Gå til innhold

Hurtiglading med trøkk: Her skal elbil-eiere få 100 kilometers rekkevidde på tre minutter


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

... og batteri som tar massiv slitasje?

Det var min tanke også. Dersom de skal lade med 450 kW og på 3C (som anses som ganske røft for batteriet) så må batteriet være på 150 kWh. Skal de holde seg på 2C (moderat) så må batteriet være på 225 kWh. Skal de holde seg på levetidsvennlige 1C må batteriet være på 450 kWh.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal de holde seg på levetidsvennlige 1C må batteriet være på 450 kWh.

 

Og etter å ha tømt 450 kWh er en sikkert veldig ivrig på å kjøre mer så fort som overhodet mulig. Jeg bruker 1,5-2 t på å svi av 18 kWh. Tar fort vekk ett døgn å tømme 450 kWh.

Hadde det ikke vært mer rasjonelt å fokusere på kjøretida? Hjelper ikke mye å lade fort når en allikevel må sitte der i time etter time for å komme fram.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å lade på 2,5-3C virker på meg som et fornuftig mål. Da kan man lade 'halvt batteri' på 10-15 minutter, eller nok til å pisse og så kjøpe en kaffe som fortsatt er for varm til å drikkes når du setter deg inn i bilen igjen. ;)

 

Det må nok noen små fremskritt innen batterikjemi før vi kommer dit, kanskje også litt strammere termisk kontroll på batteriene enn mange biler har i dag. For min egen del er jeg spent på hva Tesla har å melde over nyttår, hvor mye raskere neste versjon av superladerne blir og hvilke biler som kan benytte den nye farten..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med dere over her. Rent praktisk bør det være helt greit med 20 minutter hvilepause hver 4. time og fortsatt ha 20% igjen i tilfelle uforutsette hendelser. Hvis vi i tillegg klarer å holde SOC under 80% så levetida blir svært lang, forbruket ligger på 200 Wh/km og hastigheten 100 km/t så trenger man altså et batteri på 133 kWh og en ladeeffekt på 240 kW.

 

Justerer vi litt på scenariet til 90 km/t, 30 minutter lading hver 3 time og tillater 100% lading ved langkjøring så trengs et batteri på 90 kWh og 180 kW lader.

 

Vi kan sikkert ta flere scenarier men poenget er uansett at vi bør sikte oss inn på relativt høy batterikapasitet og ladeeffekt i dagens målestokk. Dette bekrefter bare nok en gang at de små elbilene egentlig ikke egner seg spesielt godt til langkjøring. Tesla fant "formelen" for behagelig elektrisk langkjøring allerede for 6 år siden med lanseringen av model S. Det er per i dag de bilene som er nærmest scenario nr 2.

Lenke til kommentar

Den høye effekten som leveres betyr at kraftnettet må oppgraderes med enda flere milliarder for å takle strømstyrker som dagens nett slettes ikke er bygd for.

Men pytt, det er jo bare å øke fastleddet til alle forbrukerne som gladelig betaler regningen.

Fikk nettopp melding om økning på 600 kroner året i nettleie. Neste år kommer sikker minst 600 til. heldigvis skirver nettselskapet at økningen bare er 50 kroner måneden. Det høres jo ikke så mye ut.

Akkurat samme prinsipp bruker matbutikkene når de selger overpriset frukt. Da er det hektoprisen som gjelder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Den høye effekten som leveres betyr at kraftnettet må oppgraderes med enda flere milliarder for å takle strømstyrker som dagens nett slettes ikke er bygd for.

Men pytt, det er jo bare å øke fastleddet til alle forbrukerne som gladelig betaler regningen.

Fikk nettopp melding om økning på 600 kroner året i nettleie. Neste år kommer sikker minst 600 til. heldigvis skirver nettselskapet at økningen bare er 50 kroner måneden. Det høres jo ikke så mye ut.

Akkurat samme prinsipp bruker matbutikkene når de selger overpriset frukt. Da er det hektoprisen som gjelder.

Den nettleien går jo til å øke strømprisen gjennom å lage kabler til utlandet. Hadde nettleien gått til p fikse vårt eget nett hadde høy effekt på forbruket ikke vært noe problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den høye effekten som leveres betyr at kraftnettet må oppgraderes med enda flere milliarder for å takle strømstyrker som dagens nett slettes ikke er bygd for.

...

I norge slipper vi relativt billig unna siden vi allerede bruker strøm til 'alt'. Vi snakker om 4-6% økning i strømbruken for å fullelektrifisere den norske bilparken. Siden ladebehovet spres utover døgnet vil ikke effektbehovet øke mer enn det energibruken skulle tilsi.

 

Det er ikke helt intuitivt så jeg oppfordrer deg til å regne på det selv. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Våger å tippe at: en dag har man et meget stort kondensatorbatteri som "tank" på "stasjonen". Dette lades mest mulig jevnt gjennom hele døgnet for ikke å overbelaste nettet til stadighet. Man holder dette mest mulig oppladet som en buffer. Det er da mulig å tappe stor strøm og få kort ladetid ved lading av kjøretøy fra denne store bufferkondensatoren.

Kondensatorer kan oppta, men også avgi større strømstyrker over kortere tid enn et kjemisk batteri.

Likt med tanker for flytende drivstoff er kondensatorer også potensielle "bomber", det er tross alt lagring av mye energi.

Denne bufferen må sikres godt, det gjør man jo i dag med drivstofftankene også.

Dette blir dyrt, men det er dyrt å forsterke strømnettet også. Kraftselskspene liker dårlig toppbelastninger av nettet, for da må nettet dimensioneres etter maks belastning. Det er jo derfor vi har fått nye målere, for å tvinge frem disiplin på dette.

Skal alt kjøre elektrisk til slutt så krever det ganske sikkert drastiske løsninger.

Det har kommet kondensatorer som kan oppta vesentlig større ladning enn for noen år tilbake, og man må anta at utviklingen ikke stopper der heller. Det er mulig å bygge "startbatteri" i dag med kondensatorer.

Å unngå lange køer ved ladestasjonene vil bli et "must".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den skjønte jeg ikke. Hvorfor skal man ha kondensatorbatteri hvis man heller kan bruke et langt billigere batteri? Ikke for effekt i hvert fall fordi batteriet i bilen må jo ha kapasitet til å ta i mot den effekten. Hvis et batteri har kapasitet til å ta i mot den effekten så har vel også et stasjonært batteri i ladestasjonen kapasitet til å lade ut med samme effekt. Kondensatorer blir bare et unødvendig fordyrende mellomledd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...