Gå til innhold

Statsbudsjettet 2019


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste partier er kun interessert i å tilpasse seg folkemeningen for å sikre seg selv makten, småpartiene er interessert i å tilpasse folkemeningen til seg selv for å påvirke kursen.

 

Om folkemeningen skulle svinge sterkt til nasjonalistisk side, som man ser tendenser til, så vil både Ap og H bli mer nasjonalistiske som man har sett. Om folkemeningen skulle svinge sterkt til liberalistisk side, så vil både Ap og H bli liberalistiske, om folkemeningen skulle svinge til sosialismen vil både Ap og H bli sosialistiske.

 

Det kjekke med partier som ikke har noen ideologi er at de alltid kan brukes for å sikre makten.

Kan du utdype hva du mener politikerne gjør for å endre folkemeningen?

 

 

 

 

Men skatten på utbytte er økt, skatten på lønn er satt ned. Det er vel bra?

 

Du låser kanskje inn litt i selskapene sånn kortsiktig, men til slutt så stagnerer innovasjonen noe. Man får ikke så lett se flere nyoppstartede selskaper komme seg opp, da investeringsviljen er mindre når det ikke er like mye utbytte å reinvestere i ny vekst i form av "start-ups".

 

De rike liker ikke å ha død kapital stående på bankkonto.

Endret av G
Lenke til kommentar

De har fått til noe, men ikke det de står for/kjernesaker: NRK lisensen er her fortsatt, bompenger består, avgiftstrykket er fortsatt hardt, formueskatt og eiendomsskatt er her fortsatt. Sukkeravgift og flypassasjeravgift var ikke her før FrP kom i regjering. Jeg skylder ikke bare på dem; her har sentrumspartiene en finger eller to med i spillet. FrP har fått til like mye som SV fikk til når de var i regjering med AP; minimalt med forandring. Norge bestod i NATO og SV var med på bombing av Libya. Helt userisøt.

TV-mottakerlisens er vel neppe noen kjernesak vel?

 

 

Som om det betyr noe i forhold til de andre avgiftene vi betaler.

 

Synes symbolikken ved at det overstiger de kr 3 tusen er verdt mye for å vekke harme hos folk. Bare positivt at det øker slik at folk kanskje våkner til hvilken tullete lisensordning vi har.

 

EDIT:

Da har jeg ikke fått med meg at de gikk bort i fra det over kr 3 tusen forslaget sitt som de hadde satt opp tidligere for neste Statsbudsjettperiode.

 

Å, er det sånn de har tenkt å holde på videre. NÅ får man kanskje ikke anledning til å plombere apparat videre. Nok en utsettelse for Stortingsbehandlingen av lisensavgiften (skatteendring) for TV-mottaker - behandling som har pågått en stund i Stortinget?

 

De vet ihvertfall å holde velgerne sine på pinebenken. Ting tar tid.

 

Kanskje det var de voldsomme reaksjonene i mot bompengeavgiftendringene i Rogaland som gjorde politikerne på tinget usikre. Snikinnfør det, da går det så mye bedre?

 

https://www.dinside.no/okonomi/sa-mye-har-nrk-lisensen-okt-de-siste-ti-arene/69343396

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig. Om liberalistene kommer inn på Stortinget så vil Høyre og FRP bli mer liberalistiske for å unngå at flere velgere stemmer på Liberalistene.

 

Noen ganger er det motsatt. Et eksempel på dette er Sverige i 2010, hvor Moderatene ble mer innvandringsliberale for å ikke bli assosiert med SD. Men, det tror jeg ikke vil skje om Liberalistene får en stortingsrepresentant.

 

Tror bare det hadde ledet til mer tidsbruk i diskusjonene fra talerstol på Stortinget. En representant er en dråpe i havet. Det skal være temmelig liten differanse mellom blokkene før den dråpen får stor nok vekt.

Lenke til kommentar

Tror bare det hadde ledet til mer tidsbruk i diskusjonene fra talerstol på Stortinget. En representant er en dråpe i havet. Det skal være temmelig liten differanse mellom blokkene før den dråpen får stor nok vekt.

 

En representant kan bli 10 representanter til neste valg om du ignorer årsaken til at de kom inn på stortinget.

Lenke til kommentar

Tror bare det hadde ledet til mer tidsbruk i diskusjonene fra talerstol på Stortinget. En representant er en dråpe i havet. Det skal være temmelig liten differanse mellom blokkene før den dråpen får stor nok vekt.

Slik er det allerede, forskjellen mellom sosialdemokratene i Rødt og FrP kan måles i promiller, da kan en representant fra Liberalistene utgjøre et klart alternativ.

Lenke til kommentar

Men du har egentlig litt rett også. Mange med millionlønn har fattigmannsmentalitet: De bruker pengene på stuff eller liabilities, ikke assets.

 

Der er ikke mye igjen når skatten er betalt.  Den eneste forskjell på folk der tjener 500K og 1M er at de med høyeste lønn kanskje bor litt større og har mer lån, men i hverdagsforbruket er der ingen forskjell. 

Lenke til kommentar

Representanten kunne klaget fra talestolen og stemt mot det meste, men i praksis så hadde representanten fått til akkurat like mye som om vedkommende hadde stått utenfor stortingsbygningen og buet.

Jeg vil ha en representant på Stortinget som snakker for meg og min gruppe. Jeg er ikke sosialdemokrat, liker Trump og misliker den nye klimareligionen. Det er noe alvorlig galt når det finnes så mye politikerforakt mot Stortinget, og alle partiene på Stortinget er helt like. Hvorfor går ingen partier etter den store gruppen velgere som ikke er sosialdemokrater?

 

Se på dette statsbudsjettet, f. eks. Sosialdemokrati hele veien. Og det kommer fra H og Frp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...