Gå til innhold

TEST: iPhone Xs


Anbefalte innlegg

Det er ikke det an man ikke ønsker det. men det er overflødig for mange. Og selv de beste minnekortene har mye lavere lese og skrivehastighet enn innebygget lagring. De fleste Androidtelefoner blir litt treigere med minnekort satt inn.

Ser at ikke alle har behov for minnekort, men jeg har alltid likt den muligheten. Filming i 4k og bilder på minnekort, alt annet til internminne. Skulle mobil bli ødelagt, så er ofte minnekort inntakt til verdifulle bilder og film man har tatt selv.

Nå visste jeg ikke at mobil blir tregere med raskeste minnekort.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at ikke alle har behov for minnekort, men jeg har alltid likt den muligheten. Filming i 4k og bilder på minnekort, alt annet til internminne. Skulle mobil bli ødelagt, så er ofte minnekort inntakt til verdifulle bilder og film man har tatt selv.

Nå visste jeg ikke at mobil blir tregere med raskeste minnekort.

 

 

Jeg ser absolutt dine argumenter :) Men Alt jeg filmer og tar bilde av ligger seg automatisk i iCloud. Dette sammen med kontakter meldinger notater og annet.  Videre finner jeg alt igjen automatisk på min mac. Jeg får også tilgang til alt sammen automatisk på min iPad. Om jeg plutselig skulle knekke telefonen min i to, og kjøper en ny, så logger jeg inn på den nye, og har alt likt på den telefonen som på den gamle. Alle enhetene jobber sammen som en enhet. Dette uten 3 parts programvare og helt integrert i operativsystemet for telefon iPad og mac. 

 

For meg og mange andre, gjerne den gjennomsnittsbrukeren faller det da igjennom at vi trenger minnekort. Samtidig vil det alltid være noen som gjerne har større behov for det enn andre. 

Endret av Smultring77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

https://www.youtube.com/watch?v=cCheVbD6oCI er frittstående. Mange vurderinger som bærer preg av å være betalte, i kjente kanaler.

Ja, bare folk som kritiserer Apple er "frittstående" Og alle som sier den er bra er kjøpt og betalt. Sånn verden fungerer.

Jeg sa ikke alle. Kritikk er det en vurdering er ment å inneholde. Derav speiler man produktets egenskaper rasjonelt. Se for eksempel https://www.youtube.com/watch?v=rpeFbaf6XkM og vurder mot for eksempel the verge. Samme typen Apple-forherligende nyheter som engadget i sin tid. To tannløse publikasjoner der samme person gjør akkurat det samme nå som da.

 

At et lukket økosystem, med lukket programvare, og sponasje høyre og venstre, i kjent forbrukerfiendtlig stil, med slavedrift i utvinning og produksjonsledd, og miljøfiendtlig praksis, ikke trekker mer, er ikke rasjonelt.

 

Det koster nå latterlige summer, fra rekordholderen for markup, innoverer absolutt ikke i denne reiterasjonen, med stadig synkende markedsandeler selv før denne runden, uten hodetelefoninngang, men bevares, 9/10!

 

Ikke engang et lite varsko om hvor elendige Apple er til å lage maskinvare, med der-tilhørende også arrogant holdning til sine kunder.

 

Alt dette i en pakke som blir kunstig foreldet om noen år…

 

Når folk ikke kjøper flaggskipene lenger, og konkurransen er så beinhard nedover i prissegmentene, bør man lage noe som trenger mer guff, altså noe som overrasker. Fra en av de virkelig store i bransjen er dette svakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser absolutt dine argumenter :) Men Alt jeg filmer og tar bilde av ligger seg automatisk i iCloud. Dette sammen med kontakter meldinger notater og annet. Videre finner jeg alt igjen automatisk på min mac. Jeg får også tilgang til alt sammen automatisk på min iPad. Om jeg plutselig skulle knekke telefonen min i to, og kjøper en ny, så logger jeg inn på den nye, og har alt likt på den telefonen som på den gamle. Alle enhetene jobber sammen som en enhet. Dette uten 3 parts programvare og helt integrert i operativsystemet for telefon iPad og mac.

 

For meg og mange andre, gjerne den gjennomsnittsbrukeren faller det da igjennom at vi trenger minnekort. Samtidig vil det alltid være noen som gjerne har større behov for det enn andre.

Jeg kjenner til det. Vi er ikke uenige. Alikevel syntes jeg minnekort er kjekt i visse tilfeller. Særlig på reisefot, for alt kommer ikke rett i "skyen" med en gang når man er på reiser o.l.

F.eks. utenfor EU med skyhøye datapriser og variabel Wifi tilgang.

Lenke til kommentar

Er det best å oppgradere til en sånn fra en iPhone 7? Har headphone-jack adapter så det går fint, men er det best å vente eller bare oppgradere? Tenkt til å skaffe en 64 gig modell i gull.

Vanlig regel er at det ikke er smart å vente på noe elektronikk da det alltid kommer noe nytt og du ender opp med å alltid vente. Eller ting blir utsatt osv. Så kjøp ny iPhone om du synes du trenger det. Ingen vet hva som kommer i neste generasjon, så jeg vet ikke helt hva du skulle ventet på. Hvis iPhone 7 fungerer bra fortsatt kan du fortsette å bruke den, om du vil ha noe bedre eller den har problemer kan du kjøpe ny.

Lenke til kommentar

Bestilte faktisk iPhone her om dagen - har kun eid en Apple-telefon, nemlig iPhone 3G (ja, det begynner å bli en stund siden!). Har ellers stort sett hatt Android-telefon, med et Windows Phone-avbrekk for 2-3 år siden.

 

Grunnen til at jeg gikk for iPhone nå var en knust Honor 8 kombinert med god pris og fornuftig størrelse på telefonen - iPhone SE 32 GB for 1690 kr.

Fikk faktisk tilsendt 128GB-modellen istedenfor 32GB - jeg ble ikke akkurat mindre fornøyd med kjøpet av den grunn!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En liten feil i testen: (og litt opplæring...)

"Rent fysisk har bildebrikken til vidvinkelkameraet blitt hakket større, 1.4 µm, opp fra 1.22 µm."

 

Det riktige skulle vært noe slikt:

"Rent fysisk har bildebrikken til vidvinkelkameraet blitt hakket større, med den positive konsekvensen at størrelsen på hver av de 12 millionene sensorene ("pixlene") har økt til 1.4 µm, opp fra 1.22 µm (mikrometer/ milliontedels meter)."

 

FYI/opplæring:

Hver pixel kan sees på som en mikroskopisk "bøtte" som samler opp fotoner ("lyspartiklene"). Desto større "bøtter", desto bedre. 

 

"Pixel-kappløpet" førte til at mange lagde brikker hvor brikkestørrelsen forble den samme, men "bøttene" ble mindre og mindre. Dvs. at pixeltettheten økte, og det er ikke bra.

I praksis vil det si at de lyse partiene i et bilde blir "utbrent" (helt hvite) og de mørke partiene blir helt sorte. Dermed forsvinner detaljene i disse partiene (dårlig dynamisk område), noe som jo er typisk for mange mobilbilder.

 

Mitt Canon EOS 5DS R (50 megapixler) har en 24x36 mm brikke, med en "bøttestørrelse" på 4.13 µm (senteravstand fra "bøtte til bøtte"). Hver pixel har et areal på ca 17 µm², mens hos iPhone XS er arealet ca 2 µm². Mao. ca 1/8-del.

Arealøkningen fra X til XS er fra 1.5 til 2µm² ...

Endret av ArnsteinBjone
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...