Gå til innhold

Trenger en god CD-brenner


Isbilen

Anbefalte innlegg

Av alle ting. Har kommet i besittelse av en hel masse CD-ISOer jeg skulle ha brent ut. CD-er har jeg fått tak i på Clas, men har varierende hell med selve brenningen. Ofte går det bra, men mange ganger får jeg en feilmelding under brenning, og ender opp med en disk som bare fungerer bittelitt. Noen ganger hjelper det da å sette ned hastigheten på brenneren, men ikke alltid, og når det ikke fungerer, gjentar feilen seg gang på gang på samme ISO.

 

Lurer derfor på om det kan ha noe for seg å oppgradere jernvaren litt. PC-en er nok utstyrt med billigste sort no-name-brenner som mest er slengt med just in case. Men nå har jeg plutselig et ganske stort behov, og ditto betalingsvilje.

 

Andre tips for hva jeg kan gjøre for å øke suksessraten mottas også med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet det ikke finnes rene CD-brennere lenger, så det jeg er ute etter er den DVD/Bluray-brenneren som brenner CD-er best. Det er snakk om PS1-spill som skal kjøre på en chippet originalkonsoll. Emulator utgår, annet enn til å eventuelt teste bildene før de brennes.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Andre tips for hva jeg kan gjøre for å øke suksessraten mottas også med takk.

Senk skrivehastigheten til under 4x. Ikke skumple borti eller flytt på pc-en. Og ikke tramp i gulvet. Sjekk det lokale jordskjelvvarselet før du setter i gang prosessen.

Det blir også mist vibrasjoner om brenneren monteres lavt i kabinettet. Det ideelle er å bolte brenneren fast direkte til grunnfjellet :p   I gamle dager var det også viktig å ikke bruke for mye systemressurser på maskinen samtidig slik at man fikk såkalt buffer underflow, men siden datamaskinene er blitt noe raskere enn de var rundt årtusenskiftet er det kanskje ikke like sårbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du skal kjøpe en ny så er det vel lite vits å kjøpe en intern sak, bedre med ekstern da som du kan bruke på andre maskiner.

Trenger kun en usb port for både data og power.

Har selv en par år gammel Samsung ekstern som har fungert eksemplarisk. Har en litt moderne Samsung ekstern på jobben som heller ikke har vært noe trøbbel med.

 

Kostet bare noen hundrelapper.

 

Etter ett lite søk på prisguiden så virker det ikke som at Samsung produserer slikt lenger, men vil tro at Asus og Liteon og de andre har like gode produkter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det må da være bedre å bare modde en gammel PS3 og legge backups på HDD. Du får jo de gode slim-maskinene for en 500-lapp.

 

Taio Yuden er de beste platene hvor så og si alle brennere har en optimal write strategy. Disse ligger i firmware på brenneren. Ekostiske plater blir sjelden brent optimalt med mindre brenneren prøvebrenner og lager strategien on-the-fly. Normalt kan en brenne på 1X for å maksimalisere godt resultat. Laseren på PS1 er litt sær.

Lenke til kommentar

Det må da være bedre å bare modde en gammel PS3 og legge backups på HDD. Du får jo de gode slim-maskinene for en 500-lapp.

 

Kjøpte en PS3 slim for 200kr brukt. Var enkelt å hacke til å spille av PS3 iso fra harddisk, og den kan nok spille PS1 og 2 også.

Forøvrig fungerer PS1 iso spill utmerket på en PSP og om du hacker den. Gav vel også 200kr for min PSP.

 

 

PS1 har dårlig laser, men dem kan enkelt byttes ut. Bytta selv på min PS1 for rundt ett år siden og den ble mye bedre.

Er jo mest kos å spille på den orginale konsollen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det må da være bedre å bare modde en gammel PS3 og legge backups på HDD. Du får jo de gode slim-maskinene for en 500-lapp.

 

Taio Yuden er de beste platene hvor så og si alle brennere har en optimal write strategy. Disse ligger i firmware på brenneren. Ekostiske plater blir sjelden brent optimalt med mindre brenneren prøvebrenner og lager strategien on-the-fly. Normalt kan en brenne på 1X for å maksimalisere godt resultat. Laseren på PS1 er litt sær.

Skal man spille PS1-spill må man vel ha førsteutgaven? Uansett er ikke dette aktuelt - dette skal opp på en glass-TV via Scart.

 

Corsair Flash Survivor Stealth 512GB USB 3.0 512GB USB 3.0

 

Noe slikt må vel være raskere og bedre en blueray brenner (XL)

Finnes jo langt mindre men poenget minnepenn er ikke så tregt og ustabilt over tid.

Slipper programvare. Eneste ulempen er kanskje bluerayspiller og konsoller\ eldre pcer sliter litt å starte fra usb.

 

Tror du har misforstått. Problemet er ikke lagring. Jeg har minnepenner og eksterne harddisker, jeg vil brenne CD-er best mulig.

 

Playstation 1? De er VELDIG sære på plater. Ofte må man helt ned i 2X og noen plater vil rett og slett ikke virke uansett. I tillegg hadde mange PS1 store problemer med at laseren røk tidlig.

Har 100% suksessrate på de CD-ene som brennes ferdig uten feilmelding så langt, problemet er at jeg sliter med en del av dem, og nye forsøk på samme ISO resulterer gjerne i samme feil.  Selv på spillene med feilmelding klarer PS-en av og til å starte spillet opp litt, gjerne laste en meny eller to, men når selve motoren skal lastes inn, skjærer det seg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er ikke interessant å emulere. Eller, det vil si, det kan jeg alltids gjøre en gang, men det trenger jeg ikke hjelp til.

Som sagt, de CD-ene som brennes ferdige uten problemer har alle sammen også fungert greit på PS1-en. Tror du en laser-rens kan få den til å kjøre de som brennes med feilmelding? Skader vel ikke å prøve, men det ville forbauset meg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Skal man spille PS1-spill må man vel ha førsteutgaven? Uansett er ikke dette aktuelt - dette skal opp på en glass-TV via Scart.

 

 

PS3 takler greit PS1-spill. Du tenker på Emotion Engine chippen for PS2 som stod i de første PS3-modellene. Denne ble fjernet, men PS3  klarer å emulere en PS2 i ren software selv om ikke alle spillene er 100% native speed.

 

PS3 leveres standard med pre-HDMI video på Multi AV-porten så du får det på SCART via S-video eller composite + lyd. Har du component inngang (RGB) kan du også bruke det. Component > S-video > composite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...