = 3.52 kWh per døgn

 

x 30 (ca gjennomsnitt dager per måned) = 105.6 kWh per måned

 

x 0.50 kWh (ca, siden jeg ikke har en fast strømpris per kWh enda, og prøver å være rund) = 52.8 eller 53 kr per måned.

 

x 12 = 636 kr per år.

 

Da lurer jeg på: Skal jeg doble denne prisen på grunn av nettleie? Blir det 1272 kr per år, ca 100 kr/mnd?

 

Bare tenker i forhold til husleieprisen. Jeg bør få vite hvor mye strøm som brukes gjennomsnittlig her gjennom et år, så vi kan få fastsatt mest mulig nøyaktig pris å redusere husleia med. Foreløpig er den på 9500 kr inkludert strøm.

Du skal antageligvis ca. doble denne prisen ja, fordi du må legge til energileddet i nettleien. Hos Hafslund (som er landets største eier av distribusjonsnett, den delen av nettet som er relevant her) er det for tiden på ca. 48 øre/kWh. Hos Norgesnett (som blant annet har nettet i Fredrikstad og Hvaler kommune - som kan være relevant for deg siden du bor i Østfold ifølge profilen din) er det for tiden på ca 45 øre/kWh. Nettleia er som oftest litt dyrere om vinteren enn om vinteren.
Lenke til kommentar

 Tidlegare hadde ein fordelen av å få straum+nettleige på same rekning når ein valde nettselskapet som straumleverandør, men i dag kan som regel netteigar kreva inn straumrekninga på vegne av kraftselskapet saman med nettleiga.

 

 

Nei det er stikk motsatt. Det er kraftselskapet som krever inn nettleien, ikke omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er stikk motsatt. Det er kraftselskapet som krever inn nettleien, ikke omvendt.

Korrekt. Rot frå mi side her.

 

Og for å korrigera meg sjølv vidare, så er det vel ikkje alle kraftselskap som kan kreva inn nettleige for alle nettselskap. Kraftselskapet må ha ein avtale med nettselskapet til den aktuelle kunden for å kunna tilby kraft og netteleige på same faktura (men netteigaren kan ikkje nekta). Ikkje at ein ekstra avtalegiro i nettbanken plagar så mange.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I et nyhetsinnslag i dag tidlig ang. de høye strømprisene, hørte jeg en ekspert uttale at det kunne være lønnsomt å programmere el-bilen til å lade på natta fordi da er strømmen billigere. Men har strømselskapene innført differensiert strømpris allerede? Fortsatt har vel ikke alle fått de nye målerne? Kan ikke se at mitt selskap differensierer strømmen.....

Lenke til kommentar

I et nyhetsinnslag i dag tidlig ang. de høye strømprisene, hørte jeg en ekspert uttale at det kunne være lønnsomt å programmere el-bilen til å lade på natta fordi da er strømmen billigere. Men har strømselskapene innført differensiert strømpris allerede? Fortsatt har vel ikke alle fått de nye målerne? Kan ikke se at mitt selskap differensierer strømmen.....

Spotprisen er vel lavere om natta. http://enerwe.no/kraft/sa-mye-svinger-stromprisen-i-lopet-av-dognet/

 

Prisen finnes allerede, men videresalget til forbruker er som du sier fortsatt basert på andre priser. Det tipper jeg ikke kommer til å vare lenge.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gudbrandsdal Energi påstår at:
 

 

Spotprisavtaler (markedskraft) følger el-børsen Nordpool sin spotpris i det området du bor i. Denne prisen varierer fra time til time i takt med tilbud og etterspørsel. For timesmålte anlegg fakturerer vi derfor ut fra timesverdiene, men dersom du ikke har timesmålt anlegg benytter vi netteiers JIP (forbruksprofil) til avregning.

 

Hvis man betaler strøm etter forbruksprofil, så sparer man sannsynligvis ingenting ved å lade på natta.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg har spotpris, og faktureres etterskuddsvis pr måned, og da er det er vel snittprisen som gjelder for den måneden, dvs. det har null betydning når på døgnet jeg bruker strømmen. Men jeg forventer jo at det kommer etterhvert.

 

Jeg bare lurte på om noen hadde innført dette allerede siden man allerede nå anbefales å fordele strømforbruket, og f.eks. lade el-bilden på natta. Og det ser vel ut til at Gudbrandsdals Energi gjør dette allerede.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært veldig aktiv selv når det gjelder å finne den rimeligste strømprisen. Jeg lurer på om det finnes en sånn sammenligningsportalen som denne? bare for strømpriser. Husker det var reklame for en på TV, men jeg kan ikke erindre navnet.

Har for tiden spotpris og er kunde hos Hafslund. Ikke særlig fornøyd, og sitter med en følelse at jeg blir loppet for penger til tider. 

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...