Gå til innhold

TEST: iPhone Xs


Anbefalte innlegg

Bare en liten digresjon her.

iPhone 7 Plus bør sammenlignes med iPhone XS (XS har faktisk større skjerm enn iPhone 7 Plus). Du sammenligner også 256GB mot 512GB.

Prisen du ser etter 13290 kr. Fortsatt en god økning, men forstår ikke hvorfor du henter den dyretste :)

Hvorfor? Fordi den dyreste iPhone 7 Plus (altså toppmodellen) var 256gb. Minneteknologi og skjermteknologi blir bedre og billigere, prisen på minne og lagring går støtt og stadig nedover. Hoppet kan ikke forsvares på noe sett.

 

EDIT: Ja, minnepriser ol. går noe opp og ned, men på en generell basis så blir mer minne alltid billigere.

Endret av Jakke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøpe iPhone er ikke god butikk, der og da, det er vel mange enige om. Det er derimot definitivt meget god butikk for Apple, det er vel alle enige om, noe resultatene deres vitner om.

 

Apple krever svært høy pris, godt hjulpet av kronekursen. Dog strekker flere produsenter seg etter Apple i pris på toppmodellene. 

 

På den annen side vet jeg av erfaring at Apple-produktene (iPhone, iPad og Mac) holder meget lenge, og de tilbyr oppdateringer i flere år. Blant annet kan iPhone 5s oppdateres til iOS 12. 

 

Har stort sett holdt meg til iPhone, selv om jeg har hatt flere Android-telefoner også. Dersom man ønsker å beholde telefonen flere år, synes jeg iPhonene har innfridd meget bra. Da blir det bedre butikk likevel.

 

Dessverre har det "magiske" og "must have" omkring Apple-produkter falmet etter at Steve Jobs gikk bort. Samtidig er det lite revolusjonerende. Men jeg liker produktene, fordi de tilbyr det jeg trenger, og holder godt. Likevel synes jeg andriodtelefonene byr på mer spennende ting.

 

 

Er helt klart at Apple har mye bedre marginer enn fks Samsung og andre produsenter. Mye av dette kommer jo fra prisingen, men også fra at mye av salget kommer fra egne butikker. De selger mye gjennom egne kanaler, og da går kostnadene ned.

 

Og ja, har merket selv at de støtter oppdateringen av gamle produkt lenge. Til og med min iPad mini 2 fikk nyeste oppdatering. Som vel er 5-6 år gammel.

 

Min gamle s7 edge, fikk Oreo 8.0 nå i sommer, Oreo ble lansert August 2017. Altså 1 år på etterskudd. 9.0 har allerede kommet ut. S7 edge får vel ikke flere oppdateringer heller. Syntes det er dårlig når telefonen kom ut i 2016. Mye av dette kommer jo av at det er et firma som lager hardware og et annet som lager software.

Er derfor Pixel telefonene er så greie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes det er morsomt når Apple nå kommer med "super retina"? Retina skjermer skulle jo liksom være så høy oppløsning at du ikke kunne se pikslene med øyet ditt. Og nå kommer super retina? Så superhøy oppløsnning at du super ikke kan se pikslene? Jeg mener retina funker bra for Apple PR med at ingen vet hva det betyr, men masse folk tror det betyr utrolig bra skjerm, men liksom forklaringene deres er fulle av løgner. Samme med iPhone X. De mente OLED ikke var bra nok før i fjor..... mens alle andre har sagt OLED er bedre i åresvis. Jaja, om du ikke kan slå konkurrentene dine på skjermkvalitet kan du i det minste lyve og lure kundene dine til å tro du har beste skjerm.

Super Retina (OLED) vs Retina (LCD). 

 

Super AMOLED som Samsung har brukt lenge (https://www.samsung.com/global/galaxy/what-is/super-amoled/) har kontrast-ratio på 

100,000:1, mens Apple sin Super Retina (https://support.apple.com/en-il/HT208191) har 1,000,000:1.

Samtidig har apple bruke mye penger på å kunne produsere sin Super Retina til å være bøyd under seg selv nederst på panelet, for å kunne få den minste "haken" mulig. (https://www.quora.com/Was-it-expensive-for-Apple-to-fold-the-OLED-display-at-the-bottom-of-the-iPhone-X)

 

Dette er det til dags dato ikke gjort på noen annen telefon. Korrekt meg om jeg tar feil.

Ved å gjøre denne endringen har de også måtte introdusere "busslomma" for å få symmetrien i kantene til å bli bra. Denne busslommen, beklageligvis, adopteres av mobilprodusenter som ikke trenger den, pga stor "hake". Noe som gjør deres kunder sinna. Det er dessverre en dårlig trend.

 

 

At dere ikke trekker minst en karakter på at det ikke følger med verken minijack adapter eller en bedre lader til en mobil med grunnpris på over 11 laken syntes jeg er håpløst. Denne burde ikke få mer enn 8/10 uansett hvor bra den ellers er.

 

S9 Plus koster nå under 7 laken for 64GB utgaven og den kommer med bedre lader og en mulighet til å selv oppgradere lagring for bare noen hundrelapper.

Hvordan skal verden gå videre om vi alltid skal være bakoverkompatibel? I forfjor fjernet de mini-jacken, nå fjerner de adapteren, verden har hatt 2 år på seg til å bli vant til endringen. Mennesker liker ikke forandring. Skal sies at veldig mange mobil-produsenter har følgt etter.

 

 

Personlig med en slik pris og kun 64 GB lagring burde den få et kraftig trekk på minst 1 i karakteren på min side.

 

Sykt å gi en telefon i det prissegmentet 9'er uten at det er mer å rope hurra for... Virker verken banebrytende eller spesiell... 

 

I fjor fikk iPhone X 10/10 (https://www.tek.no/artikler/test-apple-iphone-x/411132)

Er iPhone X S bedre? Ja. Hvorfor fortjener da iPhone X S ikke få en god karrakter?

Den er dyrere, men den er jo også bedre på mange områder.

 

 

---------

 

Hvorfor hater folk på at Apple produkter koster mye penger, nå mer enn før. Framskrittene er jo store? iPhone X med den beste skjermen så langt i en telefon, mulig diskutabelt. Store framskritt på biometrisk-tilgang, som bruk av ansiktet ditt. Slik ting kan vi vel ikke få i første generasjoner for en slikk og ingenting. Men ja, mobilene er dyrere og MacBook Pro koster nå mer enn noe sinne.

Klager dere fordi dere vil ha dette produktet, men ikke vil spare? Dere er vant til å kunne kjøpe produktene NÅ, mens denne gangen må dere evt spare?

For at et marked skal fungere må det nødvendigvis være ting der ut som koster mer enn annet. Skape konkurranse og framdrift. Også er det nå dessverre slik at et marked også fungerer på tilbud og etterspørsel.

 

 

Det å sette opp mobiltelefoner opp mot hverandre, da på tvers av systemer er dessverre ikke en så lur ting som det høres ut som. Noen produsenter har et bedre "økosystem" rundt sine produkter som vil gjøre folk "biast" uansett hvordan du legger det fram. Google, Samsung, Apple og Amazon på hver sin måte. Sånn er det. Igjen er det slik at mennesker er vanedyr, og vil da velge det de er vant til. Man kan jo alltids prøve å si til en som alltid har brukt iPhone at Samsung S9 knuser den på alle måter. Vel og bra, men den passer ikke inn i økosystemet, så den sentrale brukeropplevelsen til brukeren vil da bli brutt. Hvor da brukeren må gå ut av sin vei for å få dette fantastiske produktet til å fungere på normal måte i sin hverdag.

 

Det hjelper liksom ikke at toppmodeller med Android alltid vinner på specsheeten, 8 core, 8GB minne, 1TB lagring, når iPhone ikke trenger samme specs for å fungere like bra. Verdt å merke seg er at Android (Linux) trenger mer kjerner for å fungere "like" bra (source). Android (Linux) trenger mer minne for å holde på apper (source). 

 

Beklageligvis høres det alltid ut som om det er ikke-iPhone brukere som må komme med dårlig stemning.

 

 

- F

Endret av frikish
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er helt utrolig,er at dere betaler uansett hva det måtte koste,fordi det er akkurat det samme som en Louis Vuitton veske eller lignende,den er lagd av de samme materialene har samme funksjon,men merke forteller andre rundt dere at dere har smak penger og er en del av en slags eksklusiv klubb.

Med den tenkemåten så er jo alle produkter med forskjellig pris bare tull. Hva er forskjellen på ei VW boble og en Porsche, begge tar deg fra a til b og har 4 hjul.. jeg føler ikke ar jeg er medlem av noen “ekslusiv klubb» om jeg foretrekker f.eks 2017 A4 fremfor Audi 80 ‘88 modell til sikkert 50x kosten...?

 

Det er selvsagt forskjell på produktene, selv om jeg kan være enig i at det er en hinsides pris på nye iPhone. Men om man er gadget-freak, foretrekker Apple sitt grensesnitt og liker å oppdatere seg på teknologi er det ingen andre som leverer akkurat det produktet som Apple gjør. Ingen av de andre har iOS for å nevne en ting og det er sikkert drøssevis av andre, men jeg tipper du skjønne poenget, cosm0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Uansett hvilken tråd eller artikkel som handler om apple produkter så oversvømmes det med negative kommentarer fra folk som ikke har disse. Jeg skjønner ikke hvorfor folk må spy ut drit hele tiden? Jeg har Iphone x og Samsung s9 Noe som jeg mener er det beste fra to verdener. Men jeg driver ikke å hele tiden må snakke ned andre merker eller firmaer av den grunn ?

 

Dette er en artikkel om Iphone. Hvis du ikke er interessert i innlegget, eller i Iphone, skroll videre til noe annet som interesserer deg.

Det er desverre sånn diskusjon.no har blitt. Når det skrives anmeldelser om android produkter er som regel stemninga bra. Når det er iPhone saker og anmeldelser. Så er det alltid folk som skal spre spydige kommentarer og skape dårlig stemning.

 

Har aldri forstått poenget med det, liker du ikke produktet, så er jo det helt greit, men å bruke tid og energi på å si hvor dumme andre er som liker de produktene er for meg uforståelig. Føltes ut som misunnelighet på mange måter. Rakke ned på folk.

 

Var forøvrig ivrig anroid bruker i flere tibake til S2, helt til jeg prøvde en iPhone for 2 år siden. Personlig syntes jeg bare iPhone sin total pakke er bedre enn det jeg kan få fra android sida. Savner jeg det mer åpne filsystemet? Helt klart. Men slik som SD kort har jeg aldri savnet. En iPhone er ikke perfekt, men den scorer bra på de punktene som er viktig for meg. Hadde Pixel vært tilgjengelig i Norge med norsk garanti så kanskje det hadde vært annerledes.

 

Får du mer for pengene med fks Huawei? Helt klart. Men igjen, la folk bruker penger på det de vil. Noen bruker 50 000 kr på PC, andre bruker det samme på kamera, droner. Andre bruker 200 000 på høyttalere, eller 50 000 kr på kabler. Bare la det være.

Hvor får dere fra at pixel ikke er i Norge og ikke har norsk garanti, sitter med en Google pixel 2 xl kjøpt på multicom denne har norsk garanti.

Lenke til kommentar

Bestilte faktisk iPhone her om dagen - har kun eid en Apple-telefon, nemlig iPhone 3G (ja, det begynner å bli en stund siden!). Har ellers stort sett hatt Android-telefon, med et Windows Phone-avbrekk for 2-3 år siden.

 

Grunnen til at jeg gikk for iPhone nå var en knust Honor 8 kombinert med god pris og fornuftig størrelse på telefonen - iPhone SE 32 GB for 1690 kr.

Hvor fant du det?

Lenke til kommentar

Pixel 2 xl selges i norske butikker med norsk garanti, my trendphone, milrab, proshop, multicom, ser mange skriver at Google ikke selges i Norge.

 

https://www.proshop.no/Mobil/Google-Pixel-2-XL-64GB-Clearly-White/2642346?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

Først og fremst er pixel 2 minst like overpriset som iphone nå ettersom man betaler ganske kraftig ekstra for import, den er tross alt ett år gammel og koster fortsatt nesten 9k. Man har standard reklamasjonsrett, ja, men om man skader mobilen etter egen skyld har man ikke mange muligheter til å få den lett fikset. Pixel 2 har heller ikke det beste ryktet når det gjelder kvalitetskontroll.

 

Pixel 3 skal ha en bredere lansering i europa så for håpe den kommer til norge også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Super Retina (OLED) vs Retina (LCD). 

 

Super AMOLED som Samsung har brukt lenge (https://www.samsung.com/global/galaxy/what-is/super-amoled/) har kontrast-ratio på 

100,000:1, mens Apple sin Super Retina (https://support.apple.com/en-il/HT208191) har 1,000,000:1.

Samtidig har apple bruke mye penger på å kunne produsere sin Super Retina til å være bøyd under seg selv nederst på panelet, for å kunne få den minste "haken" mulig. (https://www.quora.com/Was-it-expensive-for-Apple-to-fold-the-OLED-display-at-the-bottom-of-the-iPhone-X)

 

Dette er det til dags dato ikke gjort på noen annen telefon. Korrekt meg om jeg tar feil.

Ved å gjøre denne endringen har de også måtte introdusere "busslomma" for å få symmetrien i kantene til å bli bra. Denne busslommen, beklageligvis, adopteres av mobilprodusenter som ikke trenger den, pga stor "hake". Noe som gjør deres kunder sinna. Det er dessverre en dårlig trend.

 

Super AMOLED som Samsung har utviklet og produserer mener du? Du får fortsatt ikke navnet til å gi mening. Navnet er basert på oppløsning, ikke panelteknologi.

 

Apple har ikke bedre kontrast. OLED har uendelig kontrast..... Hva de finner ut de vill oppgi som tall har lite å si.

 

Apple har ikke brukt masse penger på utvikling. Sorry. Det er Samsung som har brukt pengene. Det er Samsung som har teknologien. Samsung har tom mobiler du kan bøye. Og du tror en liten bøy på skjermen i iPhone er noe fantastisk Apple har klart å utvikle? Nei, Apple har spurt Samsung om de kan klare å lage det de vil, så har Samsung lagt det.

 

Og Samsung har jo hatt bøy på skjermen i evigheter allerede?

 

Jeg forstår ikke hvorfor folk stadig tror Apple har utviklet noe om det kommer i iPhone. Samsung har utviklet AMOLED i 15 år + nå og med en gang det kommer i iPhone så er det designed by Apple?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bestilte faktisk iPhone her om dagen - har kun eid en Apple-telefon, nemlig iPhone 3G (ja, det begynner å bli en stund siden!). Har ellers stort sett hatt Android-telefon, med et Windows Phone-avbrekk for 2-3 år siden.

 

Grunnen til at jeg gikk for iPhone nå var en knust Honor 8 kombinert med god pris og fornuftig størrelse på telefonen - iPhone SE 32 GB for 1690 kr.

Hvor fant du det?

ice.net hadde 1000 kr rabatt på flere telefoner, ser ut som tilbudet er over nå (for iPhone SE).

Lenke til kommentar

Bare en liten digresjon her.

iPhone 7 Plus bør sammenlignes med iPhone XS (XS har faktisk større skjerm enn iPhone 7 Plus). Du sammenligner også 256GB mot 512GB.

Prisen du ser etter 13290 kr. Fortsatt en god økning, men forstår ikke hvorfor du henter den dyretste :)

Xs har vel ikkje større skjerm enn 7+? Skjermen har fleire tomma, men det er på grunn av at den er smalare og høgare. Skjermarealet er størst på 7+.

Lenke til kommentar

Hvordan skal verden gå videre om vi alltid skal være bakoverkompatibel? I forfjor fjernet de mini-jacken, nå fjerner de adapteren, verden har hatt 2 år på seg til å bli vant til endringen. Mennesker liker ikke forandring. Skal sies at veldig mange mobil-produsenter har følgt etter.

 

Bakoverkompatibel med den mest utbredte standarden for lyd som finnes? Ja hvorfor ikke?

Enten jeg skal koble til TVen, PS Vita, 3DS, Nintendo Switch, datamaskin til en høytaler eller øretelefoner så kan jeg fint gjøre det med en 3.5 mm jack. Dette er også en standard som støttes av de mest populære øretelefonene på markedet nå og dersom det er krise og du trenger noen billige øretelefoner så finner du lett noen til samme pris som en adapter for lightning eller USB C på billigbutikkene.

Det å måtte huske på adaptere som kun skal brukes når man skal koble til telefonen er en uting. Har du en grunn til at det er en god ting å gå bort fra å være kompatibel med mesteparten av lydutstyret på markedet ut av boksen eller er det kun fordi det er "utdatert" og at "verden må gå fremover".

Har du et argument mot universal kompabilitet eller gjentar du bare markedsføringen til Apple om at det er et fremskritt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bakoverkompatibel med den mest utbredte standarden for lyd som finnes? Ja hvorfor ikke?

Enten jeg skal koble til TVen, PS Vita, 3DS, Nintendo Switch, datamaskin til en høytaler eller øretelefoner så kan jeg fint gjøre det med en 3.5 mm jack. Dette er også en standard som støttes av de mest populære øretelefonene på markedet nå og dersom det er krise og du trenger noen billige øretelefoner så finner du lett noen til samme pris som en adapter for lightning eller USB C på billigbutikkene.

Det å måtte huske på adaptere som kun skal brukes når man skal koble til telefonen er en uting. Har du en grunn til at det er en god ting å gå bort fra å være kompatibel med mesteparten av lydutstyret på markedet ut av boksen eller er det kun fordi det er "utdatert" og at "verden må gå fremover".

Har du et argument mot universal kompabilitet eller gjentar du bare markedsføringen til Apple om at det er et fremskritt?

Denne diskusjonen har vel stort sett gått i reprise siden iPhone 7. Det feteste argumentet er fortsatt «tenk om du trenger et billig headset i hu og hei»! Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har havna i denne situasjonen, men kan hende andre er mer vimsete enn meg. Ei heller ser jeg poenget i kabler på et ellers mobilt produkt.

 

Jeg har minijack på min telefon, men den har jeg faktisk ikke brukt på god stund nå. Har propper, headset og NC headset som alle kjører trådløst. Det samme gjelder lyden bilen og leiligheten (Sonos).

 

Men hva om jeg er på en fest hvor verten (av en eller annen merkelig grunn) ikke har avspiller fra dette århundre eller ordnet egen streamingtjeneste?? Da får vi vel bare kose oss uten musikk.

 

Men for all del, smak og behag. Jeg ser dog ikke poenget i å syte om denne utgangen gang på gang. Når du allerede er glad i å styre med små kabler hengende fra øret gjør vel ikke et lite adapter stort innhogg hverken det praktiske eller estetiske.

 

Stem med lommeboka, så ser vi hvor vi ender opp.

Endret av NysgjerrigHans
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forøvrig morsomt å se hvor «salty» enkelte blir så fort det er snakk om iPhone. Enkelte her inne går også så langt som i å dømme folk som bruker produkter fra Apple på grunnlag av hvilken telefon de kjøper.

 

Ta en dyp pust folkens. Det er faktisk bare snakk om en telefon. Er den for dyr kjøper du noe rimeligere som passer deg og dine behov.

Lenke til kommentar

Niklas Plikk:

 

Takk for testen! Lest med stor interesse.

 

Har iPhone 8.

 

Hvordan er lyden ved musikkavspilling i iPhone Xs? Enten i forhold til åtteren eller generelt.

 

Hei!

 

Hvis du tenker på høyttalerne er det merkbart bedre lyd i iPhone Xs med et tydeligere stereoperspektiv enn iPhone 8. Via kablede hodetelefoner, eller bluetooth-hodetelefoner med aac er det ikke noen forskjell. Ikke i mine ører i hvert fall!

 

- Niklas

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...