Gå til innhold

Danmarks statsminister lover å forby salg av biler uten elmotor i 2030


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg anntar at vi faser ut biler med forbrenningsmotor samtidig som vi faser ut Nord-Norge?

Hva mener du med det? - Hilsen fornøyd Nord-Norsk elbilist (nei, det er ikke en sekundærbil). Det mangler ladeinfrastruktur i kun det nordligste av de Nord-Norske fylkene, men det ordner seg forhåpentligvis i løpet av ganske få år. Det er allerede en rekke private ladesteder, men det hadde jo vært fint om også de store aktørene fikk Finnmark på kartet.

 

Danmarks elbilsatsing gikk rett i dass da de gjorde et brått kjempehopp i avgiftene 1.1.2017. Det er nok det de angrer bittert på og forsøker å rette opp i nå. Norske politikere bør ha dette i minnet når de planlegger avgiftsøkningene. Det må skje gradvis og ikke brått. Det må også skje forhåndsannonsert i god tid slik at folk "hamstrer" før økningene og dermed når utslippsmålene raskere enn om avgifsøkningene kommer som julekvelden på kjerringa. Økninger blir det - men det må gjøres på riktig måte for å ikke drite på leggen slik Danmark gjorde.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Da regner jeg med de venter til det finnes elbiler som faktisk kan erstatte alle bruksområder til en vanlig bil, noe som ikke er tilfelle idag. Eventuelt så må de gjøre så mange unntak at det ikke får noen merkbar klimaeffekt uansett..

Lenke til kommentar

Da regner jeg med de venter til det finnes elbiler som faktisk kan erstatte alle bruksområder til en vanlig bil, noe som ikke er tilfelle idag. Eventuelt så må de gjøre så mange unntak at det ikke får noen merkbar klimaeffekt uansett..

 

Hvis vi ser på hvor stort sprang elbiler og infrastruktur har tatt de siste seks årene, så er det rimelig å tro at mer enn dobbelt så stort sprang blir tatt de neste tolv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da regner jeg med de venter til det finnes elbiler som faktisk kan erstatte alle bruksområder til en vanlig bil, noe som ikke er tilfelle idag. Eventuelt så må de gjøre så mange unntak at det ikke får noen merkbar klimaeffekt uansett..

 

Hvor langt tror du folk kjører i Danmark? Man kan kjøre rundt hele fastlandsdanmak i dag. Sågar også sykle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Overskriften ...

 

Danmarks statsminister lover å forby salg av biler uten elmotor i 2030

... er feil. Iflg. artikkelen sier Rasmussen følgende;

 

Om 12 år – bare 12 år – vil vi ha slutt på salget av nye diesel- og bensinbiler. Og om 17 år skal hver eneste nye bil i Danmark være en elbil eller en annen form for nullutslippsbil,

Hvilket er noe annet enn at kjøretøyene må bestykkes med elmotor.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Tiltman: Enig i at det er en uheldig vrenging av sitatet. Skal vi ta overskriften veldig på ordet så er vi allerede i mål. En hver ny bil som selges i Danmark i år har elmotor - vindusviskermotor (og de fleste har nok mange flere).
 

Da regner jeg med de venter til det finnes elbiler som faktisk kan erstatte alle bruksområder til en vanlig bil, noe som ikke er tilfelle idag.

Det er ikke i dag salget av fossilbiler skal fases ut. Målsetningen om utfasing er 2025 i Norge og 2030 i Danmark. Det blir neppe gjort med forbud, men sannsynligvis med avgifter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Om mange nok kjøper elbil på sikt, er det noko poeng i å fase ut fossilbilar fullstendig? Om det i 2030 er 95% elbilar og 5% fossilbilar, er ikkje det bra nok?

 

At det finnes personar i Nord-Norge som klarar seg fint med ein Tesla betyr ikkje automatisk at det hadde fungert like fint for alle andre. Det er avhengig av bruksområde og behov. Det finnes dei som klarar seg fint med sykkel òg, men det blir ikkje brukt som argument for at alle burde droppa bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Målsetningen om utfasing er 2025 i Norge. Det blir neppe gjort med forbud, men sannsynligvis med avgifter.

 

I så fall bør regjering/storting varsle om det allerede nå, og beskrive hvordan de ser for seg ulike avgifter, etc.?

 

Hvis ikke, og denslags "kommer over natta" er det både usosialt og urettferdig. I 2025 vil det antageligvis fortsatt være en bestand av oppimot 2 millioner bensin/diesel kjøretøy her i landet, tipper jeg.

 

Slik jeg ser det, er det bedre å opprettholde avgiftslette og ulike fordeler for elbiler, enn å straffe vanlige folk "som ikke har gjort noe galt"

Lenke til kommentar

Hvis ikke, og denslags "kommer over natta" er det både usosialt og urettferdig. I 2025 vil det antageligvis fortsatt være en bestand av oppimot 2 millioner bensin/diesel kjøretøy her i landet, tipper jeg.

I 2000 var det ca 1,85 millioner personbiler i landet og elbilandelen var neglisjerbar. 2016 endte med ca 2,661 millioner registrerte personbiler her i landet, derav ca 100 000 elbiler. I 2017 endte med ca 2,719 millioner biler, der ca 142 000 var elbiler. I år ligger vi an til at det kjøpes ca 80 000 elbiler her i landet så vi ender på ca 222 000. Personbilbestanden ender antagelig rundt 2,78 millioner. Slik kan vi fortsette å estimere framover. Jeg har som Ingrid Espelid, juksa litt, og kjørt tallene gjennom Calc med relativt konservativ elbilandel (33% av salget i fjor, 50% i år, 55% neste år, og så videre +5% fram til 90% i 2026 og deretter 5 år stabilt på 90%, så 5 år på 95% og til slutt 100% fra 2036. Jeg har også antatt gjennomsnittlig 20 år levetid på bilene, i "god" Norsk tradisjon. Med disse tallene ser det ut til at du får rett. I 2025 kommer jeg frem til 1,90 millioner fossilbiler + 1,36 millioner elbiler. I 2030 får jeg 1,1 millioner fossilbiler og 2,5 millioner elbiler. Fra 2035 blir fossilbilene et sjeldent syn med bare noen få prosent av bilbestanden. Jeg vil bare kjapt legge til at tallene blir mer usikre desto lengre frem man ser og desto mindre andelene blir, men alt tyder på at den gemene hop går over til elbil i løpet av et par tiår.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Økningen i antall kjøretøyer gir i seg selv en større miljøutfordring enn hvilken fremdriftsteknologi som benyttes. Generelt (over)forbruk er hovedproblemet. Både mht. søppel (plast) og (av)gasser. Populariseringen av el fremdrift som miljøvennlig blir som å sminke liket- det ser jo litt penere ut, men er like dødt.

Politikere har som kjent ikke større ryggrad enn velgerne tillater så det gjelder å få inn noen populistiske fulltreffere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...