Gå til innhold

Sannheten om Barnevernet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis foreldrene ikke hadde hylet og skreket og laget en masse bråk når barnevernet henter barna, så ville det ikke vært nødvendig. Du kan skrive «minner om» så mye du vil, men du er åpenbart helt låst i et virvar av egne opplevelser og overfører det til en hver sak. Og igjen: hvor skal et barn henvende seg om de har det vanskelig hjemme?

 

Dette var ikke et svar på spørsmålet. Minner om at det er mange barn som blir tatt med politimakt av Barnevernet. Er det forsvarlig å bruke vold mot barn som er uskyldige? Ikke bland foreldre opp i dette med uforsvarlige fordommer, for det er ikke alltid at foreldre er til stede ved hentinger. Barn blir bestandig hentet uten forvarsel, noe som kan foregå på skole og utplasseringsplass. Er det da ok å bruke vold mot barna/tenåringene? Er det bestandig at foreldrene er uegnet når Barnevernet henter barn? Jeg kjenner til mange saker hvor barn har blitt hentet uten grunn, og flere av dem har politiet brukt vold. Så, nå skal du svare på spørsmålet. Er politivold overgrep? Minner om at du også skal svare på om uskyldige barn skal oppleve denne form for vold. 

Endret av slagelsedt
Lenke til kommentar

Hvis foreldrene ikke hadde hylet og skreket og laget en masse bråk når barnevernet henter barna, så ville det ikke vært nødvendig. 

 

Hvis det er foreldrene som lager masse bråk, hvorfor plassere barna i håndjern?

 

Her er det selvfølgelig snakk om barn som nekter å bli med barnevernet, og da bruker politet vold for å tvinge dem til å bli med og låser dem inne på institusjonen sånn at de ikke rømmer. I dette tilfelle så bør barnevernet spørre seg selv,  er egentlig deres "omsorg" bedre enn foreldrenes omsorg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Dette var ikke et svar på spørsmålet. Minner om at det er mange barn som blir tatt med politimakt av Barnevernet. Er det forsvarlig å bruke vold mot barn som er uskyldige? Ikke bland foreldre opp i dette med uforsvarlige fordommer, for det er ikke alltid at foreldre er til stede ved hentinger. Barn blir bestandig hentet uten forvarsel, noe som kan foregå på skole og utplasseringsplass. Er det da ok å bruke vold mot barna/tenåringene? Er det bestandig at foreldrene er uegnet når Barnevernet henter barn? Jeg kjenner til mange saker hvor barn har blitt hentet uten grunn, og flere av dem har politiet brukt vold. Så, nå skal du svare på spørsmålet. Er politivold overgrep? Minner om at du også skal svare på om uskyldige barn skal oppleve denne form for vold.

Minner om at du har unngått mitt spørsmål gjennom hele denne tråden

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er foreldrene som lager masse bråk, hvorfor plassere barna i håndjern?

 

Her er det selvfølgelig snakk om barn som nekter å bli med barnevernet, og da bruker politet vold for å tvinge dem til å bli med og låser dem inne på institusjonen sånn at de ikke rømmer. I dette tilfelle så bør barnevernet spørre seg selv, er egentlig deres "omsorg" bedre enn foreldrenes omsorg.

I de aller fleste tilfeller er barnevernets omsorg bedre enn foreldrenes omsorg. Jeg har aldri hørt om at politiet setter håndjern på små barn. På ungdommer kan jeg forstå det da de kan utagere og være til skade eller forøke å skade. Hadde foreldrene satt seg ned med barnet og forklart at de nå må bli med disse menneskene fordi at sånn er det bestemt, så hadde barnet blitt roligere, fått mindre traumer og så kunne foreldrene gått i strupen på barnevernet etterpå. Måten foreldrene gjør dette med 4-12 vedtak viser en masse om deres evne som foreldre. Spesielt de som er mer opptatt av å filme det heller enn at det skal gå så smertefritt som mulig for barna. Jeg må ærlig si at de videoene jeg har sett vitner om elendige foreldre som ikke gjør det beste for barnet sitt i den situasjonen de er i.

Lenke til kommentar

Jeg svarte. Om dere mener det ikke er svaret dere ønsket er en annen sak.

 

Det at du skrev "noe" innebærer IKKE at du har besvart spørsmålet. Ei heller innebærer det at du har besvart spørsmålet at du hevder å ha besvart spørsmålet.

 

Beklageligvis er det liten vits i å diskutere med deg ettersom du ikke ser ut til å komme med stort annet enn BS og logiske feilsluttinger.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I de aller fleste tilfeller er barnevernets omsorg bedre enn foreldrenes omsorg. Jeg har aldri hørt om at politiet setter håndjern på små barn. På ungdommer kan jeg forstå det da de kan utagere og være til skade eller forøke å skade. Hadde foreldrene satt seg ned med barnet og forklart at de nå må bli med disse menneskene fordi at sånn er det bestemt, så hadde barnet blitt roligere, fått mindre traumer og så kunne foreldrene gått i strupen på barnevernet etterpå. Måten foreldrene gjør dette med 4-12 vedtak viser en masse om deres evne som foreldre. Spesielt de som er mer opptatt av å filme det heller enn at det skal gå så smertefritt som mulig for barna. Jeg må ærlig si at de videoene jeg har sett vitner om elendige foreldre som ikke gjør det beste for barnet sitt i den situasjonen de er i.

 

I mange tilfeller så vil ungen dra vekk fra sine foreldre, men det er ikke tilfellene vi snakker om nå. Her snakker vi om tilfeller hvor ungdommer rømmer tilbake til sine foreldre. 

 

Foreldrene kan ikke overbevise barna at de skal bli på insitusjonen når de ikke engang tror på det selv. Forestill deg denne diskusjonen.

"Jeg hater barnevernsinstitusjonen, jeg vil være hos deg"

"Beklager, du må bli disse menneskene, fordi sånn er det bestemt" (ditt sitat)

"Hvorfor kan jeg ikke være hos deg?"

"De mener jeg er ikke en god mor"

"Men du er en god mor.. du er mye bedre enn disse menneskene"

(Politet går inn, hun kjemper imot, de setter håndjern på henne og låser henne inne på en institusjon)

 

Det er naturligvis snakk om ungdommer. Det finnes små barn som vil hjem til sine foreldre også, men de er for små til å gjøre noe med det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det at du skrev "noe" innebærer IKKE at du har besvart spørsmålet. Ei heller innebærer det at du har besvart spørsmålet at du hevder å ha besvart spørsmålet.

 

Beklageligvis er det liten vits i å diskutere med deg ettersom du ikke ser ut til å komme med stort annet enn BS og logiske feilsluttinger.

Jeg svarte at politivold ikke er overgrep i samme forsrand som seksuelle overgrep.

Men dere har alle unngått mitt spørsmål. Mest sannsynlig fordi dere ikke kan svare på det, men likevel er det ekstremt å henge seg opp i slikt dere gjør. Henger dere voldsomt opp i detaljer, besvarer spørsmål med nye spørsmål og hopper elegant over det dere ikke kan svare på. Umulig å ha en saklig debatt med folk som ikke kan svare på enkle spørsmål

Lenke til kommentar

Og igjen: hvor skal et barn henvende seg om de har det vanskelig hjemme?

 

Er dette spørsmået du vil ha svar på?

 

De bør henvende seg til skolen eller en voksen de stoler på. Om skolen eller personen mener at dette er noe de ikke klarer å løse, så kontakter de barnevernet.

Lenke til kommentar

I mange tilfeller så vil ungen dra vekk fra sine foreldre, men det er ikke tilfellene vi snakker om nå. Her snakker vi om tilfeller hvor ungdommer rømmer tilbake til sine foreldre.

 

Foreldrene kan ikke overbevise barna at de skal bli på insitusjonen når de ikke engang tror på det selv. Forestill deg denne diskusjonen.

"Jeg hater barnevernsinstitusjonen, jeg vil være hos deg"

"Beklager, du må bli disse menneskene, fordi sånn er det bestemt" (ditt sitat)

"Hvorfor kan jeg ikke være hos deg?"

"De mener jeg er ikke en god mor"

"Men du er en god mor.. du er mye bedre enn disse menneskene"

(Politet går inn, hun kjemper imot, de setter håndjern på henne og låser henne inne på en institusjon)

 

Det er naturligvis snakk om ungdommer. Det finnes små barn som vil hjem til sine foreldre også, men de er for små til å gjøre noe med det.

Du kan jo ikke ta et sitat fra meg og plassere det akkurat der du vil.

Jeg har vært med på å sende ungdommer til institusjoner og beredskapshjem fordi foreldrene ikke maktet de. De var voldelige, stakk av hjemmefra, var i konflikt med alle. Og for å beskytte resten av familen, så valgte foreldrene å sende de vekk. Det er ofte disse som rømmer fra institusjoner også. De aller fleste barn vil hjem til sine foreldre. Barn er ekstremt lojale. Jeg ville også hjem til mine foreldre, men o dag, spm voksen vet jeg jo at det var til det beste at jeg ble fjernet fra hjemmet. Barneperspektiv er ikke det korrekte perspektivet.

 

Med det sagt er det mange måter å gjøre overtakelsen til noe mindre traumatisk for barna. Et eksempel er det sitatet jeg ga tidligere. Hvis barnet da sier «jeg vil bli hos deg», så trenger man ikke å svare «men det kan du ikke». Det vet de fleste gode og oppegående foreldre at ikke er rett svar. Anerkjenne, forklare, konkludere. Men dårlige foreldre får ikke til å hjelpe barnet sitt og da blir det hyl, skrik og filming. For det er det viktigste. Dramaet! Ikke at barnet får dette gjennomført på den beste måten. Barnets beste er ikke i fokus da.

Lenke til kommentar

Du kan jo ikke ta et sitat fra meg og plassere det akkurat der du vil.

Jeg har vært med på å sende ungdommer til institusjoner og beredskapshjem fordi foreldrene ikke maktet de. De var voldelige, stakk av hjemmefra, var i konflikt med alle. Og for å beskytte resten av familen, så valgte foreldrene å sende de vekk. Det er ofte disse som rømmer fra institusjoner også. De aller fleste barn vil hjem til sine foreldre. Barn er ekstremt lojale. Jeg ville også hjem til mine foreldre, men o dag, spm voksen vet jeg jo at det var til det beste at jeg ble fjernet fra hjemmet. Barneperspektiv er ikke det korrekte perspektivet.

 

Med det sagt er det mange måter å gjøre overtakelsen til noe mindre traumatisk for barna. Et eksempel er det sitatet jeg ga tidligere. Hvis barnet da sier «jeg vil bli hos deg», så trenger man ikke å svare «men det kan du ikke». Det vet de fleste gode og oppegående foreldre at ikke er rett svar. Anerkjenne, forklare, konkludere. Men dårlige foreldre får ikke til å hjelpe barnet sitt og da blir det hyl, skrik og filming. For det er det viktigste. Dramaet! Ikke at barnet får dette gjennomført på den beste måten. Barnets beste er ikke i fokus da.

 

Det der er urealistisk, selv gode foreldre klarer ikke alltid å komme med riktig svar, spesielt i en så emosjonell setting. Det beste foreldrene kan gjøre er å prate om noe helt annet, prat om gamle minner, spill fotball, etc. Det er ikke foreldrenes jobb å hindre at barna flykter fra barnervernet, det er barnevernet sitt jobb.

 

La oss si et barn ble slått som 10-åring, og foreldrene mistet da omsorgen for barnet. Barnet blir sendt rundt til ulike institusjoner og etter 2 år begynner å rømme tilbake til sine foreldre. Hvordan vet vi egentlig at denne ungen vil ha det bedre på en insitusjon? Foreldre kan skjerpe seg, de kan slutte å gjøre ting, men barnevernet vil uansett hva som skjer påføre han psykiske skader ved at han er tvunget til å være et sted han hater. 

Lenke til kommentar

Det der er urealistisk, selv gode foreldre klarer ikke alltid å komme med riktig svar, spesielt i en så emosjonell setting. Det beste foreldrene kan gjøre er å prate om noe helt annet, prat om gamle minner, spill fotball, etc. Det er ikke foreldrenes jobb å hindre at barna flykter fra barnervernet, det er barnevernet sitt jobb.

 

La oss si et barn ble slått som 10-åring, og foreldrene mistet da omsorgen for barnet. Barnet blir sendt rundt til ulike institusjoner og etter 2 år begynner å rømme tilbake til sine foreldre. Hvordan vet vi egentlig at denne ungen vil ha det bedre på en insitusjon? Foreldre kan skjerpe seg, de kan slutte å gjøre ting, men barnevernet vil uansett hva som skjer påføre han psykiske skader ved at han er tvunget til å være et sted han hater.

Hva hvis barnevernet tenkte at det var en engangsgreie og lot det fare og ikke fjernet barnet og barnet ble banket opp gjentatte ganger? Man tar ikke en risiko med barn. Og det er vel forelderen som slo barnet som satt i gang mølla for overtakelse, ikke barnevernet? En 10-åring blir vel heller sjelden plassert i institusjon. Vi trenger fler fosterforeldre, så vi slipper institusjoner. Men å være fosterforelder til en kriminell ungdom kan også være vanskelig.

Lenke til kommentar

Hva hvis barnevernet tenkte at det var en engangsgreie og lot det fare og ikke fjernet barnet og barnet ble banket opp gjentatte ganger? Man tar ikke en risiko med barn. Og det er vel forelderen som slo barnet som satt i gang mølla for overtakelse, ikke barnevernet? En 10-åring blir vel heller sjelden plassert i institusjon. Vi trenger fler fosterforeldre, så vi slipper institusjoner. Men å være fosterforelder til en kriminell ungdom kan også være vanskelig.

 

Og hva om barnevernets omsorg fører til at barnet blir en rusmisbruker og dør av en overdose? Å tvinge en tenåringsgutt til å være på en institusjon mot sin vilje, kommer også med risiko.

 

Spørsmålet som barnevernet ikke vil stille seg er, hva er det som har størst risko?

1. Foreldrene vil fortsette å slå tenåringen, på tross av at det er hva som førte til at de mistet omsorgen og barnevernet passer godt på.  

2. En tenåringsgutt som blir tvunget til å være på en institusjon mot sin vilje ender opp med problemer som voksen.

 

Jeg ser på alternativ 1 som usannsynlig og alternativ 2 som nesten garantert. Allikavel så mener barnevernet at alternativ 2 er bedre. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Og hva om barnevernets omsorg fører til at barnet blir en rusmisbruker og dør av en overdose?

 

De som støtter hvordan Barnevernet fungerer idag liker å prate om å unngå all risiko, så lenge det ikke er snakk om barn i barnevernets omsorg.

Man kan ikke si at barnevernets omsorg er årsaken til rusmisbruk. Risikoen er større for barnevernsbarn, men om det er traumene hjemmefra, opplevelsen av barnevernets omsorg eller summen av dette samlet er nesten umulig å vite. Men selvsagt vil barn og unge slite mer psykisk og dermed være mer utsatt for rus enn barn som er oppvokst i trygge hjem. Det skal man ikke skyve under en stol. Det et jo dette vi må ha fokus på. Hvordan hjelpe disse barna som er utsatt for omsorgssvikt. Men å fjerne barnevernet er ikke en løsning. Jeg har flere ganger skrevet her at barnevernet har forbedringspitensiale og at kriteriene for å bli fosterhjem er for lave. Men å fjerne barnevernet har jeg ingen tro på.

Lenke til kommentar

Man kan ikke si at barnevernets omsorg er årsaken til rusmisbruk. Risikoen er større for barnevernsbarn, men om det er traumene hjemmefra, opplevelsen av barnevernets omsorg eller summen av dette samlet er nesten umulig å vite. Men selvsagt vil barn og unge slite mer psykisk og dermed være mer utsatt for rus enn barn som er oppvokst i trygge hjem. Det skal man ikke skyve under en stol. Det et jo dette vi må ha fokus på. Hvordan hjelpe disse barna som er utsatt for omsorgssvikt. Men å fjerne barnevernet er ikke en løsning. Jeg har flere ganger skrevet her at barnevernet har forbedringspitensiale og at kriteriene for å bli fosterhjem er for lave. Men å fjerne barnevernet har jeg ingen tro på.

 

Nei, vi bør ikke fjerne barnevernet. Alle land vi liker å sammenligne oss med har et barnevern. 

 

Dette er hva vi bør gjøre

1. La slektninger bli prioritert som fosterfamilie som i USA.

2. Hvis barnet ønsker det, og foreldrene har skjerpet seg, så tilbakefører man ungen under oppsyn. 

3. Bruk familieråd som i Kongsberg.

 

Gjør vi dette, så vil vi hjelpe flere barn og folk vil ikke lenger frykte barnevernet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nei, vi bør fjerne barnevernet. Alle land vi liker å sammenligne oss med har et barnevern.

 

Dette er hva vi bør gjøre

1. La slektninger bli prioritert som fosterfamilie som i USA.

2. Hvis barnet ønsker det, og foreldrene har skjerpet seg, så tilbakefører man ungen under oppsyn.

3. Bruk familieråd som i Kongsberg.

 

Gjør vi dette, så vil vi hjelpe flere barn og folk vil ikke lenger frykte barnevernet.

Og alt dette går under forbedring av det barnevernet vi har. I USA så kan jo besteforeldre gå til retten og frata mor omsorgen om de vil. Det er ikke et ok system. Familieveiledning er noe barnevernet ofte tilbyr, men som de fleste foreldre takker nei til fordi det er frivillig.

Å bruke familie som fosterforeldre har vært forsøkt mange ganger. Familiemedlemmene blir da ofte trakassert av foreldrene til barna og får den psykiske belastningen det er. Det har jeg sett selv også. Og i mange av tilfellene er det også sånn at disse dårlige foreldrene avler dårlige foreldre slik at besteforeldre kanskje heller ikke er egnede. Helhetsbildet er viktig. Barevernet trenger vi. Barnevernet må forbedres.

Lenke til kommentar

Og alt dette går under forbedring av det barnevernet vi har. I USA så kan jo besteforeldre gå til retten og frata mor omsorgen om de vil. Det er ikke et ok system. Familieveiledning er noe barnevernet ofte tilbyr, men som de fleste foreldre takker nei til fordi det er frivillig.

Å bruke familie som fosterforeldre har vært forsøkt mange ganger. Familiemedlemmene blir da ofte trakassert av foreldrene til barna og får den psykiske belastningen det er. Det har jeg sett selv også. Og i mange av tilfellene er det også sånn at disse dårlige foreldrene avler dårlige foreldre slik at besteforeldre kanskje heller ikke er egnede. Helhetsbildet er viktig. Barevernet trenger vi. Barnevernet må forbedres.

 

Dette er ikke riktig. 

 

Fosterbarn har det best hvis de får bo hos slektninger. Det viser forskning fra professor Amy Holtan. Likevel blir flere barn plassert i fremmede hjem. – Det kan skyldes fordommer hos barnevernet, sier Holtan.

 

https://www.nrk.no/hordaland/stadig-faerre-fosterbarn-far-bo-hos-slektninger-1.12003230

 

Children removed from their homes after reports of maltreatment have significantly fewer behavior problems three years after placement with relatives than if they are put into foster care, according to new research at The Children's Hospital of Philadelphia.

 

https://www.sciencedaily.com/releases/2008/06/080602112351.htm

 

 

Ikke bare gjør barna det bedre, men det har også positive effekter på andre barn som trenger hjelp. Det som er igjen av familien vil fungere bedre, slektningene vil fortsatt kunne se sitt barnebarn/nevø og det vil føre til mindre frykt. Frykt mot barnevernet fører til at mange som trenger hjelp velger å ikke ta kontakt med barnevernet. Tenk på alle barna som blir mishandlet hjemme, men ingenting blir gjort fordi ingen i familien ønsker å miste slektningene sine.

 

Ja, barnevernet må forbedres, men det er ikke så lett når folk tror at Norges barnevern er best i verden, og de som kritiserer barnevernet driver med omsorgsvikt. Den eneste forbedringen folk tør å si offentlig i Norge, er at barnevernet burde ta enda flere barn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...