Gå til innhold

Hvorfor tror folk på religion?


Anbefalte innlegg

IHS skrev (17 timer siden):

Paven og de troende er et bilde på Gud Faderen og hans barn (visuel forkynnelse) I den rollen kan han ikke gifte seg uten å gi et feil bilde av Gud og hans barn.

 

 

IHS skrev (17 timer siden):

Hva Jesu død er og hva Jesu liv er

2 Kor 5,19 "det var Gud som i Kristus forsonte verden med seg selv" 

Rom 5,10 "For mens vi ennå var Guds fiender, ble vi forsonet med ham ved hans Sønns død. Når vi nå er forsonet, hvor mye mer skal vi ikke da bli frelst ved hans liv!

1 Joh 5:11 ""Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i hans Sønn. Den som har Sønnen, har livet, men den som ikke har Guds Sønn, har ikke livet.

Joh 5,56 ""Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. Slik den levende Far har sendt meg og jeg lever ved ham, slik skal også den som spiser meg, leve ved meg"

Joh 5,54 "den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv"

Joh 5,39 "Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv."

 

Joh 8:54: Jesus svarte ( jødene) Hvis jeg ærer meg selv, er min ære ingen ting verd. Men det er min Far ærer meg, han som dere kaller deres Gud.

De hebraiske skrifter viser klart at Jehova var den Gud som jødene hevdet at de tilbad. Jesus sa ikke at han var Jehova, men at Jehova var hans Far. Jesus gjorde det her helt klart at han og hans Far er to atskilte enkeltvesener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katolikk tror på treenighet, helvete, kors, jul, politikk, homoseksuelle, barnedåp, konfirmasjon, 17.mai, 

Jehovas vitner tror ingen av dem. bare bibelen

Jesus lærte følgelig ikke at alle religioner bare er forskjellige veier til frelse. I sin berømte bergpreken sa han: Gå inn gjennom den trange port. For vid er den port og bred er den vei som fører til fortapelsen og mange er de som går inn gjennom den. Men trang er den port og smal er den vei som fører til livet og få er de som finner den.

Lenke til kommentar

Jehovas vitner tror på overvåkning, sosial kontroll og utfrysning. Det er en radikal New age sekt, oppfunnet på 1800 tallet i USA, som så mange andre rare religiøse grupper (mormonere, pinsemenighet og fler).

 

De tror på myye annet enn bare bibelen, og gjør sine egne tolkninger akkurat som mange andre. For eksempel tror de at jorda skulle gå under mange ganger på 1900 tallet, og noen solgte også alt de hadde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (11 minutter siden):

Jehovas vitner tror på overvåkning, sosial kontroll og utfrysning. Det er en radikal New age sekt, oppfunnet på 1800 tallet i USA, som så mange andre rare religiøse grupper (mormonere, pinsemenighet og fler).

 

De tror på myye annet enn bare bibelen, og gjør sine egne tolkninger akkurat som mange andre. For eksempel tror de at jorda skulle gå under mange ganger på 1900 tallet, og noen solgte også alt de hadde.

Troen på at en type apokalypse eller dommedag er nært forestående kommer og går blant mange religiøse grupper. Men også blant ateister, f eks tilknyttet atomkrig, hull i ozonlaget, klimaendringer etc. Interessant nok har fortellingene en felles kjerne. Dette er: Mennesket har syndet, straffen er en type apokalypse, for å forhindre dette må det ofres.

Det er nettopp slike forhold som peker mot at mennesker er en type "religiøse vesener", genetisk anlagt til å tro på visse ting. Nettopp når vi trodde religion var i ferd med å miste fotfeste i vestlige samfunn, så ser vi nå kanskje en ny kraftfull religion bli født, i form av "klimareligionen". 

Lenke til kommentar

Beklager, men min norsk er ikke brak nok for å diskusere sant tema, så vil bare gji verser fra KJV, NKJV og NIV som jeg leser.

KJV John 1:1

In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.

 

 

There was a man sent from God, whose name was John.

The same came for a witness, to bear witness of the Light, that all men through him might believe.

He was not that Light, but was sent to bear witness of that Light.

That was the true Light, which lighteth every man that cometh into the world.

10 He was in the world, and the world was made by him, and the world knew him not.

11 He came unto his own, and his own received him not.

12 But as many as received him, to them gave he power to become the sons of God, even to them that believe on his name:

13 Which were born, not of blood, nor of the will of the flesh, nor of the will of man, but of God.

 

14 And the Word was made flesh, and dwelt among us, (and we beheld his glory, the glory as of the only begotten of the Father,) full of grace and truth.

 

You need to understand the context Jesus was crucified by Jews because according to them He blashemed and called Himself God.
Beforehand when they witness His miracles they adored Him, but when He started to call Himself God they declined Him as their Messiah.

NIV John 5:18
18 For this reason they tried all the more to kill him; not only was he breaking the Sabbath, but he was even calling God his own Father, making himself equal with God.

John 8:58 

"Very truly I tell you," Jesus answered, "before Abraham was born, I am!"

God Himself become the creation to save us and pay our debts and our due debt and anger of Holy Father was poured on Jesus on the cross!
There is no more condemantion for those who are in (believed) on Jesus as Their Lord and Saviour! 
Sin account cannot be hold against us, as Jesus already paid it.
A God paid the debt for our sins, by belief on His Grace are we saved, once for all and we are kept being held saved by Holy Father and Holy Spirit in us afterwards.

Old Testament said who will be the Messiah
 

Isaiah 50:6 I gave My back to those who struck Me, and My cheeks to those who plucked out the beard; I did not hide My face from shame and spitting.

Isaiah 52:14 As many were astonied at thee; his visage was so marred more than any man, and his form more than the sons of men:

 

For all Jehova Witness I recommend not reading BIble that your church provides you, it holds not the Word of God, but words of man!
So it doesn't match up even a little bit with any other Bible, because it's not a Bible aka Word of God.

 

 

Endret av KryssN
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Vaniman said:

Troen på at en type apokalypse eller dommedag er nært forestående kommer og går blant mange religiøse grupper. Men også blant ateister, f eks tilknyttet atomkrig, hull i ozonlaget, klimaendringer etc. Interessant nok har fortellingene en felles kjerne. Dette er: Mennesket har syndet, straffen er en type apokalypse, for å forhindre dette må det ofres.

Det er nettopp slike forhold som peker mot at mennesker er en type "religiøse vesener", genetisk anlagt til å tro på visse ting. Nettopp når vi trodde religion var i ferd med å miste fotfeste i vestlige samfunn, så ser vi nå kanskje en ny kraftfull religion bli født, i form av "klimareligionen". 

This science that they teach people in school is a belief that man isn't wrong setting up theories of worlds working, while not Evolution, nor Big Bang can be confirmed by scientific measures as they cannot be observed.
They teach that religion is faith and what they teach is a fact, let me show you the logical scientifc answer both are taken by faith.
I see a building even made 300 years ago, I know there is a builder. I see an old paining I know there is a painter. 
I see the creation I know there was creator, life and our world envoirment just holds too perfect value for sustianbility of life, I came down with same conclusion as Einstein and Newton and many other current nowdays top schoolars.
It's argument of choice, not of fact vs fiction.

 

People say that Christian fall into pit of ''confirmation bias'', but as a Christian when we see all those Bible prohpercies about end times align, there is only one choice for a Christian, to align with it.
Also so many coincidences we are seeing goes beyond aspect of ''confirmation bias''.

Since Isreal become a nation in 1948, after 2000 years about in 1 day, we see increase in Natural Disasters, Political Turmoil, reveal of their messiah, One World Relgion 2021/2022, Abrahamic Accord, enforced ID 2020/21 in whole world, looming Ezkiel War, reveal of alien contact by ex 30 years Isreal Space Exploration Chief, it's too much of coincidence which what Bible says how end times will look out.

https://youtu.be/Sf_nqUuce3M

See, is this really a coincidence? Isreal says they are ready to reveal their ''messiah'' and now reputable people are saying ''Aliens'' exist and they been in contact for decades and in hiding.

satan and his group know that his time is short and that they have to cover up rapture of the church in some way. Also at the same time world is in politcal turmoil as well as natural disasters becoming more forious since Isreal become a nation in 1948. https://www.weforum.org/agenda/2020/09/natural-disasters-global-risks-2019/

Not accounting for 2020, which seen many vulconinc eruptions, major floods, major quakes, major fires, major animal die offs, every month also major pestilences and now pandemic.. USA and South America, Oceania, Australia and Middle East were demolished by natural disasters through every month of 2020. Christian channel which focuses on Natural Disasters around the world and every 2 week there are major disasters striking basically https://www.youtube.com/c/TheTwoPreachers/videos

At the same time Pope is looking to be an False Preacher deciving many. Abrahamic Accord makes One Relgion and renouncing Jesus as Saviour, saying He sined or that you can get to heaven without belief, which is anti-Bible. https://edition.cnn.com/2019/09/26/middleeast/uae-abu-dhabi-the-abrahamic-family-house-ctw-intl/index.html With arrivment of vaccine, WHO want to enforce WorldWide ID imbued in a micro-chip. They want to replace the Passport worldwide and it enables them to track you. People who don't have ID will be not allowed to travel etc... https://www.tsa.gov/real-id With the sending of thousands of satellites on the orbits by Tesla and others CO. to deliver Internet to every part of earth, it sounds like surveillance system is in place. Basically since I'm Christian there is no way for me not to pay attention to this as it all perfectly reflect Biblical prophecies about end times before Tribulation time. Next is the rapture.

Believe on Jesus as Your Lord and Saviour, so You and Your Household may be saved in those end times!

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Abigor said:

And here is the simple truth for you: all bibles are man made, none of them are the word of god. Or you got some bible quotes that proves otherwise?

Well Bible is written by God with man's hand! 
It's a miracolous book that cannot be disaproven, it holds credibility as it passes all scientific ways to acertain is historical and contextual accuracy with flying colors by current date.
It's the most influeantal book in Human history, while it OT was written thousands years ago, there are saved more manuscriptures than any other piece of work.
It was written across many generations, across many different continents and it still holds perfect conext and accruacy continaulity. 
 

While Jehova Witnesses books are not even copies of it, but removed and changed verses to fit what at the time some Egyptian archological adventurer heard say from vision in pyramids.

Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (4 timer siden):

De hebraiske skrifter viser klart at Jehova var den Gud som jødene hevdet at de tilbad. Jesus sa ikke at han var Jehova, men at Jehova var hans Far. Jesus gjorde det her helt klart at han og hans Far er to atskilte enkeltvesener.

Og der er vel JV og kristenheten enig?

Men, som du sier, de hebraiske skriftene viser at Jehova var den Gud jødene tilba. De er full av hans ord og tilstedeværelse. Men hvor ble han av i de greske skriftene?

Lenke til kommentar
26 minutes ago, KryssN said:

Well Bible is written by God with man's hand!

Or one could say it is not written by god at all, and doesn't even have a trace of the so-called 'god' within it? Which statement would be more correct and why?

 

The bible has been written by men and copied, edited and changed throughout its entire existance. Even the concept of a bible as collection of texts into a single book was done and decided by men (without any involvement from any god).

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Romeren said:

Og der er vel JV og kristenheten enig?

Men, som du sier, de hebraiske skriftene viser at Jehova var den Gud jødene tilba. De er full av hans ord og tilstedeværelse. Men hvor ble han av i de greske skriftene?

Det var vel Jahve (hebraisk: יהוה) som i hallelujah (norsk: lovpris Jah )

Navnet Jehova dukket vel første gang opp under reformasjonen på 1500-tallet

Lenke til kommentar
Cair Paravel skrev (På 9.6.2019 den 23.48):

Eit prakteksempel er klimakrisa, som ein høyrer er menneskeskapt. Ungdom trur blindt på forskarar, og deira idealistiske opprør rystar samfunnet. Er det ikkje eit paradoks at ein bastant krisemaksimerer at vi som menneske kan redde ei verd, som ein med eit skeptisk sinn ikkje ein gong kan vite sikkert at eksisterer?

Usikker på om du har fått svar på dette, men slenger meg på debatten.

Folk tror ikkje blindt på klimaforskere. Det handler om klimagasser, som vi allerede veit kan påvirke atmosfæren, og vi alle veit vi mennesker spyr ut klimagasser. Så regnestykket er faktisk 2+2 her. 

Det med å redde "ei verd", er ikkje annet enn å redusere vårt klimaavtrykk, slik at den globale oppvarminga minker. Stagnerer eventuelt går saktere. Eit skeptisk sinn, klarer fint å annerkjenne kloden vår. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/11/2020 at 5:08 PM, ikkesidet said:

Katolikk tror på treenighet, helvete, kors, jul, politikk, homoseksuelle, barnedåp, konfirmasjon, 17.mai, 

Jehovas vitner tror ingen av dem. bare bibelen

Jesus lærte følgelig ikke at alle religioner bare er forskjellige veier til frelse. I sin berømte bergpreken sa han: Gå inn gjennom den trange port. For vid er den port og bred er den vei som fører til fortapelsen og mange er de som går inn gjennom den. Men trang er den port og smal er den vei som fører til livet og få er de som finner den.

Og den veien er ikke Jehovas vitner, men Jesus selv, det er han som er veien og sannheten og livet

1 Joh 5:12 "Den som har Sønnen, har livet, men den som ikke har Guds Sønn, har ikke livet."

Joh 11,25 "Jeg er oppstandelsen og livet"

Joh 10,9 "Jeg er porten. Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst"

Joh 14:6 "Jeg er veien"

Innrøm at du ikke skjønner noe som helst av hva det er Jesus prater om og at du tror du må ha fokus på helt andre ting en Jesus.

Lenke til kommentar
IHS skrev (17 timer siden):

Og den veien er ikke Jehovas vitner, men Jesus selv, det er han som er veien og sannheten og livet

1 Joh 5:12 "Den som har Sønnen, har livet, men den som ikke har Guds Sønn, har ikke livet."

Joh 11,25 "Jeg er oppstandelsen og livet"

Joh 10,9 "Jeg er porten. Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst"

Joh 14:6 "Jeg er veien"

Innrøm at du ikke skjønner noe som helst av hva det er Jesus prater om og at du tror du må ha fokus på helt andre ting en Jesus.

Jehovas vitner tilber Jehova og tror på Jesus

Joh 3:16: For Gud elsket verden så høyt at han gav sin enbårne Sønn for at enhver som viser tro på ham, ikke skal bli tilintetgjort men ha evig liv.

Lenke til kommentar
1 hour ago, ikkesidet said:

Jehovas vitner tilber Jehova og tror på Jesus

Joh 3:16: For Gud elsket verden så høyt at han gav sin enbårne Sønn for at enhver som viser tro på ham, ikke skal bli tilintetgjort men ha evig liv.

Jesus lært sine disipler å be "Fader vår" Alle kristne ber "Fader vår" Finn en eneste video eller et eneste lydopptak hvor Jehovas vitner ber "Fader vår"

Nei, Jehovas vitner tilber ikke Faderen og tror ikke på Jesus noe mer enn muslimene.

Lenke til kommentar
IHS skrev (59 minutter siden):

Jesus lært sine disipler å be "Fader vår" Alle kristne ber "Fader vår" Finn en eneste video eller et eneste lydopptak hvor Jehovas vitner ber "Fader vår"

Nei, Jehovas vitner tilber ikke Faderen og tror ikke på Jesus noe mer enn muslimene.

Det er ikke templer og helligdommer men det at vi tilber Jehova Gud i ånd som teller for Gud

Jesus lærte så disiplene en mønsterbønn. Denne mønsterbønnen skulle imidlertid ikke gjentas som et rituale i forbindelse med en rosenkrans eller foran et bilde, men skulle tjene som en veiledning for oss. Han sa at vi først skulle be om at vår himmelske Fars, Jehova navn ble helliget om at hans rike måtte komme og om at hans vilje måtte bli gjort her på jorden som i himmelen. Deretter kunne vi be Gud om å dekke vårt daglige behov, om å tilgi oss våre synder og feiltrinn og om å hjelpe oss til å bevare vår ulastelighet trass i den innflytelse den onde, satan øver. Matt 6:5:13

Lenke til kommentar
53 minutes ago, ikkesidet said:

Det er ikke templer og helligdommer men det at vi tilber Jehova Gud i ånd som teller for Gud

Jesus lærte så disiplene en mønsterbønn. Denne mønsterbønnen skulle imidlertid ikke gjentas som et rituale i forbindelse med en rosenkrans eller foran et bilde, men skulle tjene som en veiledning for oss. Han sa at vi først skulle be om at vår himmelske Fars, Jehova navn ble helliget om at hans rike måtte komme og om at hans vilje måtte bli gjort her på jorden som i himmelen. Deretter kunne vi be Gud om å dekke vårt daglige behov, om å tilgi oss våre synder og feiltrinn og om å hjelpe oss til å bevare vår ulastelighet trass i den innflytelse den onde, satan øver. Matt 6:5:13

Du har du hittil fått hundre bibel sitater, men har ikke skjønt noen av dem. Det er ingen vei utenom Jesus. Jesu kropp er de kristnes tempel og Jesu bønn er de kristnes bønn, derfor hører Faderen dem, som sin egen sønn.

Jehovas vitner ber ikke "Fader vår" det er derfor du ikke finner en eneste video eller et eneste lydopptak av det noe sted. Jehovas vitner er heller ikke en del av Jesu kropp, som de ikke en gang tror fysisk stod opp fra graven. Og Jehova er feil navn, han heter Jahve. Jens og Jan er ikke samme navn, ikke sant. Jehovas vitner gjør alt feil.

1 Kor 3,16  "Vet dere ikke at dere er Guds tempel"

1 Kor 12,27 "Dere er Kristi kropp"
Ef 1,23 "kirken, som er Kristi kropp"
Rom 12,5 "På samme måte er vi alle én kropp i Kristus"
Ef 5,30 "For vi er lemmer på hans kropp"
1 Kor 6,15 "Vet dere ikke at kroppene deres er Kristi lemmer?"

Joh 15,4 "Bli i meg, så blir jeg i dere."

Joh 6,56 "Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham."

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (49 minutter siden):

Du har du hittil fått hundre bibel sitater, men har ikke skjønt noen av dem. Det er ingen vei utenom Jesus. Jesu kropp er de kristnes tempel og Jesu bønn er de kristnes bønn, derfor hører Faderen dem, som sin egen sønn.

Jehovas vitner ber ikke "Fader vår" det er derfor du ikke finner en eneste video eller et eneste lydopptak av det noe sted. Jehovas vitner er heller ikke en del av Jesu kropp, som de ikke en gang tror fysisk stod opp fra graven. Og Jehova er feil navn, han heter Jahve. Jens og Jan er ikke samme navn, ikke sant. Jehovas vitner gjør alt feil.

1 Kor 3,16  "Vet dere ikke at dere er Guds tempel"

1 Kor 12,27 "Dere er Kristi kropp"
Ef 1,23 "kirken, som er Kristi kropp"
Rom 12,5 "På samme måte er vi alle én kropp i Kristus"
Ef 5,30 "For vi er lemmer på hans kropp"
1 Kor 6,15 "Vet dere ikke at kroppene deres er Kristi lemmer?"

Joh 15,4 "Bli i meg, så blir jeg i dere."

Joh 6,56 "Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham."

Vi mennesker har alle et navn. Gud , den største personlighet i universet har også et navn. Guds store navn forekommer  omkring 7000 ganger i Bibelens grunntekst. I salme 83:19:  du alene har navnet (Jehova) den høyeste over all jorden. Da Gud benyttet Moses til å utfri israelittene av Egypts grusomme Faraos hånd, gjorde han sitt navn kjent på en høyest spesiell måte. Farao sa utfordrende: Hvem er ( Jehova ) som jeg skal lyde og la Israel fare. ( 2.Mos 5:2 )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...