Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Naboens oppussing av gulv - fjernet lydisolering. Forsikringssak?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi har naboer over oss i en bygård i Oslo. De oppusset gulvet og var ferdige for ca et år siden. Vi har sendt to klager til styret, men hverdagslig bråk fortsetter å plage oss.

Når vanlig gåing, støvsuging og lek fra barnene høres ut som verdens undergang, tenkte vi det kunne være lurt å sjekke rettighetene våre.

 

Vi lurer derfor på om vi har retten på vår side, og/eller om dette er en forskingssak? Er dette noe vi kan ta videre, eller må vi leve med det?

 

Mvh

Frustrert beboer i en underetasje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du prøver å si her, at de har fjernet en lyddempende installasjon som var en del av bygget, eller at de bare har byttet til en annen type gulv som tilfeldigvis bråker mer?

Det må jeg ærlig si jeg ikke vet. De er ikke veldig snakkesalige. Åpner ikke når vi banker på, er i benektelse når vi fikk kontakt den ene gangen.

Jeg vil tippe at de har lagt mindre isolasjon i det nye gulvet (om de selv visste det eller ei). Eksempelvis for å få mer takhøyde i stue. Men det kan være som du sier. At gulvtypen rett og slett bråker mer. Veldig rart at det skal bruke såpass mye mer da...

Endret av Joabau
Lenke til kommentar

Vi lurer derfor på om vi har retten på vår side, og/eller om dette er en forskingssak? 

 

Hva eksakt er det du mener dere skal ha rett på deres side for/på?

Og hva mener du/dere et forsikringsselskap skal ha med saken å gjøre?

 

Man står da fritt til å pusse opp egen leilighet som man selv ønsker, så lenge man følger de byggtekniske retningslinjer?

Lenke til kommentar

Grøss. Er glad naboene mine er på andre sida av en godt lydisolert vegg og ikke over. Hører ingenting av de selv når de har hyperaktive unger på besøk i helgene.

 

Brodern hadde nabo over seg, ei uføretrygda kjærring som gikk rundt på gølvet med noe som hørtes ut som tresko :p klokka 2-3 på natta, var vel nesten hver natt. Husker ikke om han klagde til styret, men det var høylytt.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Hva eksakt er det du mener dere skal ha rett på deres side for/på?

Og hva mener du/dere et forsikringsselskap skal ha med saken å gjøre?

 

Man står da fritt til å pusse opp egen leilighet som man selv ønsker, så lenge man følger de byggtekniske retningslinjer?

Det er regelverk for lydisjolasjon.

 

 

 

Både luftlyd- og trinnlydisolasjonen skal sikre at støyen fra innendørs og utendørs lydkilder, f.eks. aktiviteter i naboleiligheter og i trappeoppgang, tekniske installasjoner i bygningen, vei-, fly- og togtrafikk, næringsvirksomhet, o.l. ikke skal være til vesentlig plage for beboere. Det er altså ikke krav om at det skal være helt stille, og minstekravene er ingen garanti mot at en del mennesker fortsatt kan sjeneres av støy. Med forskriftene er å sikre akseptable forhold for søvn, hvile og rekreasjon.

 

http://stoyforeningen.no/Hva-er-stoey/Boligstoey-regelverk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste som kan være relevant for forsikringsselskapet er rettshjelp. Der har du en viss dekning.

 

Det er regelverk for lydisjolasjon.

 

 

http://stoyforeningen.no/Hva-er-stoey/Boligstoey-regelverk

 

 

Da har du bare lest deler av din egen kilde: 
"Lydforholdene skal ikke forverres ved oppussing eller rehabilitering fra det som gjaldt opprinnelig."(min utheving)

 

Så med mindre naboen har fjernet noe av den opprinnelige isolasjonen så stiller du nok ganske dårlig... med mindre det finnes en eller annen gammel avtale mellom tidligere eiere. 

 

Hvis du selv har god takhøyde så er det jo en god del du kan gjøre selv for å dempe støyen for en ganske rimelig penge. 

Lenke til kommentar

Grøss. Er glad naboene mine er på andre sida av en godt lydisolert vegg og ikke over. Hører ingenting av de selv når de har hyperaktive unger på besøk i helgene.

 

Brodern hadde nabo over seg, ei uføretrygda kjærring som gikk rundt på gølvet med noe som hørtes ut som tresko :p klokka 2-3 på natta, var vel nesten hver natt. Husker ikke om han klagde til styret, men det var høylytt.

Høres kjent ut, hos meg hørtes det ut som noen trillet bowlingkuler over gulvet klokka 3 om natta :)

Lenke til kommentar

Man er aldri sikker, de på siden eller under kan bråke de også. Om man bor i frittliggende eid bolig er man heller ikke sikker, naboer bråker av og til betydelig med bilkjøring, partyanlegg og roping på kveld/natt. Jeg har bare begynt å sette det på en slags "konto" oppe i hodet mitt, så kanskje en vakker søndag begynner jeg å klippe plenen klokka 8 om morgenen. De har selv gjort seg bemerket og kan således ikke klage noe som helst på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...