Gå til innhold

Nissan: Leaf-batteriene varer og varer


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

hele (miljø)regnskapet blir veldig annerledes med en gang batteriet overlever bilen og det blir standard å bruke det til andre formål. hadde vært moro å benyttet batteriet sitt i en off-grid hytte en gang i fremtiden. :)

Jeg har batteri på hytta laget av 112 Leaf-moduler (det er 48 moduler i hvert Leaf-batteri). Fungerer helt glimrende, det er totalt overlegent gamle blybatterier på absolutt alle måter: Vekt, størrelse, kapasitet, effekt og pris. Eneste ulempe er høyere kompleksitet for de som bygger selv, men f.eks Alternativ Energi i Grimstad lager ferdige plug-and-play hyttebatterier fra elbilmoduler. 

 

Alt som bilopphuggerne får inn av batteripakker blir solgt omtrent på dagen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du skriver vedrørende at hydrogen er udugelig som privatbil faller på sin egen urimelighet og ikke verdt å kommentere. Og det siste avsnittet ditt kan man egentlig snu og si det samme om hydrogenbiler og hva du selv uttryker om det. Hvorfor skal man dømme allererede i dag en teknologi som fortsatt utvikler seg svært mye og vil forandre seg mye i årene som kommer?

 

Hvorfor det. Den er udugelig?

Hva er det, fire fyllestasjojner i Norge?

 

"Enda en grunn til at hydrogenbil har noe for seg." sier du. Hva er grunnene? Det finnes vel egentlig ikke EN grunn til å velge hydrogen fremfor batterielektrisk i dag eller de nærmeste 10 årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Løp og kjøp! https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134931191

Denne burde være attraktiv for de som tror på hydrogen. Put your money where the mouth is.

 

Halv pris av ny etter berre to år og 41.000 km!? Då ville eg ikkje kjøpt ein ny, i alle fall. Skal vi tru prisane på bilane som ligg ute på finn no, har min 2014-modell Tesla Model S framleis godt over halve verdien att etter 125.000 km. Ja, dette må vere eit godt kjøp for alle som har tru på hydrogen – gamlefar, har du sett denne?

 

Hydrogenbilar har vel framleis lov å køyre i alle kollektivfelt, og betaler ingen bompengar eller offentlege parkeringsavgifter der det er innført for elbilar? Drivstoffet er dyrt og vanskeleg å få tak i, men mesteparten av verdifallet på bilen er i alle fall teke av tidlegare eigarar..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men mesteparten av verdifallet på bilen er i alle fall teke av tidlegare eigarar..

.. det er også en risiko for at de fire hydrogenstasjonene legger ned og verdien stuper ytterligere. Eller at bilmarkedet/politikerne gir opp hydrogensatsingen for personbiler. Og selv om jeg måtte ta grundig feil så vil brenselcellene slites ganske raskt. Altså lite som tyder på at verdien kan holde seg godt. Verditapet kan bare gå fra ille til katastrofalt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva koster 400000km med bensin?

 

Et stort problem med hydrogen er at infrastrukturen ikke er der. Strømnettet er jo allerede her.

 

Antar at det er langkjøring.

Med min eldre V70 så ville det ha kostet meg kr 480 000 hvis snittprisen på bensin var kr 15 per liter.

I strøm ville du brukt 60 000. -.

Dermed har du spart inn til ny elbil. ?

Lenke til kommentar

Selvsagt er verditapet stort på en hydrogenbil de første årene. Akkurat slik det er for en tidlig elbil når teknologien går fremover. Utviklingen gjør at den forrige generasjonen henger etter og større produksjon gjør at prisene faller. Slikt er det for alt. 

 

Men at det er et marked som ønsker hydrogenbiler er det lite tvil om. Eneste som kan endre på dette er om batteriprisene faller mye mer enn forventet, vekten bør helst reduseres betydelig og ladetiden må bli mye kortere uten at de belaster strømnettet for mye. At alt det skjer er rimelig utenkelig i nær fremtid.

 

Prisene på hydrogenbiler vil etterhvert falle under dagens elbiler, og kombinasjonen kort fylletid og lang rekkevidde er foretrukket av mange. For de som ikke kan lade hjemme, så kan det dessuten godt tenkes at hydrogen blir rimeligere enn å lade på en stasjon mange steder i verden. Spesielt hvis man skal lade med stor effekt. Prisen på hydrogen ville falle betydelig mer årene.

 

post-114996-0-82878300-1545489168_thumb.jpg

 

post-114996-0-81675200-1545489182_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt er verditapet stort på en hydrogenbil de første årene. Akkurat slik det er for en tidlig elbil når teknologien går fremover. Utviklingen gjør at den forrige generasjonen henger etter og større produksjon gjør at prisene faller. Slikt er det for alt.

Gikk du glipp av innlegget over her?

 

Reprise:

Halv pris av ny etter berre to år og 41.000 km!? Då ville eg ikkje kjøpt ein ny, i alle fall. Skal vi tru prisane på bilane som ligg ute på finn no, har min 2014-modell Tesla Model S framleis godt over halve verdien att etter 125.000 km. Ja, dette må vere eit godt kjøp for alle som har tru på hydrogen – gamlefar, har du sett denne?

 

Men at det er et marked som ønsker hydrogenbiler er det lite tvil om. Eneste som kan endre på dette er om batteriprisene faller mye mer enn forventet, vekten bør helst reduseres betydelig og ladetiden må bli mye kortere uten at de belaster strømnettet for mye. At alt det skjer er rimelig utenkelig i nær fremtid.

Hvorfor alle disse kravene? Markedet for elbiler har jo fungert strålende i mange år, med stadig høyere elbilandel. I 2017 var elbilandelen av bilsalget 20,8% og den blir sannsynligvis en god del høyere i 2018.

 

Prisene på hydrogenbiler vil etterhvert falle under dagens elbiler, og kombinasjonen kort fylletid og lang rekkevidde er foretrukket av mange. For de som ikke kan lade hjemme, så kan det dessuten godt tenkes at hydrogen blir rimeligere enn å lade på en stasjon mange steder i verden. Spesielt hvis man skal lade med stor effekt. Prisen på hydrogen ville falle betydelig mer årene.

Helt greit å spå om framtida, men hydrogenbilene må ikke bare komme ned på nivå med batteribiler. De må bli så mye billigere at det veier opp for differansen i drivstoffkostnader. I dag er de ikke i nærheten av det. Om de noen sinne blir det, blir bare spekulasjoner.

 

Den grafen der er jo bare tøv og propaganda. Bensintanker koster altså rundt 100$/kWh? Og hydrogen koster 50-60% av det? Og får ingen konsekvenser for bagasjeplass etc? Og batterier koster 250 $/kWh i dag? Bare tøv. En løgn blir ikke sannere jo flere ganger man poster den.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi får håpe hydrogenbiler dør ut så fort som mulig.
Fra et forbrukerperspektiv er det svært få grunner til å gå omveien om hydrogen for å drive en bil.

Jeg tror Tesla er i ferd med å ta livet av hydrogenbilene. Stor takk til dem for enorme teknologiske fremskritt og nytenkning i en ellers til tider råtten og korrupt bilbransje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hydrogen er ikke i startfasen fordi det er umoden teknologi, det er og forblir i startfasen fordi det er og forblir lite konkurransedyktig teknologi. Både biler, produksjon og nettverk av stasjoner er for dyrt og tungvint.

 

Hadde hydrogen vært like konkurransedyktig som elbiler er jeg sikker på det hadde vært 10+ modeller på markedet og "alle" hadde hatt en fyllestasjon innen rimelig avstand.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi får håpe hydrogenbiler dør ut så fort som mulig.

Fra et forbrukerperspektiv er det svært få grunner til å gå omveien om hydrogen for å drive en bil.

Jeg tror Tesla er i ferd med å ta livet av hydrogenbilene. Stor takk til dem for enorme teknologiske fremskritt og nytenkning i en ellers til tider råtten og korrupt bilbransje.

Jeg ser en fremtid i hydrogen på langtransport og de som generelt sett kjører mye. For de fleste privatpersoner er det helt unødvendig og grisedyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående langtransport tror jeg ikke det har så mye for seg der heller:

 

- For veitransport blir det dyrt å bygge et eget fyllenettverk bare for vogntog. Da tror jeg heller på el+diesel hybrid. Da kan man bruke eksisterende fyllenettverk. Det blir nok mer NOx og partikler av det, men CO2 skulle vel gå sånn omtrent opp i opp med hydrogen, med mindre elektrolyse blir lønnsomt.

 

- For bane mener jeg kjøreledninger er det beste. Høy virkningsgrad, og lite behov for kostbar lagring. Gjerne supplert av et lite batteri som kan drifte toget på korte strekninger der kjøreledninger er dyrt, upraktisk, brannfarlig osv.

 

Jeg tror hydrogen har mer for seg på sjøen og i lufta.

Lenke til kommentar

Så det du mener er at biler i startfasen raser i verdi?

Dersom den blir erstattet av noe som tar sprang fremover og prisen i tillegg faller, så er det åpenbart ja. Er du uenig i det?

De første elbilene er heller ikke mye verdt i dag.

 

Nå er det i tillegg litt spesielt med hydrogen situasjonen i Norge siden den fikk et midlertidig tilbakeslag. I f.eks California hvor det går brukbart med hydrogenbilen, så ville nok verdien holdt seg langt bedre. Men Mirai er uansett ikke en bil som har klart overvunnet flere utfordringer og fremstår ikke som noe annet enn en konseptbil som vil gå fort i historiebøkene om noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi får håpe hydrogenbiler dør ut så fort som mulig.

Fra et forbrukerperspektiv er det svært få grunner til å gå omveien om hydrogen for å drive en bil.

Jeg tror Tesla er i ferd med å ta livet av hydrogenbilene. Stor takk til dem for enorme teknologiske fremskritt og nytenkning i en ellers til tider råtten og korrupt bilbransje.

Det er det motsatte som er i ferd med å skje. Teknologien begynner så smått å bli moden og så og si alle i-land i verden bruker mer og mer penger på satsing av tilretting av hydrogenkjøretøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående langtransport tror jeg ikke det har så mye for seg der heller:

 

- For veitransport blir det dyrt å bygge et eget fyllenettverk bare for vogntog. Da tror jeg heller på el+diesel hybrid. Da kan man bruke eksisterende fyllenettverk. Det blir nok mer NOx og partikler av det, men CO2 skulle vel gå sånn omtrent opp i opp med hydrogen, med mindre elektrolyse blir lønnsomt.

Ser ut som bransjen som bruker lastebiler er uenig med deg. Bare i løpet av de siste dagene er det forhåndsbestilt ytterligere 53 Nikola lastebiler bare i Norge. Det er helt klart hydrogen denne bransjen ser ut til og primært velge nå som erstatning for diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom den blir erstattet av noe som tar sprang fremover og prisen i tillegg faller, så er det åpenbart ja. Er du uenig i det?

De første elbilene er heller ikke mye verdt i dag.

 

Nå er det i tillegg litt spesielt med hydrogen situasjonen i Norge siden den fikk et midlertidig tilbakeslag. I f.eks California hvor det går brukbart med hydrogenbilen, så ville nok verdien holdt seg langt bedre. Men Mirai er uansett ikke en bil som har klart overvunnet flere utfordringer og fremstår ikke som noe annet enn en konseptbil som vil gå fort i historiebøkene om noen år.

Jo, men hvilken bil har erstattet den? Og klart de første elbilene ikke har stor verdi i dag, de er lang forbi EOL...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...