Gå til innhold

Ny e-lov foreslår å gi e-tjenesten mulighet til å tappe signaler direkte fra norske nettilbydere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saken sier: "Det innebærer at all bruk av sosiale medier og de fleste store epost-tjenestene vil bli omfattet av forslaget." Men hvordan kan det stemme? Alle sosiale medier og store tilbydere av epost krypterer jo all kommunikasjon med TLS. Så etjenesten vil jo ikke se noe av innholdet. Tviler på at de får utdelt alle dataene ferdig dekryptert fra Google og Facebook..

Lenke til kommentar

Så dette er det vi får siden DLD ble skrotet? Så går de hardt ut og krever 18 måneders lagring, og vet de vil få pes for akkurat det. Så blir det vel et kompromiss på 9-12 måneders lagring da? Og dette blir jo v1.0.

 

Hva kommer i v2.0? Mikrofon og kamera i hvert et hjem bare sånn for sikkerhetsskyld? For det kan jo tenkes at noen driver med ulovligheter bak hjemmets 4 vegger?

 

Og i v3.0 så må vi jo sørge for at arbeidsplassen avlyttes, og at det er kamera overalt, for når alle blir klar over at det blir overvåket også i sitt eget hjem så er det ikke utenkelig at arbeidsplassen blir den nye arenaen for ulovligheter. Preik på pauserommet om svart maling av terrassen, eller kanskje tilogmed noen som forsnakker seg og nevner smuglersprit. Best å følge med overalt til enhver tid for all fremtid. For det er ikke umulig det er noen som planlegger fanteri.

 

Liker ikke utviklingen. Og det vil jo også ramme skjevt. Svært mange kjører det aller meste av trafikken kryptert i dag, og da hjelper det vel ikke å lytte på linja?

 

Personvern og privatliv bør være en menneskerett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hemmelige rettsmøter .., hva minner dette om egentlig?

Det underlige er jo at hverken rettsstaten eller de fleste politikere ser hvor dette bærer.

Venstre er forberedt på å ta dissens i spørsmålet.

Galskap som dette burde jo bli frastøtt av det store flertall, ikke bare av et knøtteparti.
Lenke til kommentar

Så dette er det vi får siden DLD ble skrotet? Så går de hardt ut og krever 18 måneders lagring, og vet de vil få pes for akkurat det. Så blir det vel et kompromiss på 9-12 måneders lagring da? Og dette blir jo v1.0.

 

Hva kommer i v2.0? Mikrofon og kamera i hvert et hjem bare sånn for sikkerhetsskyld? For det kan jo tenkes at noen driver med ulovligheter bak hjemmets 4 vegger?

 

Og i v3.0 så må vi jo sørge for at arbeidsplassen avlyttes, og at det er kamera overalt, for når alle blir klar over at det blir overvåket også i sitt eget hjem så er det ikke utenkelig at arbeidsplassen blir den nye arenaen for ulovligheter. Preik på pauserommet om svart maling av terrassen, eller kanskje tilogmed noen som forsnakker seg og nevner smuglersprit. Best å følge med overalt til enhver tid for all fremtid. For det er ikke umulig det er noen som planlegger fanteri.

 

Liker ikke utviklingen. Og det vil jo også ramme skjevt. Svært mange kjører det aller meste av trafikken kryptert i dag, og da hjelper det vel ikke å lytte på linja?

 

Personvern og privatliv bør være en menneskerett.

 

Ap og Krf vil jo overvåke oss via GPS bare for å hente inn noen skarve bompengekroner. Verdt å nøste i sammen alle disse politiske grep omkring overvåking som kan komme til å ramme oss i nær framtid, bare folk velger å avlegge stemmeseddelen sin helt feil:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1788979&page=5&do=findComment&comment=24673597

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle andre enn de som virkelig vil gjemme seg på nettet vil bli affektert av en slik lov. Det er en soleklar indikasjon på at et lovverk i ånd av 1984 og storebror ser deg er det de på toppen ønsker seg.

 

Men med litt kunnskap kan slike ting delvis eller helt omgåes og det vet de som ber om slike lover, så det de er ute etter er all informasjonen far alle andre og det er en starte på hva som vil bli direkte slutten på alt som heter fritt Internett vi har i dag.

 

Nok er nok, jeg er helt klar for opprør så lenge hele regjeringen blir anmeldt for mislighold av folke-tillit og generelt rævkjøre det Norske folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja for i kommunistiske lande overvåkes borgerne jo ikke. 

 

Det er vel ikke så relevant. Faktum er at Rødt er et av få partier som ikke ønsker overvåkning i Norge. De andre er vel Sp og Sv tipper jeg (ikke-globalistpartiene), så stem gjerne på et av disse. At partier i andre land av ulike ideologier har gjort ulike ting vet vi. Dette gjelder for begge sider av det politiske spekteret, så det er et elendig argument. Vi må jo se på de partiene vi har i Norge og hva de står for.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så relevant. 

 

Ekstremt relevant.  Castro sa også at han ikke skulle lage et kommunistisk diktatur, men ombestemte seg kort tid etter han tok makten.  Hva kommunister sier de vil gjøre før de får makt og hva de gjør etterpå, har historisk sett vært direkte motsetninger. 

 

Det er imidlertid ikke begrenset til kommunister heller, men noe som til en viss grad gjelder over hele linjen.  Obama var motstander av, og stemte imot, flere overvåkningstiltak før han ble president, men snudde etterpå 180 grader så snart han ble president. 

 

Når en politikker først har kommet i en maktposisjon, er det aller viktigste "hvordan beholder jeg makten" og "hvordan øker jeg min makt".

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Ekstremt relevant.  Castro sa også at han ikke skulle lage et kommunistisk diktatur, men ombestemte seg kort tid etter han tok makten.  Hva kommunister sier de vil gjøre før de får makt og hva de gjør etterpå, har historisk sett vært direkte motsetninger. 

 

Det er imidlertid ikke begrenset til kommunister heller, men noe som til en viss grad gjelder over hele linjen.  Obama var motstander av, og stemte imot, flere overvåkningstiltak før han ble president, men snudde etterpå 180 grader så snart han ble president. 

 

Når en politikker først har kommet i en maktposisjon, er det aller viktigste "hvordan beholder jeg makten" og "hvordan øker jeg min makt".

 

Man bør nok passe seg for å generalisere basert på enkelttilfeller, selv om et slik forenklet verdensbilde gir en følelse av kontroll og oversikt. At mange politikere er korrupte er ikke et argument for at det nødvendigvis er slik. I så fall er det jo en fallittærklæring mot demokratiet, noe som kan være fristende når vi ser på også vår egen politikerstand, men det har jo lite med kommunisme å gjøre og alt med menneskets syndige natur å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så relevant. Faktum er at Rødt er et av få partier som ikke ønsker overvåkning i Norge. De andre er vel Sp og Sv tipper jeg (ikke-globalistpartiene), så stem gjerne på et av disse. At partier i andre land av ulike ideologier har gjort ulike ting vet vi. Dette gjelder for begge sider av det politiske spekteret, så det er et elendig argument. Vi må jo se på de partiene vi har i Norge og hva de står for.

De er vell også de eneste som er imot EU.

Lenke til kommentar

Alle som har noe å skjule benytter vel allerede VPN og diverse proxier?

 

Selv jeg, som ikke har noe å skjule, krypterer all min trafikk med 128 bits AES før dataene når en tilfeldig utvalgt VPN server i Europa, og dette er trivielt å gjøre.

 

De har jo ikke en snøballs sjanse i helvete til å lese noe som helst av disse dataene, i beste fall kan de se hva enkelte rosabloggere skriver på bloggen sin?

 

Dette er totalt bortkastede skattepenger, og rent prinsippmessing er det et grovt brudd på elementær rettssikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som har noe å skjule benytter vel allerede VPN og diverse proxier?

 

Selv jeg, som ikke har noe å skjule, krypterer all min trafikk med 128 bits AES før dataene når en tilfeldig utvalgt VPN server i Europa, og dette er trivielt å gjøre.

 

De har jo ikke en snøballs sjanse i helvete til å lese noe som helst av disse dataene, i beste fall kan de se hva enkelte rosabloggere skriver på bloggen sin?

 

Dette er totalt bortkastede skattepenger, og rent prinsippmessing er det et grovt brudd på elementær rettssikkerhet.

 

Det du og mange andre slike brukere ikke forstår er at dere sender al traffikken gjennom en utenlandsk 3. part som du neppe vet mye om og som dere stoler fullt og helt på ikke interesserer seg for, eller selger videre, noe relatert til din datatrafikk - for de ser jo faktisk _alt_ som ikke er kryptert, akkurat som din vanlige ISP hvis du ikke brukte VPN. 

 

Du har altså ikke oppnået annet enn at flytte exit-punktet fra en norsk virksomhet der du formentlig har innsikt i eierstuktur og love og regler de skal følge, til et utenlandsk selskap.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...