Gå til innhold

Chilimobil-sjefen svarer på kritikken: – Fri data handler også om tillit


Anbefalte innlegg

Chill Mobil AS og deres sjef taper ytterligere ansikt med dette svaret.

 

Han trekker frem 1 TB, noe de aldri har levert i praksis.

 

Patetisk at han fisker etter sympati hos kunder ved å påstå at noen få ødelegger for resten. De som ødelegger er han selv og Chill Mobil AS.

 

Synet han har på kunder og måten han omtaler de på et sjanseløs og det motsatte av god forretningsskikk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser en håndfull forsvarere av Chili her, men så langt ingen av dem som prøver å svare på spørsmålet som blir stilt tidlig i tråden: Hvordan ser et bruksmønster ut, som bruker opp mot 1 TB på en måned på "riktig" måte, altså som ikke er misbruk? Er ikke dette en helt sentral del av problemstillingen, som nesten må tas tak i før man kan gå videre?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Frem til for litt siden var greia at man skulle kun bruke telefonen som enhet til å benytte seg av mobildata hos Chili Mobil. Streaming og annen vanlig bruk på selve telefonen og kun for telefonen. For dette kunne man ha fri bruk. I Chili mobil sin definisjon for fri bruk, er at man skal bruke telefonen helt uten å tenke på kvotebegrensninger. 1000 GB var satt som en teoretisk grense akkurat som fri tale, sms og mms er. At noen puddinger ser det som en utfordring å bruke opp alt, er deres egen sak. Dessverre er det sånn i dag at de samme har mulighet til å klage høylydt i diverse medier når ting går litt på trynet fordi avtalevilkår er brutt.

 

Nå har vi tatt ett steg tilbake fordi operatøren måtte legge inn kunstige sperrer nettopp pga de 0.5% som så på 1000GB som en utfordring. Til 5 GB per døgn før sms og annet mas må til før en kan bruke nye 3 GB. Hadde folk bare klart å oppføre seg, hadde vi hatt et bedre produkt enn i dag. Og konkurrentene kan lene seg tilbake og melke kua, geite, en tilfeldig forbipasserende på veien utenfor fjøset osv, med knøttsmå kvoter.

 

Personlig klarte jeg å få 6 GB hos onecall for 249,-/mnd. Jeg ser det som et kupp. Paradokset er at det ikke er noe kupp! Det er lite! Men i forhold til telenor som kun gir 1GB til 249, er det et kupp..

 

Dagens hjertesukk fra trøtt forumbruker. Adjø

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Utfordring, konkurranse om å bruke opp abonnementet. Du beskriver andre på 3n veldig negativ måte. Slik har jeg, personlig, aldri brukt abonnementet til chili.

 

Å gi forbrukere skylda for feilaktig reklame og påstander om produkt er latterlig. Om alle var som deg hadde bredbånd kostet pr minutter modemet var påslått fordi du selv ikke behøver å ha det på hele tiden. Jævla forbrukere.

Endret av Freakai
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Til alle dere som klager over at dere har brukt 200 Gb og blitt "straffet" for det:

 

Jeg vil først si at jeg er HELT enig at det er dårlig av Chili å reklamere for et produkt de ikke kan/vil levere.

 

Men... Mener dere virkelig at 200 Gb data pr mnd til 500 kr er en dårlig deal?

 

Det at dere lager et helvette av dette er på en måte forstårlig men også ganske tåpelig da dere viser til alle hvor tåpelig det er å gå vekk fra de små og dyre data pakkene andre opererer med.

 

Kanskje Chili skal ta en gjennomgang på dette og heller si at det er maks 200-300 Gb pr mnd? Fremderles et mye bedre tilbud enn noen andre kan stille opp med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar



 



Ser en håndfull forsvarere av Chili her, men så langt ingen av dem som prøver å svare på spørsmålet som blir stilt tidlig i tråden;
Hvordan ser et bruksmønster ut, som bruker opp mot 1 TB på en måned på "riktig" måte, altså som ikke er misbruk?
Er ikke dette en helt sentral del av problemstillingen, som nesten må tas tak i før man kan gå videre?


 

 


- 1TB-kvote har blitt mye brukt i forbindelse med denne problemstillingen siden det var det som opprinnelig var den gitte kvoten på deres orginale "Fri Bruk"-abonnement.

Har selv brukt det som argument i så måte, men saken er nå faktisk enda verre enn som så.

På Chili's egne sider under Abonnement så står følgende...
"Med Chili Fri Data får du ubegrenset datamengde i Norge."
Med andre ord så skal man i utgangspunktet faktisk kunne bruke mer enn de tidligere reklamerte 1TB i dataforbruk.

Da virker det høyst ironisk at man ikke en gang får brukt opp til den gamle grensen på 1TB-kvote.

Bikker man over 1/5 av 1TB så blir man paradosalt nok flyttet over til et abonemment med skarve 25GB-kvote.
Det hadde nok gitt mer mening om man ble flyttet over til et abonnement med en 140GB-kvote som tilsynelatende er ansett av Chili å være et akseptabelt månedsforbruk.
Siden det er under grensen hvor dem begynner å klage.

Med de kravene som stilles til "Båndbredde", "Hastighet" og "Dataforbruk" den dag idag så varer nok ikke den kvoten veldig lenge.
Da må man i så tilfelle ha et veldig konservativt bruksmønster, eller ha svært begrenset båndbredde på Mobil-TLF'en.

En nødløsning er å sette en statisk grense på båndbredden direkte i Mobil-TLF'en.
På den måten kan man strekke kvoten utover så mange av dagene i en gitt måned som mulig.
Men tviler sterkt på at det er noe folk flest er interesert i å gjøre, da det strengt tatt burde være unødvendig å gjøre.
Men det er som sagt en alternativ løsning på problemet.


 

Endret av BizzyX78
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til alle dere som klager over at dere har brukt 200 Gb og blitt "straffet" for det:

 

Jeg vil først si at jeg er HELT enig at det er dårlig av Chili å reklamere for et produkt de ikke kan/vil levere.

 

Men... Mener dere virkelig at 200 Gb data pr mnd til 500 kr er en dårlig deal?

 

Det at dere lager et helvette av dette er på en måte forstårlig men også ganske tåpelig da dere viser til alle hvor tåpelig det er å gå vekk fra de små og dyre data pakkene andre opererer med.

 

Kanskje Chili skal ta en gjennomgang på dette og heller si at det er maks 200-300 Gb pr mnd? Fremderles et mye bedre tilbud enn noen andre kan stille opp med.

 

Overhodet ikke en dårlig deal, det hadde vært bedre enn og selge et produkt der ingen vet hva innholdet er. Hvis du har lyst og kjøpe et kinderegg for så og glede deg til overraskelsen inni, først får du halvspist sjokoladen og produsenten kommer etter deg for og ta tilbake resten av sjokoladen og overraskelsen, spytter deg i hånden og sier du får holde deg til innpakkingspapiret. At kunder og forbrukere må gjette seg frem til hva grensen er, som chili selv sier ikke eksisterer, det sier litt om at det er noe veldig galt her. Hadde eg betalt samme pris for 200gb hadde eg vært strålende fornøyd med det. Da hadde eg hatt en grense eg kunne vært obs på og ikke overstige. Problemet her er at selger lyger deg opp i trynet og sier du trenger ikke tenke over forbruket ditt, bare Hotspot tlf til xboxen din uten problem, du kan gjøre hva du vil og bruke så mye du vill så lenge det er til personlig bruk. Eneste eg fikk beskjed om var og ikke sette sim kortet i andre enheter, da dette ikke var lovlig. Eg har ca hatt et forbruk på 2-300gb/mnd. Da går det stort sett i podcasts, YouTube og Spotify i løpet av arbeidsdagen. Hjemme Hotspotter eg mobilen og bruker xboxen til netflix, underholdning og spill. Alt er klarert med kundeservice på forhånd, men allikevel så kom dem jaggu etter meg med kjepper og slo meg ned i skostørrelse 25. Dette kan ikke være lovlig, eg har stanset siste faktura opprettet sak via brujerklagenemda og sendt krav for antall timer eg har brukt på og lære opp kundeservice hva som er rett og galt. Er spent på hva som skjer videre, men svindel skal slås hardt ned på. Eg forventer erstatning, abonnement tilbake og en god unnskyldning. Ikke at det frister veldig og forbli kunde... Men har man rett, så skal man faen meg ikke gi seg heller. Kunden har alltid feil er chili sitt slagord internt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til alle dere som klager over at dere har brukt 200 Gb og blitt "straffet" for det:

 

Jeg vil først si at jeg er HELT enig at det er dårlig av Chili å reklamere for et produkt de ikke kan/vil levere.

 

Men... Mener dere virkelig at 200 Gb data pr mnd til 500 kr er en dårlig deal?

 

Det at dere lager et helvette av dette er på en måte forstårlig men også ganske tåpelig da dere viser til alle hvor tåpelig det er å gå vekk fra de små og dyre data pakkene andre opererer med.

 

Kanskje Chili skal ta en gjennomgang på dette og heller si at det er maks 200-300 Gb pr mnd? Fremderles et mye bedre tilbud enn noen andre kan stille opp med.

Enig. 200 gb for 500 er en bra deal. Men så si det. Ikke straff kundene for å bruke det som et ubegrenset abonnement. Det er kjernen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men... Mener dere virkelig at 200 Gb data pr mnd til 500 kr er en dårlig deal?

De får ikke 200 GB fremover, de er flyttet til Chili 25 GB. Rart du ikke ser dette mens du skriver. Andre aktører struper hastigheten når man når grensen, mens Chili Mobil AS flytter kundene over til et abonnement de ikke vil ha i stedet.

 

Det er ikke urimelig at folk tenker at ubegrenset påfyll er mer enn den tildligere grensen på 1 TB. Hvis det er en grense som er realistisk å nå er det ikke ubegrenset.

 

Ubegrenset data er et sted mellom 15 - 100 TB per måned alt etter om man får 50 Mbps - 350 Mbps hastighet. 200 GB er smuler i forhold til hva ubegrenset data faktisk er. 200 GB data er 1.333% av ubegrenset data best case (50 Mbps) og worst case er det 0.2% (350 Mbps).

 

Alt dette kunne ha vært løst ved å redusere hastigheten frem til midnatt de dagene kunden når 30-50 GB data. Problemet er bare at Chili Mobil AS aldri har gått inn for å levere verken fri eller ubegrenset data. Tjenesten står ikke i stil med markedsføringen. De leverer begrenset data innpakket i pent papir. Hundemøkk er fremdeles møkk selv om man med flid pakker det inn i gavepapir. Da det ble annonsert at prisen måtte opp for å kunne levere tjenesten burde man kunne håpe at det var snakk om å øke med mer enn 100 kr slik at det var mulig å levere en god tjeneste i stedet for tomme løfter. I stedet gikk prisen beskjedent opp og tjenesten ble langt dårligere.

 

Chili Mobil AS bør fatte seg i klar tale i markedsføringen, ikke i gåtespill. Enten er det ubegrenset data eller så er det ikke.

 

10 lashes til ledelsen i Chili Mobil AS for å føre kundene bak lyset, dog i siviliserte land som Norge er det mer passende med 6 år i fengsel for grovt bedrageri. Nå er det ikke opp til meg, men jeg håper virkelig at forbrukerrådet setter ned foten, helst i går.

 

Fårhåpentligvis kan man se tilbake på dette året si. "I år het nissen "Forbrukerrådet." Han var forsinket, men han hadde med seg en fet gavesekk. La Champagne flyte i glasset og konfettien blaffre i vinden."

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor er reaksjonene over Telenor sin bruk av "fri"? 

 

Eller Telia sin?

 

Slik kan man fortsette. Alle abonnement som leverer "fri bruk" av det man er vant til i dag (ringeminutter, SMS og MMS) har en øvre grense for bruk og en begrensning på at det gjelder privat bruk innen gitte rammer. Det Chili har gjort er å utvide praksisen til også å gjelde mobildata med tilsvarende rammer. Skal man henge seg opp i forståelsen av "fri bruk" eller hvilke bruksbegrensninger som kan avtalefestes, så burde man gjort det for bransjen som helhet. Jeg får inntrykk av at det heller handler om en gruppe som ønsker å bruke mobilabonnementet som et mobilt bredbånd.

 

Den vesentlige forskjellen her er at Chilli ikke lar kundene sine nå den øvre grensen de har satt. Kundene blir sperret etter å ha brukt ca 20% av datamengden og nedgradert til et abonnement som tilbyr 2,5% av den opprinnelige datamengden. Det er dette som skaper reaksjoner. Ikke bruken av ordet "fri".

 

Skulle man overført denne praksisen til andre abonnement ville det vært som at Telia kommuniserte en øvre grense på 20 000 ringeminutter men sperret kundene allerede etter 4 000 ringeminutter og nedgraderte de så til et abonnement som hadde maks 500 minutter.

 

Det er vel ingen som tviler på at det ville blitt store reaksjoner ut av det også. 

Endret av phax
Lenke til kommentar

Chill Mobil AS og deres sjef taper ytterligere ansikt med dette svaret.

 

Han trekker frem 1 TB, noe de aldri har levert i praksis.

 

Patetisk at han fisker etter sympati hos kunder ved å påstå at noen få ødelegger for resten. De som ødelegger er han selv og Chill Mobil AS.

 

Synet han har på kunder og måten han omtaler de på et sjanseløs og det motsatte av god forretningsskikk.

På ingen måte tenkt som et Ad hominem angrep det her, men jeg får en oppfatning at du er et stykke ute på spekteret.

4 simkort med 200gb hver, du fremstiller det som om alle trenger 30gb pr dag og du klarer fortsatt ikke å forstå, til tross for utallige forsøk på å forklare at 1tb er en teoretisk grense og at "fri data" ikke betyr fri som i totalt ubegrenset. Du kan lese vilkårene til Chili selv, så reflektere over hvor feil du har tatt.

Samme hvordan du vender og vrir på det, så får du sinnsykt mye mer data pr. krone, sammenlignet med en hvilken som helst operatør og hvis forbruket ditt på mobilen overstiger et par hundre Gb i måneden, så lurer jeg veldig på hvordan du bruker telefonen.

Poenget har hele tiden vært en god deal og det har vært underforstått at det ikke er snakk om å forsøke å makse den teoretiske grensen.

Krever du rabatt på månedskortet hver gang trikken er et par minutter forsinket også?

Endret av wotg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Bruken av abonnementet anses ikke lenger å være personlig hvis Kundens forbruk er unormalt, herunder hvis Kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk"

 

Det står i kundevilkårene under spesielle vilkår for "Fri Data". 

 

For å være helt ærlig fremstår det for meg som en ullen klausul for å fjerne ikke lønnsomme kunder. Her hadde det vært mye mer redelig å gå ut med en reell maksimum, for alle andre steder står det at man kan fylle på abonnementet "ubegrenset antall ganger" kostnadsfritt, uten noe forbehold. Når 1000gb er angitt, betyr det at det på ett eller annet vis må være mulig å bruke 999gb i tråd med vilkårene for abonnementet. Kan Chili-sjefen fortelle hvordan man bruker 999gb uten å bryte vilkårene for abonnementet? Og hvorfor man må sende sms etter 5gb når man faktisk har 1000gb til rådighet. Skal man komme opp mot taket på 1000 gb må man da altså sende nærmere 200 tekstmeldinger. 

 

Chili burde vite at et slikt abo vil tiltrekke seg kunder som bruker mye data, men de ønsker altså ikke disse kundene hvis de bruker mer enn Chili ønsker (men det tar selvsagt mer enn gjerne mot kundene som bruker langt MINDRE enn 25gb som er abonnementet under). Taktikken er da å utad fronte fri data og 1000gb, men mot kundene lage irriterende hindre (som å måtte sende sms og slå av/på data) og hvis ikke det funker regelrett kaste de ut av avtalen.

 

Det eneste riktige å gjøre nå er å komme med en klart definert datamengde som praktiseres strengt og ikke gjemme seg bak en usynlig vurdering der ulønnsomme kunder blir sortert ut, mens man utad fortsatt reklamerer for "fri data". Jeg kan aldri tenke meg at en slik praksis er lovlig, og jeg forventer at de blir nødt til å endre den. Fint at små mobiloperatører utfordrer Telenor og co, men de kan fortsatt ikke drive med villedende markedsføring og så skylde på kundene.

Endret av HaggbartSlark
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Freakai 

 

Helt enig. Men dette er mer et problem med falsk reklame og en generelt problem ang reklame. Det rammer også mindre enn 1% av alle kundene med dette mobilabonnementet. 

 

Blir litt som jeg skulle klage over at Burgerking burgeren ikke ser ut slik som på bildet. 

 

Er helt enig at det er dårlig av Chili å holde på slik, men dette er mer et "regler rundt reklame" problem. Om chili gir opp dette mobilabonnement eller går under (tvilsomt) så er det jo i hovedsak vi som mobil kunder som taper på dette og alle andre mobilabonnement selskap i Norge som vinner og kan forsette med sine syke priser. 

 

PS jeg er Ice kunde kun for å få det nevnt en gang for alle. 

 

@Badcat

 

Jeg gikk utifra han som ble sperret etter 220 eller noe Gb med data. Altså mer enn 200 Gb. Men om det er 200Gb, 199Gb eller 220Gb er vel rivende likegyldig i denne saken? 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Jeg ser det sannsynlig de vil bli tvunget til å definere abonnementet klart og i antall gb. Det er det jeg håper på. Bør ikke føre til en prisendring heller da forbruket ikke vil gå opp.

 

En seier for forbruker.

 

*da kan de kanskje ta bort den dumme smsordninga si i samme slengen.

 

Edit: Da kan de uten å skylde på nkom senke prisen til hva den var før. 200 gb er mindre enn 1000, med eller uten deling av Internett.

Endret av Freakai
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir litt som jeg skulle klage over at Burgerking burgeren ikke ser ut slik som på bildet. 

 

Nei det er en sammenligning som overhodet ikke holder mål. Du får fortsatt det du bestiller. Og det er essensen i den saken her.

 

Dette blir mer som at du bestiller den til venstre og får servert den til høyre:

 

post-16510-0-78140400-1545351540_thumb.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...