Gå til innhold

Kebabsjappa


bshagen

Anbefalte innlegg

Kjøttet var sannsynligvis MUK, i hovedsak av gammel sau, grillet på snurrepinne i en ukes tid, full av all mulig snacks som kan fly, krabbe og ellers roter rundt på kjøkkenet, slik nesten alle kebaber man kjøper ute er, ikke noe nytt.

Altså, det er strenger regler i norge for både produsering og behandling av matprodukter. Folk kan bli syke og dø hvis det ikke overholdes. Ta skremselspropagandaen din og stapp den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, det er strenger regler i norge for både produsering og behandling av matprodukter. Folk kan bli syke og dø hvis det ikke overholdes. Ta skremselspropagandaen din og stapp den.

 

Tror du på dette selv?

 

Har du fått med deg at hver gang Mattilsynet foretar kontroller, så stenges omtrent halvparten av stedene de besøker på dagen, kebabsjapper og lignende er gjengangere?

 

Det kan godt være det er strenge regler, men de følges nok sjeldent. Mange slike sjapper kjøper også kjøtt i utlandet, blant annet i Sverige, fra butikker som selger halalkjøtt, MUK av sau og lignende, til lave priser, for så å frakte det hjem i varme skibokser og det som verre er.

 

I de fleste tilfeller går det bra, litt rottedritt, diverse skadedyr og dårlig hygiene tar sjeldent livet av noen, i verste fall får kundene en lett matforgiftning med noe diare.

 

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Er ni av førti "halvparten" nå? Tror jaggu jeg må tilbake på skolebenken, for jeg er visst rusten i matte.
Sist mattilsynet var på tokt i Bergen tror jeg de stenge ca. to kebabsjapper av fuglene vet hvor mange, og i hvert fall en av dem røk på det administrative, ikke hygiene.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Min kebabfavoritt får jeg en gang i året, når jeg er på et arbeidsreisebesøk hos en forbindelse en times tid fra Riga/Lativa. Bildet taler nesten for seg selv når det gjelder kebaben, skal bare nevne at den består av storfekjøttbiter så møre man nesten ikke merker de er der - om det ikke var for den deilige smaken da. Serveres fra kl 12 til utsolgt (kl 1430-15) og koster da som vist på bildet + liten skål ris + enda mindre skål sylteagurk + liten flaske (0,275 liter) kvas, syrlig grønn druemost eller mer søtlig rød druemost 3,70 EUR .Man har både servering inne (svarte-/hvite fliser og grupper med to stoler/lite bord i kraftig, tungt og temmelig svart eiketre) og ute i gårdhagen, hvor bildet er tatt. 

 

Ellers er stedet åpent kl 1130-1930 og kjent for sine salater, fra grønn salat eller makaroni-/eggsalat via potet-/agurksalat og eple-/purresalat til gulrot-/ost-salat eller ris-/krabbesalat (1,40, 1,60 eller 1,90 EUR pr skål 200+ gram + 2/2 rundstykker) og sine dagens kaker (tre ulike hver dag, f eks mokkakake, sjokolade-/aprikoskake og honning-/plommekake) servert etter “skjær selv, 0,01 EUR/gram”-prinsippet. (Bilde av et par av kakene - og bordene - på https://fastly.4sqi.net/img/general/600x600/27598308_1SMVhJbBGWpN6dRPNY1tfUES858prgFr2yHAKy3q_2o.jpg)

post-487997-0-41265800-1541423835_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg nevnte tidligere gyros og hvor mye jeg savner det. Nå tok jeg nettopp Bybanen forbi Kronstad, og der var det jaggu kommet opp et skilt med "Greek Gyros House" eller noe i den duren, over lokalet hvor det tidligere var kebab/pizzabule vis-a-vis Kiwi ved bybanestoppet. Det så ut som lokalet var enten under etablering eller nedleggelse, det er ikke hver dag jeg drar forbi der. Noen som vet mer? Jeg er gira.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var forbi Fredrikstad for en måned siden, har vært innom Kebab house flere ganger. Jeg må mene at de har den beste kebab- og kebabrullen jeg har smakt. Prisene har gått opp de siste åra, opp mot 100 kr for en rull nå, og tror det er 80 for en helt vanlig kebab. Men den er svært god. Fra hva jeg hører av folk som bor i byen, har de har svært mye trafikk der, så maten blir solgt fort og blir ikke stående i hundre år. De gangene jeg har vært på byen der og kjøpt nattmat der, er det alltid pakket fullt med folk. Jeg vet dette ikke er tråd for pizza, men kebabpizzaen deres er også ufattelig god, de får til å steke pizzabunn der.

 

Jeg sier meg også enig med uttalelsen om Nelly's, har spist der et par ganger, og aldri igjen. Det er muk-kjøtt de serverer, akkurat som kjøttdeig, bare mye verre. At så mange kan mene at den er så god har jeg vanskelig for å forstå.

Lenke til kommentar

Det kjøttet som går rundt på en sånn grillvarme, skal være svinenakke. 

 

Kebab kan jo være hva som helst, det betyr kun at det er "grillet kjøtt".

Likevel er det som regel stor oppstandelse  dersom det oppdages svinekjøtt i kebaben.

Kebab er jo tradisjonelt lam, og det er regnet for å være en "trygg" rett for de som har visse religiøse overbevisninger.

 

Det som selges fra f.eks. Gilde og som benyttes av alle større kjeder, er MUK av lam og sau, altså Mekanisk Utbeinet Kjøtt, restene som er igjen når alle de brukbare stykkene er tatt ut.

 

Det skulle tatt seg ut om man serverte svinenakke på kebabpizzaen til muslimer, da hadde det haglet med fatwaer og hellig krig mot pizzasjappa.

 

Svin i kebaben er omtrent like vanlig som hønsetenner, selv om det teknisk sett sikkert kan være både svin, fisk og annet, så lenge det er kjøtt som er grillet.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nylig flyttet til Oslo, har egentlig aldri vært noen stor fan av kebab, og derfor også spist ytterst få. Slik som er avbildet i førsteposten tror jeg aldri jeg har spist, de har som regel vært wrappet som en burrito, men kom fremdeles ofte med bestikk.

 

Jeg har også funnet ut at jeg liker kyllingkebab mer enn vanlig, noe jeg får tyn for.

 

Er det noe steder i Oslo, jeg må teste som definitivt vil endre min mening?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hjelpes for noen dårlige kebabsjapper det er der ute  :confused:

 

Her i distriktet, går det for det meste i Happy Time, eller Yummy Time som det heter nå.

Veksler mellom rull, tallerken og kebabpizza med pommes frites. 

Foretrekker vanlig kjøtt over diverse MUK varianter.

Lenke til kommentar

Jeg har nylig flyttet til Oslo, har egentlig aldri vært noen stor fan av kebab, og derfor også spist ytterst få. Slik som er avbildet i førsteposten tror jeg aldri jeg har spist, de har som regel vært wrappet som en burrito, men kom fremdeles ofte med bestikk.

 

Jeg har også funnet ut at jeg liker kyllingkebab mer enn vanlig, noe jeg får tyn for.

 

Er det noe steder i Oslo, jeg må teste som definitivt vil endre min mening?

Balkan er god =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...