Gå til innhold

Forsvaret vil ikke lenger bruke bombehunder på norske byggeplasser


Anbefalte innlegg

Det går an å debattere uten å rakke ned på om folk er voksne nok eller ikke.

 

At markedet bestemmer er jo ikke en mening, det er fakta. At du spår at dette ikke hadde fungert er altså det samme som at det ikke er marked for det, uten at det betyr at du har rett eller ikke, men det er fortsatt utvilsomt markedsstyrt likedan som alt annet i kapitalistiske samfunn.

 

Og jo, forsvaret nekter indirekte folk å prøve seg. De sier rett ut at om andre aktører vurderes så kommer de ikke til å tilby sine tjenester, for de nekter tydeligvis å være med i en bransje der det er konkurranse.

Jeg klarer ikke å se logikken i det du skriver.

 

Forsvaret trekker seg jo ut fordi de mener at dette er en jobb som kan utføres av det sivile. Det står ikke noe steder at "HVIS andre aktører vurderes, så trekker Forsvaret seg ut." Forsvaret har jo allerede bestemt seg for å trekke seg ut. Det vil jo skape rom for at sivile aktører kan prøve seg, ikke motsatt?

 

Hvordan liknende hendelser skal håndteres i framtiden er usikkert. Forskningsprosjektet ved FFI avsluttes nemlig ved årsskiftet.
 
 
Forsvarsstaben har bestemt at Forsvarets hunder ikke skal brukes til søk etter sprengstoff under anleggsarbeider etter at prosjektet er avsluttet i 2019. De mener Forsvaret ikke bør være en aktør i markeder hvor sivile firmaer kan etablere og utføre oppgaven.
 
 
Det er bistandsinstruksen som legger føringer for når Forsvaret skal gi bistand til politiet. Søk og rydding etter sprengstoff på byggeplasser og i veianlegg dekkes ikke nødvendigvis av denne instruksen.

 

https://www.ffi.no/no/Aktuelle-tema/Sider/Redder-liv-med-luktesansen.aspx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjell Inge Røkke og kompani tjener hundrevis av millioner hvert år uten å betale et øre i skatt. Det eneste de ikke klarer å skjule er formuen - som er på Norsk jord vel å merke, og av de 20 mrd han har i formue her, betaler han minimalt med skatt i forhold til en lønnsmottaker.

I prosent ja, i skattekroner nei. Han betaler omtrent like mye i skatt som 2000 gjennomsnittlige lønnsmottakere. I tillegg betaler selskapene og arbeidsstokken hans en god del skatt.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se logikken i det du skriver.

 

Forsvaret trekker seg jo ut fordi de mener at dette er en jobb som kan utføres av det sivile. Det står ikke noe steder at "HVIS andre aktører vurderes, så trekker Forsvaret seg ut." Forsvaret har jo allerede bestemt seg for å trekke seg ut. Det vil jo skape rom for at sivile aktører kan prøve seg, ikke motsatt?

Da er det jeg som har misforstått denne teksten:

"Årsaken er at Forsvaret ikke ønsker å være en aktør i markeder hvor sivile firmaer kan etablere og utføre oppgaven, opplyser FFI på sine nettsider."

 

Jeg tolket det som om at forsvaret ikke var interessert i å være med videre om sivile firma ble vurdert.

Hvis jeg tolket det feil, helt greit. Men jeg står fortsatt på at dette ikke nødvendigvis er en oppgave som MÅ utføres av forsvaret.

Lenke til kommentar

Er det mange oppdrag man ikke finner sprengstoff?

Mulighet for å ta et par tusen for å ha en villkårlig katt gående rundt en times tid?

 

Spøk til side; hvordan vet man en tilbyder faktisk kan finne sprengstoff?

Er bombehunder sertifisert?

 

Forsvarets Bombehunder er vel sertifisert så vidt jeg vet. De bruker dem jo blant annet i flyplasssikring (søke ettter eksplosiver nær miltær flyplass) så det ville vært rart hvis ikke.

 

Angående artikkelen virker det rart at forvaret ikke vil forsette dette mot litt betaling.

Staten betaler jo allerede forsvaret for å ha denne tjenesten.

Hvis en da hadde tilbudt slik tjeneste for det sivile markedet når man selv ikke hadde så mye behov for dem så hadde det jo for det første kanske ikke blitt like kostbart for staten og det andre argumentet er jo at en hadde fått trent hundene ganske regelmessig.

 

Er helt enig med andre her at det virker som en sløsing med ressurser å ikke forsette dette samarbeidet mot litt betaling. Men det virker som visse folk synes det er morsomt å sløse med folks skattepenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forsvarets Bombehunder er vel sertifisert så vidt jeg vet. De bruker dem jo blant annet i flyplasssikring (søke ettter eksplosiver nær miltær flyplass) så det ville vært rart hvis ikke.

Angående artikkelen virker det rart at forvaret ikke vil forsette dette mot litt betaling.

Staten betaler jo allerede forsvaret for å ha denne tjenesten.

Hvis en da hadde tilbudt slik tjeneste for det sivile markedet når man selv ikke hadde så mye behov for dem så hadde det jo for det første kanske ikke blitt like kostbart for staten og det andre argumentet er jo at en hadde fått trent hundene ganske regelmessig.

Er helt enig med andre her at det virker som en sløsing med ressurser å ikke forsette dette samarbeidet mot litt betaling. Men det virker som visse folk synes det er morsomt å sløse med folks skattepenger.

Dette er nok H+FRP som har klokkertro på at bare ting er privat så er alt gulle godt. Det er nok disse som, på tross av at pengene må brukes på Forsvaret uansett, vil ha privatisering. Partiene er jo kjent for å ta mer hensyn til private kapitalister enn til fornuftig bruk av skattebetalernes penger. Sivile bombehunder er et marked det ikke finnes noen rasjonell grunn til skal finnes så lenge vi er totalt avhengige av å ha en statlig etat som har denne kapasiteten. Da er det fornuftig på alle vis å kjøpe tejesten fra den aktuelle statlige etaten enn at skattebetalerne skal betale dobbelt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om privatisering er så ille og alt burde være statlig, hvorfor følger vi ikke bare Venezuelas eksempel da? Må jo være paradis for dere det. Eller enda bedre; Nord Korea?

 

Hvorfor skal vi ha private vaktselskaper når militæret uansett har soldater som kan gjøre samme jobben? Tenk deg hvor mye penger selskaper som securitas tjener, og som de slemme "rike" putter i lommene sine.

 

Takk for at dere viser meg hvor ille det står til med tankegangen til de yngre i sosialistlandet. Penger gror jo som kjent på trær, iallefall så lenge de ikke er dine egne.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Om privatisering er så ille og alt burde være statlig, hvorfor følger vi ikke bare Venezuelas eksempel da? Må jo være paradis for dere det. Eller enda bedre; Nord Korea?

 

Hvorfor skal vi ha private vaktselskaper når militæret uansett har soldater som kan gjøre samme jobben? Tenk deg hvor mye penger selskaper som securitas tjener, og som de slemme "rike" putter i lommene sine.

 

Takk for at dere viser meg hvor ille det står til med tankegangen til de yngre i sosialistlandet. Penger gror jo som kjent på trær, iallefall så lenge de ikke er dine egne.

 

Privatisering kan være fornuftig i noen tilfeller og i andre ikke.

Bombehunder er ikke ett slikt fornuftig tiltak for privatesering av forskjellige grunner.

Den ene er at å trene bobehunder koster ganske mye og du må ha folk som er villige å påta seg oppgaven. Den andre grunnen er at det ofte er offentlige etater eller private aktører som er hyret av staten som benytter denne tjenesten.

Så først betaler du forsvaret for å trene hunder og hundeførere + trening, deretter betaler du private enda en gang for samme tjenesten noe som gjør det dobbelt så dyrt.

Det tredje er at det ike finnes så veldig stor fortjenestemuligheter å drive noe slikt ellers ville det vært flust av slike bombehunder forretninger allerede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...