Gå til innhold

Delbetaling / Betale alt med en gang? (Skjermkort)


Anbefalte innlegg

Usikker på og kjøpe noe på delbetaling eller betale med en gang. Ønsker ikke bruke alt av sparepenger på et skjermkort.

 

Hva er anbefalt? Ser rente-prisene på delbetaling på komplett som er lit høye, hva er best og gå for? Lån via banken eller ta det direkte med komplett?

 

https://www.komplett.no/kundeservice/betaling-og-forsikring/delbetaling/



Anonymous poster hash: 2c413...2ab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delbetaling er nå nesten alltid elendig, synes jeg. Som du ser - koster 299 i etablering + 50 kr mnd. Bruker du da 6 mnd (som er ganske kjapp nedbetaling egentlig - kortet koster vel minst 10k - altså skal du betale inn nesten 1800 kr mnd inkl gebyret). Totalt med 6 mnd vil det da koste deg 10 000 + 299 + 6x49 = 10 593. Dette er en kjapp betaling. Går det over 12 mnd du en tusenlapp ekstra kontra normal pris.

 

Dette hadde vært med 0% rente og bare omkostninger!

 

I pdfen til vilkårene, står det eksempel med 12k over 12 mnd (som kanskje er det mest aktuelle for deg)

 

* Nom.rente 22,0%, eff.rente 35,0%, kr 12 000 o/12 mnd., kost: kr 2 066, tot: kr
14 066. Renten er flytende og kan endres i henhold til punkt 4.4.

 

Du har etter min mening 2 valg. Spar opp til du har råd til det (det er 1 mnd til Black Friday - vil tro at du kan få noen prosenter på det da, i verste fall). Alternativ 2, svi sparepengene dine nå (det er billigere totalt sett) og spar opp etter du har kjøpt. Kjør i verste fall studentmetoden (spise mye nudler og havregryn fremover), spar deg fra noen byturer ol. Min klare anbefalning når det gjelder avbetaling - glem det!

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

såvidt jeg har sett er komplett sine løsninger "komplett idioti".

Eneste gang jeg har kjøpt noe uten å betale kontant er via expert der de hadde en "betal når du vil" løsning hvor det ikke kostet noe annet enn et par hundre kroner i gebyr. ingen renter eller noe slikt med mindre du IKKE betalte innen et år var gått. utifra hva jeg har sett av komplett sine løsninger så kan du tidoble totalbeløpet ved å lure deg inn i noe slikt.

Lenke til kommentar

såvidt jeg har sett er komplett sine løsninger "komplett idioti".

Eneste gang jeg har kjøpt noe uten å betale kontant er via expert der de hadde en "betal når du vil" løsning hvor det ikke kostet noe annet enn et par hundre kroner i gebyr. ingen renter eller noe slikt med mindre du IKKE betalte innen et år var gått. utifra hva jeg har sett av komplett sine løsninger så kan du tidoble totalbeløpet ved å lure deg inn i noe slikt.

Spørs på perspektiv da. Det er jo veldig bra for Komplett.

 

Dessverre slik at selskaper ofte utnytter de som har minst penger. De som har minst som blir lurt inn i kredittkortgjeld, kjøpe på avbetaling med høye renter osv.

Lenke til kommentar

Spørs på perspektiv da. Det er jo veldig bra for Komplett.

 

Dessverre slik at selskaper ofte utnytter de som har minst penger. De som har minst som blir lurt inn i kredittkortgjeld, kjøpe på avbetaling med høye renter osv.

De blir jo faktisk ikke lurt da...det står jo svart på hvitt hva rentene er - de regner til og med ut prisen for deg (med eksempler). Dette er helt og holdent forbruker sitt ansvar. Ja, det er gjerne uetisk av komplett mfl, men det er ikke ulovlig. At folk har elendig selvkontroll er faktisk ikke Komplett sin feil.

 

Det er noe annet med type utenlandske spillselskaper som har algoritmer som utnytter avhengigheten til folk bevisst, men dette er noe annet enn kompletts tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De blir jo faktisk ikke lurt da...det står jo svart på hvitt hva rentene er - de regner til og med ut prisen for deg (med eksempler). Dette er helt og holdent forbruker sitt ansvar. Ja, det er gjerne uetisk av komplett mfl, men det er ikke ulovlig. At folk har elendig selvkontroll er faktisk ikke Komplett sin feil.

 

Det er noe annet med type utenlandske spillselskaper som har algoritmer som utnytter avhengigheten til folk bevisst, men dette er noe annet enn kompletts tilfelle.

Nei det er sant det. Jeg burde skrevet "lurt" i anførselstegn. Det står helt klart hva du kjøper. Ikke ulovlig en plass, men noe uetisk. Fordi om du må bruke delbetaling så burde du ikke kjøpe.

Lenke til kommentar

Spar opp, det er ikke allverdens som skal til for et bra kort. 4500 kr for en 2070 er helt innenfor din rekkevidde. :-)

 

Black Friday er også rett rundt hjørnet, det kan lønne seg å vente.

Ser det er 4500 for det billigste, men er ikke det jeg ønsket og gå for, er en Z versjon av 2070 til 6600~

 

Tror jeg enten tar opp lån i banken eller venter en måned så jeg får inn ny lønn.

 

Anonymous poster hash: 2c413...2ab

Lenke til kommentar

Ta opp lån i banken for å kjøpe skjermkort? Hvorfor det? Det bør du ikke gjøre iallefall.

Jeg vet ikke hvilket skjermkort du vil ha, men jeg regner med at det er et kort som koster litt mer enn 1000 kr og med et nymotens skjermkort, så må også PC`en følge med, så hvis du skal ha et 2070/2080/2080Ti, så bør også andre komponenter i PC`en være deretter. Hvis f. eks CPU ikke henger med, så må den også oppgraderes og med det også hovedkortet og Ram og da er du så og si på en ny PC, så da må du vudere om det er verd det på en måte.

Men for all del. Det er ditt valg, men har du pengene fra før av, så bruker du dem istede for å ta opp lån eller kjøpe på Delbetaling.

Lenke til kommentar

 

Usikker på og kjøpe noe på delbetaling eller betale med en gang. Ønsker ikke bruke alt av sparepenger på et skjermkort.

 

 

Det er i praksis det samme om du bruker sparepenger eller ikke. Velger du avbetaling eller lån så er du på en måte i minus og da har du i realiteten færre sparepenger.

Hvorfor ikke bruke sparepenger og sett dem inn igjen som om du "betaler ned" på kortet?

Lenke til kommentar

Har man råd til å bruke sparepengene på å kjøpe et skjermkort er det greit. Man tar ikke opp forbrukslån for å kjøpe et skjermkort for å ha sparepengene på konto, det er jo bare idioti. 

Har man ikke pengene tilgjengelig bør man vurdere å ikke kjøpe skjermkort i det hele tatt før man får kontroll på økonomien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som utgangspunkt er hovedproblemet med kredittkjøp at man kan ende opp med så mye gjeld at han ikke kan betale for seg. Med mindre dette skjer, har det skjedd en frivillig transaksjon hvor pengene er flyttet dit hvor de gjør mest nytte for seg.

 

Din glede ved å gjennomføre handelen nå, kan være så stor at det overgår renteutgiftene med god margin. Rent økonomisk er jo det beste ikke å kjøpe noe i det hele tatt, men heller spare pengene i noe som gir økonomisk avkastning. Samtidig er det jo økonomisk dumt av deg ikke å jobbe 60 timer i uka, også. Svært få tenker imidlertid på alternativkostnaden når de kjøper ting.

 

Et boliglån på 2 millioner nedbetalt på 25 år, koster deg ca. kr 700 000 i renter med dagens lave rente. I tillegg har du gjerne et studielån som kommer til å koste deg rundt 100 000 kr i renter. 

 

Totalt sett kommer du til å betale så mye i renter i løpet av livet ditt, at noen tusen ekstra på slike småkjøp fremstår helt ubetydelig i den store sammenhengen.

Endret av coffeee
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ser det er 4500 for det billigste, men er ikke det jeg ønsket og gå for, er en Z versjon av 2070 til 6600~

 

Tror jeg enten tar opp lån i banken eller venter en måned så jeg får inn ny lønn.

 

Anonymous poster hash: 2c413...2ab

 

 

6600 for et 2070 blir bare feil spør du meg, men om du er så bestemt på å gjøre det slik kan du bruke kompletts 6mnd rentefrie utsettelse for 349,- for så å spare opp pengene over 6mnd.

 

Blir billigere å bare betale ut kortet nå og spare opp samme sum igjen selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...