Gå til innhold

Niende generasjon Core-prosessorer er avduket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Buisness kunnskap og ren logikk...

Aha, kanskje du kan fortelle Intel dette. Tipper de ikke har noen som har master i dette, og alle hos Intel mangler nok ren logikk.

 

Dess flere enheter Intel selger, dess færre enheter selger AMD. Etter en stund går AMD nærmest konk, og Intel kan skru opp prisene og selge både flere og dyrere enheter.

Vel med mindre du har fått det med deg så er et av Intels store problemer fabrikkene. Det er derfor folk tror AMDs andel vil øke. Fordi Intel ikke klarer å møte etterspørsel. Aktører som HP har anbefalt å bare kjøpe AMD i mangel på Intel CPUer. Så de kan ikke bare lage masse og dumpe priser, dermed pushe AMD ut  av marked igjen. Dessuten er AMD fortsatt relativt små og det å dumpe priser for å presse dem ut vil koste Intel mye. Om de klarer. Noen folk vil kjøpe AMD uansett for å beholde konkurransen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser det er en del diskusjon med den typiske AMD vs Intel. Jeg kaster inn min mening:

 

Hvis du ikke _må_ ha den beste ytelsen, glem 9900k og gå for AMD. Svært mye lavere pris og langt bedre "bang for the buck". Hvis du kjøper basert på merkenavn er du fortapt uansett.

Brukt intel gir nå mest ytelse for penga i spill :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

"Nå vil Intel gi åtte kjerner til folk flest"

Hva er den tittelen for noe når 2700x koster halvparten av en 9900k og performer bare 12% dårligere.

 

I noen spill og programmer tilfeller er 9900k 25%+ raskere enn 2700x. Spesielt i  veldig cpukrevende spill.

 

Man kan få veldig forskjellige resultater om man vil. Alt kommer ann på om man kjører stock på begge, kjører overklokk på begge. Kjører "max" minnehastighet på begge etc... Listen er lang.

 

Kan iallefall fortelle deg at forskjellen ikkje er 12% flatt over alle programmer og spill. :)

 

2700x har f.eks 65-70% treigere latency enn 9900k når begge er overklokka. Det beste kommer alltid med en ekstra "premium". Dette er ikkje unikt for bare datautstyr. Derfor er 9900k merkbart dyrere enn 2700x også. På den ekstreme siden, så er f.eks 9900k overklokket 35-40% raskere i GTA V enn 2700x overklokket. At noen velger 9900k over 2700x er da ikkje så utrolig rart...

 

Synes du 2700x er god nok, så kjøper du den. Vil man ha noe som er raskere, så kjøper man 9700k/9900k. Da tenker jeg spesielt til spill.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

2700x overklokket. At noen velger 9900k over 2700x er da ikkje så utrolig rart...

 

Synes du 2700x er god nok, så kjøper du den. Vil man ha noe som er raskere, så kjøper man 9700k/9900k. Da tenker jeg spesielt til spill.

Kremt, 9900K har faktisk ikke et "Enormt" overtak på 2700K, faktisk er det ikke så veldig høyt og øker man oppløsning på spillene litt ( jeg antar du ikke spiller lenger på 1980x1050 siden du har en såpass bra pc? ) så jevner ting seg ut.

Så er man sånn at man kjøper det aller beste av hardware både på cpu siden og gpu siden så må man nesten forholde seg til resultater i 4k der en cpu til halve prisen yter 0.1 fps mindre enn den. 

Poenget mitt er at den såkalte ytelsen man får er i lave oppløsninger og at i høyere oppsett utjevner det seg, noe som er forståelig for de som spiller 4k osv.

Ytelsefordelen i lavere oppløsninger er heller ikke så markant større, så personlig hadde jeg nok påpekt at om man ønsker mest mulig for pengene er nok Amd sin cpu uten tvil det beste valget her.

Lenke til kommentar

Kremt, 9900K har faktisk ikke et "Enormt" overtak på 2700K, faktisk er det ikke så veldig høyt og øker man oppløsning på spillene litt ( jeg antar du ikke spiller lenger på 1980x1050 siden du har en såpass bra pc? ) så jevner ting seg ut.

Så er man sånn at man kjøper det aller beste av hardware både på cpu siden og gpu siden så må man nesten forholde seg til resultater i 4k der en cpu til halve prisen yter 0.1 fps mindre enn den.

Poenget mitt er at den såkalte ytelsen man får er i lave oppløsninger og at i høyere oppsett utjevner det seg, noe som er forståelig for de som spiller 4k osv.

Ytelsefordelen i lavere oppløsninger er heller ikke så markant større, så personlig hadde jeg nok påpekt at om man ønsker mest mulig for pengene er nok Amd sin cpu uten tvil det beste valget her.

Med 2080ti så er jeg cpubound i 3440x1440 i flere spill, så samme gjelder der.

 

Man får de resultatene man selv leter etter.

 

Få "likt" resultat, så kjører man gpu bound scenarioer og kjører lav minnehastighet OG stock på intel.

 

Med 2x 2080ti nvlink så er selv 4k cpubound med intel i flere spill ;)

Lenke til kommentar

Kremt, 9900K har faktisk ikke et "Enormt" overtak på 2700K, faktisk er det ikke så veldig høyt og øker man oppløsning på spillene litt ( jeg antar du ikke spiller lenger på 1980x1050 siden du har en såpass bra pc? ) så jevner ting seg ut.

Så er man sånn at man kjøper det aller beste av hardware både på cpu siden og gpu siden så må man nesten forholde seg til resultater i 4k der en cpu til halve prisen yter 0.1 fps mindre enn den.

Poenget mitt er at den såkalte ytelsen man får er i lave oppløsninger og at i høyere oppsett utjevner det seg, noe som er forståelig for de som spiller 4k osv.

Ytelsefordelen i lavere oppløsninger er heller ikke så markant større, så personlig hadde jeg nok påpekt at om man ønsker mest mulig for pengene er nok Amd sin cpu uten tvil det beste valget her.

Med 2080ti så er jeg cpubound i 3440x1440 i flere spill, så samme gjelder der.

 

Man får de resultatene man selv leter etter.

 

Få "likt" resultat, så kjører man gpu bound scenarioer og kjører lav minnehastighet OG stock på intel.

 

Med 2x 2080ti nvlink så er selv 4k cpubound med intel i flere spill ;)

 

Kjører man 60 km/t med en bil, så er det samme om man har 70 hestekrefter eller 100 hestekrefter. Man kjører fortsatt i 60 km/t

Lenke til kommentar

Poenget er at per dags dato så vil man få samme fps så og si i ganske så mange spill når man øker oppløsningen en del, tar man en titt på Grand Theft Auto V så ser man at 2700X faktisk leder over 9900k med "utrolige" *sarkasme host hark* 0.1fps når man kjører på med 1440p , Very High Så har man fra 86.6 Fps til ned til 66.5 på samme cpu .

Er det sånn at man må ha 150 fps og aller best ytelse i lave oppløsninger ( 1920x1080) så kan jeg forstå at en investering i den cpu'en som gir høyest mulig ytelse per kjerne ( intel 9900k ) er aktuelt, men kan man leve med noe lavere ytelse så vil jeg påstå at Amd sine cpu'er leverer i dag god ytelse per krone og greier å jevne dette ut jo høyere opp man går i oppløsning.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...