Gå til innhold

Sannheten om Barnevernet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Videoen er nesten 20 år gammel. Mye er endret siden den tid.

 

Hvorfor skulle dette være forandret? Barnevernets psykolog støtter fortsatt sine egne handlinger og det har ført til ingen reaksjoner. Jeg er helt sikker på at dette fortsatt skjer.

 

Og den må nesten være 20 år gammel, fordi barnevernsbarnet må bli voksen før de kan vise slike klipp til media.

 

Jeg har jo skrevet opp til flere ganger at det må en forbedring til. 

 

Å hevde at de fleste sakene er løgn er det ikke hold i. De aller fleste sakene er reelle, men foreldrene ser det ikke selv og barna vet ikke hvordan det egentlig skal være i et hjem. Til og med barn som blir seksuelt misbrukt forteller at de uansett handling fortsatt er glad i overgriperen om den er i nære relasjoner. Men, som politiet og Kripos sier «du ser det ikke før du tror det». Vold i norske hjem forekommer oftere enn vi liker å tro. Christoffer, 8 år, mishandlet til døde. Ingen så det, ingen gjorde noe. Der burde barnevernet gått inn tidligere. Men foreldrene var tilsynelatende gode og engasjerte foreldre. «Jeg tenker du skjønner det sjøl» men ingen skjønte det. Han var lojal mot mor og ville ikke at hun skulle ha det vondt. Sa ikke et ord. Tok i mot hvert slag. 

Jeg har også tidligere kommet med eksempler på der de grep inn for sent, så at barnevernet griper inn for sent er en sannhet. At de griper inn der det ikke hadde vært nødvendig er et problem. Men så er spørsmålet hva som er bakgrunnen. Tror de barn blir mishandlet og vil fjerne de før vi får en ny Christoffer, eller er det helt uten grunnlag? Dette vet vi alt for lite om. Dette bør vi få vite mer om og dette må vi se nærmere på. 

 

Med dette sagt: barnevernet gjør mer godt enn vondt. Det er bare det at det gode de gjør vil ingen skrive om. 

 

Jeg vet godt at de aller fleste anklagene fra barnevernet er reele, og de fleste omsorgomtakelser har et godt grunnlag. Men det har aldri vært mitt fokus. Jeg ønsker ikke å fjerne barnevernet, eller en gang å redusere antall omsorgovertakelser. Det jeg ønsker er å reformere barnevernet sånn at det kan være en institusjon som hjelper flere og skaper mindre frykt. 

 

Idag opererer barnevernet mer som politi. De fleste holder seg langt unna barnevernet om de må, får man melding fra barnevernet så blir man anbefalt å skaffe advokat, og omtrent alle omsorgsovertakelser er gjort med akuttplassering. Det som gjør barnevernet så skremmende er at de imotsetning til politet kan dømme noen basert på en mistanke, de trenger ikke konkrete bevis. Hvis barnevernet må holde på som idag, så får vi ihvertfall øke beviskravene for barnevernsaker sånn at uskyldige ikke får livet sitt ødelagt. 

 

Alternativet til dette er at barnevernet blir en mykere institusjon. Med familieråd så kan barnevernet kommunisere med storfamilien og finne nye løsninger og perspektiv som barnevernet ikke har tenkt på. Det vil også gi familien en bedre forståelse for hva som har skjedd. Ved å først plassere barna hos slektninger , så vil omsorgovertakelse bli mindre skremmende og da vil foreldrene åpne seg mer opp for barnevernet. Det kommer også med mange positive fordeler for barna og familien hvis det skulle skje en omsorgovertakese. Og ved å ha flere midlertidlige omsorgovertakelser, så vet man at man kan få igjen barnet ved å forbedre seg selv, istedenfor å må bruke flere hundre tusen på advokat. Jeg mener at dette vil forbedre forholdene for de 1300 barna som opplever omsorgovertakelse hvert år, men ikke alt handler om dem. Barnevernet er også der for å hjelpe og undersøke barn i ikke like alvorlige situasjoner, og de vil definitivt tjene på at foreldrene ikke er livredde for at barnevernet skal ta fra dem ungene.

 

Men ingenting av dette kommer ikke til å skje, fordi det finnes ikke et eneste politisk parti eller noen annen maktperson som ber om reform i barnevernet, og alle skandaler blir skjult så godt som mulig. Norges barnevern er som Sveriges innvandringspolitikk, det eneste man har lov til å diskutere er hvordan man kan gjøre mer av det samme.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle dette være forandret? Barnevernets psykolog støtter fortsatt sine egne handlinger og det har ført til ingen reaksjoner. Jeg er helt sikker på at dette fortsatt skjer.

 

Og den må nesten være 20 år gammel, fordi barnevernsbarnet må bli voksen før de kan vise slike klipp til media.

 

 

Jeg vet godt at de aller fleste anklagene fra barnevernet er reele, og de fleste omsorgomtakelser har et godt grunnlag. Men det har aldri vært mitt fokus. Jeg ønsker ikke å fjerne barnevernet, eller en gang å redusere antall omsorgovertakelser. Det jeg ønsker er å reformere barnevernet sånn at det kan være en institusjon som hjelper flere og skaper mindre frykt.

 

Idag opererer barnevernet mer som politi. De fleste holder seg langt unna barnevernet om de må, får man melding fra barnevernet så blir man anbefalt å skaffe advokat, og omtrent alle omsorgsovertakelser er gjort med akuttplassering. Det som gjør barnevernet så skremmende er at de imotsetning til politet kan dømme noen basert på en mistanke, de trenger ikke konkrete bevis. Hvis barnevernet må holde på som idag, så får vi ihvertfall øke beviskravene for barnevernsaker sånn at uskyldige ikke får livet sitt ødelagt.

 

Alternativet til dette er at barnevernet blir en mykere institusjon. Med familieråd så kan barnevernet kommunisere med storfamilien og finne nye løsninger og perspektiv som barnevernet ikke har tenkt på. Det vil også gi familien en bedre forståelse for hva som har skjedd. Ved å først plassere barna hos slektninger , så vil omsorgovertakelse bli mindre skremmende og da vil foreldrene åpne seg mer opp for barnevernet. Det kommer også med mange positive fordeler for barna og familien hvis det skulle skje en omsorgovertakese. Og ved å ha flere midlertidlige omsorgovertakelser, så vet man at man kan få igjen barnet ved å forbedre seg selv, istedenfor å må bruke flere hundre tusen på advokat. Jeg mener at dette vil forbedre forholdene for de 1300 barna som opplever omsorgovertakelse hvert år, men ikke alt handler om dem. Barnevernet er også der for å hjelpe og undersøke barn i ikke like alvorlige situasjoner, og de vil definitivt tjene på at foreldrene ikke er livredde for at barnevernet skal ta fra dem ungene.

 

Men ingenting av dette kommer ikke til å skje, fordi det finnes ikke et eneste politisk parti eller noen annen maktperson som ber om reform i barnevernet, og alle skandaler blir skjult så godt som mulig. Norges barnevern er som Sveriges innvandringspolitikk, det eneste man har lov til å diskutere er hvordan man kan gjøre mer av det samme.

Så utgangspunktet er at vi er dels enige. Forskjellen er at du kaller det reform og jeg kaller det forbedring. Men jeg tenker at når det kommer til vold og overgrep, så vil man utsette barn for fare ved tilbakeføring.

 

Må legge til: barn får innsyn i sin egen mappe fra de er 15. Det fikk jeg. Jeg kontaktet advokat da jeg var 16 for tilbakeføring

Endret av Vimsan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og selv om du aksepterer voldelige foreldre, så finnes det heldigvis noen som ikke gjør det.

 

Hvem skal barn henvende seg til om de blir slått av foreldre?

 

 

Jeg aksepterer ikke vold. Ikke fra foreldrene og heller ikke fra Barnevernet med deres partnere. Men du aksepterer det fra Barnevernet. Hvorfor vil du at barna skal utsettes for slike traumer? Minner om trådens tema. Sannheten om Barnevernet.

Lenke til kommentar

Hvor dokumenterer du det?

 

1. "Godt" og "Vondt" er ikke kvantifiserbare enheter, dermed kan du ikke summere opp alle "gode" handlinger til Barnevernet, og sammenligne disse med summen av alle "Vonde" handlinger til Barnevernet.

 

2. Min kilde er ditt innlegg som ikke innehar noe som helst grunnlag for din påstand, hvilket (gitt #1) innebærer at det kun er oppspin fra din side ettersom noe annet er umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg aksepterer ikke vold. Ikke fra foreldrene og heller ikke fra Barnevernet med deres partnere. Men du aksepterer det fra Barnevernet. Hvorfor vil du at barna skal utsettes for slike traumer? Minner om trådens tema. Sannheten om Barnevernet.

Du aksepterer vold når du ikke kan svare på en plan for hva barn skal gjøre når de blir utsatt for vold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må vel du dokumentere din påstand først når du sier at barnevernet gjør mer godt enn vondt. Tror ikke du skal spørre etter dokumentasjon før du har dokumentert først.

Min påstand er allerede dokumentert. Via antall klager, antall saker i tingretten og antall saker vunnet.

Lenke til kommentar

1. "Godt" og "Vondt" er ikke kvantifiserbare enheter, dermed kan du ikke summere opp alle "gode" handlinger til Barnevernet, og sammenligne disse med summen av alle "Vonde" handlinger til Barnevernet.

 

2. Min kilde er ditt innlegg som ikke innehar noe som helst grunnlag for din påstand, hvilket (gitt #1) innebærer at det kun er oppspin fra din side ettersom noe annet er umulig.

Ønsketenking med andre ord. Debattanter som må ty til forsøk på latterliggjøring er vel ikke akkurat de beste. Men deg om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du aksepterer vold når du ikke kan svare på en plan for hva barn skal gjøre når de blir utsatt for vold.

 

Nei, og det er å tillegge meg en mening jeg ikke har :). Husk på det at du forsvarer Barnevernet her. Da er det du som forsvarer vold mot barna når de blir hentet av Barnevernet med voldelig politimakt. Hvor mange år bruker de barna av sitt liv på å komme over noe sånt? Hvor vil de være plaget av traumer på grunn av behandlingen de får? Hvor lenge vil deres tillit til myndigheter være borte? Hvorfor syns du at barn skal ha slike plager? Hvorfor syns du at uskyldige mennesker skal få sånn behandling? 

Lenke til kommentar

Min påstand er allerede dokumentert. Via antall klager, antall saker i tingretten og antall saker vunnet.

 

Nei den er ikke det. For hva vet vi om hvordan arbeid som er utført for at Barnevernet skal vinne i Fylkesnemda og øvrige domstoler. Har barna blitt snakket med og hørt? Har Barnevernet fått brukt de sakkyndige psykologene de ønsker seg for å vinne automatisk i domstolene? Hvis Barnevernet har fått jobbe slik de ønsker seg uten å bli kontrollert av advokater som jobber for barnas beste, så er ikke antall saker vunnet en god indikasjon på din såkalte dokumentasjon. Når du ikke legger frem noe som bevise det du sier, så viser du egentlig frem at du ikke har noe å vise til. For Barnevernet jobber ikke etter barnas beste, men sin egen intensjon om å vinne. 

 

Minner om trådens tema: Sannheten om Barnevernet. Minner om at det skal være respekt for barnas beste og deres rett til å vokse opp trygt og forsvarlig. 

Endret av slagelsedt
Lenke til kommentar

Nei, og det er å tillegge meg en mening jeg ikke har :). Husk på det at du forsvarer Barnevernet her. Da er det du som forsvarer vold mot barna når de blir hentet av Barnevernet med voldelig politimakt. Hvor mange år bruker de barna av sitt liv på å komme over noe sånt? Hvor vil de være plaget av traumer på grunn av behandlingen de får? Hvor lenge vil deres tillit til myndigheter være borte? Hvorfor syns du at barn skal ha slike plager? Hvorfor syns du at uskyldige mennesker skal få sånn behandling?

Og du tillegger meg meninger jeg ikke har, så da stiller vi likt. Hvor mange år bruker barna på traumene de får hjemmefra? Det er varierende hvor lang tid man bruker på å komme over traumer. Noen bruker mange år, noen blir ikke påvirket i det hele tatt. Tilliten til myndighetene blir ikke nødvendigvis svekket. Jeg har ikke skrevet noe sted at noen skal ha slike plager. Jeg vet ikke hvem som er uskyldige og ikke, så det kan jeg ikke svare på.

 

Men hvor skal barn henvende seg om de har det vanskelig hjemme? Dette har jeg spurt om gjennom hele tråden, og det er enda ikke besvart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei den er ikke det. For hva vet vi om hvordan arbeid som er utført for at Barnevernet skal vinne i Fylkesnemda og øvrige domstoler. Har barna blitt snakket med og hørt? Har Barnevernet fått brukt de sakkyndige psykologene de ønsker seg for å vinne automatisk i domstolene? Hvis Barnevernet har fått jobbe slik de ønsker seg uten å bli kontrollert av advokater som jobber for barnas beste, så er ikke antall saker vunnet en god indikasjon på din såkalte dokumentasjon. Når du ikke legger frem noe som bevise det du sier, så viser du egentlig frem at du ikke har noe å vise til. For Barnevernet jobber ikke etter barnas beste, men sin egen intensjon om å vinne.

 

Minner om trådens tema: Sannheten om Barnevernet. Minner om at det skal være respekt for barnas beste og deres rett til å vokse opp trygt og forsvarlig.

Vi som har jobbet og jobber i rettssystemet vet at det er retten som oppnevner sakkyndige, ikke barnevernet.

 

At du har en dårlig opplevelse indikerer at du overfører dette til alle andre saker. Du er full av hat. Hvordan er ditt forhold til dine foreldre i dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi som har jobbet og jobber i rettssystemet vet at det er retten som oppnevner sakkyndige, ikke barnevernet.

 

At du har en dårlig opplevelse indikerer at du overfører dette til alle andre saker. Du er full av hat. Hvordan er ditt forhold til dine foreldre i dag?

 

Og da vet vi at dere samarbeider med Barnevernet og oppnevner de som Barnevernet vil ha. Du får ikke lov til å beskylde meg for å være full av hat. Du kjenner ikke meg personlig og vet ikke mine intensjoner med å si sannheten om hva jeg og flere andre må oppleve av svindelbehandling. Dessuten er det ikke automatikk i at du snakker sant om hva du jobber med :). Jeg tar ikke det du sier for god fisk ettersom du støtter Barnevernet. Jeg er for erfaren til det. Når retten får rapportene fra Barnevernet og sakkyndige, så skal det vel ikke være automatikk i at man skal tro på det som står der? Hva vet retten og domstolene om hva slags arbeid de sakkyndige og Barnevernet har utført? Stemmer det som står i rapportene? Har Barnevernet og sakkyndige foretatt de undersøkelsene, tatt de samtalene som de står at de har gjort? Er jeg full av hat fordi at jeg tør å etterspørre og kontrollere det som står der? Har ikke alle rett på en rettferdig behandling og rettergang? Er jeg full av hat fordi at jeg krever ærlighet i domstolene og i Barnevernets saksbehandling? Minner om at dette ikke er sakspapirer i Barnevernet, hos sakkyndige psykologer og domstolene. Minner om at dette er mennesker, barn og deres foreldre. Betyr dette at dere skal behandle disse barna og deres foreldre automatisk som kriminelle? Minner om at uskyldige barn og foreldre skal behandles med respekt. 

Lenke til kommentar

Og du tillegger meg meninger jeg ikke har, så da stiller vi likt. Hvor mange år bruker barna på traumene de får hjemmefra? Det er varierende hvor lang tid man bruker på å komme over traumer. Noen bruker mange år, noen blir ikke påvirket i det hele tatt. Tilliten til myndighetene blir ikke nødvendigvis svekket. Jeg har ikke skrevet noe sted at noen skal ha slike plager. Jeg vet ikke hvem som er uskyldige og ikke, så det kan jeg ikke svare på.

 

Men hvor skal barn henvende seg om de har det vanskelig hjemme? Dette har jeg spurt om gjennom hele tråden, og det er enda ikke besvart.

 

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg tør å stille deg direkte og kritiske spørsmål og viser til hva konsekvensene er av dine påstander og synspunkter. Vesentlig forskjell ettersom jeg står på barnas side og du på Barnevernets side. Enkelt og greit. 

 

Jeg vet at tilliten til myndighetene blir svekket når Barnevernet utsetter barn for traumer. Og det er ikke slik at det er automatikk i at problemene starter før Barnevernet inntrer i ens liv. Problemene starter gjerne først når Barnevernet kommer, og noen ganger blir et lite problem mye større. Husk på det at når Barnevernet kommer inn med arrogant oppførsel, liten vilje til å være imøtekommende og har allerede bestemt seg så er det klart at tilliten ikke er tilstede. Et samarbeid skal være basert på gjensidig tillit, begge veier. Hvordan kan barn og foreldre ha tillit til Barnevernet når de ikke vil dem godt og kun viser sersjant oppførsel? Kan man ha tillit til mennesker som kommer med falske anklager? Og den etaten støtter du. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...