Gå til innhold

Hvorfor tror folk på religion?


Anbefalte innlegg

2 hours ago, ikkesidet said:

Er Jehova i Det gamle testamente Jesus kristus i Det nye testamente ?

Matt 4:10: Da sa Jesus til ham: Bort fra meg, Satan. Det er skrevet: Herren ( Jehova ) din Gud skal du tilbe og bare ham skal du tjene. Det er innlysende at Jesus ikke sa at det var han selv som skulle tilbes.

Jehovas vitner tilber Jehova og tror på Jesus.

Nei, Jesus er ikke det gamle testamentes Gud som har gitt ham all makt i himmelen og på jorden.

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden."

Også jødene og muslimene sier de tilber Abrahams Gud, men det er ikke slike tilbedere Gud vil ha.

Joh 4:23 "Men den time kommer, ja, den er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Far i ånd og sannhet. For slike tilbedere vil Far ha. Gud er ånd, og den som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet."

Som nevnt må du rense deg for synd, før du kan få den hellige ånd (sannhetens ånd)

Joh 14:15 "sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot"

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IHS skrev (15 timer siden):

Nei, Jesus er ikke det gamle testamentes Gud som har gitt ham all makt i himmelen og på jorden.

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden."

Også jødene og muslimene sier de tilber Abrahams Gud, men det er ikke slike tilbedere Gud vil ha.

Joh 4:23 "Men den time kommer, ja, den er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Far i ånd og sannhet. For slike tilbedere vil Far ha. Gud er ånd, og den som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet."

Som nevnt må du rense deg for synd, før du kan få den hellige ånd (sannhetens ånd)

Joh 14:15 "sannhetens Ånd, som verden ikke kan ta imot"

Matt 28:18: ......... Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden.  hvem har han fått fra ? Faderen ?

Joh 4:23: ..............da de sanne tilbedere skal tilbe far i ånd og sannhet. For slike tilbedere vil Far ha. Hva er navnet  Jehova ?

Fil 2:9-11: Derfor har Gud høyt opphøyet ham ( Jesus ) og gitt ham navnet over alle navn for at hvert kne skal bøye seg i Jesu navn, i himmelen , på jorden og under jorden og hver tunge bekjenne til Gud Faderens ære: Jesus kristus er Herre.

Legg merke til at det her blir vist at Jesus kristus er en annen enn Gud, Faderen og at han er underlagt ham.

Lenke til kommentar
5 hours ago, ikkesidet said:

Matt 28:18: ......... Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden.  hvem har han fått fra ? Faderen ?

Joh 4:23: ..............da de sanne tilbedere skal tilbe far i ånd og sannhet. For slike tilbedere vil Far ha. Hva er navnet  Jehova ?

Fil 2:9-11: Derfor har Gud høyt opphøyet ham ( Jesus ) og gitt ham navnet over alle navn for at hvert kne skal bøye seg i Jesu navn, i himmelen , på jorden og under jorden og hver tunge bekjenne til Gud Faderens ære: Jesus kristus er Herre.

Legg merke til at det her blir vist at Jesus kristus er en annen enn Gud, Faderen og at han er underlagt ham.

Du spurte "Er Jehova i Det gamle testamente Jesus kristus i Det nye testamente ?"

og fikk svaret "Nei, Jesus er ikke det gamle testamentes Gud"

i neste post etter det skriver du "Legg merke til at det her blir vist at Jesus kristus er en annen enn Gud"

betyr det at du ikke forstod svaret du fikk ?

Det er ingen som tror Jesus er Faderen, det er bare noe tull Jehovas vitner har funnet på.

På den annen side er Faderen i Jesus. Når Jesus snakker så er det Faderen som snakker.

Joh 14:10 "De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger."

Joh 10:30 "Jeg og Far er ett."

Joh 14:9 "Den som har sett meg, har sett Far."

Apostelen Tomas skjønner til slutt at det er Herren Jesus og Gud Faderen han har fremfor seg, det er derfor han sier "Min Herre og min Gud!" til Jesus (Joh 20:28)

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (2 timer siden):

Det er ingen som tror Jesus er Faderen, det er bare noe tull Jehovas vitner har funnet på.

Jeg skal ærlig innrømme at som ateist bryr jeg meg ikke veldig om finurlighetene du og ikkesidet diskuterer, men jeg synes allikevel det er snurrig at du kommer med sitatet over, rett før du poster disse utdragene fra Bibelen :

IHS skrev (2 timer siden):

Joh 10:30 "Jeg og Far er ett."

Joh 14:9 "Den som har sett meg, har sett Far."

Apostelen Tomas skjønner til slutt at det er Herren Jesus og Gud Faderen han har fremfor seg, det er derfor han sier "Min Herre og min Gud!" til Jesus (Joh 20:28)

Så når Jesus sa at han of Far var ett, så er det bare tull at han er Faderen? Hvorfor det?  Hvis han ikke var Faderen, burde han vel heller sagt "Jeg og Far er to"... 🤔

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar
12 minutes ago, theNiceOne said:

Jeg skal ærlig innrømme at som ateist bryr jeg meg ikke veldig om finurlighetene du og ikkesidet diskuterer, men jeg synes allikevel det er snurrig at du kommer med sitatet over, rett før du poster disse utdragene fra Bibelen :

Så når Jesus sa at han of Far var ett, så er det bare tull at han er Faderen? Hvorfor det? 🤔

Han sier ikke at han er Faderen, når han sier "Jeg og Far er ett." eller "Den som har sett meg, har sett Far"

Poenget er at personen Faderen, er tilstede i (inni) ham

Joh 14:10  "Far er i meg"


 

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (1 minutt siden):

Han sier ikke at han er Faderen, når han sier "Jeg og Far er ett." eller "Den som har sett meg, har sett Far"

Jeg sliter med å se forskjellen. 

IHS skrev (1 minutt siden):

Poenget er at personen Faderen, er tilstede i (inni) ham

Men det er jo ikke det sitatet sier! 

Jeg har forsåvidt ikke noe problem med at det er slik du tolker det. Men jeg sliter litt med å respektere at du og andre frenstår så ekstremt skråsikre på at akkurat din tolkning er den uomtvistelig rette - med forbehold om at jeg kan ha misforstått hva du (og andre) mener. 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, theNiceOne said:

Jeg sliter med å se forskjellen. 

Men det er jo ikke det sitatet sier! 

Jeg har forsåvidt ikke noe problem med at det er slik du tolker det. Men jeg sliter litt med å respektere at du og andre frenstår så ekstremt skråsikre på at akkurat din tolkning er den uomtvistelig rette - med forbehold om at jeg kan ha misforstått hva du (og andre) mener. 

Du finner "Far er i meg"  tre steder Joh 10,38  Joh 14,10 Joh 17,21

Det er noe helt annet enn, Jeg er Far

Heb 1:1 "Mange ganger og på mange måter har Gud i tidligere tider talt til fedrene gjennom profetene. Men nå, i disse siste dager, har han talt til oss gjennom Sønnen."

Joh 4:23 "Gud er ånd"

 

 

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (13 timer siden):

Han sier ikke at han er Faderen, når han sier "Jeg og Far er ett." eller "Den som har sett meg, har sett Far"

Poenget er at personen Faderen, er tilstede i (inni) ham

Joh 14:10  "Far er i meg"


 

Jeg og faderen, vi er ett. Hvis en leser dette uten forbindelse med andre skriftsteder, kunne en nok med en viss rett hevde at Gud og kristus er ett. Men Jehova gis oss dette råd: Kjøp visdom, ja, kjøp forstand for alt ditt gods. ( Ords 4:7 )

I sin bønn til Faderen aftenen før han ble henrettet sa han: Men jeg ber ikke for disse alene, men også for dem som ved deres ord kommer til å tro på meg., at de alle må være ett, liksom du Fader, i meg og jeg i deg at også de må være ett i oss, for at verden skal tro at du har utsendt meg. Og den herlighet som du har gitt meg, den har jeg gitt dem, for at de skal være ett, liksom vi er ett.( Joh 17:20-22)

Kristus er enhver manns hode og mannen er kvinnens hode og Gud er kristi hode. ( 1.kor 11:3 ) Den enkle sannhet  kommer nå for dagen. Akkurat som kristus og lemmene på hans legeme blir regnet som ett. De er alle ett fordi de er ett i forståelse, hensikt og organisasjon. Hvis ikke dette var den logiske slutning ville Jesus aldri sagt: Faderen er større enn jeg. ( Joh 14:28 )

Lenke til kommentar
IHS skrev (15 timer siden):

Du finner "Far er i meg"  tre steder Joh 10,38  Joh 14,10 Joh 17,21

Det er noe helt annet enn, Jeg er Far

Det har du rett i. Men det er også noe helt annet enn "Jeg og Far er ett."

Jeg har i og for seg ikke noe å innvende mot din tolkning av treenigheten, men for meg er det ganske tydelig at det er en god del rom for tolkning rundt dette spørsmålet i Bibelen - noe som vises tydelig av at ikkesidet  tolker det helt annerledes. Så det jeg har problemer med, er skråsikkerheten, selv om det er fint for deg og fint for ikkesidet at dere begge har styrke i deres tro. ☺️

Lenke til kommentar
1 hour ago, ikkesidet said:

Jeg og faderen, vi er ett. Hvis en leser dette uten forbindelse med andre skriftsteder, kunne en nok med en viss rett hevde at Gud og kristus er ett. Men Jehova gis oss dette råd: Kjøp visdom, ja, kjøp forstand for alt ditt gods. ( Ords 4:7 )

I sin bønn til Faderen aftenen før han ble henrettet sa han: Men jeg ber ikke for disse alene, men også for dem som ved deres ord kommer til å tro på meg., at de alle må være ett, liksom du Fader, i meg og jeg i deg at også de må være ett i oss, for at verden skal tro at du har utsendt meg. Og den herlighet som du har gitt meg, den har jeg gitt dem, for at de skal være ett, liksom vi er ett.( Joh 17:20-22)

Kristus er enhver manns hode og mannen er kvinnens hode og Gud er kristi hode. ( 1.kor 11:3 ) Den enkle sannhet  kommer nå for dagen. Akkurat som kristus og lemmene på hans legeme blir regnet som ett. De er alle ett fordi de er ett i forståelse, hensikt og organisasjon. Hvis ikke dette var den logiske slutning ville Jesus aldri sagt: Faderen er større enn jeg. ( Joh 14:28 )

Kanskje dette får deg til å forstå 

Før Kristus var templet i Jerusalem Guds bolig, etter det ble Jesu kropp Guds bolig. Først var Gud (som er ånd) kun i mennesket Jesu kropp. Etter at Jesus innlemmet de kristnes kropper i sin kropp, ble alle de kristne Guds bolig, Guds tempel.

1 Kor 12,27 "Dere er Kristi kropp"
Ef 1,23 "kirken, som er Kristi kropp"
Rom 12,5 "På samme måte er vi alle én kropp i Kristus"
Ef 5,30 "For vi er lemmer på hans kropp"
1 Kor 6,15 "Vet dere ikke at kroppene deres er Kristi lemmer?"

1 Kor 3,16  "Vet dere ikke at dere er Guds tempel"

Ef 2:20 "Kristus Jesus selv som hjørnesteinen. Han holder hele bygningen sammen, så den vokser til et hellig tempel i Herren, og i ham blir også dere bygd opp til en bolig for Gud"

Forstår du nå hvorfor Jesus tre ganger sier "Far er i meg"  ? Joh 10,38  Joh 14,10 Joh 17,21

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (1 time siden):

Kanskje dette får deg til å forstå 

Før Kristus var templet i Jerusalem Guds bolig, etter det ble Jesu kropp Guds bolig. Først var Gud (som er ånd) kun i mennesket Jesu kropp. Etter at Jesus innlemmet de kristnes kropper i sin kropp, ble alle de kristne Guds bolig, Guds tempel.

1 Kor 12,27 "Dere er Kristi kropp"
Ef 1,23 "kirken, som er Kristi kropp"
Rom 12,5 "På samme måte er vi alle én kropp i Kristus"
Ef 5,30 "For vi er lemmer på hans kropp"
1 Kor 6,15 "Vet dere ikke at kroppene deres er Kristi lemmer?"

1 Kor 3,16  "Vet dere ikke at dere er Guds tempel"

Ef 2:20 "Kristus Jesus selv som hjørnesteinen. Han holder hele bygningen sammen, så den vokser til et hellig tempel i Herren, og i ham blir også dere bygd opp til en bolig for Gud"

Forstår du nå hvorfor Jesus tre ganger sier "Far er i meg"  ? Joh 10,38  Joh 14,10 Joh 17,21

Men Jesus sier : Rør meg ikke for jeg er ennå ikke fart opp til Faderen. Men gå til mine brødre og si til dem at jeg farer opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud og deres Gud. ( Joh 20:17)

Hvorfor sa Jesus det ?

Endret av ikkesidet
Lenke til kommentar
30 minutes ago, ikkesidet said:

Men Jesus sier : Rør meg ikke for jeg er ennå ikke fart opp til Faderen. Men gå til mine brødre og si til dem at jeg farer opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud og deres Gud. Matt 28:3-15

Hvorfor sa Jesus det ?

Du mener Gud ikke kan være flere steder samtidig ? Du har jo nettopp ut i fra bibelen blitt forklart at Gud er i alle de kristne.

1 Joh 3,24 "Den som holder hans bud, blir værende i Gud og Gud i ham. Og at han er i oss, det vet vi fordi han har gitt oss sin Ånd."

1 Joh 4,12 "Ingen har noen gang sett Gud. Men dersom vi elsker hverandre, blir Gud i oss"

1 Joh 4,4 "han som er i dere, er større enn han som er i verden"

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (6 minutter siden):

Du mener Gud ikke kan være flere steder samtidig ? Du har jo nettopp ut i fra bibelen blitt forklart at Gud er i alle de kristne.

1 Joh 3,24 "Den som holder hans bud, blir værende i Gud og Gud i ham. Og at han er i oss, det vet vi fordi han har gitt oss sin Ånd."

1 Joh 4,12 "Ingen har noen gang sett Gud. Men dersom vi elsker hverandre, blir Gud i oss"

1 Joh 4,4 "han som er i dere, er større enn han som er i verden"

Jehova og Jesus er forskjellige personer

To menneskers vitnesbyrd er sant. Jeg er den som vitner om meg og Faderen som har utsendt meg, vitner om meg ( Joh 8:17-18

Lenke til kommentar
36 minutes ago, ikkesidet said:

Jehova og Jesus er forskjellige personer

To menneskers vitnesbyrd er sant. Jeg er den som vitner om meg og Faderen som har utsendt meg, vitner om meg ( Joh 8:17-18

Nå begynner du å bli merkelig

Du spurte "Er Jehova i Det gamle testamente Jesus kristus i Det nye testamente ?"

og fikk svaret "Nei, Jesus er ikke det gamle testamentes Gud"

etter det skrev du "Legg merke til at det her blir vist at Jesus kristus er en annen enn Gud"

og fikk svaret  "Det er ingen som tror Jesus er Faderen"

Hva er det du ikke forstår i svarene du fikk ?

Det er ikke slik at de kristne tror det Jehovas vitner forteller deg at de kristne tror.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
18 hours ago, theNiceOne said:

Det har du rett i. Men det er også noe helt annet enn "Jeg og Far er ett."

Jeg har i og for seg ikke noe å innvende mot din tolkning av treenigheten, men for meg er det ganske tydelig at det er en god del rom for tolkning rundt dette spørsmålet i Bibelen - noe som vises tydelig av at ikkesidet  tolker det helt annerledes. Så det jeg har problemer med, er skråsikkerheten, selv om det er fint for deg og fint for ikkesidet at dere begge har styrke i deres tro. ☺️

Det er vel ikke akkurat det som diskuteres, snarere hvem og hva Jesus er.

Jehovas vitner har forstått at Jesus for de kristne er perlen og diamanten. De forsøker derfor på alle mulige måter diskreditere Jesus og fremheve gamle testamentes Gud som de kaller Jehova som viktigst. 

At det står

Apg 4:10 "Jesus Kristus,..... Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved"

er for dem uintressant.

Lenke til kommentar
IHS skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke akkurat det som diskuteres, snarere hvem og hva Jesus er.

Jehovas vitner har forstått at Jesus for de kristne er perlen og diamanten. De forsøker derfor på alle mulige måter diskreditere Jesus og fremheve gamle testamentes Gud som de kaller Jehova som viktigst. 

At det står

Apg 4:10 "Jesus Kristus,..... Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved"

er for dem uintressant.

Frelsen er en gave fra Jehova Gud, som han gir til dem som tror på verdien av hans Sønns offer,  på at det soner for synd.

Heb 5:9: Jesus ble opphav til evig frelse for alle dem som adlyder ham.

Er dette i strid med uttalelsen om at de kristne er frelst ved tro? Slett ikke. Lydighet viser bare at deres tro er ekte.

Jak 2:14,26) Mine brødre. Hva hjelper det om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? For som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger.

Lenke til kommentar
8 hours ago, ikkesidet said:

Frelsen er en gave fra Jehova Gud, som han gir til dem som tror på verdien av hans Sønns offer,  på at det soner for synd.

Heb 5:9: Jesus ble opphav til evig frelse for alle dem som adlyder ham.

Er dette i strid med uttalelsen om at de kristne er frelst ved tro? Slett ikke. Lydighet viser bare at deres tro er ekte.

Jak 2:14,26) Mine brødre. Hva hjelper det om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? For som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger.

Hva Jesu død er og hva Jesu liv er

2 Kor 5,19 "det var Gud som i Kristus forsonte verden med seg selv" 

Rom 5,10 "For mens vi ennå var Guds fiender, ble vi forsonet med ham ved hans Sønns død. Når vi nå er forsonet, hvor mye mer skal vi ikke da bli frelst ved hans liv!

1 Joh 5:11 ""Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i hans Sønn. Den som har Sønnen, har livet, men den som ikke har Guds Sønn, har ikke livet.

Joh 5,56 ""Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. Slik den levende Far har sendt meg og jeg lever ved ham, slik skal også den som spiser meg, leve ved meg"

Joh 5,54 "den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv"

Joh 5,39 "Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv."

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...