Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier bestilte utskjæring av betongvegg for å lage vindu - gikk galt


Vannlinjen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det støvet som blir kan man sikkert kjenne på de fleste overflater som en hås støvfølelse tipper jeg (nå når det ikke ble gjort så særlig profesjonelt). Er det ikke bedre å be utleier rydde opp, så får han/hun også en erfaring om hvor stor spredning av slike arbeidsoperasjoner kan bli? Du kan da klage å si at rengjøringsjobben ikke er tilfredstillende nok i etterkant.

 

Hadde selv noen "tullinger" som skulle pusse gipsvegg-skjøter med "giraff". Men ordentlig støvoppsamling det hadde de ikke til maskinen sin. Var via en av de oppdragsnettsidene jeg fant disse gutta. Nå var det bare en ørliten del av jobben på et veldig lite rom. Men fytti så det spredde seg. Det utløste til og med brannalarmen som henger øverst i takoverflaten (Verisure sitt utstyr). Var heldigvis tilstede, så når brannalarm løste ut så satte jeg en stopp for at de fikk holde på videre. Tror de ble litt sjokkert selv over at de kunne løse ut brannalarm.

Endret av G
Lenke til kommentar

Neida, håndverkeren skal kunne jobben sin, men "alle" vet at å kutte betong produserer enormt med støv. Hadde det vært i min bolig og jeg visste når det skulle skje hadde jeg sett til at håndverkeren dekket skikkelig til, og bedt ham gjøre det(eller gjort det selv, en søppelsekk, gaffa og 5 min er alt som trengs) om han så ut til å glemme det - nettopp for å slippe støv på hver kvadrat-mm.

Det visste vi faktisk ikke selv om jeg forstår tankegangen din.

 

og enormt mye støv blir det ikke, om det er gjort rett, med vann

Han skal visst ha gjort det med vann, men må ha gjort noen grove feil.

 

Men det støvet som blir kan man sikkert kjenne på de fleste overflater som en hås støvfølelse tipper jeg (nå når det ikke ble gjort så særlig profesjonelt). Er det ikke bedre å be utleier rydde opp, så får han/hun også en erfaring om hvor stor spredning av slike arbeidsoperasjoner kan bli? Du kan da klage å si at rengjøringsjobben ikke er tilfredstillende nok i etterkant.

 

Hadde selv noen "tullinger" som skulle pusse gipsvegg-skjøter med "giraff". Men ordentlig støvoppsamling det hadde de ikke til maskinen sin. Var via en av de oppdragsnettsidene jeg fant disse gutta. Nå var det bare en ørliten del av jobben på et veldig lite rom. Men fytti så det spredde seg. Det utløste til og med brannalarmen som henger øverst i takoverflaten (Verisure sitt utstyr).

Akkurat det som skjedde her også! Det er for jævlig altså. Utleier virker ikke interessert i å yte mer hjelp for å få i stand leiligheten. Det er for det meste reint nå etter hovedsakelig selvvasking, men klart det fortsatt er mye støv på ymse steder som er vanskelige å komme til.

 

Hvordan er det forresten med innboforsikring i slike tilfeller? Regner med at forsikringsselskapet vil stille teknikeren som erstatningsansvarlig ved eventuell skade? TVen ble jo helt dynka ned i støv. Bryr meg ikke så mye om denne billig-TVen som fungerer for øyeblikket, men skade på sikt kan jo hende.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Gode spørsmål. Du som leietaker er det jo ingen krav på at skulle forstå det som ville skje heller, bare for å ha nevnt det.

 

Be leietaker kjøpe deg ny TV? Eller be han om at den blir sendt inn til rens? Man bør våge å lufte de bekymringene som man kan ha om dette støvet. Da er det bare rimelig å stille spørsmål omkring hva som kan ha tatt skade, f.eks. TV..

 

Elektronikk vil jo helst ha god kjøling for å vare sin levetid. Et lag støv kan fungere som en slags isolasjonsmateriale. Veldig relevant bekymring det der. Alderen på TV er jo ikke så viktig, men at den kan ha fått redusert sin rest-levetid.

 

 


Akkurat det som skjedde her også! Det er for jævlig altså. Utleier virker ikke interessert i å yte mer hjelp for å få i stand leiligheten. Det er for det meste reint nå etter hovedsakelig selvvasking, men klart det fortsatt er mye støv på ymse steder som er vanskelige å komme til.

 

Det er jo alltid dette som er det ubehagelige med ubehagelige relasjon/kommunikasjon. Du bør nok invitere utleier ned en gang til. Forberede deg, og så fortelle om hvor ille det evt. har blitt.

 

Selvvaskingen kunne du sikkert tatt deg betalt for. Du kan jo være litt rimelig tilbake, da utleier nok også ble sjokkert over hvor uprofessjonelle arbeiderne var. Men det er jo utleiers oppgave å samle detaljer nok til å sende regning videre for det som må skje i etterkant. Så dersom du er "tause brigitte" så blir det jo lite som skjer.

 

Du har selvsagt din innboforsikring forstår vi av diskusjonstråden. Du må jo bare ta kontakt der å forhøre deg. De er sikkert også litt interesserte i navn på utleier, navn på firmaet som utførte betongsagingen.

 

Egenandel på forsikring er det heller ikke rimelig at det er du som skal dekke, når feilen kan klandres tredjepart. Men, jeg er ikke jurist heller. Tenker bare åpent..

 

Edit:

Tilføyelser.

 

Sånn grovutvask av leilighet før salg, har jo ofte verdi høyere enn kr 5.000. Hva "oppvask"-utvask koster aner jeg ikke, men ser for meg at det må være betydelig dyrere. Så du har ihvertfall litt "leverage" / brekkstang..

 

Overfor forsikringsselskap hadde jeg påført kostnaden. Overfor utleier som du sikkert hadde en ok nok relasjon til før hendelsen, så får du nesten vurdere hvor og hvordan du skal trå.

 

Edit2:

En kan ofte komme litt i klemme med argumentasjon om hvorfor begynte du å utbedre ting selv. Har null erfaring om støvforurensning. Men med vann så kan man ihvertfall påberope seg for å redusere videre skadeutvikling.

 

Det er jo også en veldig naturlig respons å ta fram grovredskapen og sope vekk de store haugene med støvdryss.

 

Om en var klar i hode i skadeøyeblikket, så kunne man gjort krav om at leiligheten nå var blitt ubeboelig og at utleier selv måtte ordne opp i absolutt alle deler av oppryddningen. Om du skal ha et midlertidig annet bosted med mye mere.

 

Forsikringsselskaper har ofte på husforsikring kontakt med skadesaneringsfirmaer. Utleier er jo faktisk den som burde bruke sin forsikring på dette, da utleiedel er en del av hans husforsikring. Sånn tenker nå jeg. Om du i tillegg kan ha innboforsikringen din utløst, og at forsikringsselskaper seg i mellom blir enige om oppgjør.. Eller din innbo og direkte på utleier om han ikke vil benytte sin husforsikring.

 

Det er jo et hav av unntak og små skrift å sette seg inn i for hva som dekkes og som ikke dekkes. Lykke til uansett.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, greit, mange vet. Jeg følte du skrev det i anførselstegn for å implisere at "alle", altså i faktisk -alle- burde vite det, i denne situasjonen.

 

Jeg svarte på den måten for å tydeliggjøre at det er mange som ikke har mye praktisk sans, av erfaring. En av de første jobbene jeg var på i lærlingtiden var blant annet å flislegge et gulv i et nytt hus. Paret i 50-årene som skulle bo der kom på slutten av dagen for å se på flisene. Sjefen sa spesifikt til dem at de -ikke- måtte gå på flisene, for de var nylagt. 1 minutt ut i samtalen labbet fruen rett ut på flisene så de skjøv seg rundt, sjefen brølte til og ho skvatt ^^ Det var absurd. Ingen skade skjedd dog, med fliser eller folk.

 

Og jeg føler det blir feil å dømme folk for å la folk gjøre jobben i fred. Jeg er sånn selv, når noen skal gjøre en jobb jeg ikke har det minste peiling på eller i det minste veldig lite peiling på, så stiller jeg ingen spørsmål og regner med at de som skal gjøre jobben faktisk vet hva de driver med.

 

Etter å ha lest så mange forsikringssaker og andre saker blant annet her på forumet, så vet jeg det er best å ikke blande seg, i tilfelle det blir uventede skader og lignende. Da har man retten 100% på sin side. Har lært det i jobben også; Hvis du skal flislegge et bad, og du vet veggene ikke er rett, men du begynner jobben likevel, da har du godkjent underlaget og kan måtte gjøre jobben på nytt gratis hvis eier ikke blir fornøyd. I så fall må du skrive klausul på at underlaget ikke er bra og fraskriver ansvar med tanke på krav til planhet.

 

Så jeg tenker muligens at hvis TS begynner å prøve og vaske selv, så kan utleier nekte å betale, men jeg tviler på at det blir tilfelle her da, siden utleier virket genuin på å rette opp egen feil. Når det tilbys penger i form av avslag på utleie så tenker jeg det er temmelig generøst og burde benyttes.

 

Men det er klart, hvis objekter av både/enten materiell og/eller sentimental verdi virkelig blir ødelagt av det her, så blir det vel litt mer komplisert og finjuss og noe jeg ikke har peiling på. Men også derfor føler jeg det blir mindre heldig å dømme leieboer for å ikke ha sagt fra.

 

Skal ikke si at folk ikke kan bruke sunn fornuft. Men det er ikke alle som er spesielt praktisk anlagt.

 

Jaja, en lærende erfaring for alle involverte er det uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke si at folk ikke kan bruke sunn fornuft. Men det er ikke alle som er spesielt praktisk anlagt.

 

Jaja, en lærende erfaring for alle involverte er det uansett.

 

Man kan ikke forvente at leietaker skal stå å se på at håndverker utfører jobben sin. Trådstarter burde ha det veldig lett å bortforklare en hver anklage om at det ikke ble grepet inn her. Om det blir tungt å puste inn støv, så ville jeg nok ha sagt i fra. Men sånn ellers så kunne jo leietaker sysslet med alt i fra en hvil i seng/sofa (med ørepropper). Studier, middagslaging, brette klesvask..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...