Gå til innhold

Hvorfor vokser Rødt?


Anbefalte innlegg

Partiet Rødt har fått økt oppslutning den siste tiden. I Oslo vaker de på rundt 10%. Noen som har tanker om hvorfor dette skjer? Som en protest mot den borgerlige regjeringen? Kanskje tilmed som en type protest mot Trump?

 

Protest mot Trump? 

 

Det er også mulig å se på Rødt som en representant for det samme fenomenet som Trump - nemelig at "eliten" ikke leverer og snakker bare inne i sin boble.

 

Husk at dagens dominerende politiske tenkning ikke representerer noe bærekraftig. Det er en slags tråkking i vannet der folk versågod bare må tilpasse seg økonomiske "drivkrefter" og arbeid får mindre og mindre verdi sammenlignet med kapital. EU har jo dette som fundament. Her om dagen forsnakket f.eks. en ledende EU-politiker seg og sa at Danmark ikke eksisterer. Slik tenker de på "toppen" :-)

 

Min spådom er at Rødt har potensiale til å bli mye større - uavhengig av grumsete "rød" politikk:

 

1. Økonomisk likestilling (sympatisk - men i praksis får de det ikke til).

2. Diktatur og ensretting. Ikke plass til anerledes tenkende.

3. "De andre" har alt ansvar for det som er mest vondt..

4. Hevn.

5. Skyr ingen midler.

 

De fleste "røde" bevegelser i verden har hatt disse elementene. Og et eksempel: Historisk sett var de forøvrig med på å frem-provosere at nasizmen vant i Tyskland. Selvsagt *helt* uten "skyld" på den måten at dette er ikke noe å lære av :-)

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Det er også mulig å se på Rødt som en representant for det samme fenomenet som Trump - nemelig at "eliten" ikke leverer og snakker inne i sin boble.

Helt klart, det kan så absolutt være en slags protest-/motreaksjon til dagens elite. Dog Rødt er jo også en del av denne eliten, og den politikken Rødt promoterer har vært prøvd gang-på-gang og har feilet hver-eneste-gang; så egentlig lurer jeg av og til på om Rødt sine velgere er fullstendig historieløse.

 

Husk at dagens dominerende politiske tenkning ikke er representerer noe bærekraftig. Det er en slags tråkking i vannet der folk versågod bare må tilpasse seg økonomiske "drivkrefter" og arbeid får mindre og mindre verdi sammenlignet med kapital. EU har jo dette som fundament. 

Vel: den politikken Rødt står vår er vel ikke noe mer bærekraftig? 

 

Her om dagen forsnakket f.eks. en ledende EU-politiker seg og sa at Danmark ikke eksisterer. Slik tenker de på "toppen" :-)

Her på berget så har man jo politikere som ikke vil at Troms og Finnmark skal eksistere... så hva er forskjellen? Men ja, sånn tenker en elite som er fullstendig ut av kontakt med folkets mening... i deres verden så er ikke de der for folket... folket er der for dem.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Protest mot Trump? 

 

Det er også mulig å se på Rødt som en representant for det samme fenomenet som Trump - nemelig at "eliten" ikke leverer og snakker bare inne i sin boble.

Det er godt mulig. Jeg sliter veldig med å finne noen i norsk politikk som kan representere meg. Rødt er de som er nærmest pga hvor de står med tanke på velferd, krig, og narkotika. Ting jeg bryr meg om.

 

Men jeg er uenig med MINST 50% av det de sier. Problemet er at alle andre partier er mye verre.

 

Aldri i livet om jeg ville hatt et rent Rødt-flertall på Stortinget hvor de får bestemme alt. Kan ikke se for meg at det hadde gått bra. Jeg vil bare at de skal få stemmen sin hørt, og at vi kanskje slutter å hjelpe private bedrifter med å snylte skattekroner, sende barn ut i verden for å drepe andre barn, selge våpen til Islamister, og å fortsette å se på narkotika som et kriminalproblem. På de områdene er Rødt bedre enn alle de andre partiene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Helt klart, det kan så absolutt være en slags protest-/motreaksjon til dagens elite. Dog Rødt er jo også en del av denne eliten, og den politikken Rødt promoterer har vært prøvd gang-på-gang og har feilet hver-eneste-gang; så egentlig lurer jeg av og til på om Rødt sine velgere er fullstendig historieløse.

 

 

Kan du definere eliten? I mitt hode er eliten først og fremst de med penger (og jeg tenker ikke akkurat på rødt når jeg tenker de med penger).

 

Jeg er forøvrig enig i sammenligningen med Trump.

Lenke til kommentar

Det er da Staten som snylter skattekroner fra de private bedriftene ikke omvendt ... dog i bakvendtland ...

Kun dersom du ser på det å betale skatt som tyveri, slik som jeg går ut i fra at du gjør.

 

Når staten er så stor som i Norge, er det mange private bedrifter som har som forretningsmodel ikke å levere et så godt produkt som mulig, men å utnytte lovverket til å tvinge staten til å subsidiere dem. Jeg klandrer ikke bedriftene for å gjøre dette, jeg klandrer staten for å gjøre det mulig å drive på den måten.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Tror dere ikke kommunistenes overgrep  er mer symptomatisk på lederskap og samtid, enn økonomisk modell?

Jeg skal ikke påstå å vite nøyaktig hva som ligger bak, men jeg tror det er mer komplekst enn selve metoden man bruker for å få økonomien til å flyte.

På samme måte som Jesus ikke er skyld i at Kirken voldtar barn.

 

Jeg synes kapitalismen som økonomisk modell også gir mening, men det er fordi jeg ikke gir den skylden for menneskerettighetsovergrep, systematisert sult, fattigdom, oljekriger, statsdestabilisering, rasehat, slaveri, dopsmugling, tortur, kolonialisme, imperialisme, ulovlig eller lovlig bombing, løgn og generell fanteri.

 

At våpenindustrien i statene har fått usedvanlig innflytelse i politikken, er jo noe som har latt seg gjøre gjennom kapitalismen som system, men det ligger likevel ikke latent i kapitalismen som modell, at dette bør finne sted, det er vel heller ikke ønskelig?

Når krigsbudsjettet bare øker, selv etter den ‘store fienden’ USSR faller, er det vel på tide å anerkjenne at vi har et problem, fremfor å lete etter andre fiender, eller tviholde på systemet som har vokst frem?

 

Disse problemene har jo vært med oss i hele den nedskrevne historien, hvorfor utelukkende skylde på den økonomiske modellen, og hvorfor forsvare akkurat ‘din’?

Jeg har ingen overbevisning om at én´økonomisk modell er den rette, jeg bare mener vi bør anerkjenne at vi har et problem, og lete etter løsninger.

Det gir rett og slett ikke mening å skulle påberope en økonomisk filosofi å være mer etisk enn en annen, og kapitalismen har vel strengt talt en større dødskvote, enn kommunismen, så hvorfor forsvare den ene, og sverte den andre, når begge innenfor et helt meningsløst vurderingskriterie , feiler?

 

Alle har de samme grunnbehov og ønsker, alle ønsker å mate sine barn, leve trygt i fred, og spise seg mett, det burde vi kunne enes om, og kanskje også slutte å konkurrere om hvem som mater barna sine ‘best’, og heller legge dette til grunn for videre utvikling. At noen skal måtte sulte og lide på grunn av eget eller innblandet styresystem, burde være like uakseptabelt i Russland, USA, Kina, Somalia, Norge, Korea, Afghanistan.. Og ja, dere skjønner bildet..

 

Nå ble jo dette ganske mye større enn ‘Rødt’ i Norge, men grunnlagene som legges frem for hvordan Rødt må feile, er jo ikke låst til kommunisme som tankegods, men geopolitikk.

Den samme geopolitikken som har svertet kapitalismen, i like stor grad, som kommunismen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Protest mot Trump? 

 

Det er også mulig å se på Rødt som en representant for det samme fenomenet som Trump - nemelig at "eliten" ikke leverer og snakker bare inne i sin boble.

 

Husk at dagens dominerende politiske tenkning ikke representerer noe bærekraftig. Det er en slags tråkking i vannet der folk versågod bare må tilpasse seg økonomiske "drivkrefter" og arbeid får mindre og mindre verdi sammenlignet med kapital. EU har jo dette som fundament. Her om dagen forsnakket f.eks. en ledende EU-politiker seg og sa at Danmark ikke eksisterer. Slik tenker de på "toppen" :-)

 

Min spådom er at Rødt har potensiale til å bli mye større - uavhengig av grumsete "rød" politikk:

 

1. Økonomisk likestilling (sympatisk - men i praksis får de det ikke til).

2. Diktatur og ensretting. Ikke plass til anerledes tenkende.

3. "De andre" har alt ansvar for det som er mest vondt..

4. Hevn.

5. Skyr ingen midler.

 

De fleste "røde" bevegelser i verden har hatt disse elementene. Og et eksempel: Historisk sett var de forøvrig med på å frem-provosere at nasizmen vant i Tyskland. Selvsagt *helt* uten "skyld" på den måten at dette er ikke noe å lære av :-)

Enig med en del av punktene dine. Men kan jo tilføye: Norge er et lite og åpent land. Vi tjener på økt global handel. Det er heller ikke vi som skal styre verden. Det er det de store landene som skal gjøre. Det må vi vel bare akseptere, og tilpasse oss?

Lenke til kommentar

Kan du definere eliten? I mitt hode er eliten først og fremst de med penger (og jeg tenker ikke akkurat på rødt når jeg tenker de med penger).

Jeg er forøvrig enig i sammenligningen med Trump.

Eliten er de med høye posisjoner i samfunnet. De som har makt og penger og de som har definisjonsmakt. Politikere, byråkrater, forskere, akademikere, forretningsmenn, journalister osv.

Lenke til kommentar

Enig med en del av punktene dine. Men kan jo tilføye: Norge er et lite og åpent land. Vi tjener på økt global handel. Det er heller ikke vi som skal styre verden. Det er det de store landene som skal gjøre. Det må vi vel bare akseptere, og tilpasse oss?

Dette mener jeg også. Men samtlige partier på Stortinget ser ut til å ville lukke nasjonen for omverdenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med en del av punktene dine. Men kan jo tilføye: Norge er et lite og åpent land. Vi tjener på økt global handel. Det er heller ikke vi som skal styre verden. Det er det de store landene som skal gjøre. Det må vi vel bare akseptere, og tilpasse oss?

 

Det er ikke gitt at de store landene skal styre Norge nei. Dette har jo de fleste høyrepartiene i Europa skjønt om sine egne land (selv om de ellers er usympatiske). Høyrepartiene i Norge har ingen av de gode sidene med høyrepartier, kun de dårlige.

Lenke til kommentar

Venstrepolitkk gir alle samme utgangpunkt. De legger alt til rette for at du skal lykkes. Uansett hvor, når, av hvem, og i hvilken tilstand, du er født. Kun din egen innsats setter grenser for hvor høyt du kan nå.

 

Vi trenger definitivt begge sider i politikken, men dette er ikke Rødts ståsted. Hvis målet er Marxisme og kommunisme, så innebærer det "fra enhver etter hans evne, til enhver etter hans behov", som høres fantastisk ut på overflaten - men hva betyr det? Hvem fastsetter evne? Hvem fastsetter behov? Svaret er selvsagt Staten, den herskende diktator-eliten. Din egen innsats spiller liten rolle. Alle får "etter behov" bestemt av Statens likhetsutopi. At individuell innsats skulle utløse ekstra belønning er styggedom som fører til forskjeller må vite. Det er kapitalistiske system som lønner enkeltindividet for hardt arbeid og ståpå-vilje. Nåde den som opponerer mot det Marxistiske utopiet. Nåde den som mener at Statens tiltenkte behov ikke dekker hans individuelle behov. Nåde den som finner på å ta smulene som faller fra makt-regimets bord fordi barna hjemme sulter. Her skal alle følge det hjernevaskende propaganda-apparatet til punkt og prikke. Hver eneste gang Marxistisk tankegods er blitt satt ut i praksis så dør millioner av mennesker. Ingen annen ideologi er i nærheten av antall dødsfall. Russland troner ene og alene på topp, med Mao's Kina hakk i hæl. Dagens Nord-Korea er en liten sølvgutt til sammenligning. Selv Hitler er en pingle sammenlignet med de høye Marxistiske herremenn. Verden har aldri sett en verre ideologi.

 

 

 

 

Ved høyrepolitikk går penger, makt, og jobber i arv. Er du født fattig forblir du fattig omtrent uansett hvor hardt du jobber.

 

Hvem mener du burde arve pengene? Staten? Ser ikke hvorfor det er noe mer riktig. Hva er det Staten har gjort som har gjort seg fortjent til å arve pengene? Staten har alt fått sine penger. Private selskaper bør ha selvbestemmelses-rett over egne penger, og hvem som skal ta over. Mange deler dessuten ut av sine penger, men da er det de selv som bestemmer hvilken veldedighet eller organisasjon som skal få dem - og ikke Staten på deres vegne. 

Ellers har jeg ingenting til overs for kapitalister som blodsuger arbeidere tomme, og kaster dem overbord straks de har slitt seg selv i stykker for dem. Eller som ikke tar ansvar for sine egne kunders beste, men kun interesserer seg for lommeboken deres. Dette har jeg selv opplevd. Jeg er født nokså fattig (i Norsk målestokk), men jeg forble ikke fattig. Jeg jobbet meg frem akkurat dit jeg ville. Jeg gjorde det fordi jeg hadde muligheten så lenge jeg gjorde en innsats. På vegen har jeg opplevd både høyre-orientertes harde hånd midt i trynet, men også venstre-orientertes liksom-hjelpende håndsutrekning. Jeg har opplevd tøffe-høyre's overlegne skalper, men også stakkar-venstres papir-sympatiserende vås. Det vi trenger er mennesker som tar ansvar. Først og fremst for seg og sine, og når de har stablet seg sånn noenlunde ut av sitt eget mørke, først da kan de bli lys i verden for andre også. Slik at også disse andre kan få hjelp til å stable seg ut av sitt eget mørke. Vi trenger en stat (med liten s) som er til for individet, og ikke omvendt.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

....Verden har aldri sett en verre ideologi.

Og likevel så har man partier som SV og Rødt her i landet som faktisk har velgere. At ikke media stiller disse partiene opp mot veggen og hudfletter de er noe jeg aldri vil fatte og begripe. 

 

Hvem mener du burde arve pengene? Staten? Ser ikke hvorfor det er noe mer riktig. Hva er det Staten har gjort som har gjort seg fortjent til å arve pengene? Staten har alt fått sine penger. Private selskaper bør ha selvbestemmelses-rett over egne penger, og hvem som skal ta over. Mange deler dessuten ut av sine penger, men da er det de selv som bestemmer hvilken veldedighet eller organisasjon som skal få dem - og ikke Staten på deres vegne.

Husk at for sosialister og til dels mange sosialdemokrater, da er staten mye bedre egnet til å forvalte dine egne penger enn du selv er.

 

Ellers har jeg ingenting til overs for kapitalister som blodsuger arbeidere tomme, og kaster dem overbord straks de har slitt seg selv i stykker for dem. Eller som ikke tar ansvar for sine egne kunders beste, men kun interesserer seg for lommeboken deres. Dette har jeg selv opplevd.

For slike kapitalister så har man ihvertfall et virkemiddel: ikke kjøpe produktene deres.

 

.....Det vi trenger er mennesker som tar ansvar. Først og fremst for seg og sine, og når de har stablet seg sånn noenlunde ut av sitt eget mørke, først da kan de bli lys i verden for andre også. Slik at også disse andre kan få hjelp til å stable seg ut av sitt eget mørke. Vi trenger en stat (med liten s) som er til for individet, og ikke omvendt.

Dette er en helt grunnleggende menneskelig egenskap: først sørger man for at en selv og sine nærmeste har det bra, og så begynner man å hjelpe andre. Det er egoisme, og det er ikke noe negativt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...