Gå til innhold

Tesla åpner for bestilling av Model 3 innen året er omme


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke det at 7.000/uke er et mer realistisk mål - det antyder at målet er endret fra 10.000/uke til 7.000/uke. Det Musk sa var at 7.000/uke var fint overkommelig med helt minimale investeringer. Det handler bare om å få opp utnyttelsen av produksjonslinjen. For 10.000/uke derimot må de stenge ned produksjonslinjen i en periode for oppgraderinger, noe som også krever ytterligere investeringer.

 

Målet har egentlig økt. Musk snakket at om på lang sikt var det ikke unaturlig med en årlig produksjon i området 500.000-1.000.000 per år. Det er altså opp mot 20.000/uke. Men da er det ikke ved Fremont - fabrikken i Shanghai vil spille en stor rolle, og det inkluderer kanskje også den kommende fabrikken i Europa. Så det vil være noen år ut i tid.

 

Det har vært et supert kvartal for Tesla, i hvert fall. De overgikk mine mest optimistiske forventinger til overskudd, med $312 mill totalt eller $1,75 doller per aksje i overskudd. Nå er det offisielt at Tesla er til stor grad selvfinansierende.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bestille en bil som ennå ikke er godkjent for salg i Europa? Ja ja. Har en ventet i snart tre år så ervervet det å bestille en bil som er ulovlig å selge i Europa bare logisk.

Hva får deg til å tro at bilen som bestilles er ulovlig å selge i Europa?

 

Åja, jeg glemte jo det: Krisemaksimering. Modus Operandi. Business As Usual.

Lenke til kommentar

Vil anta at det er mange også i Norge som har trukket seg fra listen gitt at det er kommet mer praktiske elbiler ala Kia Niro enn Tesla 3. Hvem ønsker å sitte ENDA LAVERE i bilen enn i Tesla S som allerede er UBEHAGELIG LAV for folk flest? Hvor stor backlog av Tesla 3 har EGENTLIG Tesla? Skrumper den nå som de får levert? Tesla Y (en høy Tesla 3 / en skrumpet Tesla X) virker mer som en bil som er tilpasset norske forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil anta at det er mange også i Norge som har trukket seg fra listen gitt at det er kommet mer praktiske elbiler ala Kia Niro enn Tesla 3. Hvem ønsker å sitte ENDA LAVERE i bilen enn i Tesla S som allerede er UBEHAGELIG LAV for folk flest? Hvor stor backlog av Tesla 3 har EGENTLIG Tesla? Skrumper den nå som de får levert? Tesla Y (en høy Tesla 3 / en skrumpet Tesla X) virker mer som en bil som er tilpasset norske forhold.

Niro er ikke en konkurrent til Model 3. Model 3 er betydelig større, og er en premiumbil.

 

Forøvrig gikk kundedepositumsbeløpet ned fra $932 mill i juni til $906 mill i september. Det tyder på at Tesla fortsatt har rikelig med reservasjoner.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Bestille en bil som ennå ikke er godkjent for salg i Europa?

Kvifor skulle Tesla typegodkjenne bilen i Europa før dei har levert ein einaste bil til verdsdelen? Dei gjer stadige endringar på bilane for å optimalisere produksjon og servicerutiner, og det er ikkje noko poeng å typegodkjenne ein bil som kanskje får endra eigenskapar før han kjem til sals i EU.

 

Typegodkjenning i EU/EØS er ein formalitet. Om du bruktimporterer Model 3 frå USA, er eg sikker på at du får han typegodkjend på nokre dagar. Då er han lovleg å køyre og selje vidare.

Lenke til kommentar

 

Vil anta at det er mange også i Norge som har trukket seg fra listen gitt at det er kommet mer praktiske elbiler ala Kia Niro enn Tesla 3. Hvem ønsker å sitte ENDA LAVERE i bilen enn i Tesla S som allerede er UBEHAGELIG LAV for folk flest? Hvor stor backlog av Tesla 3 har EGENTLIG Tesla? Skrumper den nå som de får levert? Tesla Y (en høy Tesla 3 / en skrumpet Tesla X) virker mer som en bil som er tilpasset norske forhold.

Niro er ikke en konkurrent til Model 3. Model 3 er betydelig større, og er en premiumbil.

 

Forøvrig gikk kundedepositumsbeløpet ned fra $932 mill i juni til $906 mill i september. Det tyder på at Tesla fortsatt har rikelig med reservasjoner.

De fleste som kjøpte Tesla S her på jobben har solgt den og gått over til Tesla X. Tesla 3 er enda mindre praktisk bil.

Lenke til kommentar

De fleste som kjøpte Tesla S her på jobben har solgt den og gått over til Tesla X. Tesla 3 er enda mindre praktisk bil.

Fortsatt er det flere som eier Model S i Norge enn som eier Model X.

 

Jeg kan fint skjønne at sedan i denne klassen ikke er for alle. Men jeg tror fortsatt Tesla vil levere 5-15.000 Model 3 i Norge i 2019. Jeg tror veldig mange vil konkludere med at det er en for god bil til å la noen mindre praktiske ulemper være i veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil anta at det er mange også i Norge som har trukket seg fra listen gitt at det er kommet mer praktiske elbiler ala Kia Niro enn Tesla 3. Hvem ønsker å sitte ENDA LAVERE i bilen enn i Tesla S som allerede er UBEHAGELIG LAV for folk flest? Hvor stor backlog av Tesla 3 har EGENTLIG Tesla? Skrumper den nå som de får levert? Tesla Y (en høy Tesla 3 / en skrumpet Tesla X) virker mer som en bil som er tilpasset norske forhold.

Hvor mange e-Niro klarer Kia å levere da?

 

Vil anta at mange har skrevet seg på listen til Model 3, og det vil sannsynligvis bli enda flere når man får prøvekjørt bilen i Norge.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at den ikke er godkjent når bestillingen er på plass?

 

  

Hva får deg til å tro at bilen som bestilles er ulovlig å selge i Europa?Åja, jeg glemte jo det: Krisemaksimering. Modus Operandi. Business As Usual.

  

Kvifor skulle Tesla typegodkjenne bilen i Europa før dei har levert ein einaste bil til verdsdelen? Dei gjer stadige endringar på bilane for å optimalisere produksjon og servicerutiner, og det er ikkje noko poeng å typegodkjenne ein bil som kanskje får endra eigenskapar før han kjem til sals i EU.

Typegodkjenning i EU/EØS er ein formalitet. Om du bruktimporterer Model 3 frå USA, er eg sikker på at du får han typegodkjend på nokre dagar. Då er han lovleg å køyre og selje vidare.

Fordi Tesla har bommet på godkjenningsprosessen, ligger bak tiden, har stillingsannonser ute for personell for å drive godkjenningsprosessen? alle synlige bevis en kan få tak i tyder på at Tesla ligger langt bak skjema for godkjenning for leveranse til Europa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

    

Fordi Tesla har bommet på godkjenningsprosessen, ligger bak tiden, har stillingsannonser ute for personell for å drive godkjenningsprosessen? alle synlige bevis en kan få tak i tyder på at Tesla ligger langt bak skjema for godkjenning for leveranse til Europa.

 

Det kan så være, men det betyr ikke at de ikke er i mål innen den kommer for bestilling. Dette er bare en påstand fra "missi". 

Lenke til kommentar

Vil anta at det er mange også i Norge som har trukket seg fra listen gitt at det er kommet mer praktiske elbiler ala Kia Niro enn Tesla 3. Hvem ønsker å sitte ENDA LAVERE i bilen enn i Tesla S som allerede er UBEHAGELIG LAV for folk flest? Hvor stor backlog av Tesla 3 har EGENTLIG Tesla? Skrumper den nå som de får levert? Tesla Y (en høy Tesla 3 / en skrumpet Tesla X) virker mer som en bil som er tilpasset norske forhold.

Problemet er jo at Hyundai og KIA ikke leverer i antall. Hadde de begge pumpet 20k hver inn i det norske markedethadde Model 3 ikke hatt noe marked å komme til i Norge. Dessverre ser det ut som om Nissan også skuffer enormt med levering av oppgradert batteripakke. Virker som om de venter ut at Model 3 skal komme. En tabbe da de kunne oversvømmer Norge med Leaf 64kW og eid hele markedet i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi Tesla har bommet på godkjenningsprosessen, ligger bak tiden, har stillingsannonser ute for personell for å drive godkjenningsprosessen? alle synlige bevis en kan få tak i tyder på at Tesla ligger langt bak skjema for godkjenning for leveranse til Europa.

1. Det er ingenting som tyder på at de har bommet på godkjenningsprosessen.

2. Det er ingenting som tyder på at de ligger bak skjema.

3. Stillingsannonsene trenger ikke ha noe med Model 3 å gjøre. Det kan være for å erstatte noen som har sluttet, eller for å gire opp litt i forkant av ny europeisk fabrikk.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...