Gå til innhold

Sannheten om Barnevernet.


Anbefalte innlegg

Jeg har vært så heldig å hjelpe andre barn/tenåringer til å få et bedre liv. 

..eller verre. Jeg tror ikke du i din steilhet vil evne å se om disse kanskje hadde fått det bedre uten foreldrene. Du har vel bl.a. forsvart han karen(Dennis etellerannet) som truet politiet med massakre, banket opp kone og unger og er dømt for vold mot familien - ment at han skulle få beholde barna? 

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hva er det du er når du påstår at Barnevernet bare gjør godt? Selv om de i få tilfeller gjør det rette så rettferdiggjør vel ikke det maktmisbruk hvor barna blir sendt til voldelige hjem med overgrep? Barn som blir tatt med voldelig politimakt og sendt til voldelige hjem. Kalles ikke dette kidnapping og omsorgssvikt?

Jeg skjønner egentlig ikke hva du vil. Selvfølgelig bør vi unngå at barnevernet sender unger til dårlige fosterhjem. Senest i går så jeg et avisoppslag om dette, at et fosterhjem viste seg å være helt horribelt med rusbruk og det hele.

 

Slike feil er utilgivelig. Men det er da ingen som er uenige med deg i det?

 

Prøver du å si at barnevernet må forbedre rutinene sine (helt enig!), eller hva?

 

Men det er også et faktum at noen foreldre ER uskikket, og de barna som er så uheldig å vokse opp med slike må få hjelp, og i enkelte tilfeller da bli flyttet til annen bolig. Håper du kan være enig i det?

 

Hva er det egentlig vi diskuterer..?

Lenke til kommentar

Etter å ha selv jobbet innenfor barnevern i 3 år har jeg fått mye innsikt i hvordan ting fungerer i barnevernet. Ihvertfall her lokalt. Jeg har sett eksempler på begge deler. Barn som blir hentet ut av en familie, og skadet i systemet. Og barn som ikke ble hentet ut, og ble skadet av sine nærmeste. Oftest en kombinasjon. Noen klarer å komme seg gjennom det de har opplevd som fungerende borgere, andre er så skadet at de ikke klarer skole eller jobb, og må uføretrygdes. 

 

Det er ikke nok fosterfamilier i Norge, så de fleste barn som er tenåringer ved omsorgsovertakelsen havner i institusjoner. Det går best med de som får en god fosterfamilie. I institusjoner fungerer det svært dårlig. Det skal stå ganske dårlig til hjemme, for at institusjoner er en bedre løsning. 

 

Det største problemet etter min mening med det norske barnevernet er det fraværende tilsynet. Fylkesmannen som tilsyn fungerer ikke bra nok, om i det hele tatt. Når fylkesmannen kommer inn i en sak, er skaden allerede skjedd, og det er svært få saker som kommer dit i utgangspunktet. Rettsapparatet bruker lang tid på å rette opp i feil, og det er ikke alltid barnevernet tar lærdom av det heller. Det skulle ha vært opprettet ett mer effektivt tilsyn med barnevern som eneste arbeidsområde.

 

Satsingen på institusjoner handler om feilslått politikk. Og makten en håndfull private aktører har i barnevernet. Det handler om veldig mye penger, med dårlige resultater. Vi bør bevege oss bort fra dette. Institusjon bør alltid være siste løsning. Dessverre er det ikke slik i dag.

 

Ettervern er ett annet stort problem. Her er det veldig mye økonomi. Her går hensyn til økonomi foran hensynet til brukeren. De har ofte brukt millioner på millioner i året frem til barnet ble 18 på plassering i institusjon, som egentlig oftest har gjort vondt verre. Men når det handler om langt billigere etterverntiltak som faktisk fungerer så begynner de å knytte pengesekken. 

Endret av Kron
  • Liker 3
Lenke til kommentar

..eller verre. Jeg tror ikke du i din steilhet vil evne å se om disse kanskje hadde fått det bedre uten foreldrene. Du har vel bl.a. forsvart han karen(Dennis etellerannet) som truet politiet med massakre, banket opp kone og unger og er dømt for vold mot familien - ment at han skulle få beholde barna? 

 

Jeg har aldri forsvart vold. Og jeg er heller ikke en av de som støtter foreldre med steilhet. Jeg har alltid stått på barnas side. 

Endret av slagelsedt
Lenke til kommentar

Selvfølgelig handler det om din evne til å forstå hva kognitivt svekket innebærer da barn kan bli utsatt for omsorgssvikt av foreldre som ikke er egnet.

 

Polen har ikke det samme rettsvernet som norske bane har. Fysisk avstraffelse er vel ikke ulovlig i Polen, eller hva?

Interresant at du skulle dra fram fysisk avstraffelse av barn og at dette er lov i Polen.

Statsministeren vår trodde tydeligvis det samme men har fått passet sitt påskrevet av polsk familiepolitisk talsmann Piotr Uściński.

 

http://www.barnefjern.org/erna-solberg-pastar-at-polen-tillater-oppdragervold/

Familiepolitisk talsmann i regjeringspartiet Lov- og rettferdighetspartiet i Polen, Piotr Uściński, stiller seg totalt uforstående til statsministerens kommentar. Ifølge ham er det ikke tillatt å slå barn i Polen.

 

– Jeg skjønner ikke hvorfor statsministeren sier dette. Vold var ikke en del av saken til Silje Garmo. Hun er en god mor. Jeg kjenner henne og barnet, sier han i et intervju med Norge idag.

Bartosz Zalewski

 

Også advokat Bartosz Zalewski fra Ordo Iuris sitt advokatkontor reagerer kraftig. De er nå i ferd med å offentliggjøre en rapport om manglende familieverdier i det norske barnevernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du forsvart Dennis' rett til å beholde omsorg for barna eller ikke?

 

Den saken har jeg ikke kjennskap til. Så jeg får ta meg en rundtur og undersøke den. Som sagt, jeg støtter ikke vold. Og jeg er generelt sett ikke på foreldres side, ikke fosterforeldre generelt heller. Jeg er på barnas side og det burde skinne igjennom det jeg har skrevet. Barna er hovedrollene på alle saker. 

Lenke til kommentar

..eller verre. Jeg tror ikke du i din steilhet vil evne å se om disse kanskje hadde fått det bedre uten foreldrene. Du har vel bl.a. forsvart han karen(Dennis etellerannet) som truet politiet med massakre, banket opp kone og unger og er dømt for vold mot familien - ment at han skulle få beholde barna? 

Vold er vel noe barnevernet eller staten aldri bruker?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den saken har jeg ikke kjennskap til. Så jeg får ta meg en rundtur og undersøke den. Som sagt, jeg støtter ikke vold. Og jeg er generelt sett ikke på foreldres side, ikke fosterforeldre generelt heller. Jeg er på barnas side og det burde skinne igjennom det jeg har skrevet. Barna er hovedrollene på alle saker.

Støtter du Fardal da? Han kjemper hardt for Bowen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter du Fardal da? Han kjemper hardt for Bowen.

 

 

Ikke legg ord i munnen på meg og ikke behandle meg som kriminell fordi at jeg støtter barn. Jeg vil alltid være på barnas side. Minner om at det er forstått.

Ønsker du ikke å svare på et enkelt ja/nei spørsmål? Spørsmål er ikke å legge ord i munn.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker du ikke å svare på et enkelt ja/nei spørsmål? Spørsmål er ikke å legge ord i munn.

 

Du nærmest påstår at jeg støtter vold. Jeg har aldri støttet vold. Jeg påpeker Barnevernets saksbehandling, motiver og hvilke konsekvenser dette får for et barn. Det må være lov uten å bli angrepet og beskyldt for løgn, støtte til vold og beskyldninger om skremselspropaganda. 

 

Mennesker som tør å si sannheten om hva Barnevernet utsetter barn for er ikke ekstremister. 

Lenke til kommentar

Du nærmest påstår at jeg støtter vold. Jeg har aldri støttet vold. Jeg påpeker Barnevernets saksbehandling, motiver og hvilke konsekvenser dette får for et barn. Det må være lov uten å bli angrepet og beskyldt for løgn, støtte til vold og beskyldninger om skremselspropaganda.

 

Mennesker som tør å si sannheten om hva Barnevernet utsetter barn for er ikke ekstremister.

Jeg påstår ingenting, jeg spør om du støtter Fardal - gjør du?
Lenke til kommentar

Det er ikke ofte "lol" er et dekkende svar, men det er det her.

 

Faktisk ikke. For du påpeker at politiet har lov til å bruke makt. Har du tenkt over at det kan være traumatisk for et barn å bli tatt med voldelig makt av politiet for så å bli plassert i uegnede hjem? Da bør du tenke over om det er greit å skrive "lol" ettersom du påstår at denne faren er voldelig. Jeg har ikke kjennskap til den saken for å si det sånn, men jeg er mot vold. Jeg vet at barneverntilhengere på generelt grunnlag forsvarer voldelige fosterforeldre, men straks det er vold i biologiske hjem viser de falsk medfølelse med barna. 

Endret av slagelsedt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk ikke. For du påpeker at politiet har lov til å bruke makt. Har du tenkt over at det kan være traumatisk for et barn å bli tatt med voldelig makt av politiet for så å bli plassert i uegnede hjem? Da bør du tenke over om det er greit å skrive "lol" ettersom du påstår at denne faren er voldelig. Jeg har ikke kjennskap til den saken for å si det sånn, men jeg er mot vold. Jeg vet at barneverntilhengere på generelt grunnlag forsvarer voldelige fosterforeldre, men straks det er vold i biologiske hjem viser de falsk medfølelse med barna.

Igjen pøser du irrelevante argumenter på helt feil sitat - jeg sier lol til skatterømmeren som snakker om sanksjonert drap av befolkningen. Vær grei å øve deg på å holde deg til sak.
Lenke til kommentar

Hvorfor spør du om det? Syns du at Barnevernet skal få kritikk for å utøve omsorgssvikt mot barn? Jeg har dokumentert at 70 prosent av barna som er plassert i fosterhjem ikke har blitt hørt.

Du hadde ikke vært forsiktig med å si nei, så da tar jeg det som et ja og konkluderer i henhold.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...