Gå til innhold

Kebabsjappa


bshagen

Anbefalte innlegg

Dette er tråden for deg som elsker babb! :D

 

Enten du liker Bislett Kebab, Snappys i Drammen eller Daniels i Bergen - kom med dine tips til deilig kebab. Oppfordrer til bilder og en liten beskrivelse av stedet der du spiste herligheten

 

2185865625.jpg?chk=9AE2CA

 

 

... og om du ikke liker kebab, så lag din egen tråd. Kall den gjerne "Kjøttkaker i brunsaus-Kafeén" eller kanskje "Verdens beste Flesk og Duppe". Eller hva med «Potetklubb-klubben»

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg digger "Bergen kebab", og "Nirvana", som du sikkert forstår begge i Bergen. 

 

Bergen Kebab var den første "sjappen" som åpnet opp i Bergen i sin tid om jeg ikke tar feil. 

 

Den har dog blitt stengt flere ganger av mattilsynet, men den er den beste utenom Nirvana, men er litt langt å gå til sandviken hver gang man er på tur i byen og vil ha seg en kebab. :p

 

Begge disse kebabene er rullekebaber. Du kan selvsagt også få vanlig kebab hos dem, men i Bergen er det for det meste rullekebab det går i. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Bergen Kebab er da akkurat lik alle disse andre femtikroners Stabburet-kebabene (før var det 30) i byen, hvis det ikke har skjedd noe vesentlig der i det siste?

Det er et typisk mønster. Ny kebabsjappe, god omtale i media, kundebase opprettes, og så synker kvaliteten. Valeri i Nygårdsgaten var veldig bra til å begynne med, men er på vei nedover. Husker da Marken Grill hadde byens beste på midten av 2000-tallet, de sjonglerte deigen ut i luften - helt nybakte lefser hver gang. Ordentlig salat, ikke kinakål. Den billigste de hadde kostet 79 kroner, den sterke sausen var mannevond, og kjøpte du "stor" (ca. 1 meter sølvkuk) var du mett i flere dager. Priskrigen har innhentet også denne sjappen.

 

Nirvana er derimot helt konge. Koster det det skal koste med en skikkelig babb, og et helt annet kvalitetsnivå, som har holdt seg stabilt i lange tider. De ligger ikke sentralt nok til at de får kunder uansett, og må satse på kvalitet. Samme som Daniel, som burde ha en michelin-stjerne eller to: "verdt en omvei".  Problemet med Nirvana er at de ikke har hørt om lys, så det alltid ser stengt ut. Du må være litt varm i sandviks-trøya for å vite når det er vits i å prøve seg.

 

Den nye Royal Døner på Engen er også et vellykket tilskudd til det bergenske babbetilbudet. Der får du ordentlig shawarma skåret av spyd. I hvert fall til de finner ut at det er mer lønnsomt å servere MUK-farsekjøtt de også. Bank i bordet.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der har vi en skikkelig rapport! Nydelig info, Isbilen :)

 

Er det flere enn meg som syns at Bislett er oppskrytt? De er SVÆRE men, syns ikke smaken er den beste man kan få, enkelt å finne bedre. Vad tycks? :)

Ja, syns Bislett har tapt seg voldsomt i kvalitet de siste 7-8 årene. Nå begynner det å bli en stund siden jeg spist kebab, men Balkan er veldig god etter hva jeg husker. Der lager de pitabrød når en bestiller og generelt høy kvalitet på innholdet. 

 

Andre steder jeg bruker å spise: New Beirut og Charlies kebab. Ikke noe spesielt med de, men bedre enn Bislett imo. Verona i Brugata har jeg også suksess med. 

Lenke til kommentar

Var i Berlin i fjor, og siden det er den moderne kebabens fødeby var målet å finne byens beste. Fikk ikke tid til å teste alle som kniver om tittelen, men Imren i Boppstrasse var en opplevelse. 10-15 minutter kø, rykende ferskt brød, nydelig marinert kjøtt rett av spydet. Denne kebaben er annerledes enn den norske tradisjonen, siden det er marinaden som står for smaken, de overlesses ikke med saus og kan derfor oppleves noe tørre for den som ikke er forberedt.

Det skal også sies at den unnselige, uberømte sjappa rett ved hotellet, med kylling som spesialitet, var veldig god, selv om purister kanskje rynker på nesen. Paradies Chicken Gemüse Kebap på Adenauerplatz. Spiste der nesten hver kveld.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Rullekebab er godt det også. Hvor sterk kan man få disse? Må innrømme at jeg bare har spist kebab på et sted i Bergen, og det var Daniels. Ba om sterk, og jeg tror ikke de hadde annet enn salt og pepper, for den var det lite futt i :p Helt grei kebab da 

 

På Bergen kebab synes jeg du får relativt sterk kebab om du spør. Bare husk å spør om både medium og sterk, ellers tar de bare den sterke dressingen og det er ikke godt med bare den! 

 

 

snip

 

Sist jeg sjekket brukte også Nirvana kinakål. 

 

Men tror da Bergen kebab bruker vanlig salat da. Synes ihvertfall det er bedre enn det du får flere andre steder.. Men det var mye bedre når de startet, jeg husker godt hvor godt det smakte en gang på tidlig 2000-tallet. Er jo samme sjappe bare at de har flyttet seg et lokale nedover i gaten. 

 

Daniels har jeg hørt at har falt betraktelig ned i kvalitet de siste årene. Har faktisk aldri spist der, men hører at det har gått veldig ned som sagt. 

Lenke til kommentar

På Nirvana er totalpakken så bra at det ikke gjør noe.

 

Hva er "vanlig salat"?

3370-334f9-product_detail.jpg

Kinakål

12074-7baa6-product_detail.jpg

Kinakål er, som navnet indikerer, en kåltype. Billigere og kjipere en salat. Smaker mest luft, men har en crunchy, dog kjedelig, tekstur som gjør den populær som substitutt. Tar dessuten mye mer plass enn salat, som gjør at man får større babber for mindre penger.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

På Nirvana er totalpakken så bra at det ikke gjør noe.

 

Det er jeg enig i. Selv om jeg må si jeg noen ganger har blitt kvalm av maten, men det kan nok være noe jeg har spist før jeg spiste der. 

 

 

Hva er "vanlig salat"?

 
Isberg etter min mening da? 
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Var i Berlin i fjor, og siden det er den moderne kebabens fødeby var målet å finne byens beste. Fikk ikke tid til å teste alle som kniver om tittelen, men Imren i Boppstrasse var en opplevelse. 10-15 minutter kø, rykende ferskt brød, nydelig marinert kjøtt rett av spydet. Denne kebaben er annerledes enn den norske tradisjonen, siden det er marinaden som står for smaken, de overlesses ikke med saus og kan derfor oppleves noe tørre for den som ikke er forberedt.

Det skal også sies at den unnselige, uberømte sjappa rett ved hotellet, med kylling som spesialitet, var veldig god, selv om purister kanskje rynker på nesen. Paradies Chicken Gemüse Kebap på Adenauerplatz. Spiste der nesten hver kveld.  

I Berlin, så anbefales absolutt Mustafa's Gemüse Kebap som ligger i Mehringdamm. Tror den topper alt jeg har spist av kebab, selv om den er nokså annerledes sammensatt enn det vi er vant til her i Norge. Køen kan fort bli opp opp mot 20-30 min hvis man er uheldig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...