Gå til innhold

Chili-sjefen: – Ja, vi kommer til å åpne for datadeling


Anbefalte innlegg

Tja, er vel no meir misbruk det er snakk om enn noko som helst anna. Har har vi ein god teneste som diverre altfor mange har valt å tøya grensa til. Då kan ein berre ha det så godt seier no eg.

Misbruk er brudd på villkårene. Det er ingen som har tøyd grensene, etter hva jeg vet så har ingen vært i nærheten av å bruke 1 TB før det har kommet reaksjoner fra Chili. Det er helt sikkert noen som har delt med andre enheter før NKOM kom på banen, men det villkåret var uansett ulovlig.

Villkårene til Chili var/er vage av en grunn, hadde de skrevet at de tilbyr "Fri data opptil 1000 GB, men ikke egentlig, helst vil vi at du skal bruke opp til 10-12 GB på det aller meste, så de som velger å bruke abonnementet til det fulle må vi slå ned på", så hadde de ikke like god PR og like mange kunder. Da tilbudet ikke hadde stemt med virkeligheten.

Så ved å ikke nevne det, så kunne de selge det utrolig flashy produktet og samtidig slå ned på kundene som ikke er lønnsomme ved å hevde at de misbruker tjenesten.

 

De reklamerer med følgende på nettsiden: "Vi har abonnement fra 1 GB og helt opp til 1000 GB!", de burde kanskje legge til med liten skrift, "egentlig ikke". 

Vi får nok se til hvilken pris det blir etterhvert, hvis ikke prisen øker så mye så satser de vel på kapre så mange kunder de kan før de selger tenker jeg, for dagens 1 TB abonnement til den prisen er ikke bærekraftig med tanke på blodprisen Telia og Telenor tar for mobildata.

Endret av Uderzo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det handler jo bare om penger - tipper noen få kunder koster dem mer enn de tjener på hele abonementet, siden de faktureres for all datatrafikk av netteier Telia. Her kan man jo velge mellom å drepe hele tilbudet "fordi man kan" eller å innse at dersom man moderer seg noe vil dette legge press på andre selskaper til å tilby mer enn de super-kjipe datapakkene man får andre steder. Telenor sitt "verdens raskeste mobilnett" er jo en god vits - det betyr bare at man kan tømme datapakken sin på minutter....

Klart det handler om penger. Telia og Telenor tar seg svært godt betalt for datatrafikk. Så 1 TB kvoten er således rene galskapen, og det kan se ut som de kun gjør dette for å skaffe seg så mange kunder som overhode mulig før de selger selskapet med profitt. I mellomtiden så bedriver de brannslukking og forsøker å holde utgiftene nede, som dette strategien fører til, ved å sperre ute kunder som faktisk benytter seg av tilbudet.

En mer langsiktig strategi vil være, som du er inne på, å legge seg på en bra kvote, som er større en konkurrentene, men som er økonomisk forsvarlig over tid. Da vil de bli tatt mer seriøst, muligheten for å tjene penger er der og de vil få en god kundevekst så lenge de klarer å tilby en adekvat brukerstøtte i tillegg. Noe som de ser ut til å ha nedprioritert i dag, basert på tilbakemeldinger fra kunder.

 

Det hele fremstår som et "get-rich-quick scheme" spør du meg.

Moderator og lirer av seg så mye piss, skulle nesten tro du var lønnet av Telenor.

 

Chili har en løpende avtale med TV2 som genererer kunder for dem (billig i forhold til ordinært Sumo abonnement), TV2 er godt inne på eiersiden i Chili, og ser vel neppe på Chili som et "get-rich-quick scheme" som du sier.

Tipper Telia også har strukket seg litt lengre for Chili enn hva de ellers ville gjøre, dette fordi mange kunder genererer mere inntekt totalt sett. Telia kan ikke reklamere med verdens raskeste nett, men de kan slå seg på brystet med det nettet som brukes mest. Telenor har vel knapt nok kunder igjen (finnes sikkert noen som ikke skjønner bedre og de som er lurt inn i bedriftsavtaler) og de kundene har så latterlig lave kvoter at de knapt merkes i nettet, altså er det enkelt å ha et raskt nett uten trafikk.

Telenor har alltid vært en hemsko i utviklingen av både telefoni og bredbånd, det kommer nok ikke til å forandre seg

Lenke til kommentar

 

 

 

- Vi lever i et "Mye, vil ha mer!"-samfunn...

 

Vi vil ha i pose og sekk.

Og ikke nok med det så er vi veldig grådige av oss.

Vi vil helst ha så mye som mulig, men det skal samtidig koste oss minst mulig.

 

Mye for lite hørest veldig bra ut og forlokkende for kundene, men for butikker og leverandører så er ikke dette lønnsomt.

 

-----

 

Noen leverandører har startet med å lever en "Betal for det du bruker"-løsning.

 

Men det virker på meg som at også noen av leverandørene også sitter med samme deal på det dem selger videre til sine kunder..

 

Og det fører til at dem setter begrensninger på hva kundene kan gjøre med produktet/tjenesten dem har betalt for.

 

Alternativt så kan det være motsatt, at leverandøren har betalt for en gitt kvote som totalt sett utgjør deres kapasitet.

Som igjen er det dem fordeler på kundene sine.

 

Problemet er at noen lover mer enn dem kan levere.

Og det skaper misnøye.

 

Det skal ikke gå utover andre kunder hva en kunde gjør med Data-kvoten sin.

 

Da er det ikke den ene kunden som er problemet, men leverandøren selv som ikke kan holde det dem lover.

 

-----

 

Det grunnleggende problemet er balansen mellom kvote og hastighet.

 

Øker kvoten så jubler kundene, mens leverandørene gråter.

Øker hastigheten så jubler kundene, mens leverandørene gråter.

 

Senkes kvoten så hyler kundene, mens leverandørene kan puste lettere ut.

Senkes hastigheten så hyler kundene, mens leverandørene kan puste lettere ut.

 

-----

 

Beholder dem kvoten, men senker hastigheten så minskes sjangsen for at folk vil erstatte Internettet i veggen med Mobil-TLF'en.

 

Da slår de to fluer i en smekk.

Fordi de også unngår å sprenge kapasiteten sin.

 

Problemet blir da at folk vil hyle på grunn av trenge hastigheter på nettet.

Lenke til kommentar

Moderator og lirer av seg så mye piss, skulle nesten tro du var lønnet av Telenor.

 

Chili har en løpende avtale med TV2 som genererer kunder for dem (billig i forhold til ordinært Sumo abonnement), TV2 er godt inne på eiersiden i Chili, og ser vel neppe på Chili som et "get-rich-quick scheme" som du sier.

Tipper Telia også har strukket seg litt lengre for Chili enn hva de ellers ville gjøre, dette fordi mange kunder genererer mere inntekt totalt sett. Telia kan ikke reklamere med verdens raskeste nett, men de kan slå seg på brystet med det nettet som brukes mest. Telenor har vel knapt nok kunder igjen (finnes sikkert noen som ikke skjønner bedre og de som er lurt inn i bedriftsavtaler) og de kundene har så latterlig lave kvoter at de knapt merkes i nettet, altså er det enkelt å ha et raskt nett uten trafikk.

Telenor har alltid vært en hemsko i utviklingen av både telefoni og bredbånd, det kommer nok ikke til å forandre seg

 

Så moderatorer skal ikke kunne uttrykke seg om saker de fatter interesse for? At du er uenig i sak og mening er en ting, men å sette det uten noen som helst form for relevans i kausalrekke med det å være moderator er døvt piss. Har du ikke noe bedre å komme med? Og hva er relevansen for utbruddet ditt om Telenor? Noe edrudlighet er du snill, så blir diskursen snillere, finere og slikt.

 

At Tv2 er på eiersiden til Chili og at disse to selskapene har en avtale om å tilby Sumo "gratis" til Chili sine brukere (eller noen abonnement) er selvsagt gjort med tanke på merinntjening og profilering. Det er også et tankekors at TV2 velger å profilere seg hos en aktør som er en ren virtuell tilbyder; videreselger av nettverk. Det er utopisk at Chili kan tjene penger på så storforbrukere til tross for at de har avtale med tv2 om sumo og rike eiere som kan være villig til å gå med tap over tid for fremtidig gevinst.

 

Skulle Tv2 bestemme seg for å blir noe mer enn et tvselskap, innholdslevrandør, innholdsselskap og også bli en levrandør av nettverkstjenester som f.eks 4g/5g (ha en teleselskap komponent) så er det tre selskap i Norge som vil være av interesse. Det er de to med sine egne nett og ICE med sitt nesten hele nett. Av disse tre virker ICE som en naturlig partner med Telia som en outsider. Chili blir hverken fugl eller fisk i denne sammenheng. Det å tro at en videreselger kan tjene penger på storforbrukere (1000 Gb/måned) virker utopisk med mindre prisen er en del høyere enn 399 per måned..

 

Jeg ser ikke helt hvorfor Telia skal gi Chili en eller annen form for kvantumsrabatt for Chili sine abonnement kontra andre videreselgere. Nettet til Telia har ikke uendelig kapasitet og hvis Chili Fri Data bruk tar seg opp over "en haug" forbrukere kan det gå på bekostning av Telias egne kunder. Noe som virker utopisk.

 

Jeg regner med at du har noen gode kilder på at Telenor "knapt nok har kunder igjen"? Kanskje på tide å slutte og utbasunere slikt tøv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt kommer prisen nå til å gå opp.

 

Den siste måneden har jeg brukt mye data, og ligget på ca. 1 GB om dagen. Kan bare se langt etter å få dette til kr 399,- nå, da disse helsikkes fjolsene som misbrukere dette kommer til å ødelegge tilbudet fullstendig.

 

Hvorfor skal prisen gå opp?

de selger jo egentlig luft, 1 kubikk eller 5 kubikk, makes no difference.

Lenke til kommentar

 

Moderator og lirer av seg så mye piss, skulle nesten tro du var lønnet av Telenor.

 

Chili har en løpende avtale med TV2 som genererer kunder for dem (billig i forhold til ordinært Sumo abonnement), TV2 er godt inne på eiersiden i Chili, og ser vel neppe på Chili som et "get-rich-quick scheme" som du sier.

Tipper Telia også har strukket seg litt lengre for Chili enn hva de ellers ville gjøre, dette fordi mange kunder genererer mere inntekt totalt sett. Telia kan ikke reklamere med verdens raskeste nett, men de kan slå seg på brystet med det nettet som brukes mest. Telenor har vel knapt nok kunder igjen (finnes sikkert noen som ikke skjønner bedre og de som er lurt inn i bedriftsavtaler) og de kundene har så latterlig lave kvoter at de knapt merkes i nettet, altså er det enkelt å ha et raskt nett uten trafikk.

Telenor har alltid vært en hemsko i utviklingen av både telefoni og bredbånd, det kommer nok ikke til å forandre seg

 

Så moderatorer skal ikke kunne uttrykke seg om saker de fatter interesse for? At du er uenig i sak og mening er en ting, men å sette det uten noen som helst form for relevans i kausalrekke med det å være moderator er døvt piss. Har du ikke noe bedre å komme med? Og hva er relevansen for utbruddet ditt om Telenor? Noe edrudlighet er du snill, så blir diskursen snillere, finere og slikt.

 

At Tv2 er på eiersiden til Chili og at disse to selskapene har en avtale om å tilby Sumo "gratis" til Chili sine brukere (eller noen abonnement) er selvsagt gjort med tanke på merinntjening og profilering. Det er også et tankekors at TV2 velger å profilere seg hos en aktør som er en ren virtuell tilbyder; videreselger av nettverk. Det er utopisk at Chili kan tjene penger på så storforbrukere til tross for at de har avtale med tv2 om sumo og rike eiere som kan være villig til å gå med tap over tid for fremtidig gevinst.

 

Skulle Tv2 bestemme seg for å blir noe mer enn et tvselskap, innholdslevrandør, innholdsselskap og også bli en levrandør av nettverkstjenester som f.eks 4g/5g (ha en teleselskap komponent) så er det tre selskap i Norge som vil være av interesse. Det er de to med sine egne nett og ICE med sitt nesten hele nett. Av disse tre virker ICE som en naturlig partner med Telia som en outsider. Chili blir hverken fugl eller fisk i denne sammenheng. Det å tro at en videreselger kan tjene penger på storforbrukere (1000 Gb/måned) virker utopisk med mindre prisen er en del høyere enn 399 per måned..

 

Jeg ser ikke helt hvorfor Telia skal gi Chili en eller annen form for kvantumsrabatt for Chili sine abonnement kontra andre videreselgere. Nettet til Telia har ikke uendelig kapasitet og hvis Chili Fri Data bruk tar seg opp over "en haug" forbrukere kan det gå på bekostning av Telias egne kunder. Noe som virker utopisk.

 

Jeg regner med at du har noen gode kilder på at Telenor "knapt nok har kunder igjen"? Kanskje på tide å slutte og utbasunere slikt tøv?

For all del moderatorer må gjerne poste, men spre eder og galde over det eneste selskapet som har stått for noe som ligner å gagne forbrukere de siste 40 år i telebransjen anser jeg som totalt unødig piss.

 

Sett i forhold til hvilket nivå TEK og VG (med god drahjelp av Telenor ansatte og innleide) har spydd ut oppspinn, etter oppspinn så er det ikke rart man som storfornøyd kunde (4 abonnement har vi der nå i familien) kjenner at det må være lov å svare på enda en oppkonstruert piss kommentar.

 

Tipper TV2 ser på dette som en mulighet for å bli kvitt Telenor og deres Canal Digital som tv tilbyder, her kan de sørge for å terge selskapet de har feider med hver vår (Telenor ønsker jo å flå både kanaler og forbrukere på en gang). Ved å fronte Sumo til en billig penge sammen med en tilbyder som faktisk gjør at man kan bruke abonnementet så ender dette opp som en vinn vinn for både TV2 og Chili. (I dag fikk jeg svaret jeg håpet på og kan derfor kvitte meg med både ADSL fra Telenor og Canal Digital pakken)

Hvorfor det skulle være utopi og gi litt ekstra til de som kan generere høyere inntekter totalt sett er for meg en gåte. Telenor har blødd kunder siden 24 mai, og har satt sin lit til at slike oppkonstruerte problemer som Marius klarte å få til her sammen med TEK skulle få Nkom til å presse Chili vekk. Faktisk har ikke en eneste tilbyder kommet med en eneste endring siden 24 mai før vi nå endelig fikk svar fra Nkom. Chili har vært totalt uten konkurranse i sommer og høst, at det fortsatt finnes de som ikke har hoppet over må skyldes heftig uvitenhet eller tvang via bedriftsabonnement.

 

Har forøvrig bekjentskaper godt inne i Telenor, de frykter nok ikke for jobben, men har bedt om ikke å bli nevnt med hverken posisjon eller avdeling. Det de kunne fortelle var at det har vært en markant nedgang i brukere av Telenor sitt nett fra mai og frem til nå, og at det smerter når konkurrenter kan endevende markedet på en slik måte. Telenor er regnet som en så stor aktør at de er pålagt å ikke gå inn i noen "krig" da de ville kunne presse de mindre ut av markedet på en fiendtlig måte. Dog ville de kunne gi Komplett og Talkmore bedre betingelser for å ta opp konkurransen, det har de foreløpig ikke vært villige til.

Derfor kan man si at "verdens raskeste nett" har en kraftig bismak, et nett uten kunder vil gjerne være raskt

 

Jeg vet ikke hvor du har fått den ideen at jeg er en fan av Telenor.

 

Det skinner såpass igjennom at selv i et helt mørkt rom ville "Telenor fan" skinne på veggen :-)

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

 

ved å sperre ute kunder som faktisk benytter seg av tilbudet.

 

Tja, er vel no meir misbruk det er snakk om enn noko som helst anna. Har har vi ein god teneste som diverre altfor mange har valt å tøya grensa til. Då kan ein berre ha det så godt seier no eg.

Jepp, her har Chili har tråkket langt over grensa, der de har misbrukt kontrakthold foran loven, og må nå føye seg. Kundene har tatt det de har krav på og betalt for.

Lenke til kommentar

- Vi lever i et "Mye, vil ha mer!"-samfunn...

 

Vi vil ha i pose og sekk.

Og ikke nok med det så er vi veldig grådige av oss.

Vi vil helst ha så mye som mulig, men det skal samtidig koste oss minst mulig.

 

Mye for lite hørest veldig bra ut og forlokkende for kundene, men for butikker og leverandører så er ikke dette lønnsomt.

 

-----

 

Noen leverandører har startet med å lever en "Betal for det du bruker"-løsning.

 

Men det virker på meg som at også noen av leverandørene også sitter med samme deal på det dem selger videre til sine kunder..

 

Og det fører til at dem setter begrensninger på hva kundene kan gjøre med produktet/tjenesten dem har betalt for.

 

Alternativt så kan det være motsatt, at leverandøren har betalt for en gitt kvote som totalt sett utgjør deres kapasitet.

Som igjen er det dem fordeler på kundene sine.

 

Problemet er at noen lover mer enn dem kan levere.

Og det skaper misnøye.

 

Det skal ikke gå utover andre kunder hva en kunde gjør med Data-kvoten sin.

 

Da er det ikke den ene kunden som er problemet, men leverandøren selv som ikke kan holde det dem lover.

 

-----

 

Det grunnleggende problemet er balansen mellom kvote og hastighet.

 

Øker kvoten så jubler kundene, mens leverandørene gråter.

Øker hastigheten så jubler kundene, mens leverandørene gråter.

 

Senkes kvoten så hyler kundene, mens leverandørene kan puste lettere ut.

Senkes hastigheten så hyler kundene, mens leverandørene kan puste lettere ut.

 

-----

 

Beholder dem kvoten, men senker hastigheten så minskes sjangsen for at folk vil erstatte Internettet i veggen med Mobil-TLF'en.

 

Da slår de to fluer i en smekk.

Fordi de også unngår å sprenge kapasiteten sin.

 

Problemet blir da at folk vil hyle på grunn av trenge hastigheter på nettet.

 

Er ganske sikker på at jeg neppe hylte det minste dersom det ble satt en begrensning på hastighet ned mot 30 Mbps, artig å måle ut over 200, men har liten hensikt for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del moderatorer må gjerne poste, men spre eder og galde over det eneste selskapet som har stått for noe som ligner å gagne forbrukere de siste 40 år i telebransjen anser jeg som totalt unødig piss.

 

Sett i forhold til hvilket nivå TEK og VG (med god drahjelp av Telenor ansatte og innleide) har spydd ut oppspinn, etter oppspinn så er det ikke rart man som storfornøyd kunde (4 abonnement har vi der nå i familien) kjenner at det må være lov å svare på enda en oppkonstruert piss kommentar.

Chili selger luftsuppe og venteboller, og enn så lenge med vilkår som strider mot loven. Det sier seg selv, sålenge de to store, Telenor og Telia dominerer markedet, så kan aldri Chili utfordre noen som helst.

Her kommer du med en slags konspirasjonsteori at Tek og VG, sammen med Telenor rotter seg sammen mot Chili, og du kaller min mening oppkonstruert?

 

Det skinner såpass igjennom at selv i et helt mørkt rom ville "Telenor fan" skinne på veggen :-)

Hva med å lese hva jeg skriver istedet for å bare konkluderer med at jeg er en Telenor fan fordi jeg er uenig med deg?

Endret av Uderzo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Moderator og lirer av seg så mye piss, skulle nesten tro du var lønnet av Telenor.

 

Chili har en løpende avtale med TV2 som genererer kunder for dem (billig i forhold til ordinært Sumo abonnement), TV2 er godt inne på eiersiden i Chili, og ser vel neppe på Chili som et "get-rich-quick scheme" som du sier.

Tipper Telia også har strukket seg litt lengre for Chili enn hva de ellers ville gjøre, dette fordi mange kunder genererer mere inntekt totalt sett. Telia kan ikke reklamere med verdens raskeste nett, men de kan slå seg på brystet med det nettet som brukes mest. Telenor har vel knapt nok kunder igjen (finnes sikkert noen som ikke skjønner bedre og de som er lurt inn i bedriftsavtaler) og de kundene har så latterlig lave kvoter at de knapt merkes i nettet, altså er det enkelt å ha et raskt nett uten trafikk.

Telenor har alltid vært en hemsko i utviklingen av både telefoni og bredbånd, det kommer nok ikke til å forandre seg

 

Telenor alene har 2,9 millioner mobilkunder i Norge. De har over 170 millioner kunder globalt, i tillegg leier de ut nett til mindre aktører. Hva tror du hadde skjedd om de hadde tilbudt samme abnm til samme pris som chili?

 

Ikke nødvendigvis den største Telenor fanen, men de har vel ikke akkurat vært en hemsko. Nå starter jo testingen av 5G nettet snart, der er de jo ganske frempå. Norge ligger også i toppen av sjiktet på 4G nett hastighet og utbredelse.

 

Det chili driver med er et get rich scheme, uten at det nødvendigvis er en dårlig ting for de som er ute etter et slikt abnm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For all del moderatorer må gjerne poste, men spre eder og galde over det eneste selskapet som har stått for noe som ligner å gagne forbrukere de siste 40 år i telebransjen anser jeg som totalt unødig piss.

 

Sett i forhold til hvilket nivå TEK og VG (med god drahjelp av Telenor ansatte og innleide) har spydd ut oppspinn, etter oppspinn så er det ikke rart man som storfornøyd kunde (4 abonnement har vi der nå i familien) kjenner at det må være lov å svare på enda en oppkonstruert piss kommentar.

 

 

Ser vi midlertidig bort fra NKOM og deres syn på vilkårene til Chili Fri Data angående deling til egne enheter så blir diskusjonen til syvende og sist om forbruker får benytte seg av den kvoten de betaler retten til (Chili Fri Data). Det har kommet frem nok informasjon i både forumtråder og artikkler til å stille seg undrende til Chilis forretningsskikk. Det kan stilles reelle spørsmål om Chili Fri Data kunder får det de betaler for. Jeg synes nå det er viktig å belyse og om nødvendig ettergå tilbyder.

 

Hvordan du får han som ble kastet ut av Chili (abonnement avsluttet, data terminert eller noe sånt) til å handle om Telenor er stiller jeg meg undrende til. Om han så hadde jobbet for Telenor og det hadde vært på vegne av Telenor han brukte 200 Gb, eller noe sånt, på et par dager for å sjekke om Chilis abonnement er reelt så har det ingen relevans ovenfor de vilkår forbruker har tilsluttet seg til i avtalen med Chili. Som forbruker er krukset at en forbruker ble kastet ut, uten å ha brutt vilkårene, mens det knapt var brukt noe av kvoten. At du tilsynelatende finner dette akseptabelt betyr intet mindre enn at du, og de som sitter i samme båt, burde beskyttes mot seg selv. Heldigvis har vi forbrukervaktbikkjer som passer på oss sauer slik at vi ikke blir utnyttet. Det er bra både for oss og også konkurransesituasjonen på sikt. Det er ikke det samme som at enkeltbrukere ikke kan være fornøyd med tjenesten de kjøper til tross for at de "misbrukt" av tjenesteyter.

 

Jeg vil tippe at det er krukset blant mange som er skeptisk til Chili sin forretningsskikk og undering til hvorvidt abonnementet er reelt eller ei. Det er nok groms til at det er en skepsis der ute. Tenk ståheien som hadde vært om en Telenor kunde ikke fikk bruke de Gb han betaler for. Hva om abonnementet blir avsluttet når du har brukt 2 av 10 Gb... Jeg tror stormen hadde vært noe større.

 

 

Tipper TV2 ser på dette som en mulighet for å bli kvitt Telenor og deres Canal Digital som tv tilbyder, her kan de sørge for å terge selskapet de har feider med hver vår (Telenor ønsker jo å flå både kanaler og forbrukere på en gang). Ved å fronte Sumo til en billig penge sammen med en tilbyder som faktisk gjør at man kan bruke abonnementet så ender dette opp som en vinn vinn for både TV2 og Chili. (I dag fikk jeg svaret jeg håpet på og kan derfor kvitte meg med både ADSL fra Telenor og Canal Digital pakken)

Hvorfor det skulle være utopi og gi litt ekstra til de som kan generere høyere inntekter totalt sett er for meg en gåte. Telenor har blødd kunder siden 24 mai, og har satt sin lit til at slike oppkonstruerte problemer som Marius klarte å få til her sammen med TEK skulle få Nkom til å presse Chili vekk. Faktisk har ikke en eneste tilbyder kommet med en eneste endring siden 24 mai før vi nå endelig fikk svar fra Nkom. Chili har vært totalt uten konkurranse i sommer og høst, at det fortsatt finnes de som ikke har hoppet over må skyldes heftig uvitenhet eller tvang via bedriftsabonnement.

 

 

Å kvitte seg med telenor og canal digital (nedlagt nå?) er litt underlig. Vi har ett av få land hvor logikken mellom kabelnettlevrandører og tvselskaper er omvendt. TV2 får betalt av canal digital for at canal digital skal disttribuere TV2 i sitt nett. Andre plasser betaler tvkanalene seg inn i distribusjonskanalen. Sånn sett har de ikke et insentiv til å direkte utfordre Telenor. Derimot har de en interesse å både profilere seg og ikke minst tilpasse seg den nye tv hverdagen. Skal TV2 som en tvkanal overleve må de forbli relevante hvis ikke taper de for div strømmetjenster. Da må de ha ferskvare som aktualitet, reality, sport etc. Old school tv blir mindre og mindre relevant og TV2 er i en omstillingsprosess. Her er Sumo viktig for TV2s fremtid.

 

Hvis Chili skal ha bedre kvantumsrabatt per Gb må den være god nok til at den er fornuftig for Chili. Slik at det å kunne tilby abonnementet blir regnestykket mellom gjennomsnittlig forbruk (Gb), pris på abonnement og pris per Gb fra Telia være positivt for Chili. Hvis ikke taper de penger. Å tape penger over tid går greit hvis eier er villig til å tape penger kortsiktig for å tjene penger langsiktig. En slik strategi kan være interessant, men så lenge Chili er en videreselger virker det å være dumdristig. Hadde f.eks ICE gjort dette ville det virket mye mer troverdig.

 

Jeg hadde ventet til nyåret for å se hva Chili faktisk kommer med og ikke hva de vagt sier nå.

 

Vi kan mene mye om hva Marius gjorde og om det var klokt, lurt etc., men han brøt ikke de generelle eller spesifikke vilkårene til Chili Fri Data. Det er ingen som stiller spørsmål ved om han brukte noe annet en mobilen til det han gjorde. Ikke at det i post-NKOM har relevans.  Han brukte _20%_(ish) av kvoten sin til "tull", men når ble det noen andres ansvar enn kundens problem? Forstå seg den som kan.

 

 

Har forøvrig bekjentskaper godt inne i Telenor, de frykter nok ikke for jobben, men har bedt om ikke å bli nevnt med hverken posisjon eller avdeling. Det de kunne fortelle var at det har vært en markant nedgang i brukere av Telenor sitt nett fra mai og frem til nå, og at det smerter når konkurrenter kan endevende markedet på en slik måte. Telenor er regnet som en så stor aktør at de er pålagt å ikke gå inn i noen "krig" da de ville kunne presse de mindre ut av markedet på en fiendtlig måte. Dog ville de kunne gi Komplett og Talkmore bedre betingelser for å ta opp konkurransen, det har de foreløpig ikke vært villige til.

Derfor kan man si at "verdens raskeste nett" har en kraftig bismak, et nett uten kunder vil gjerne være raskt

 

Telenor har nok markedsmakt til å knuse konkurrente i vårt lille land. Det er problematisk. Det er vel så problematisk at de 2.5 tilbyderne ikke har en interesse, av konkurransehensyn, av å senke marginene sine. Bordet fanger for kunden uansett. Dessverre.

 

Det hadde i grunn vært veldig interessant å vite kostpris (ink. alle avskrivninger m.m.) per Gb for de tre netteierne. Jeg tror nok de tjener godt, men det koster også en del å levere det nettet vi har i vårt grisgrendte land.

 

God kveld

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra Chilimobil! :-) Hvis dere ikke øker prisen så kommer dere til få veldig mange nye kunder tror jeg, men øker dere prisen så har dere tydeligvis ikke tatt forbehold om at det vil være mange som bruker mye data samtidig.

Dersom de ikke øker prisen, så får de garantert flere kunder ja, men går sannsynligvis konkurs enda fortere.. :-)

 

Selvsagt kommer prisen nå til å gå opp.

 

Den siste måneden har jeg brukt mye data, og ligget på ca. 1 GB om dagen. Kan bare se langt etter å få dette til kr 399,- nå, da disse helsikkes fjolsene som misbrukere dette kommer til å ødelegge tilbudet fullstendig.

30GB til 399,- er neppe noe de taper penger på.

Er først når man nærmer seg 100GB+ de går i tap.

 

Samme her ca 50-100Gb i mnd.

400 er en god pris. Bør ikke stige mye mer.

Reelt "prishopp" er nok 499 eller kanskje 599,-

Tror det er ganske sikkert at de ikke forblir på 399,-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har brukt 40 GB så langt denne måneden. Ender sikkert på rundt 70 GB. Jeg bruker omtrent like mye via Wifi på samme telefon. Om de øker prisen er det ikke sikkert jeg forblir kunde, det spørs helt på hvor mye de øker prisen. Eventuelt kan de slutte å kalle det fri data og begrense det til 100 GB og la folk få bruke det fullt ut uten begrensninger til samme pris.

 

Jeg har brukt 150 mb data sist måned så hva du "må"bruke 40 GB på er meg en gåte har du ikke Wifi hjemme eller på jobb? eller må du se på Netflix 24 timer i døgnet på mobilen hjemme som ute uten wifi ? helt ufortålig at noen kan bruke så mye data!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor du har fått den ideen at jeg er en fan av Telenor.

Tror han har binget konspirasjonsteori-videoer på youtube før han kommenterte ;)

 

Jeg har brukt 150 mb data sist måned så hva du "må"bruke 40 GB på er meg en gåte har du ikke Wifi hjemme eller på jobb? eller må du se på Netflix 24 timer i døgnet på mobilen hjemme som ute uten wifi ? helt ufortålig at noen kan bruke så mye data!

Så det du sier er at om jeg ikke trenger bil så trenger ingen andre bil heller? Utmerket teori du har der altså! :)

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Ikke alle har mulighet til å få god nettforbindelse hjemme. For enkelte er mobilnettet den eneste dugelige måten til å få nett hjemme.

 

Mobilnett er også basert på fiber. Hvorvidt man er tilkoblet gjennom ethernet, Wi-Fi hotspot eller 4G i siste ledd er tilnærmet likegyldig. Det må være noen få steder i landet hvor det blir for mange brukere per tilkoblingspunk i mobilnettett, men jeg på at det i det hele tatt kan være et problem i Norge siden folk bor så spredt og vi har færre innbyggere i vårt langstrakte land enn de har innbyggere i én enkelt by i andre land.

 

Hvis man bruker 6 Mbps (720p@60 FPS / 1080p @ 30 FPS) 12 timer i døgnet. altså 2- 5-10% av tilgjengelig hastighet (300/ 120/ 60 Mbps) går det ca 30 GB per døgn og 900 GB per måned. Man kan fint bruke 1 TB data per måned og fremdeles ha moderat bruk med tanke på benyttet båndbredde til enhver tid.

 

Hvis man bruker lite båndbredde men over tid mye data, for eksempel 30 GB dag / 900 GB dag som nevnt over, kan dette da sies å ikke være uvanlig bruk? Skal man da få beskjed om at man får greie seg med 64 kbps, en hastighet som ikke var tilstrekkelig for 22 år siden i 1996 hvor folk så seg nødt til å bunte samme to ISDN-kanaler for å få 128 kbps.

 

"Beklager, selv om det har gått over to tiår har vi fremdeles ikke noe å tilby og vi ser oss nødt til å begrense tilgangen din til 64 kbps."

 

Slik jeg ser det er det eneste riktige å ta seg betalt for brukt data ut over medfølgende kvoter. For eksempel 299,- per måned for fri ringing/SMS og 20 GB data. Så 1 kr per GB brukt data ut over de 20 inkluderte. Prisen per GB brukt bør justeres nedover med jevne mellomrom (2-5 år) etter som forbruket av data går opp fordi digitale tjenester krever mer data etter hvert som de utvikles over årene som går og ny og bedre teknologi blir tilgjengelig.

 

Problemet til meg og mange andre er ikke mobilabonnement med datakvoter. Problemet er hva data koster når man trenger mer enn kvotene. I vår digitale og globale hverdag (det blir stadig mer vanlig å ha kontinuerlig digital kontakt med folk og tjenester fra hele verden), trengs stadig mer data enten man er hjemme eller på farten.

 

Det er ikke et brukbart alternativ å kjøpe til datapakker for 199,- kr hver dag. og problemet oppstod egentlig etter hvert som data rollover ble introdusert og en tilbyder på sitt mobile bredbånd gikk fra å tilby datapakker på 80 GB data for 199,- til å tilby 20 GB for samme pris. Det mest problematiske var ordlyden på sidene deres. "Du kan få rimelig ekstra datapakker hos oss." Ja, faktisk bare 4 ganger dyrere enn tidligere.

 

At en tilyder kommet med "DATA BOOST" på 12 timer på mobilabonnement kunne ha vært et fremskritt, men prisen 99,- er alt for høy. Det halve hadde vært bedre og 3000 kr måneden for DATA BOOST er mye penger for folk flest. Spesielt siden bruk av data er en vesentlig del av tjenesten. I praksis selger de en ukomplett tjeneste ved å i grådighetens navn påstå at det ikke er helt vanlig å bruke mye data for så og selge ekstra data til blodpris. De som bruker mye data over lang tid faller mellom to stoler her. 99 kr for 12 timer hadde ikke vært så dyrt hvis man for eksempel skulle bruke >= 50 eller 100 Mbps kontinuerlig i 12 timer, men hvis man bruker jevnt 6 Mbps blir det alt for mye å betale 99,- per 12 timer (Kan en slik bruk i det hele tatt kalles boost?), eller tankegangen bak å måtte betale 3000 kr per måned for moderat bruk av data.

 

For mange og stadig flere er tilgang på data vel så viktig som elektrisitet. Så lenge man har vedfyring kunne elektrisiteten egentlig ha vært frakoblet hvis man ikke har tilgang på data til sine digitale tjenester. Stadig flere apparater i vår hverdag og i våre hjem krever tilgang til internett for i det hele tatt å fungere.

 

Vær så vennlig å gi folkene den data de trenger, noe annet er uhørt. Kanskje det hele vil ordne seg med utbygging av 5G og at denne idiotiske problemstillingen (tilgang på nok data) vil forsvinne, i det minste for noen år. Det kan være vanskelig å vente og håpe på bedre tider etter 2020 for folk som allerede har ventet lenge.

 

Tenk om man hadde hatt lik praksis for bruk av elektrisitet. At man ikke betaler for forbruket men kun fikk en bestemt kvote og at man måtte kjøpe tilleggstjenesten "ELEKTRISITET BOOST" i 1, 3, eller 12 timer for å tilberede mat eller benytte vaskemaskin i sitt hjem. Eventuelt at elektrisitetsverket sender brev med varsel om opphør av tjenesten fordi man har tilberedt mer mat eller vasket flere klær enn det som er vanlig. Så absurd er faktisk denne tilstanden hvor folk ikke har tilgang på nødvendig data.

 

Øk gjerne prisen på "fri data" slik at tjenesten blir levedyktig. Abonnementet "fri data" i sin nåværende form er rettet mot folk som ikke trenger data. Kom heller med et reelt tilbud på "fri data" og ta betalt deretter.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- Vi lever i et "Mye, vil ha mer!"-samfunn...

 

Vi vil ha i pose og sekk.

Og ikke nok med det så er vi veldig grådige av oss.

Vi vil helst ha så mye som mulig, men det skal samtidig koste oss minst mulig.

 

Mye for lite hørest veldig bra ut og forlokkende for kundene, men for butikker og leverandører så er ikke dette lønnsomt.

 

-----

 

Noen leverandører har startet med å lever en "Betal for det du bruker"-løsning.

 

Men det virker på meg som at også noen av leverandørene også sitter med samme deal på det dem selger videre til sine kunder..

 

Og det fører til at dem setter begrensninger på hva kundene kan gjøre med produktet/tjenesten dem har betalt for.

 

Alternativt så kan det være motsatt, at leverandøren har betalt for en gitt kvote som totalt sett utgjør deres kapasitet.

Som igjen er det dem fordeler på kundene sine.

 

Problemet er at noen lover mer enn dem kan levere.

Og det skaper misnøye.

 

Det skal ikke gå utover andre kunder hva en kunde gjør med Data-kvoten sin.

 

Da er det ikke den ene kunden som er problemet, men leverandøren selv som ikke kan holde det dem lover.

 

-----

 

Det grunnleggende problemet er balansen mellom kvote og hastighet.

 

Øker kvoten så jubler kundene, mens leverandørene gråter.

Øker hastigheten så jubler kundene, mens leverandørene gråter.

 

Senkes kvoten så hyler kundene, mens leverandørene kan puste lettere ut.

Senkes hastigheten så hyler kundene, mens leverandørene kan puste lettere ut.

 

-----

 

Beholder dem kvoten, men senker hastigheten så minskes sjangsen for at folk vil erstatte Internettet i veggen med Mobil-TLF'en.

 

Da slår de to fluer i en smekk.

Fordi de også unngår å sprenge kapasiteten sin.

 

Problemet blir da at folk vil hyle på grunn av trenge hastigheter på nettet.

 

 

 

 

Er ganske sikker på at jeg neppe hylte det minste dersom det ble satt en begrensning på hastighet ned mot 30 Mbps, artig å måle ut over 200, men har liten hensikt for min del.

 

 

 

- Misforstå meg rett...

Høy hastighet er kjekt det.

Problemet er bare at selv 1TB-kvote kan virke lite når hastigheten stiger.

 

Om man tar utgangspunkt i "symmetrisk båndbredde".

Med 1TB-kvote så ligger hastigheten grovt regnet mellom 1,3Mbit/s og 42Mbit/s ved kontinuerlig uten å overstige kvoten.

Under slike omstendigheter så er 43Mbit/s eller mer overkill.

 

Under andre forhold som ved et mer variabelt bruksmønster så kan man til tider få utnyttet høyere hastigheter.

Men da er det også svært variabelt hvor lenge en 1TB-kvote varer.

 

Det at noen bruker opp hele kvoten sin før månedskiftet er og bør være deres problem og ikke leverandørens problem.

Men slik som Chilli oppfører seg så virker det på meg som om at det faktisk er hos dem problemet ligger.

 

Som jeg har sagt før...

Jeg vil mye heller ha slengt i meg "Sucks to be you!" enn "Shame on you!" når jeg bruker opp kvoten før månedskiftet.

 

Alternativt gi kundene mulighet til å kjøpe supplerende data-pakker.

Siden 399,- allerede er grisebillig for et abonnement med en 1TB-kvote inkludert, så kan slike supplerende data-pakker godt være stivere priset.

Lenke til kommentar

Hastighetene på data er opp til 350Mbit/s. Opplevd hastighet vil variere ettersom f.eks. hvor du befinner deg og hvilken telefon du har.

Sakset inn fra chilimobil.no

 

999 GB data tilsvarer 3309 kbps kontinuerlig. Litt lavere på måneder med 31 dager. (Tid for å laste ned 999 GB med 3309 kbps) er 30 dager, 0 timer, 22 minutter.) Det er svært lite i forhold til maksimal hastighet, under 1%. Det er urealistisk at man får 350 Mbps, men selv om man får 35 Mbps er det fremdeles under 10%

 

Dataen er ikke fri, den er begrenset.

Smarttelefoner har vært tilgjengelig i over 10 år og før det brukte folk mobilen til å få tilgang på data til sin bærbare datamaskin. Det er bare tull at 1 TB/måned er mye data på mobiltelefonen i 2018 og at man ikke kan bruke dataen på de enheter man måtte ønske. Den eneste måten å komme frem til at 1 TB er mye data i løpet av en kalendermåned er i regnestykket å ta med folk som bruker lite eller ingen data. 1 TB data er ikke mye per 2018, det er så vidt nok til moderat bruk og om étt år eller to er det for lite.

 

Tjenester som strømmer video er utformet slik at de leverer maksimal videokvalitet så lenge båndbredden er tilgjengelig. Tjenestene øker med jevne mellomrom dataraten for de høyeste kvalitetene. Telefonene som selges i dag har over Full HD på skjermoppløsningen. Det er ikke vanskelig å få 1 TB til å fly i løpet av én måned.

 

YouTube er av de som er langt fremme og støtter videostrømmer på over 50 Mbps.

 

4K/2160p @60fps

Resolution: 3840x2160p

Video bitrate range: 20,000–51,000 Kbps

 

4K/2160p @30fps

Resolution: 3840x2160p

Video bitrate range: 13,000–34,000 Kbps

 

1440p @60fps

Resolution: 2560x1440

Video bitrate range: 9000–18,000 Kbps

 

1440p @30fps

Resolution: 2560x1440

Video bitrate range: 6000–13,000 Kbps

 

1080p @60fps

Resolution: 1920x1080

Video bitrate range: 4500–9000 Kbps

 

1080p

Resolution: 1920x1080

Video bitrate range: 3000–6000 Kbps

 

720p @60fps

Resolution: 1280x720

Video bitrate range: 2250–6000 Kbps

 

720p

Resolution: 1280x720

Video bitrate range: 1500–4000 Kbps

Ser man 4K videostrøm på 25000 kbps 3,3 timer per dag er 1TB brukt opp i løpet av en måned.

 

1 TB er ei grei grense per i dag, om noen år må den dobles og dobles og dobles og dobles. Om noen generasjoner er det nok en eller annen grådig tilbyder som påstår at 1000 TB kvote er mye data selv om det ikke er det.

 

1TB er ikke mye data i 2018 om man ønsker å benytte de tjenester som er tilgjengelig. Hvis man lever som om det var 1998 eller 2008 er 1 TB forholdsvis mye data, men det står altså 2018 på kalenderen og om litt står det 2019.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Misbruk er brudd på villkårene. Det er ingen som har tøyd grensene, etter hva jeg vet så har ingen vært i nærheten av å bruke 1 TB før det har kommet reaksjoner fra Chili. Det er helt sikkert noen som har delt med andre enheter før NKOM kom på banen, men det villkåret var uansett ulovlig.

Villkårene til Chili var/er vage av en grunn, hadde de skrevet at de tilbyr "Fri data opptil 1000 GB, men ikke egentlig, helst vil vi at du skal bruke opp til 10-12 GB på det aller meste, så de som velger å bruke abonnementet til det fulle må vi slå ned på", så hadde de ikke like god PR og like mange kunder. Da tilbudet ikke hadde stemt med virkeligheten.

Så ved å ikke nevne det, så kunne de selge det utrolig flashy produktet og samtidig slå ned på kundene som ikke er lønnsomme ved å hevde at de misbruker tjenesten.

 

De reklamerer med følgende på nettsiden: "Vi har abonnement fra 1 GB og helt opp til 1000 GB!", de burde kanskje legge til med liten skrift, "egentlig ikke". 

Vi får nok se til hvilken pris det blir etterhvert, hvis ikke prisen øker så mye så satser de vel på kapre så mange kunder de kan før de selger tenker jeg, for dagens 1 TB abonnement til den prisen er ikke bærekraftig med tanke på blodprisen Telia og Telenor tar for mobildata.

 

Av det som har kome fram i media, har det eine og åleine vori snakk om misbruk frå desse enkeltpersonane. Kva slags prov finnast det eigentleg for noko anna?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...