Gå til innhold

Nkom: Chili får fortsette med fri data, men må åpne for datadeling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer, det er jommen ikke ofte en ser folk sette seg selv på pidestallen. Du greide det fint. I dine øyne er du en lydig og god kunde, og de som bruker mer data enn deg mangler sosial intelligens og søker å ødelegge for andre. Jeg vet ikke helt hvem som fremstår som lite intelligent her egentlig?

På jobb har vi gratis kaffe. En svær kaffemaskin som lager fantastisk god kaffe av alle slag. Enkelte dager kan jeg drikker jeg tolv kopper, andre ganger dager bare tre. Forstår du at det i dette konseptet, som alle her kaller "gratis kaffe", likevel ligger en reservasjon om at det forutsettes en viss sosial intelligens i bruken av kaffetilbudet? Jeg kunne antakelig ikke ha drukket 150 kopper om dagen, eller begynt å fylle opp en termos for å ta med meg kaffe hjem i helgene. Imidlertid tviler jeg ikke på at det finnes arbeidsplasser hvor en eller annen kvalmsekk har greid å ødelegge for alle andre, ved å misbruke tilbudet om fri kaffe.

 

Jeg setter meg med den største glede på pidestallen der hvor det passer seg. Er jeg i et miljø hvor folk er smartere enn meg, er jeg den første til å innta passasjersetet. Her i denne tråden gjør jeg meg utvilsomt best bak rattet.

Endret av coffeee
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke normalt å bruke 1 TB i måneden. Tvert imot, de som bruker 12-15 GB regnes som "storbrukere" hos Tek og andre steder. Så jeg har nok mitt på det tørre her ja.

Det har ingenting å si hva TEK og andre sier er normal bruk. Det er loven og Vilkårene som begrenser dette. Loven sier at Chili ikke har noe med hva og hvordan man bruker internett linjen bortsett fra til Personlig Bruk (som ikke står spesifisiert i nettnøytralitets reglene fra EU). Dermed faller alle de tingene som er blitt brukt som argument før NKOM kom med sin uttalelse vekk. 30gb per dag, 50gb per dag osv... er IKKE relevant lengre - Det er brudd på loven om de gjør dette.

 

Derimot - tar man vekk de elementene i vilkårene til Chili som omhandler brudd på loven, så sitter man igjen med Normal bruk - og Chili har så pent skrevet dette til at grensen for normal bruk er mengden data man kan bruke som begrenses til maks grense ihht abonnementet. For Chili Fri Data så er dette 1 Terabyte.

 

Så ikke kom og omdefiner begrepet normal bruk til noe som passer dine argument, da dette står HELT KLART i vilkårene til Chili at normal bruk er inntil maks grense for abonnementet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

har hatt "fri data"/1000gb lenge. har delt i vildens sky, aldri blitt blokkert, ringt eller stoppet. MEN det skal sies att jeg aldri har gått over å bruke 70gb/mnd.

 

kundeservice o.l. er ELENDIG!!! HERREGUD!

de informerte om att bruker skal få sms om de ønsket å fortesette Sumo abonnement. det skjedde ikke, selvsagt.

ringte inn klaget. skulle slette de 90kr fra faktura. skjedde ikkje, 90kr ekstra ble betalt. ringte å klagde. de satt 90kr tilgode, men fordi eg har faktura, gikk ikke de -90 inn på faktura. ringte igjen neste mnd, de skulle da legge inn -90 manuelt. de la da inn +90 i feltet "rabatt". så på 4mnd sliter vi fortsatt med den ene mnd med Sumo de rota til.

men det verste av alt; VENTETID KUNDESERVICE. til og med "tast 2 for eika faktura" funksjonen, sliter de med! hadde det ikkje vert for "fri data" hadde jeg byttet, klaget, kjeftet og rapportert for leeeenge siden (:

Lenke til kommentar

Finnes det en eneste person som har klart å bruke over 500 GB uten å bli flytta til 12 GB?

 

Hvem sier at det er ikke er normalt å bruke 1 TB?

Det er dere som påstår noe om hva som har skjedd med folk som må komme med noe konkret.

 

Alle sier at det ikke er normalt å bruke 1 TB, da det per i dag vel bare er en operatør som tilbyr noe slikt. Alle andre bruker gjerne abonnement på 12 GB eller lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor setter de ikke da 15 GB som øvre grense? For å forhindre at kunde får høye regninger så kan de strupe hastighet til 64/128 kbps og gi kunde gratis bruk på det, eller bare sperre abbonement på bruk over 399 kr.

Hvorfor endre på noe som fungerer? De har det de har i dag, og det fungerer helt ypperlig for kundene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi vet hvertfall om noen i tråden som har blitt hivd ut pga overforbruk innenfor grensene. Det hadde vært interessant å se noen dokumenterte tilfeller hvor noen faktisk bruker betydelige datamengder og slipper unna med det. Om dette ikke kan finnes, og alt man har er storbrukere med terminerte kontrakter, er vel fasiten gitt for legitimiteten til denne grensen og abonnementet som sådan.

Vi vet om en person som erklærte at han ville misbruke abonnementet for å provosere frem en reaksjon, for så å bruke 200 GB på en eller to dager.

 

Fasiten til legitimiteten er alle de fornøyde kundene som ikke misbruker abonnementet, og som er veldig glade for å slippe å tenke på datagrenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

har hatt "fri data"/1000gb lenge. har delt i vildens sky, aldri blitt blokkert, ringt eller stoppet. MEN det skal sies att jeg aldri har gått over å bruke 70gb/mnd.

 

kundeservice o.l. er ELENDIG!!! HERREGUD!

de informerte om att bruker skal få sms om de ønsket å fortesette Sumo abonnement. det skjedde ikke, selvsagt.

ringte inn klaget. skulle slette de 90kr fra faktura. skjedde ikkje, 90kr ekstra ble betalt. ringte å klagde. de satt 90kr tilgode, men fordi eg har faktura, gikk ikke de -90 inn på faktura. ringte igjen neste mnd, de skulle da legge inn -90 manuelt. de la da inn +90 i feltet "rabatt". så på 4mnd sliter vi fortsatt med den ene mnd med Sumo de rota til.

men det verste av alt; VENTETID KUNDESERVICE. til og med "tast 2 for eika faktura" funksjonen, sliter de med! hadde det ikkje vert for "fri data" hadde jeg byttet, klaget, kjeftet og rapportert for leeeenge siden (:

Du fikk klar beskjed om at du selv aktivt må avslutte abonnementet inne på Tv2 Sumos nettsider i løpet av to måneder, ellers fortsetter det å løpe. Dette gjorde jeg samme dag som jeg tok i bruk abonnementet. Helt utrolig hvordan helt banalt enkle beskjeder kan være så vanskelig å få til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge bare en operatør bryter loven, så er det greit?

Når det er til de grader til forbrukerens fordel så må man kunne benytte skjønn. Formålet med loven er jo ikke å rundpule forbrukeren, men å beskytte forbrukeren. Det gjør man ikke ved å true med å få et abonnement som er ekstremt mye bedre en alt annet på markedet til å bli kuttet ut.

Lenke til kommentar

Jeg registrer hva du sier og hva du mener, men om noen spør meg så kommer jeg til å si at grensen per måned er 1TB og det er bare til å bruke så mye du klarer innenfor den grensa hver måned. Jeg kommer til å anbefale folk å bruke den til å streame 4K video både på youtube og tjenester som netflix etc. For musikere, aktive videografer som de sier i USA vil jeg også anbefale fri data siden de da hurtig kan laste opp og ned store filer helt til de når grensen på 1 TB. For min forståelse er at om du betaler for 1TB data så skal du kunne bruke 1 tb data.

Jepp, det er viktig å sabotere for alle andre slik at konkurransen i markedet reduseres og vi ender opp med dyre abonnementer med lite data igjen.

 

Tusen helvetes takk for ditt brennende ønske om å sabotere for alle oss andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ingenting å si hva TEK og andre sier er normal bruk. Det er loven og Vilkårene som begrenser dette. Loven sier at Chili ikke har noe med hva og hvordan man bruker internett linjen bortsett fra til Personlig Bruk (som ikke står spesifisiert i nettnøytralitets reglene fra EU). Dermed faller alle de tingene som er blitt brukt som argument før NKOM kom med sin uttalelse vekk. 30gb per dag, 50gb per dag osv... er IKKE relevant lengre - Det er brudd på loven om de gjør dette.

Nå roter du igjen. Det er åpenbart at markedet generelt ikke anser normalt bruk for å være hundretalls GB i måneden eller i verste fall om dagen. Et normalt abonnement er fra ca. 12 GB og nedover.

Lenke til kommentar

har hatt "fri data"/1000gb lenge. har delt i vildens sky, aldri blitt blokkert, ringt eller stoppet. MEN det skal sies att jeg aldri har gått over å bruke 70gb/mnd.

 

kundeservice o.l. er ELENDIG!!! HERREGUD!

de informerte om att bruker skal få sms om de ønsket å fortesette Sumo abonnement. det skjedde ikke, selvsagt.

ringte inn klaget. skulle slette de 90kr fra faktura. skjedde ikkje, 90kr ekstra ble betalt. ringte å klagde. de satt 90kr tilgode, men fordi eg har faktura, gikk ikke de -90 inn på faktura. ringte igjen neste mnd, de skulle da legge inn -90 manuelt. de la da inn +90 i feltet "rabatt". så på 4mnd sliter vi fortsatt med den ene mnd med Sumo de rota til.

men det verste av alt; VENTETID KUNDESERVICE. til og med "tast 2 for eika faktura" funksjonen, sliter de med! hadde det ikkje vert for "fri data" hadde jeg byttet, klaget, kjeftet og rapportert for leeeenge siden (:

Visst ikke du klarer å logge inn på TV2 Sumo for å avslutte abbonementet, så har du ikke andre enn deg selv å skylde på.

Jeg fikk ingen beskjed om at jeg skulle motta sms om jeg ville fortsette med TV2 Sumo. Jeg fikk beskjed om å selv logge inn for å avslutte

Lenke til kommentar

Visst ikke du klarer å logge inn på TV2 Sumo for å avslutte abbonementet, så har du ikke andre enn deg selv å skylde på.

Jeg fikk ingen beskjed om at jeg skulle motta sms om jeg ville fortsette med TV2 Sumo. Jeg fikk beskjed om å selv logge inn for å avslutte

 

Det hørtes merkelig ut, det var ikke mulig å avslutte TV2 Sumo fra Sumo sine sider da jeg var kunde. Man måtte gjøre dette hos ChiliMobil.

 

Det stemmer også som bySTØL skriver at ChiliMobil fortalte kundene at de ville motta sms om de ønsket å avslutte Sumo når gratisperioden nærmet som slutten, noe som aldri skjedde for mitt vedkommende og sikkert ingen andres. Se skjermskudd fra Facebook-siden til ChiliMobil hvor de skrev dette:

post-13363-0-57164400-1541598181_thumb.png

 

De første månedene etter FriBruk var lansert var det ikke mulig å si opp tilbudet fra Sumo på verken TV2 sine sider eller ChiliMobil sine sider. Det kom etter hvert en knapp på "Mine sider" hos ChiliMobil som gjorde det mulig å si opp Sumo selv.

 

Jeg sendte min oppsigelse på TV2 Sumo til ChiliMobil på Facebook Messenger kort tid etter jeg ble kunde men fikk aldri svar, så slo jeg meg til ro med at jeg kom til å få sms om jeg ville fortsette slik de lovet og dermed aldri purret på oppsigelsen. Da dette ikke skjedde så gikk jeg over gratisperioden når jeg endelig fikk ordnet med oppsigelsen men ChiliMobil ryddet opp og krediterte månedene med Sumo jeg ble fakturert fordi de ikke svarte på oppsigelsen min og feilinformerte om at det kom til å bli sendt ut sms om man ønsket å fortsette med Sumo eller ei etter gratisperioden.

Lenke til kommentar

Nå roter du igjen. Det er åpenbart at markedet generelt ikke anser normalt bruk for å være hundretalls GB i måneden eller i verste fall om dagen. Et normalt abonnement er fra ca. 12 GB og nedover.

 

Nei jeg roter ikke.. det er der du tar fullstendig FEIL.. Les Chili sine egne vilkår. Ta vekk den biten som NKOM har sagt er i konflikt med loven, og så ser man helt klart at Chili.

 

Dette står det konkret i vilkårene:

"Ved normal datatrafikk utover eventuelle inkludert mengde i abonnementet, vil kunden maksimalt bli belastet med en månedspris som fremgår av www.chilimobil.no. Ved 10 000mb bruk utover inkludert mengde per kalendermåned anses dette som unormal høy datatrafikk, og kunden vil kunne bli belastet med løpende pris per MB ut måneden. De til enhver tid gjeldende priser fremgår av www.chilimobil.no."

 

Dette kan IKKE misforståes. "eventuelle" utgår pga dette er inkludert data trafikk abonnement vi snakker om.

 

så Chili SELV definerer unormal høy datatrafikk som 10 000mb utover inkludert datamengde !

 

så slutt Hekomo med oppspinnet ditt !

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du fikk klar beskjed om at du selv aktivt må avslutte abonnementet inne på Tv2 Sumos nettsider i løpet av to måneder, ellers fortsetter det å løpe. Dette gjorde jeg samme dag som jeg tok i bruk abonnementet. Helt utrolig hvordan helt banalt enkle beskjeder kan være så vanskelig å få til.

 

 

Visst ikke du klarer å logge inn på TV2 Sumo for å avslutte abbonementet, så har du ikke andre enn deg selv å skylde på.

Jeg fikk ingen beskjed om at jeg skulle motta sms om jeg ville fortsette med TV2 Sumo. Jeg fikk beskjed om å selv logge inn for å avslutte

herregud, det var da voldsomt. sitter der og skal rette og fortelle andre hvordan deres situasjon er...? har du lest det samme som meg? fått samme mailer som meg? deltatt på samme samtaler med kundeservice?

må være deilig å være en fasit som dere! :thumbup:

har ikke stasjonær med lagrede screenshots på her, så dere får klare dere med link til Chilimobil

håper jeg slipper å bli slaktet av dere på svakt grunnlag igjen. 

Endret av bystØL
Lenke til kommentar

Dette står det konkret i vilkårene:

"Ved normal datatrafikk utover eventuelle inkludert mengde i abonnementet, vil kunden maksimalt bli belastet med en månedspris som fremgår av www.chilimobil.no. Ved 10 000mb bruk utover inkludert mengde per kalendermåned anses dette som unormal høy datatrafikk, og kunden vil kunne bli belastet med løpende pris per MB ut måneden. De til enhver tid gjeldende priser fremgår av www.chilimobil.no."

 

Det er jo litt gøy at de blander millibit og megabyte i egne vilkår, så klart.

Lenke til kommentar

Nei jeg roter ikke.. det er der du tar fullstendig FEIL.. Les Chili sine egne vilkår. Ta vekk den biten som NKOM har sagt er i konflikt med loven, og så ser man helt klart at Chili.

 

Dette står det konkret i vilkårene:

"Ved normal datatrafikk utover eventuelle inkludert mengde i abonnementet, vil kunden maksimalt bli belastet med en månedspris som fremgår av www.chilimobil.no. Ved 10 000mb bruk utover inkludert mengde per kalendermåned anses dette som unormal høy datatrafikk, og kunden vil kunne bli belastet med løpende pris per MB ut måneden. De til enhver tid gjeldende priser fremgår av www.chilimobil.no."

 

Dette kan IKKE misforståes. "eventuelle" utgår pga dette er inkludert data trafikk abonnement vi snakker om.

 

så Chili SELV definerer unormal høy datatrafikk som 10 000mb utover inkludert datamengde !

 

så slutt Hekomo med oppspinnet ditt !

Dette bekrefter jo bare det han sier. 10 GB utover for eksempel det inkluderte 5 GB anses alltid som unormalt høyt. Likevel mener du at ikke for eksempel 500 GB kan anses unormalt høyt?

 

Til dette kommer også at 10 GB alltid regnes som unormal høy datatrafikk, betyr ikke at ikke også mindre mengder kan gjøre det avhengig av sakens omstendigheter.

 

Den absolutte grensa for når du kan kjøre med promille er 0,2. Har du promille over dette regnes du i alle tilfeller som alkoholpåvirket. Det som er forbudt er imidlertid å føre motorvogn når du er "påvirket av alkohol", helt uavhengig av hva du har i promille. Du kan altså fint bli tatt for fyllekjøring med 0,1 promille, dersom den mengden er stor nok til at du kan sies å være påvirket av alkohol.

 

At det oppstilles en absolutt regel innebærer ikke at ikke også et mindre mengde av en nærmere angitt enhet kan anses for å stride imot avtalens vilkår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...