Jump to content
steinjarle

Sony-eiere klager over at hodetelefonene lever sitt eget liv i kulda

Recommended Posts

Hei,

Vil bare understreke at jeg har vert i kontakt med kundeservice hos Sony i dag, da jeg hadde en Sony 1000xm3 på vei, kjøpt hos Elkjøp.

Det eneste de ref meg til var det faktum at det står opperer i 0 til 40 grader, og det derfor ikke er noe de annså som et problem, og svarte heller ikke på om de ønsket og utbedre produktet.

Derfor var turen ned til Elkjøp rask, og har nå fått byttet til en Bose QC35 II.

Jeg må si kundeservice hos Sony viser liten eller null respekt for sine kunder, og angrer nå kjøp av Sony WI 1000X.

Du er klar over at Bose ville sagt nøyaktig det samme, om du kontaktet deres kundeservice? De kan ikke gå god for noe annet enn det som står i spesifikasjonene, hvor QC35 II og MX3 er identiske.
  • Like 3

Share this post


Link to post

Du er klar over at Bose ville sagt nøyaktig det samme, om du kontaktet deres kundeservice? De kan ikke gå god for noe annet enn det som står i spesifikasjonene, hvor QC35 II og MX3 er identiske.

Men forskjellen er at QC35 klarer seg helt fint i kulda.

Share this post


Link to post

Kjøper hodetelefoner som har spesifikasjoner som tydelig forklarer at de fungerer i temperaturområdet 0-40 grader. Blir svært overrasket over at de ikke fungerer i minusgrader. Sorry, men hva feiler det folk? Leser ikke folk spesifikasjonene før de kjøper ting? Det neste man lager en artikkel om?

Mann (19) kjøpte bensinbil, ble forbanna da bilen sluttet å fungerer etter at han fylte diesel på tanken.
"Det er ganske irriterende at den ikke tåler diesel da, fordi det er så mye dyrere med bensin."

  • Like 3

Share this post


Link to post
Annonse

Har hatt samme problemet her, men eg har WH-1000XM2, ikkje M3. Min driver ofte å skrur volum opp/ned uten videre og hopper tracks frem og tilbake.

 

Gikk i retur og fikk nytt, men samme problem. Har funnet ut at de akkurat holder seg varme nok om eg holder hetta på når det er kaldt ute.

 

Vurderte å returnere det andre parer også, men tviler på at det hjelper. Er ikkje noe serlig interessert i å bytte til QC35 heller.

Share this post


Link to post

Har brukt Sony xm2 til og fra skolen med sykkel i all slags vær og vind i ett års tid nå. Uten problem med minusgrader og touch fungerer selv med hansker. Rart om de ikke kan løse problemet når det har fungert så bra på tidligere modeller.

Share this post


Link to post

Kjøper hodetelefoner som har spesifikasjoner som tydelig forklarer at de fungerer i temperaturområdet 0-40 grader. Blir svært overrasket over at de ikke fungerer i minusgrader. Sorry, men hva feiler det folk? Leser ikke folk spesifikasjonene før de kjøper ting? Det neste man lager en artikkel om?

 

Mann (19) kjøpte bensinbil, ble forbanna da bilen sluttet å fungerer etter at han fylte diesel på tanken.

"Det er ganske irriterende at den ikke tåler diesel da, fordi det er så mye dyrere med bensin."

 

For det første så er ikke dette spesifikasjoner som tydelig blir kommunisert. Det står kanskje med liten skrift i et eller annet vedlegg som du får med hodetelefonen, men det er ikke informasjon som blir kommunisert på nettbutikkene til de som selger produktet og heller ikke på Sony sine egne hjemmesider. Men det er klart, dette er jo informasjon du ville fått med deg før du kjøpte ikke sant?

 

Og for det andre så er dette en ganske standard formulering som står med liten skrift på det meste av elektronikk. Det man normalt kan forvente er at batterilevetiden går ned i kaldt vær, ikke at knappene på hodetelefonen begynner leve sitt eget liv. 

 

Og for det tredje, så er dette et produkt som blir markedsført for å være et produkt du kan bruke utendørs og på reise, så det er ikke unaturlig å forvente at hodetelefonen også kan fungere i normale vintertemperaturer, spesielt med tanke på at andre tilsvarende produkter fungerer fint i slike situasjoner. 

 

Så for å bruke sammenligningen din, så blir det litt mer som å si "Mann (19) kjøpte bensinbil, ble forbanna da volumet på anlegget begynte justere seg selv og fjernlysene slår seg av og på av seg selv når han bruker bilen i vintertemperaturer."

  • Like 3

Share this post


Link to post

Jeg var så uheldig å kjøpe den forrige versjonen hvor plasten bare knakk og Power.no beskyldte meg for å ha ødelagt den. Dermed kjøper jeg aldri noe Sony hodetelefoner noe mer og handler aldri mer hos Power.no som har megadårlig kundeservice og holdes i kunstig live av DNB.

 

Dette skjedde med min samboers XM1, kjøpt på Elkjøp. Hun fikk byttet de uten problemer, og til og med oppgradert til XM2 for et bittelite mellomlegg. Elkjøp har etter min (omstendelige) erfaring veldig god kundeservice, og det er for meg en kuriositet at folk gidder å handle på Power i det hele tatt.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Gjelder dette kun luksusmodellen, eller berører det Sony til kr 1200 - 1500 også (har vel nummer 9 i navnet denne)?

(tror det er WH-900N jeg tenker på)

Edited by G

Share this post


Link to post

Kjøper hodetelefoner som har spesifikasjoner som tydelig forklarer at de fungerer i temperaturområdet 0-40 grader. Blir svært overrasket over at de ikke fungerer i minusgrader. Sorry, men hva feiler det folk? Leser ikke folk spesifikasjonene før de kjøper ting? Det neste man lager en artikkel om?

 

mener det sto fra 5-6 grader i artikkelen?

Share this post


Link to post

 

Kjøper hodetelefoner som har spesifikasjoner som tydelig forklarer at de fungerer i temperaturområdet 0-40 grader. Blir svært overrasket over at de ikke fungerer i minusgrader. Sorry, men hva feiler det folk? Leser ikke folk spesifikasjonene før de kjøper ting? Det neste man lager en artikkel om?

 

Mann (19) kjøpte bensinbil, ble forbanna da bilen sluttet å fungerer etter at han fylte diesel på tanken.

"Det er ganske irriterende at den ikke tåler diesel da, fordi det er så mye dyrere med bensin."

For det første så er ikke dette spesifikasjoner som tydelig blir kommunisert. Det står kanskje med liten skrift i et eller annet vedlegg som du får med hodetelefonen, men det er ikke informasjon som blir kommunisert på nettbutikkene til de som selger produktet og heller ikke på Sony sine egne hjemmesider. Men det er klart, dette er jo informasjon du ville fått med deg før du kjøpte ikke sant?

 

Og for det andre så er dette en ganske standard formulering som står med liten skrift på det meste av elektronikk. Det man normalt kan forvente er at batterilevetiden går ned i kaldt vær, ikke at knappene på hodetelefonen begynner leve sitt eget liv.

 

Og for det tredje, så er dette et produkt som blir markedsført for å være et produkt du kan bruke utendørs og på reise, så det er ikke unaturlig å forvente at hodetelefonen også kan fungere i normale vintertemperaturer, spesielt med tanke på at andre tilsvarende produkter fungerer fint i slike situasjoner.

 

Så for å bruke sammenligningen din, så blir det litt mer som å si "Mann (19) kjøpte bensinbil, ble forbanna da volumet på anlegget begynte justere seg selv og fjernlysene slår seg av og på av seg selv når han bruker bilen i vintertemperaturer."

Synes ennå at det er forbrukerens ansvar å orientere seg over bruksområdet til ett produkt.

Er ikke helt enig i den trenden at forbrukeren skal være "evneveik" og måtte tas hensyn til som om det var ett barn.

Vi i Norge er kanskje litt trangsynte og tror at verden roterer rundt oss, men faktumet er at minus grader ikke er dagligdags, og det er våres ansvar å forstå dette.

Skal en bruke utstyr i minus grader burde en sjekke dette opp på samme måte en ville sjekket opp om ett utstyr kan brukes i fuktige omgivelser.

 

De eneste som kunne vist hensyn her, er selger. De kunne vist forståelse for kundene sine og "ytet ekstra service", produsent har ikke gjort noe feil.

 

TL:DR;

Dette er ett lokalt "problem" og der er selges sitt ansvar å hjelpe kunde.

Edited by keramikklampe
  • Like 1

Share this post


Link to post

Tja, kommer jo litt an på produktet og produktkategorien mener nå jeg. Nå har ikke hodetelefoner for vane å ikke fungere ute i noen minusgrader derfor har man vel heller ingen grunn til å tenke på at dette skulle være et potensielt problem.

 

Det har jo også blitt såpass allment å benytte hodetelefoner på reise til og fra jobb, som for de flere av oss innebærer strekker til fots til og fra busstopp/togstasjon osv så når slike produkter først selges i våre markeder så burde det jo faktisk stilles visse krav til at slike begrensninger burde være temmelig greit markert på produktet. Det synes jeg egentlig bare er rett og rimelig.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Så da er det altså selger sitt ansvar.

Ikke forbruker og ikke produsent.

 

Hovedpoenget var at dette ikke er Sony (produsent) sitt ansvar - for å svare på alle dem som klager på merket.

Produsent har for en saks skyld ikke gjør noe galt i denne saken, og det blir feil når problemet vris mot dem.

Share this post


Link to post

Så da er det altså selger sitt ansvar.

Ikke forbruker og ikke produsent.

 

Hovedpoenget var at dette ikke er Sony (produsent) sitt ansvar - for å svare på alle dem som klager på merket.

Produsent har for en saks skyld ikke gjør noe galt i denne saken, og det blir feil når problemet vris mot dem.

 

Selvfølgelig er det produsenten sitt ansvar når de lanserer et produkt som har betydelige svakheter langt ut over det som er normalt med tilsvarende produkter i kategorien, også sammenlignet med deres egne tidligere modeller av akkurat det samme produktet. Hadde det vært helt normalt at dette skjedde med alle hodetelefoner i temperaturer under null så kunne jeg vært enig med deg, men det er jo beviselig fullt mulig å produsere hodetelefoner som fungerer helt fint om vinteren. 

Share this post


Link to post

Men forskjellen er at QC35 klarer seg helt fint i kulda.

Han sendte e-posten til kundeservice før han hadde fått hodetelefonene. Han spurte altså en produsent om de kunne fikse et produkt han ikke hadde prøvd enda, i tilfelle et rykte han leste på internett var sant. Og bruken kunne i tillegg være utenfor produktspesifikasjonene. Det finnes ikke det selskap i verden som ville svart ja på den henvendelsen. 

Edited by Lord Britishface
  • Like 4

Share this post


Link to post

Han sendte e-posten til kundeservice før han hadde fått hodetelefonene. Han spurte altså en produsent om de kunne fikse et produkt han ikke hadde prøvd enda, i tilfelle et rykte han leste på internett var sant. Og bruken kunne i tillegg være utenfor produktspesifikasjonene. Det finnes ikke det selskap i verden som ville svart ja på den henvendelsen. 

 

Han hadde lest at produktet ikke fungerte til sitt behov, kontaktet Sony-kundeservice for å sjekke om dette stemte og fikk det bekreftet. Fikk også bekreftet at de ikke anså det som en feil som kom til å bli utrettet, og han valgte da å byttet hodetelefonen til en annen som passer behovet hans. Ser ikke helt hva du mener er problemet her?

Edited by phax

Share this post


Link to post

Opplever dette problemet hver gang jeg sykler med hodetelefonene ute når det er antydning til kulde. Trodde dette kun var et problem med mine da jeg aldri opplevde dette med mine tidligere XM2, men godt å se at flere sliter!

Det finnes jo en kjempeenkel løsning på dette: gi oss muligheten til å deaktivere hele touch funksjonaliteten i innstillingene. Bruker jo ALDRI denne funksjonaliteten uansett, så hvorfor kan vi ikke få skrudd av hele dritten? Er jo allerede mulighet for å velge om man skal bruke den knappen til Google Assistant eller Noice Cancelling.

Ærlig talt. Er det ikke ulovlig å sykle med hodetelefoner i Norge? Og  Også støydempende sådan?! Her jeg bor er det ihvertfall strengt forbudt, og vet om flere tilfeller der folk har fått bot. Hjelm derimot er de ikke så nøye på...

 

Å gå med støykansellerende hodetelefoner, selv om du har ambient sound på, går kanskje til nøds (kommer an på hvor du er) men det er drøssevis av potensielt livsfarlige situasjoner/scenarier hvor du kan utøve en enorm risiko både for deg selv og andre.

 

Og så sier du nå at du faktisk sykler med dem?! I trafikken da rekner jeg med? Ilag med hundrevis av både myke og harde trafikanter? Og så med lukkede hodetelefoner sådan? Hadde jeg sett deg hadde jeg ringt politiet med en gang, og det er ikke kødd en gang.  Om jeg hadde vært litt tøffere hadde jeg kanskje gått bort til deg og kastet hodetelefonene dine i veibanen også.

 

Mener du virkelig selv at du har tilsvarende 100% kontroll på alle retninger kun med å bruke øynene? Isåfall er du en soleklar kandidat til X-men akademiet...

 

Er det noen som har klarhet i om dette er tillatt eller ikke i Norge?

 

 

 

 

Edited by bakalaka
  • Like 1

Share this post


Link to post

Har brukt Sony xm2 til og fra skolen med sykkel i all slags vær og vind i ett års tid nå. Uten problem med minusgrader og touch fungerer selv med hansker. Rart om de ikke kan løse problemet når det har fungert så bra på tidligere modeller.

Som med svaret mitt ovenfor: Vet du hva slags trafikkfare du utsetter både deg og selv andre for med å gjøre det?  Jeg håper inderlig det er ulovlig i Norge også og at du får en klekkelig bot om politiet ser deg.

Share this post


Link to post

ikke bra - men hvem i all verden bruker slike ute til sykling, gåing etc.??

 

ler hver gang høyt når jeg ser noen med slik spaserende rund ...

 

Beklager på din mors vegne. Jeg blir veldig sjeldent påvirket av hodetelefon-valget til andre mennesker. Men, godt å høre du finner glede i de minste ting! Noen har det...

Share this post


Link to post

Klipp

Det er akkurat like lovlig som det er å vandre rundt med hodetelefoner, kjøre bilen og høre på musikk - eller for en døv person å sykle / kjøre bil. 

 

Ingen restriksjoner.

Edited by Espp
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...