Gå til innhold

Chili-sjefen: – Ja, vi kommer til å åpne for datadeling


Anbefalte innlegg

Du bør heller si at disse folkene gjorde en viktig og samfunnsnyttig handling i å sjekke grensene for tjenesten.

 

Det var tydelig fra første sekund at Chilimobil AS lover mer enn de ønsker å holde.

 

Dette kommer 1. januar, sier Ryen Mill fra scenen.

Chilimobil AS har allerede tøyet strikken til 23.11.2018, 1. januar 2019 er ikke godt nok og respektløst overfor folk som blir holdt i uvisse til da.

 

Det burde også vært tatt tak i at Chilimobil AS ikke lar folk bestille dette abonnementet med et nytt nummer. De vet vel at det for mange er for risikabelt å overføre et eksisterende nummer over til en tvilsom aktør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde også vært tatt tak i at Chilimobil AS ikke lar folk bestille dette abonnementet med et nytt nummer. De vet vel at det for mange er for risikabelt å overføre et eksisterende nummer over til en tvilsom aktør.

Et meget godt poeng. Det skulle ikke forundre meg om dette har en bakgrunn i "leverandøravtalen" mellom Chili og Telia. Hvis Telia hadde vært forespurt og godtatt slike vilkår, så hadde de slått ben under mer eller mindre samtlige av sine egne abonnement.

Lenke til kommentar

chilimobil er like store luringer som:

2018 NEW 1TB Micro Memory Card Storage 1024GB for 1TB Micro SD Card Slot (Red)

tror dere virkelig 1 TB minnekort for 350 kr funger? Er jo fri bruk også her innenfor rimlighetens grense hvor tror dere grensen her går?

Kingston SDXC 512GB

Men er jo chilimobil sin feil å ikke endre informasjonen til det riktige.

Samme kan sies om ebay selgere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Moderator og lirer av seg så mye piss, skulle nesten tro du var lønnet av Telenor.

 

 

Tipper Telia også har strukket seg litt lengre for Chili enn hva de ellers ville gjøre, dette fordi mange kunder genererer mere inntekt totalt sett. Telia kan ikke reklamere med verdens raskeste nett, men de kan slå seg på brystet med det nettet som brukes mest. Telenor har vel knapt nok kunder igjen (finnes sikkert noen som ikke skjønner bedre og de som er lurt inn i bedriftsavtaler) og de kundene har så latterlig lave kvoter at de knapt merkes i nettet, altså er det enkelt å ha et raskt nett uten trafikk.

Telenor har alltid vært en hemsko i utviklingen av både telefoni og bredbånd, det kommer nok ikke til å forandre seg

 

33 kommuner med til sammen 15.000 mobilabonnenter har sammen inngått en avtale med Telenor som sikrer dem en pris de fleste kan se langt etter. – Vi betaler 199 kroner i måneden for fri data, tale og SMS per abonnement. Ingen kostnader påløper utover dette, forteller IKT-leder Odd Ørstavik i Gjesdal kommune i Rogaland som er én av kommunene som innlemmes i avtalen. For Telenor er avtalen verdt 100 millioner kroner.

:hmm: :hmm: :hmm:

 

Hvilket alternativt univers lever du i?

 

Du må forresten veldig gjerne svare "rotekopp" også, da jeg ikke ønsker å skrive det samme som han en gang til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Moderator og lirer av seg så mye piss, skulle nesten tro du var lønnet av Telenor.

 

 

Tipper Telia også har strukket seg litt lengre for Chili enn hva de ellers ville gjøre, dette fordi mange kunder genererer mere inntekt totalt sett. Telia kan ikke reklamere med verdens raskeste nett, men de kan slå seg på brystet med det nettet som brukes mest. Telenor har vel knapt nok kunder igjen (finnes sikkert noen som ikke skjønner bedre og de som er lurt inn i bedriftsavtaler) og de kundene har så latterlig lave kvoter at de knapt merkes i nettet, altså er det enkelt å ha et raskt nett uten trafikk.

Telenor har alltid vært en hemsko i utviklingen av både telefoni og bredbånd, det kommer nok ikke til å forandre seg

 

33 kommuner med til sammen 15.000 mobilabonnenter har sammen inngått en avtale med Telenor som sikrer dem en pris de fleste kan se langt etter. – Vi betaler 199 kroner i måneden for fri data, tale og SMS per abonnement. Ingen kostnader påløper utover dette, forteller IKT-leder Odd Ørstavik i Gjesdal kommune i Rogaland som er én av kommunene som innlemmes i avtalen. For Telenor er avtalen verdt 100 millioner kroner.

:hmm: :hmm: :hmm:

 

Hvilket alternativt univers lever du i?

 

Du må forresten veldig gjerne svare "rotekopp" også, da jeg ikke ønsker å skrive det samme som han en gang til...

Har sett flere slike Telenor avtaler med "fri data", som regel er grensen på 230GB, men siden dette er Telenor så er det jo greit å kalle det "fri data". Får unnskylde meg, men en avtale med Telenor er trolig det samme som å pisse i snøen og la sola kvittere. Skrive kontrakt med Telenor er det samme som frivillig la seg "rævkjøre"

 

I gode gamle Donald ville vel Telenor blitt fremstilt som selskapet S.Vindel og adm.dir ville het Kjell.T.Ring

Lenke til kommentar



 



 



Hastighetene på data er opp til 350Mbit/s.
Opplevd hastighet vil variere ettersom f.eks. hvor du befinner deg og hvilken telefon du har.


 




Sakset inn fra chilimobil.no

999 GB data tilsvarer 3309 kbps kontinuerlig.
Litt lavere på måneder med 31 dager.
(Tid for å laste ned 999 GB med 3309 kbps) er 30 dager, 0 timer, 22 minutter.)
Det er svært lite i forhold til maksimal hastighet, under 1%.
Det er urealistisk at man får 350 Mbps, men selv om man får 35 Mbps er det fremdeles under 10%.

Dataen er ikke fri, den er begrenset.
Smarttelefoner har vært tilgjengelig i over 10 år og før det brukte folk mobilen til å få tilgang på data til sin bærbare datamaskin.
Det er bare tull at 1 TB/måned er mye data på mobiltelefonen i 2018 og at man ikke kan bruke dataen på de enheter man måtte ønske.
Den eneste måten å komme frem til at 1 TB er mye data i løpet av en kalendermåned er i regnestykket å ta med folk som bruker lite eller ingen data.
1 TB data er ikke mye per 2018, det er så vidt nok til moderat bruk og om étt år eller to er det for lite.

Tjenester som strømmer video er utformet slik at de leverer maksimal videokvalitet så lenge båndbredden er tilgjengelig.
Tjenestene øker med jevne mellomrom dataraten for de høyeste kvalitetene.
Telefonene som selges i dag har over Full HD på skjermoppløsningen.
Det er ikke vanskelig å få 1 TB til å fly i løpet av én måned.

YouTube er av de som er langt fremme og støtter videostrømmer på over 50 Mbps.
 




4K/2160p @60fps
Resolution: 3840x2160p
Video bitrate range: 20,000–51,000 Kbps

4K/2160p @30fps
Resolution: 3840x2160p
Video bitrate range: 13,000–34,000 Kbps

1440p @60fps
Resolution: 2560x1440
Video bitrate range: 9000–18,000 Kbps

1440p @30fps
Resolution: 2560x1440
Video bitrate range: 6000–13,000 Kbps

1080p @60fps
Resolution: 1920x1080
Video bitrate range: 4500–9000 Kbps

1080p
Resolution: 1920x1080
Video bitrate range: 3000–6000 Kbps

720p @60fps
Resolution: 1280x720
Video bitrate range: 2250–6000 Kbps

720p
Resolution: 1280x720
Video bitrate range: 1500–4000 Kbps


 




Ser man 4K videostrøm på 25000 kbps 3,3 timer per dag er 1TB brukt opp i løpet av en måned.

1 TB er ei grei grense per i dag, om noen år må den dobles og dobles og dobles og dobles.
Om noen generasjoner er det nok en eller annen grådig tilbyder som påstår at 1000 TB kvote er mye data selv om det ikke er det.

1TB er ikke mye data i 2018 om man ønsker å benytte de tjenester som er tilgjengelig.
Hvis man lever som om det var 1998 eller 2008 er 1 TB forholdsvis mye data, men det står altså 2018 på kalenderen og om litt står det 2019.


 

 


- Jeg er enig i det du sier, men regnestykket ditt stemmer ikke helt.

"1TB / 25 Mbit/s = 320000 Sekunder"
"320000 sekunder = 88 Timer 53 Minutter 20 Sekunder"

-----
"27 Dager = 3 Timer 17 Minutter 31 og (23/27) Sekunder"
-----
"28 Dager = 3 Timer 10 Minutter 28 og (4/7) Sekunder"
"29 Dager = 3 Timer 3 Minutter 54 og (14/29) Sekunder"
"30 Dager = 2 Timer 57 Minutter 46 og (2/3) Sekunder"
"31 Dager = 2 Timer 52 Minutter 2 og (18/31) Sekunder"
-----
"32 Dager = 2 Timer 46 Minutter 40 Sekunder"
-----

Med 3,3 Timer (3 Timer og 18 Minutter) per dag så holder 1TB i 26 Dager (Nesten 27 Dager).

Og det er ikke populært, særlig i Chili's øyne.
De står fast ved at man ikke skal ("kunne") bruke opp hele kvoten før månedskiftet.

Det virker rart på meg også...
1TB er relativt mye sett i forhold til de andre kvotene vi er vant til fra leverandører flest.
Men det er ikke akkurat en utømmelig kilde.

Kravene til kvote vil bare bli større og større, det er det ingen tvil om at kommer til å skje.
Helt enig med deg der...

-----

Side note...
Hvordan Chili får 999GB på 30 Dager og 22 Minutter ved 3309kbit/s til å stemme, det får ikke jeg til å stemme.
999GB ved 3309kbit/s tar 27 Dager 23 Timer 34 Minutter 8 og (2768/3309) sekunder.

Så jeg dobeltsjekket, og kom frem til følgende (NB!...: Grovt regnet...!!!)...
-----
27 Dager = 999GB ved (92500000/27) bit/s = 3425,925 kbit/s
-----
28 Dager = 999GB ved (23125000/7) bit/s = 3303,571 kbit/s
29 Dager = 999GB ved (92500000/29) bit/s = 3189,655 kbit/s
30 Dager = 999GB ved (9250000/3) bit/s = 3083,333 kbit/s
31 Dager = 999GB ved (92500000/31) bit/s = 2983,870 kbit/s
-----
32 Dager = 999GB ved 2890625 bit/s = 2890,625 kbit/s
-----

Som du ser så er det noe som skurrer når det kommer til Chili's regnestykke.
Hvorfor ta utgangspunkt i 999GB i stedet for 1TB, er mitt første spørsmål?
Hvordan kom de frem til 3309kbit/s, blir mitt andre spørsmål?

Det nærmeste jeg kommer er følgende...(NB!...: Grovt regnet...!!!)
28 Dager = 1TB ved (625000000/189) bit/s = 3306,878 kbit/s

Jeg kan gjette meg frem til svaret på mitt første spørsmål...
Chili er livredd for at folk skal bruke opp hele kvoten sin før månedskiftet.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Har sett flere slike Telenor avtaler med "fri data", som regel er grensen på 230GB, men siden dette er Telenor så er det jo greit å kalle det "fri data". Får unnskylde meg, men en avtale med Telenor er trolig det samme som å pisse i snøen og la sola kvittere. Skrive kontrakt med Telenor er det samme som frivillig la seg "rævkjøre"

 

I gode gamle Donald ville vel Telenor blitt fremstilt som selskapet S.Vindel og adm.dir ville het Kjell.T.Ring

Du er klar over at telenor pr definisjon ikke har lov til å ta over det norske markedet med lave priser?

 

Som tidligere statseid, og fortsatt delvis statseid selskap så har de faktisk ikke lov til å ha monopol, noe de åpenbart hadde hatt om de hadde lansert "fri data" til 199kr inkl moms for alle forbrukere i norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av det som har kome fram i media, har det eine og åleine vori snakk om misbruk frå desse enkeltpersonane. Kva slags prov finnast det eigentleg for noko anna?

Vilkåret som enkelte kunder kan ha brutt i dette tilfellet er vilkåret mot å dele data med flere enheter. Et vilkår som er slått fast at er ulovlig, noe som slår ben under hele saken uansett.

De hadde ikke et gyldig grunnlag for å nedgradere eller avslutte abonnementet til kundene sine.

Uansett så baserte de seg på datamengde, de kunne ikke så lett skille datatrafikk fra mobilen og trafikk fra en laptop som deler nett med mobilen, fra hverandre. Så de reagerte på mengden, noe som igjen ikke henger på greip med tanke på produktet de selger.

Så fordi kundene brukte mye data på mobilen så påstod de at det var misbruk, de hadde ikke noe grunnlag for å hevde det. Hvis de mente at x antall GB var misbruk, så hadde de ikke satt en grense som var langt høyere, det sier seg selv.

De har ikke noe med hva GB-ene går til, der er loven tydelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Har sett flere slike Telenor avtaler med "fri data", som regel er grensen på 230GB, men siden dette er Telenor så er det jo greit å kalle det "fri data".

Kan du linke til en slik avtale, eller er det bare løse påstander fra din side?

Sjelden slike avtaler ligger åpent, men gjør et søk etter Uninett og Statoil sine avtaler, mulig du kan finne informasjon der. For flere Uninett brukere ble det en blåmandag da de ble strupet på 230GB i det Telenor kalte "fri data". Mange som hoppet over til Chili i mai/juni derfra.

Lenke til kommentar

 

Har sett flere slike Telenor avtaler med "fri data", som regel er grensen på 230GB, men siden dette er Telenor så er det jo greit å kalle det "fri data". Får unnskylde meg, men en avtale med Telenor er trolig det samme som å pisse i snøen og la sola kvittere. Skrive kontrakt med Telenor er det samme som frivillig la seg "rævkjøre"

 

I gode gamle Donald ville vel Telenor blitt fremstilt som selskapet S.Vindel og adm.dir ville het Kjell.T.Ring

Du er klar over at telenor pr definisjon ikke har lov til å ta over det norske markedet med lave priser?

 

Som tidligere statseid, og fortsatt delvis statseid selskap så har de faktisk ikke lov til å ha monopol, noe de åpenbart hadde hatt om de hadde lansert "fri data" til 199kr inkl moms for alle forbrukere i norge.

Veldig klar over dette, og har vel vært inne på det i tidligere innlegg, men nå har jo Telenor gjort alt de kan for å eliminere sine lavkost selskaper type Djuice og (husker ikke navnet i farten). Med det formål for øyet å ta de inn under Telenorparaplyen til en hinsides mye dårligere og ikke minst dyrere avtale. Telenor er heller ikke villige til å senke kostnadene på MB til sine partnere (Komplett m.fl.). De er veldig opphengt i å ha verdens raskeste nett, noe de får til takket være lite brukere og marginale kvoter.

Så i stedet for å drive aktiv utbygging for å hjelpe landet til en heldigital hverdag så er det nå om å gjøre å trenere utbygging for å melke kundene på best mulig måte. Akkurat som med ADSL utbyggingen i sin tid. Hadde de bygget ut 4G nettet slik det er mulig ville det trolig ødelagt all utrulling av fiber (hvem ønsker vel fiber når alt er like bra trådløst)

Lenke til kommentar

 

De kan ikke øke prisen om endringene kommer 30 november. For eksisterende kunder må det minst være 30 dager forvarsel før noe sånt skjer.

 

De sier de skal komme med endringene 30. november og at de vil åpne for datadeling fra og med 01. januar. Så da kan de jo varsle om økte priser den 30. november for eksisterende kunder og la det trå i kraft over nyttår mens alle nye kunder eventuelt må betale mer om de bestiller fra og med 30. november.

 

Blir interessant å se hvordan de har tenkt å løse dette rent teknisk og prismessig.

Finnland opperer bare med fri data premisser(leste jeg). for lavere månedspris.

Hvorfor skulle ikke norge gjøre det. Håper ikke folk Tømmer og rømmer- og laster ned alt skit de finner bare på pur men heller benytter det til faktisk "vanlig bruk".

Jeg har hatt Fri-data før jeg igjennom bedrift. Brukte

mye netflix og sier det går normalt bruk idag.

Kan si at da jobben bytta selskap til telenor med 75 gig- måtte jeg opprette nytt 50 gig abonnoment hos Onecall og måtte da begrense meg noe for å ikke overstige nota.

 

Blir interessant om chili greier å dra de andre aktørene til sofa'n. Bare med denne kunngjøringen alene så er det ekstremt mange som kommer til å flytte over. jeg tror chili mobil kan fort bli ledende om de holder ut maratonnet. kanskje ikke gunstig "per kunde" men mange nok kan utgjøre ekstreme summer.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt 150 mb data sist måned så hva du "må"bruke 40 GB på er meg en gåte har du ikke Wifi hjemme eller på jobb? eller må du se på Netflix 24 timer i døgnet på mobilen hjemme som ute uten wifi ? helt ufortålig at noen kan bruke så mye data!

 

Bor du i 2002 eller? Jeg bruker WIFI når jeg er hjemme og der det er tilgjengelig andre steder. Ellers går det mye i YouTube, Twitch, Tidal og andre apper som bruker mye data over 4G nettet når jeg sitter å venter på et eller annet. Jeg strømmer selvfølgelig i høyest mulig lyd og bildekvalitet. Facebook, Snapchat og andre apper bruker en del data også. Til sammen bruker jeg ca 300 GB per måned med både WIFI og 4G på mobilen. På PC bruker jeg ca. 15 TB per måned.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...