Gå til innhold

TEST: iPhone Xs


Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er en del som henger seg opp i prisen og skal mene så mye om akkurat dette samtidig som det går inflasjon og sport i å lyse alt som kommer fra Apple i bann.

De fleste regner jeg med ikke hadde kjøpt iphone om de hadde fått den for en femmer og en pakke med chips, uansett. Og det er helt greit. Eplehagen er ikke for alle

 

Det er vanskelig å være uenig i at telefonen nok er noe overpriset. Jeg skal ha uansett ha meg en max utgave, mest sansynlig med 256 gb og på nåværende tidspunkt henger jeg meg ikke for mye opp i prisen. Før lansering ante jeg at det kom til å bli kostbart og satt en øvre grense på 15000

 

Hvorfor det, kan man gjerne spør? Hvorfor ikke, svarer jeg. Men her er nå mine argumentet, for de som er interessert. 

 

Min nåværende telefon er en 6 plus som begynner å bli treg og jeg har lyst på en ny telefon. Med tanke på hvor mye nytte og glede jeg har fått av min nåværende telefon, blir prisen på en Xs Max ikke så avskrekkende likevel.

Jeg får mye moro for pengene, sett i sammenligning med en TV, laptop, hodetelefoner, sykkel eller hva det måtte være i samme prisklasse. Målt i kroner pr brukstime, er det mer økonomisk med ny telefon enn de fleste andre alternativ :)

 

Finnes det rimeligere telefoner med samme nytte funksjon? Visst faen. Men jeg er ikke interessert i en Android telefon. Been there, done that, ble aldri fornøyd.

Kunne jeg kjøpt meg en brukt, eller eldre modell. Ja, men det vil jeg ikke. Jeg vil ha en telefon som varer lengst mulig, og når jeg først oppgraderer vil jeg også ha med siste tilgjengelig teknologi.

 

Jeg er nå heller ikke en del av den såkalte menigheten, da jeg skyr mac som pesten, synes Steve Jobs var alt annet enn en helgen og foretrekker andre alternativ enn apple på de fleste andre dingser enn iphone/ipad.  

Men jeg synes Iphone funker for meg. Det er et enkelt intuitivt brukergrensesnitt som bare funker. Selvfølgelig ikke perfekt, men det er ikke jeg heller?

 

Jeg har barn med iphone og Ipad, og det fremstår som lettere å ha litt kontroll over mobil/ appbruken enn med Android.

Nå skal jeg være forsiktig med å være for bastant, da erfaringen på denne området er begrenset.

 

Når det er sagt, er jeg ikke i mot Android og synes det et topp med alternativ. Et Apple uten alternativ og konkurranse er ikke en verden jeg ønsker :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

 

De fleste regner jeg med ikke hadde kjøpt iphone om de hadde fått den for en femmer og en pakke med chips, uansett. Og det er helt greit. Eplehagen er ikke for alle

 

Hva slags chips snakker vi? Hvis den kom med sørlandschip salt&pepper ville jeg absolutt slått til!

 

Litt mer seriøst: iPhone hadde vært et mulig alternativ for meg, men prisen gjør at jeg absolutt ikke kan forsvare kjøpet for meg selv når jeg kan bli like fornøyd med en telefon til en tredjedel av prisen. Ja, jeg vet at du kan selge iPhone igjen og få lite tap og alt det der, men jeg skifter kun mobil når den gamle blir så ødelagt at det ikke er forsvarlig å reparere den fra et økonomisk ståsted.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg ser at det er en del som henger seg opp i prisen og skal mene så mye om akkurat dette samtidig som det går inflasjon og sport i å lyse alt som kommer fra Apple i bann.

De fleste regner jeg med ikke hadde kjøpt iphone om de hadde fått den for en femmer og en pakke med chips, uansett. Og det er helt greit. Eplehagen er ikke for alle

 

Det er vanskelig å være uenig i at telefonen nok er noe overpriset. Jeg skal ha uansett ha meg en max utgave, mest sansynlig med 256 gb og på nåværende tidspunkt henger jeg meg ikke for mye opp i prisen. Før lansering ante jeg at det kom til å bli kostbart og satt en øvre grense på 15000

 

Hvorfor det, kan man gjerne spør? Hvorfor ikke, svarer jeg. Men her er nå mine argumentet, for de som er interessert.

 

Min nåværende telefon er en 6 plus som begynner å bli treg og jeg har lyst på en ny telefon. Med tanke på hvor mye nytte og glede jeg har fått av min nåværende telefon, blir prisen på en Xs Max ikke så avskrekkende likevel.

Jeg får mye moro for pengene, sett i sammenligning med en TV, laptop, hodetelefoner, sykkel eller hva det måtte være i samme prisklasse. Målt i kroner pr brukstime, er det mer økonomisk med ny telefon enn de fleste andre alternativ :)

 

Finnes det rimeligere telefoner med samme nytte funksjon? Visst faen. Men jeg er ikke interessert i en Android telefon. Been there, done that, ble aldri fornøyd.

Kunne jeg kjøpt meg en brukt, eller eldre modell. Ja, men det vil jeg ikke. Jeg vil ha en telefon som varer lengst mulig, og når jeg først oppgraderer vil jeg også ha med siste tilgjengelig teknologi.

 

Jeg er nå heller ikke en del av den såkalte menigheten, da jeg skyr mac som pesten, synes Steve Jobs var alt annet enn en helgen og foretrekker andre alternativ enn apple på de fleste andre dingser enn iphone/ipad.

Men jeg synes Iphone funker for meg. Det er et enkelt intuitivt brukergrensesnitt som bare funker. Selvfølgelig ikke perfekt, men det er ikke jeg heller?

 

Jeg har barn med iphone og Ipad, og det fremstår som lettere å ha litt kontroll over mobil/ appbruken enn med Android.

Nå skal jeg være forsiktig med å være for bastant, da erfaringen på denne området er begrenset.

 

Når det er sagt, er jeg ikke i mot Android og synes det et topp med alternativ. Et Apple uten alternativ og konkurranse er ikke en verden jeg ønsker :)

Ios 12 er en gudegave for oss med barn med iPhone/iPad. Full kontroll på bruk, og enkelt å begrense bruk ved behov.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bakoverkompatibel med den mest utbredte standarden for lyd som finnes? Ja hvorfor ikke?

Enten jeg skal koble til TVen, PS Vita, 3DS, Nintendo Switch, datamaskin til en høytaler eller øretelefoner så kan jeg fint gjøre det med en 3.5 mm jack. Dette er også en standard som støttes av de mest populære øretelefonene på markedet nå og dersom det er krise og du trenger noen billige øretelefoner så finner du lett noen til samme pris som en adapter for lightning eller USB C på billigbutikkene.

Det å måtte huske på adaptere som kun skal brukes når man skal koble til telefonen er en uting. Har du en grunn til at det er en god ting å gå bort fra å være kompatibel med mesteparten av lydutstyret på markedet ut av boksen eller er det kun fordi det er "utdatert" og at "verden må gå fremover".

Har du et argument mot universal kompabilitet eller gjentar du bare markedsføringen til Apple om at det er et fremskritt?

Denne diskusjonen har vel stort sett gått i reprise siden iPhone 7. Det feteste argumentet er fortsatt «tenk om du trenger et billig headset i hu og hei»! Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har havna i denne situasjonen, men kan hende andre er mer vimsete enn meg. Ei heller ser jeg poenget i kabler på et ellers mobilt produkt.

 

Jeg har minijack på min telefon, men den har jeg faktisk ikke brukt på god stund nå. Har propper, headset og NC headset som alle kjører trådløst. Det samme gjelder lyden bilen og leiligheten (Sonos).

 

Men hva om jeg er på en fest hvor verten (av en eller annen merkelig grunn) ikke har avspiller fra dette århundre eller ordnet egen streamingtjeneste?? Da får vi vel bare kose oss uten musikk.

 

Men for all del, smak og behag. Jeg ser dog ikke poenget i å syte om denne utgangen gang på gang. Når du allerede er glad i å styre med små kabler hengende fra øret gjør vel ikke et lite adapter stort innhogg hverken det praktiske eller estetiske.

 

Stem med lommeboka, så ser vi hvor vi ender opp.

Så du valgte glatt å overse det at minijack også er kompatibel med veldig mye annet. Du valgte også å ignorere det at de mest populære lydproduktene - også de som er primært trådløse fortsatt har minijack. Minijack har ikke blitt faset ut fordi alternativene nødvendigvis gir bedre lyd, noe jeg kunne ha akseptert.

Jeg minner deg også på at jeg ville ha et bedre argument argument enn at det er utdatert så jeg skjønner ikke helt hvor du vil med den "Skaff deg teknologi fra dette århundret da"-holdningen din. Sony WH-100XM2 støtter minijack og vil derfor kunne brukes uten batteri og på omtrent alle enheter. Ikke er den fra forrige århundre heller. Det er heller ikke kontrollene til PS4, Nintendo Switch TVen min eller mobiltelefonen min. Du kan komme med et faktisk argument eller du kan gjøre narr av meg for å ha andre preferanser enn deg.

 

Billige ørepropper kan være veldig fine til tider. I fjor fikk en venn av meg en akutt blødning i nyrene som gjorde at han ble sendt i fly til sykehus og han hadde ikke tid til å pakke med seg noe. Han ble sengeliggende en god periode og hadde vanskeligheter for å snakke i telefonen fra senga og det var mange som ville ringe for å snakke med ham for å forsikre seg om at alt gikk bra. Løsningen ble da å skaffe seg et par ørepropper til ca. 50 kroner slik at han kunne snakke med folk mens han var innlagt. Ja enn det å være så vimsete at man blir innlagt på sykehus. Det er jo enda en gruppe å være nedlatende mot.

 

Kan du virkelig ikke komme med et eneste argument annet enn at du ikke trenger det selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var vel 120hz oppdateringfrekvens på touchen på iPhone x også?

 

 

Ja, det stemmer. Det står litt om det her:

https://www.slashgear.com/iphone-120hz-and-fda-ecg-3-easy-mistakes-at-apples-big-event-13545602/

Where does that leave the iPhone Xs and iPhone Xs Max screens? It’s actually the same as last year: the iPhone X introduced 120 Hz touch sample rates to Apple’s smartphones, but with a 60 Hz panel.
Endret av Juke
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er strengt tatt ingen som har fratatt deg muligheten. For de som vil finnes det fortsatt adapter, både til iPhone og Android telefoner uten dedikert minijack. Jeg skisserer simpelthen opp at alternativene fungerer bra - ingenting å ta seg nær av. Det at samtlige produkter støtter begge er jo fint under en overgangsfase.

 

Eksempelet ditt med kompisen din er forøvrig å dra strikken litt for langt, du vet rimelig godt at jeg ikke sikta til tilfeller som dette. Skal sykehuset i tillegg begynne å selge nettverkskabler i tilfelle en stakkar uten trådløst nettverkskort også stikker innom?

 

Hovedargumentet er jo å kutte trådene på et mobilt produkt. Det er jo fint når man er på farten, trener, jogger, sykler etc. Som nevnt vil adapteret antageligvis leve i beste velgående i god stund fremover, så vi overlever alle sammen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Vanvittige priser på de nye iPhone ! Til sammenligning : Man får utrolige bra TVer til disse prisene .. og MYE STØRRE skjerm .. Vel TVer kan man ikke ringe med .. ennå ..

 

En TV har større skjerm enn en mobiltelefon altså? Ikke dårlig...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Hvorfor ønsker ingen IPhone eiere mulighet for minnekort?

 

Det er ikke det an man ikke ønsker det. men det er overflødig for mange. Og selv de beste minnekortene har mye lavere lese og skrivehastighet enn innebygget lagring. De fleste Androidtelefoner blir litt treigere med minnekort satt inn.

Lenke til kommentar

Android gjorde jo og slik at du kan slå sammen lagring. Dette er definitivt dårlig med minnekort. Når du har det separat kan du i det minste putte bilder ol på minnekort, slik at telefonen ikke blir tregere. Om du slår sammen så gjør du telefonen tregere. Minnekort introduserer definitivt en del ekstra problemer, så det er mye enklere å bare ikke tillate minnekort.

Lenke til kommentar

Hadde man kunnet hentet ut all data av telefonen ved skader uten å betale firmaer for slikt, så hadde jeg akseptert å ikke ha minnekort. Skulle kunne hentet ut data rett fra USB ved avslådd/ødelagt mobil, om man slo på dette i innstillinger. Min Galaxy S6 døde, av ukjent grunn fikk jeg blue LED of death. Hadde ikke et firma hadd et program som klarte å hente ut dataen, så hadde den vært tapt. Det er det jeg frykter over noe som helst. Det er ikke alltid man har en online backup, mulighet til det, eller lyst (private bilder, ref. the Fappening ol). Derfor vil jeg alltid ha minnekort, da kan jeg alltid ta med meg dataene mine videre. Aldri opplevd at et minnekort har dødd helt, så jeg ikke har kunnet hente ut alt iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter mitt syn, så burde Tek.no vurdere å dele karakteren i "Ytelse" og "Verdi for pengene".

 

På den ene siden gir det ikke mening å score iPhone 10S Max dårligere enn andre toppmodeller, for det er den ikke.

 

På den andre siden, gir det heller ikke mening å si at du får mye for pengene.

 

Med begge kategoriene, kunne en tegnet nyttige grafer der folk selv kunne balansert mellom ønsket ytelse på telefon, og pris de betaler.

 

PS: Verdi for pengene måtte gjerne være en dynamisk score, som endrer seg i sanntid etter konkurransen i markedet og priser.

 

Personlig har jeg aldri forstått hvorfor pris i seg selv kan være med på å dra et produkt opp eller ned en eller flere karakterer.

Kan man ikke bare vurdere enheten for hva den er, så kan folk selv ta avgjørelsen mht om det er verdt pengene eller ikke?

 

Hvis en gitt telefon er 10/10 på alt så hvorfor trekker man den i poeng pga pris? Uforståelig for min del. 

Endret av T.A298
Lenke til kommentar

Hadde man kunnet hentet ut all data av telefonen ved skader uten å betale firmaer for slikt, så hadde jeg akseptert å ikke ha minnekort. Skulle kunne hentet ut data rett fra USB ved avslådd/ødelagt mobil, om man slo på dette i innstillinger. Min Galaxy S6 døde, av ukjent grunn fikk jeg blue LED of death. Hadde ikke et firma hadd et program som klarte å hente ut dataen, så hadde den vært tapt. Det er det jeg frykter over noe som helst. Det er ikke alltid man har en online backup, mulighet til det, eller lyst (private bilder, ref. the Fappening ol). Derfor vil jeg alltid ha minnekort, da kan jeg alltid ta med meg dataene mine videre. Aldri opplevd at et minnekort har dødd helt, så jeg ikke har kunnet hente ut alt iallefall.

Jeg har aldri opplevd at en mobil dør, men jeg har opplevd at minnekortleser har blitt dårlig. Kontakt feiler, data blir korrupt og ødelagt. Så siden jeg har opplevd det, betyr det at minnekort ikke er sikkert, men å lagre på mobilen er sikkert.

 

Alle kan ha personlige opplevelser. Det eneste sikre er å ha backup. Har du private bilder du ikke vil ha i skyen (fappening var de som eide bildene som "gav vekk" info ikke feil hos Apple), så kan du legge dem over i en backupdisk et sted.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri forstått hvorfor pris i seg selv kan være med på å dra et produkt opp eller ned en eller flere karakterer.

Kan man ikke bare vurdere enheten for hva den er, så kan folk selv ta avgjørelsen mht om det er verdt pengene eller ikke?

 

Hvis en gitt telefon er 10/10 på alt så hvorfor trekker man den i poeng pga pris? Uforståelig for min del. 

Prisen har jo alt å si, i forhold til hva man får. Du kan jo ikke sammenlikne uten et grunnlag, en annen telefon. Og da følger også prisen og funksjonene med.

Lenke til kommentar

Prisen har jo alt å si, i forhold til hva man får. Du kan jo ikke sammenlikne uten et grunnlag, en annen telefon. Og da følger også prisen og funksjonene med.

 

Tja, må si meg uenig der. Man kan fint sammenlikne med andre produkter uten å ta hensyn til pris. Det kan forbrukere fint gjøre selv. Jeg vil vite hvor godt produktet er og så kan jeg spørre meg selv i etterkant om det er verdt prisen eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd at en mobil dør, men jeg har opplevd at minnekortleser har blitt dårlig. Kontakt feiler, data blir korrupt og ødelagt. Så siden jeg har opplevd det, betyr det at minnekort ikke er sikkert, men å lagre på mobilen er sikkert.

 

Alle kan ha personlige opplevelser. Det eneste sikre er å ha backup. Har du private bilder du ikke vil ha i skyen (fappening var de som eide bildene som "gav vekk" info ikke feil hos Apple), så kan du legge dem over i en backupdisk et sted.

Såklart, men det fører med seg merarbeid kontra andre metoder. Jeg bruker jo såklart Google Photos, og har en del bilder der, men er mye som ikke hører hjemme der. Det er jo såklart latskap inne i bildet også. Å være konsekvent på å ta backup altså.

Lenke til kommentar

For bare noe minutter siden sto det på VG at denne (prisen kan ikke forsvares) som overskrift siden det er så lute nytt med mobilen, men NÅ har de byttet oversikten til (Helt Rå)... Man lurer på hva som gjorde at de plutselig endret mening!!!

 

https://www.youtube.com/watch?v=cCheVbD6oCI er frittstående. Mange vurderinger som bærer preg av å være betalte, i kjente kanaler.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...