Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier bestilte utskjæring av betongvegg for å lage vindu - gikk galt


Vannlinjen

Anbefalte innlegg

Masse støv på innsiden av kjellerleiligheten hvor vi bor to stykker da det ikke var sikret på noe som helst vis. Støvet har sigi inn på rommene våre også. Er dette støvet farlig og hva har vi av rettigheter? Utleier har snakka om redusert månedsleie, men tror ikke dette er holdbart med tanke på alvorlighetsgraden til denne hendelsen. Mistenker at det ble gjort svart. I tillegg var vi hjemme da dette skjedde.

 

Er ikke helt sikker på om grunnmuren er av betong eller annen materiale.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel .. nå er jo skaden gjort, og dere har fått tilbud om redusert leie, som betyr gratis penger. Det er et temmelig rettferdig tilbudt synes jeg da men. Hvor mye penger tror dere det vil koste å leie inn rengjøringshjelp? Har dere dyr kunst som er ødelagt? Dere kan jo ringe og høre med firmaer og se hvor mye det kan bli, og prøve å avtale med utleier. 10 000 kr er 1000 kr hver måned i 10 måneder.

 

Det er litt underlig at utleier ikke gav dere beskjed først da. Og ja, virker veldig uprofesjonelt å ikke dekke til, dette burde de vel ha lært fra første jobb ... hvis ikke dette var første jobb.

 

Angående juss må jeg nok overlate til andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi i byggebransjen går å puster på bygg og betongstøv hele dagen alle dager :p

 

Lite sannsynlig at det er noen fare med mindre det er et gammelt hus med asbest som nevnt og selv da er sannsynligheten for at dere skulle tatt skade mindre enn å vinne i lotto. Asbest faren er svært overdrevet. Nettet er full av skremselspropaganda, men går du til en lege vil du bli beroliget. (Jeg sier ikke at asbest er bra, for all del, men grunnen til at alle gamle byggere daua av asbest var fordi at før i tida så pustet, spiste og drakk man asbest hver dag fra morgen til kveld hele året i førti år. Eneste som ikke hadde asbest i seg var antagelig morsmelk).

 

Ellers er jeg ikke helt sikker på hva du vil frem til hvorvidt det er svart eller ikke. Du får ikke mer eller mindre rettigheter av den grunn. Det er utleier som evt får trøbbel med forsikring.

 

Hadde dere ikke fått beskjed om at det skulle bli utført arbeid? Dere i kunne jo bare sagt at "nei, nå passer det ikke" om dere ikke var varslet.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde fått beskjed, jo. Problemet er at det ikke ble sikra på noe som helst vis og at hele leiligheten ble neddynka i særdeles tykt støv som sitter på absolutt alt av inventar selv etter flere runder med vask. Det er jævlig irriterende og unødvendig mildt sagt. Hele leiligheten ser og føles ut som en dass. 

 

Men godt å høre at det ikke er farlig. Det var hovedbekymringen min.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Sånne uhell skjer. Men husleier må selvfølgelig rette opp. Vanligvis når slike ting skjer så må vi arbeidere støvsuge/vaske etter oss, eller det bestilles vasking på firma sin regning.

 

Jeg ville tro at dere leieboere forholder dere til utleier som igjen retter krav mot utførende. Siden dere allerede har fått tilbud om kompensasjon i form av redusert leie så bestemmer dere selv om dere vil vaske selv eller bruke de pengene på å leie inn vask.

 

Har sett mange ganger at plasten til betong gutta faller ned uten at de merker det og det tar sekunder før støvet er overalt. Jeg har selv tabba meg ut på lignende vis. Den gang var det ikke mur, men gips - og lokasjonen var inne på et bibliotek... Lite kult å stå i et par timer etterpå for å plukke ned alt av bøker for å vaske og støvsuge både bøker og hyller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asbest faren er svært overdrevet. Nettet er full av skremselspropaganda, men går du til en lege vil du bli beroliget. (Jeg sier ikke at asbest er bra, for all del, men grunnen til at alle gamle byggere daua av asbest var fordi at før i tida så pustet, spiste og drakk man asbest hver dag fra morgen til kveld hele året i førti år. 

 

Litt OT, men... Å spise eller drikke asbest(hvis noen skulle føle for det) er ufarlig. Asbest er farlig først når man puster inn asbestfiber/støv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt OT, men... Å spise eller drikke asbest(hvis noen skulle føle for det) er ufarlig. Asbest er farlig først når man puster inn asbestfiber/støv.

Litt meir OT, men i tillegg er det slik at kvar gong ein pustar inn asbest så er det ein liten risiko for cellemutasjon som fører til kreft. Enkelte kan utsette seg for kreftfare heile livet utan å få kreft, medan andre får kreft ved fyrste eksponering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skremselspropaganda? Vel, når man snakker om at røyking er farlig, så kan du vel gange den farlighetsgraden med en million før du begynner å nærme deg asbeststøv.

https://www.tu.no/artikler/asbest-kan-gi-uhelbredelig-kreft-pa-bare-to-uker/223288

 

Å spise asbest er jo ufarlig, mange steder har hatt asbestrør som har gitt fibre i drikkevann. Men vasker du gulvet så kan støv bli liggende igjen når vaskevannet har tørket.

Lenke til kommentar

Artikkelen din sier ikke noe konkret om hvor farlig asbest er, i god journalistisk stil beskriver det at asbest KAN føre til det ene og det andre, uten å gå inn i slike uvesentlige detaljer som hvor sannsynlig det er.

 

Det er for øvrig ingen indikasjon på at asbest er en del av problemstillingen til trådstarter. 

Lenke til kommentar

Skremselspropaganda? Vel, når man snakker om at røyking er farlig, så kan du vel gange den farlighetsgraden med en million før du begynner å nærme deg asbeststøv.

https://www.tu.no/artikler/asbest-kan-gi-uhelbredelig-kreft-pa-bare-to-uker/223288

 

Å spise asbest er jo ufarlig, mange steder har hatt asbestrør som har gitt fibre i drikkevann. Men vasker du gulvet så kan støv bli liggende igjen når vaskevannet har tørket.

 

Som jeg sier; snakk med en lege så vil du bli beroliget. Røyk er ikke farlig som sådan. Røyk er kun farlig når du røyker mye/ofte/fast. Du får ikke kreft av å bli utsatt for røyk ved ett tilfelle. På lik linje dauer du ikke av asbest av en eksponering med mindre du setter en sirkelsag til en asbestplate med en trakt mellom munnen og platen og innhallerer kilovis av asbeststøv - DA snakker vi reell fare om du utsetter deg for en livstidseksponering for asbest i ett drag. Jeg tolker ikke TS sitt innlegg til at det er i nærheten av hva som har skjedd.

asbeststøv KAN feste seg ved første eksponering og føre til infeksjoner og skade på lungene men vi snakker, som jeg sier, om lotto sannsynligheter og man tar LANGT større risiko, multiplisert med millioner, hver gang man setter seg bak et ratt. Igjen. Snakk med en lege og du får mer saklig info enn hysteriet på google. Jeg har selv pustet massevis av asbest, vært hos leger og utredninger så min info kommer fra saklige kilder.  

 

Selvfølgelig kan man diskutere micromort og mange er livredde for sannsynligheten for å dø av å spise en banan, men mitt inlegg var ment til å berolige og forholde seg til realitetene. Du kan ikke forvente at media eller offentlige instanser skal beskrive asbest som "ufarlig", media elsker en god overskrift, kritisk journalistikk be damned, og offentlige instanser må ta hensyn til fullstendig hjernedøde som kan finne på å spise spiker om det ikke blir beskrevet som instant death.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om rundvask. Det er snakk om skikkelig rens av alt av overflater, inventar og andre eiendeler. Og potensielt utbytte av vifter og filter i ting som trenger aktiv kjøling.

Det med vifter og filter skrev han ingenting om. Men det var slike ting jeg også mente inkludert av rundvask. Kall det "supervask", da, for å gjøre det krystallklart. Når huseier har tilbudt seg å indirekte betale så ville jeg i det minste sjekket pris.

Lenke til kommentar

Artikkelen din sier ikke noe konkret om hvor farlig asbest er, i god journalistisk stil beskriver det at asbest KAN føre til det ene og det andre, uten å gå inn i slike uvesentlige detaljer som hvor sannsynlig det er.

 

Det er for øvrig ingen indikasjon på at asbest er en del av problemstillingen til trådstarter.

At asbest er mer enn farlig nok til at man vil unngå innånding av fibre er i hvert fall mer enn klart. Det eneste som er mer kreftfremkallende er radioaktkv stråling.

 

Det er flere tilfeller hvor bygge- eller rivearbeider har blitt stanset fordi det er gjort mikroskopiske funn av asbest i betong. Det er selvsagt en del av problemstillingen når Ts spør om støvet kan være farlig å puste inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Neida, håndverkeren skal kunne jobben sin, men "alle" vet at å kutte betong produserer enormt med støv. Hadde det vært i min bolig og jeg visste når det skulle skje hadde jeg sett til at håndverkeren dekket skikkelig til, og bedt ham gjøre det(eller gjort det selv, en søppelsekk, gaffa og 5 min er alt som trengs) om han så ut til å glemme det - nettopp for å slippe støv på hver kvadrat-mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...