Gå til innhold

Nkom: Chili får fortsette med fri data, men må åpne for datadeling


Anbefalte innlegg

Nå er det litt forskjell på å bruke nettet til vanlige ting og å kjøre speedtest hele dagen. Speedtest spiser opp hele linjen som igjen betyr lavere hastighet for alle andre som er på samme stasjon.

 

Edit: Mobilnettet har ikke ubegrenset kapasitet som enkelte liker å tro.

Interessant nok testet jeg linjen med en annen telefon mens jeg holdt på og jeg fikk tilnærmet samme hastighet på den (korte bursts)

 

Mobilnettet er ikke ubegrenset, men det er langt bedre skalert enn mange her påstår, forøvrig har de gjort en jævla dårlig jobb om de ikke har noen som helst form for QOS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant nok testet jeg linjen med en annen telefon mens jeg holdt på og jeg fikk tilnærmet samme hastighet på den (korte bursts)

 

Mobilnettet er ikke ubegrenset, men det er langt bedre skalert enn mange her påstår, forøvrig har de gjort en jævla dårlig jobb om de ikke har noen som helst form for QOS

Å det har du vel bevis for regner jeg med?

Lenke til kommentar

 

Jeg sier ikke at jeg liker måten de holder på, jeg sier kun at du i forkant av å skaffe abonementet hadde du planlagt å bruke det til å laste ned store mengder ingenting.

Du anklager meg for å dikte opp ting. Benekter du at du sa at du skulle se hvor mye du kunne laste ned før de ringte?

Du påstod i ettertid at du kun gjorde dette for å måle hastighet, men i diskusjonstråden skrev du aldri noe sånt i forkant.

 

Jeg orker ikke å lete opp sitater fordi jeg vet at du alltid vrir deg unna og nekter selv når bevisene går mot deg.

Du orker ikke å lete opp sitater fordi påstandene dere kommer med ikke holder mål og har blitt motbevist gang på gang.

 

Du må vri alt jeg har skrevet 100% ut av kontekst, ha dysleksi og samtidig dikte opp litt sidefakta for å få til de historiene du snakker om.

Jeg har allerede vist direkte til 2 poster du har skrevet, siden der er i forumet er konteksten der. Om jeg har oversett noe kan du jo sende meg en lenke til denne posten som forklarer konteksten, fordi dette er din oppgave. Du kommer med påstander, avfeier alle som kommer med bevis som at det er tatt ut av sammmenheng og du sa faktisk at jeg diktet opp ting når jeg refererte (med lenke) til ting du har sagt med den kontoen du bruker nå.

 

Du kunne ha vært mer voksen og sagt noe i den duren "OK, jeg skjønner hva su sikter til, men la meg forklare...." Men du benekter det 100%.

 

Målet mitt er ikke å få deg til å inrømme noe som helst fordi jeg vet at du benekter ting du har sagt selv om vi kan bevise det. Målet mitt er å vise at når du kommenterer på Chili mobil så er det lite troverdig rett og slett fordi du var negativ til Chili mobil før du hadde fått SIM-kort. Du kan benekte dette også og jeg kan finne posten som beviser det og du kan benekte det og du kan si at den er tatt ut av sammenheng igjen slik at vi kan holde på med denne diskusjonen i all evighet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Personlig gleder jeg meg til den dagen MariusJS står fram i avisa etter å ha satt fyr på egen bil fordi han trodde han fant ett smutthull i forsikringa si.

 

Eller når han finner ut at man ikke kan sykle Tour de France med sykkelen man får fra Power hver vår.

 

Eller når han finner ut at dekningsgarantien til Telia ikke gjelder i bomberom.

 

Eller når han finner ut at ved ta 3 betal for 2 så må man betale for de to dyreste.

 

Eller når Dressmann har "40% på ALT", så kan man ikke legge inn bud på butikklokalene.

 

Eller når han finner ut at arbeidsgivere googler navnet ditt før de tilbyr ansettelse.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Nå er det sånn at Chilli leier nett av Telia, så er nok ikke så enkelt for Chilli å få Telia til å bygge ut nettet slik at tullinger som Marius kan drive med speedtest hele dagen.

 

Ja siden Telia ikke tjener penger her til lands så har de jo ikke råd til å ta ansvar for egen infrastruktur? Telia er jo også en del problemet for de senker jo heller ikke marginene. Grunnen til at jeg nevnte Telenor er jo at de er størst og sånn setter føringer. 

 

Det samme går for Telia, makses kapasiteten ut i noen områder så må det raskt bygges ut kapasitet. Det eneste vi vet er at databruken vil øke, og det nytter ikke knipe igjen for å vente på 5G. Forbruket av data øker raskere enn 5G rulles ut. 

Lenke til kommentar

Nå er det litt forskjell på å bruke nettet til vanlige ting og å kjøre speedtest hele dagen. Speedtest spiser opp hele linjen som igjen betyr lavere hastighet for alle andre som er på samme stasjon.

 

Edit: Mobilnettet har ikke ubegrenset kapasitet som enkelte liker å tro.

 

 

Makses kapasiteten ut må eier av mobilnettet ta ansvar å bygge ut kapasiteten. Det spiller jo ingen rolle hva forbrukerne gjør på sin datakvote. Det er ikke moralsk forkastelig å kjøre speedtest, ei heller er det avtalebrudd eller illegalt. Det er innenfor på alle punkter, og om slik bruk skaper problemer for Chili eller Telia kunder i nettet så må rett og slett Telia ta ansvar å ruste opp. Chili og andre virtuelle operatører må som profesjonell part legge press på Telia om utbedringer der de opplever at trafikken klogges. Det samme må brukerne, vær aktiv i formidling av status. Kontakt Telia og informer, klag på forum, sosiale medier og i avisene. 

 

Vi vet at databruken bare vil øke, hvert år kommer det nye brukere til. Det streames som aldri før. Vi bruker skytjenester. Det er ingen grunn til å ikke oppgradere kapasitet om det faktisk blir problemer. 

 

Det kan virkelig ikke være slik at når du betaler for et abonnement så er det ditt ansvar å sørge for at også dine naboer har tilgang, brukbar hastighet. Du som sluttkunde skal kun passe på at du holder deg til avtalen med Chili, også kan du konsumere ihht til avtalen. EVt problemer rundt hastighet, det løses med utbedring av infrastruktur utført av eier av mobilnettet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Personlig gleder jeg meg til den dagen MariusJS står fram i avisa etter å ha satt fyr på egen bil fordi han trodde han fant ett smutthull i forsikringa si.

 

Eller når han finner ut at man ikke kan sykle Tour de France med sykkelen man får fra Power hver vår.

 

Eller når han finner ut at dekningsgarantien til Telia ikke gjelder i bomberom.

 

Eller når han finner ut at ved ta 3 betal for 2 så må man betale for de to dyreste.

 

Eller når Dressmann har "40% på ALT", så kan man ikke legge inn bud på butikklokalene.

 

Eller når han finner ut at arbeidsgivere googler navnet ditt før de tilbyr ansettelse.

 

Saklig og helt uten rot i virkeligheten. Vet ikke om du er en ond person eller borderline psykiatrisk tilfelle eller om du bare får kick av å poste tull, men hva med å holde deg til fakta og ikke dikte opp fra fri fantasi?

 

Testen han utførte kunne han like greit gjort med torrenter, eller usenet. Og det ville også vært bruk som makset ut kapasitet men som ville vært mer i tråd med hva mange vil bruke et slik abonnement til. Poenget er at han var på 1/5 av kvota for hele måneden. Og da valgte Chili å terminere avtalen fordi de valgte å tro at han hadde delt data. Chili hadde ingen bevis for sine påstander og de undersøkte heller ikke. De bare så at forbruket var jevnt høyt over et par dager og det var nok til å få stengt avtalen. 

 

Det er jo ikke Marius bruk som er problemet her. Det er måten Chili håndterte saken på. Om du bruker kvota på 1 uke eller om du sprer den utover 4 uker har ingenting å si. Alt overforbruk vil du bli fakturert for ihht til avtalen, og Marius var langt unna å nå taket for avtalen. 

 

Skal du klage og syte så rett klagen din klagen hører hjemme. Til Chili. Det er de som brøt avtalen. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg og minst en annen kunde ble kastet ut med påstander om at vi hadde delt data, noe som for min del ikke var sant, det er også mange kunder som har opplevd at de blir flyttet over på 12GB abo hvor påstanden fra chili er at de har delt data.

 

 

Haha, du fornekter deg ikke. Du har da allerede blitt tatt med buksene nede og bøyd fremover så langt det er mulig tidligere for å gjøre nøyaktig det Chili prøver å hindre, bevisst misbruk, som ødelegger for alle oss andre.

 

Nå er det vel på tide for deg å bare innse at det var din egen fullstendig idiotiske oppførsel som fikk deg, rettmessig, sparket ut som kunde. Suck it up.

Lenke til kommentar

Men datadeling med andre enheter er jo den offisielle og eneste grunnen jeg fikk til at Chili sa opp aboet mitt, selv om jeg forøvrig kun brukte data på telefonen min, så hvilken unnskyldning skal de nå bruke var spørsmålet mitt. Bruken min var jo innafor både de gamle og de retningslinjene nkom setter, altså du skal kunne dra 1000GB så lenge det er personlig bruk. Uten noen videre regler.

 

Forøvrig er nkom alt annet enn kundefiendtlige, de opprettholder regler i ekom markedet, som nå blir bevist når chili brøt reglene.

 

 

EDIT; Hvordan tolker du det nkom skrev på den måten? 1000GB til personlig bruk er jo til hav som helst en person måtte finne på å bruke datakvoten til, det betyr altså at du ikke kan dele aboet med andre...

Nå bør man ikke feste for stor lit til dine påstander i denne saken, da du ble tatt i løgn etter at du prøvde å bortforklare misbruket.

 

Nkom er kundefiendtlig hvis de gjør at abonnementet må trekkes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Haha, du fornekter deg ikke. Du har da allerede blitt tatt med buksene nede og bøyd fremover så langt det er mulig tidligere for å gjøre nøyaktig det Chili prøver å hindre, bevisst misbruk, som ødelegger for alle oss andre.

 

Nå er det vel på tide for deg å bare innse at det var din egen fullstendig idiotiske oppførsel som fikk deg, rettmessig, sparket ut som kunde. Suck it up.

 

 

Hva med alle som er overført til 12GB per mnd fordi de har passert 500 GB mnd på fri data? Er det også selvforskyldt? Og hva er da max grensen for databruk alle "fri data" kunder bør sette for å unngå å sparket ut av Chili? 50 GB per måned? 75 GB kanskje? Eller 200 GB? Skal vi bare blåse i at Chili selger 1TB data og at de helt selv bestemmer hva som er akseptable bruk og hva som er overforbruk? 

 

Klarer du ikke se at om det ikke ligger klare og konsise kjøreregler i bunn så vil Chili kunne kvitte seg med ALLE kundene som ikke har et så lite dataforbruk at Chili tjener penger? Idag er kanskje 200 GB ok, neste måned setter de kanskje grensen til 150 GB. Så får de plutselig endel nye kunder i et område og da må bruken ennå mer ned så da kan terminere kontrakter på alle som bruker mer enn 75 GB. Det er en slik fremtid vi plutselig står i om alle dere som bejubler Chili skyver ansvaret over på den enkelte kunde, helt uten å tenke på hva Chili har gjort sålangt. Vi kan ikke akseptere at det selges fri data med tak på 1TB også sparkes kunder ut av avtalen selv om de ikke engang har brukt halvparten. 

 

Tilbudet er uten tvil markedets beste idag på papiret. Men skal en profesjonell telekom aktør selge abonnement så må vi kunne kreve og forvente at også utsteder av abonnementet forholder seg til reglene og ikke driver med snusk, tilfeldig saksbehandling eller avslutter gyldige avtaler på ugyldig grunnlag.

 

Om Chili, brukerne eller netteier opplever at det blir "trafikk-kork" i mobilnettet så er det ikke du og jeg som kunder som er ansvarlig for å bruke mindre data, da er det eier av mobilnettet som må vise ansvar å bygge ut kapasitet.  

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tilbudet til Chili er det beste som er å få i markedet per dags dato i ett pris per gb ratio. Det er ikke det samme som at det skal tolereres at man må gi fra seg rettigheter for å kunne nyte et kundeforhold.

Det er jo frivillig å inngå abonnementsavtale. Hvis vilkårene ikke er OK så lar du bare være å tegne abonnement.

 

Og skulle det være slik at det er problemer med vilkårene, altså at de kan være i strid med loven, så kan det likevel være hensiktsmessig å vise skjønn. Hensikten med loven er å beskytte forbrukeren, men hvis man tvinger Chili til å legge ned abonnementet så ødelegger man for forbrukeren.

 

Det er til alles beste at Chili får fortsette med abonnementet i den form det er i nå, slik at det tvinger andre på banen med konkurrerende abonnementer.

 

Skulle det derimot vise seg at flere operatører kaster seg på med abonnementsvilkår som ikke er til kundens beste, så er det bedre å ta tak i det da. Ikke nå som denne typen abonnement kun er i sin spede begynnelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan virkelig ikke være slik at når du betaler for et abonnement så er det ditt ansvar å sørge for at også dine naboer har tilgang, brukbar hastighet.

Nei, men du har heller ikke rett til å legge beslag på uforholdsmessig mye av kapasiteten.

 

Hva med alle som er overført til 12GB per mnd fordi de har passert 500 GB mnd på fri data?

Hvem? De påståtte kameratene til Marius?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nkom er kundefiendtlig hvis de gjør at abonnementet må trekkes.

 

Hvilken planet er du lever på hekemo? Du har fulgt denne debatten siden dag en, og likevel så klarer du ikke ta inn over deg at Nkom er en tillsynsmyndigheten som skal påse at aktørene holder seg innenfor gjeldende lover og regler. Nkom skal beskytte kundenes interesser. 

 

Om Chili trekker abonnementet eller gjør endringer som medfører mindre data eller høyere priser så er ikke det noe som kan eller skal tilskrives Nkom. For det ville jo bevise at modellen i utgangspunktet ikke hadde livets rett da den var tuftet på uredelighet og lovbrudd og ikke kan bestå om dagens felleseuropeiske regelverk skal følges. 

 

Chili kan ikke og skal ikke diktere hvilke av dine enheter du kan bruke data på. Vil du bruke data mobilen er det greit, samme på tablet eller TV'n. Det er ikke opp til Chili å avgjøre. Reglene er krystallklare. 

 

Det som blir viktig fremover om Chili nå velger å følge Nkom's pålegg å forholde seg til regleverket, det er å passe på at ikke Chili fortsetter med å tvangsflytte storforbrukere som ikke bryter avtalen med Chili over på begrensede abonnement. Klarer Chili å selv følge reglene og vilkårene de selv har satt så skal jeg ønske dem masse lykke til og da håper jeg de lykkes.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kan virkelig ikke være slik at når du betaler for et abonnement så er det ditt ansvar å sørge for at også dine naboer har tilgang, brukbar hastighet.

Nei, men du har heller ikke rett til å legge beslag på uforholdsmessig mye av kapasiteten.

Du sier nei men ja?

Uforholdsmessig? Hva er det? Laste ned windows iso? Streame i 4K? Torrentbruk? Kanskje droppe backup eller kutte ut skylagring slik at du ikke spiser opp kapasiteten i nettverket?

 

Eller skal du kanskje throttle ned din egen hastighet? Eller kun lese nyheter på nett slik at du ikke plager naboens bruk?

 

Du er sluttkunde. Du skal ikke trenge å forholde deg til hva andre gjør på nett med sin mobil, akkurat som de ikke skal bruke særlig med tid på å fundere på din bruk av mobildata. Blir det tregt nett så må eier av mobilnett sørge for å rydde opp slik at alle som betaler for bruken for en reell hastighet som er akseptable og innenfor det man kan forvente av dagens 4G nett.

 

Vi har blitt foret så mye "fake news" fra eierne av mobilnettene i Norge at det er blitt en akseptert sannhet. "Norge har så vanskelig topografi at vi kan ikke ha bedre mobildekning eller raskere hastighet".

 

Det er jo tull, det har i flere år vært slik at selv i de mest urbane strøk så er det enkelte områder i byene der det er en latterlig dårlig hastighet på mobildata. Og det var slik alt før Chili kom på banen med fri data. Det er kun eierne av mobilnettene som kan gjøre noe med den saken. Og det er å bygge opp kapasiteten. Investere i infrastruktur. Men det kræsjer jo med primærmålet selskapene har om høyest mulig profit uansett kvalitet på det de leverer.

Dere må slutte å forvente at kundene skal sørge for at alle får bruke mobildata, for da plasserer dere ansvaret der det ikke skal plasseres. Det er kun eierne, Telenor og Telia som skal ta det ansvaret. Og har dere noe å klage på så rett klagene til dem. Gå til avisene, bruk sosiale media. Men ikke legg skylden på sluttbruker. For det er ikke der ansvaret skal plasseres.

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo frivillig å inngå abonnementsavtale. Hvis vilkårene ikke er OK så lar du bare være å tegne abonnement.

 

Og skulle det være slik at det er problemer med vilkårene, altså at de kan være i strid med loven, så kan det likevel være hensiktsmessig å vise skjønn. Hensikten med loven er å beskytte forbrukeren, men hvis man tvinger Chili til å legge ned abonnementet så ødelegger man for forbrukeren.

 

Det er til alles beste at Chili får fortsette med abonnementet i den form det er i nå, slik at det tvinger andre på banen med konkurrerende abonnementer.

 

Skulle det derimot vise seg at flere operatører kaster seg på med abonnementsvilkår som ikke er til kundens beste, så er det bedre å ta tak i det da. Ikke nå som denne typen abonnement kun er i sin spede begynnelse.

 

Du mangler noe vesentlig med å forstå enkle ting. Det er et presumptiv at vi, forbruker, ikke kan si fra oss lovgitte rettigheter nedfelt i lov og forskrift ved inngåelse av avtaler. Dette er fordi oss enkle sjeler som er lette å utnytte ikke skal utnyttes av selskaper. Enkelt forklart, siden noen trenger det inn med teskje, det er så lammet ikke skal rævpules av ulven. Du er lammet chili er ulven.

 

Enten er du ignorant, dum eller velger å overse dette faktum fordi du har "skutt gullfuglen" med Chili Fri Data så betyr ikke det at det er greit å si fra seg rettigheter. Disse rettighetene er viktige både fra et forbruker- og også et konkurranseståsted. Om tilbudet er godt nok er det nok av folk som må beskyttes mot seg selv. Det finnes nok som selger sjela si bare de får nok av xyz. Det kan virke som du er en av de som har et slikt utgangspunkt.

 

Det er ikke i forbrukers interesse at Chili får fortsette som du ønsker hvis de bryter med gjeldende lov og rett. Det er heller ikke i konkurransesituasjonens interesse at enkeltaktører "gjør som de vil". Klare rammer er til det beste for alle. Rart hvordan dette skal være så vanskelig å forstå.

 

Chili vil heller aldri evne å konkurere med de etablerte med egne nett så lenge de er en videreselger. Den aktøren som tjener penger på Chili fri data er Telia som selger netttilgang til Chili...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det saken viser er at det i praksis er veldig diffust hva som faktisk er begrensningene med abonnementet. De har et abonnement som er ment å eksistere for brukere som trenger unormalt mye data, men påberoper seg samtidig retten til å kaste ut de som bruker unormalt mye data. Hva skal man egentlig forholde seg til her? De synes å ønske å sikre seg mot at noen faktisk bruker abonnementet for det det er ment for, og det bør de strengt tatt ikke få lov til, da det er avtalebrudd ut fra hvordan abonnementet er utformet. Det hadde vært interessant å se hvordan de skal argumentere i en rettssal om de jevnlig hiver ut kunder som bruker 500GB+ i måneden, når det er under halvparten av oppgitt maksgrense for datamengde. De har laget et abonnement som oppfordrer brukerne til å bryte reglene de har for alle sine kunder i de generelle vilkårene, og det kan ikke ende på noen annen måte enn med nederlag idet det gjøres en større sak av dette. I praksis er dette ren svindel, da de lover å levere noe de ikke har til hensikt å levere. Her burde de heller sette opp prisen noe, og justere vilkårene slik at de fremstår konsekvente og rimelige for brukermassen. Jeg kunne fint vært en kunde her, men orker rett og slett ikke å gruble på om jeg bruker for mye data når abonnementet heter FRI DATA, og man ligger godt under grensen på 1000GB.

Lenke til kommentar

Blir kunder som har et forbruk godt innenfor kvoten utestengt og får sitt abonnement avsluttet? Jeg kan ikke si at jeg har fulgt helt med. Er det flere eksempler som er kjent?

 

Det er ganske absurd at den diskusjonen i det hele tatt eksisterer og jeg synes det er rart hvis personer dette måtte gjelde ikke har klaget det inn til forbrukermyndighetene. Nå etter NKOMs brev er det heller ikke mulig å avslutte kundeforholdet med begrunnelse deling av nett (til egne enheter) med basis i nettnøytralitetslovverket.

 

I grunn ganske rart tilbyder bryr seg om at kunden bruker kvoten det er kjøpt retten til å benytte. Hvilke andre tilfeller eksisterer med slik forretningsskikk? Jeg kommer ikke på noe.

Lenke til kommentar

Telenor har også begrensinger i sine abonnement. De er bare ikke så ærlige, de tallfester det ikke. Bruker du "unormal mye" stenger de også deg ute.

"Telenor kan stenge for bruk av tjenestene dersom kunden"

Enten ved "grovt missbruk"...hva er det?  20000 SMS på en dag, er det OK når du har "fri bruk av SMS"??

Eller hva med diffuse: "forstyrre funksjonaliteten i nettet"

 

Så da må vel NKOM inn å rette på vilkårene i ALLE abonnement som Telenor har med fri SMS etc.

 

https://www.telenor.no//privat/vilkar/forretningsvilkar.jsp   punkt 18 og 19

 

 

Er glad Chili håndhever sine vilkår. Er lett det beste abonnementet i Norge i dag.

Endret av Dimind
Lenke til kommentar

Telenor har også begrensinger i sine abonnement. De er bare ikke så ærlige, de tallfester det ikke. Bruker du "unormal mye" stenger de også deg ute.

"Telenor kan stenge for bruk av tjenestene dersom kunden"

Enten ved "grovt missbruk"...hva er det? 20000 SMS på en dag, er det OK når du har "fri bruk av SMS"??

Eller hva med diffuse: "forstyrre funksjonaliteten i nettet"

 

Så da må vel NKOM inn å rette på vilkårene i ALLE abonnement som Telenor har med fri SMS etc.

 

https://www.telenor.no//privat/vilkar/forretningsvilkar.jsp punkt 18 og 19

 

 

Er glad Chili håndhever sine vilkår. Er lett det beste abonnementet i Norge i dag.

Har du så stor kvote på sms/tale at du ikke klarer å bruke opp kvota så har operatøren lov til å kalle det fri bruk sånn jeg forsto det.

 

Når operatører har grenser på 10-40 tusen min/sms/mms så sier det seg vel egentlig selv :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...