Gå til innhold

Intercom mellom kontorer?


Anbefalte innlegg

Skulle hatt et intercom system mellom noen kontorer på arbeidsplassen.

 

Vi har da 4-5 kontorer på rad som skulle hatt enkel tilgang til hverandre. Uten å måtte skrike gjennom døra og gangen hver gang man skal gi en beskjed til hverandre.

 

Gamle leietageren ( Nå død ) Hadde et slikt system da vi tok over, men de som ryddet ut kastet alt før vi tenkt tanken over å ha det selv.

 

Det som var der var ihvertfall en lite "boks" noe ala 10x5 cm i str med en høyttaler og mikrofon i seg som hadde 5-6 knapper.. Disse var linket til de andre som var på kontorene som hadde sin egen boks.

 

Noen som vet om noe lignende? De så relativt gamle ut så vil tro noen har kommet opp med noe bedre og nytt de siste årene. Uansett så trenger vi bare noe som funker trådløst mot hverandre uten at vi sitter konstant å lytter til hverandre e.l

 

Til nå har vi brukt typisk Discord og Skype programmer, men det er langt ifra optimalt da vi må følge med på dette hele tiden dersom noen skal prate til hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke ta i bruke Skype eller tilsvarende løsning? Det gir samme funksjonalitet. 

 

Som sagt i første post.. Det funker ikke for oss slik vi vil ha det. Absolutt ikke samme funksjonalitet heller. Det jeg prøver å forklare frem vil feks ikke gi muligheten for at noen glemmer å gå enten ut av en samtale eller til tider er fullt tilgjengelig for alle andre til å lytte på.

 

En intercom ville enkelt gjort det mulig for kontor 1 å prate kun til kontor 5..Samtidig som kanskje kontor 4 trenger å prate med kontor 2 osv osv osv ^^

Lenke til kommentar

Hva om personen på kontor 2 er opptatt med noe når vedkommende på kontor 5 bestemmer seg for å prate?

 

Jeg synes slik praksis er plagsomt til tider. Litt avhengig av yrke og hva en jobber med, men i praksis føler jeg at de fleste med kontorjobber synes slike forstyrrelser er en uting.

 

Får jeg en mail eller direktemelding kan jeg velge å svare når jeg har tid og ikke er fokusert på noe annet. Er spørsmålet viktig er det greit, men ofte vil vurderingen av hva som er viktig eller ikke være subjektiv og variere fra person til person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da vanskelig å svare på spørsmålet til TS. Han vil ha et intercomsystem, ikke meningene til alle andre om intercomer.

 

Jeg tenker en lett løsning vil være å ha en walki-talki på hvert kontor.

Så har konto 1 kanal 1, konto 2 kanal 2 osv....

Så hvis du vil snakke til kontor 4, så skrur du over til kanal 4. Så tilbake til din kanal etter samtalen er ferdig

Lett og trådløst.

 

Vil du snakke med flere samtidig kan du kalle dem opp på hver sin kanal og si "fellesmelding, skru på kanal 1 (din kanal)". Gi beskjeden til alle som skal være med, så kan du gå tilbake til valgt kanal og ta en liten fellessamtale.

 

Med walki-talki blir det kun enveis kommunikasjon da, man vil ikke ha mulighet til å både snakke og lytte samtidig (så lenge man ikke går inn for å kjøpe noen dyrere varianter med den muligheten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanlige telefoner?

 

Er ikke så langt imellom kontorene altså :) De ligger vegg i vegg, men vi ønsker bare en lettere måte å kommunisere på.

 

Uten å gå i for mye detalj. Så er det mest fordi den informasjonen som skal overføres mellom hverandre sjeldent krever mer enn et Ja/nei eller en veldig kort setning.

 

" Hei, Har du koden på kunde xxx ? "

Svar: " 151515"

 

"Hei har du gjort ditt eller datt med kunde xxx?"

Svar " Ja, men husk ditt eller datt "

 

Osv osv :)

 

Nå leter vi ekplisitt  etter det som jeg forklarer i første posten.. Så vi er ikke ute etter noe annet enn noe som vil klare akkurat dette.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil ha gode råd om intercom-systemer, kontakt en bedrift som har spesialisert seg på det, f.eks. denne: https://www.caverion.no/fagomrader/ikt-og-av/intercom-systemer

 

De tilbyr "Prosjektgjennomføring: planlegging, installasjon og prosjektutvikling av intercom-systemer". Altså hjelper deg fra start til mål.

 

Men slike beskjeder sendes mye mer effektivt over chat. Da oppstår ingen rom for misforståelser, og koder kan klippes og limes. Jeg skjønner ikke hva du mener med "må man følge med", det er bare å ha et chatte-program som plinger.

Lenke til kommentar

Koder bør og lagres på en trygg måte som er tilgjengelig for de som skal ha de, og ikke huskes på av enkelte ansatte. Hva om den ansatte er syk/sluttet?

 

Kundespesifike ting som "husk på" må og lagres og dokumenteres. Hva om en glemmer "men husk på" en gang, hva skjer da?

 

Det trenger ikke du bekymre deg for.

 

Samtidig som det ovennevnte var eksempler. Trodde virkelig ikke det var vanskelig å forstå.

 

Du trenger ikke gi oss tips på hvordan vi skal gjøre jobben vår videre.. Takk takk :) 

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil ha gode råd om intercom-systemer, kontakt en bedrift som har spesialisert seg på det, f.eks. denne: https://www.caverion.no/fagomrader/ikt-og-av/intercom-systemer

 

De tilbyr "Prosjektgjennomføring: planlegging, installasjon og prosjektutvikling av intercom-systemer". Altså hjelper deg fra start til mål.

 

Men slike beskjeder sendes mye mer effektivt over chat. Da oppstår ingen rom for misforståelser, og koder kan klippes og limes. Jeg skjønner ikke hva du mener med "må man følge med", det er bare å ha et chatte-program som plinger.

 

Har tatt en titt innom. Skal få sendt de en forespørsel og jeg takker for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det finnes ganske mange alternativ. Fyrste googlesøket mitt gave meg denne top 10 lista på trådlause interkomsystem:

https://www.makeuseof.com/tag/set-home-wireless-intercom-clever-gadgets/

 

I tillegg til klassiske interkomsystem så kan du også bruke trådlause porttelefonar der du med å trykke på ein knapp ringer opp kvart enkelte kontor (leiligheit) med tovegskommunikasjon (og video om ein vil ha det).

Du får også interkom som appløysning, for best resultat bør du ha dedikerte smarttelefonar/nettbrett på kvart kontor.

 

 

Til trådstarters bruk så kan eg ikkje forstå anna enn at det er eit tekstbasert system som er best egna, på den måten er det ingen fare for at kommunikasjonen blir overhøyrt av andre enn den som sitt foran skjermen. Og så lenge det kun er snakk om korte meldingar med ja/nei svar så er tekst ein ypperlig kommunikasjonsmåte.

 

 

 

For min eigen del, dersom eg som kunde ringte min kontaktperson og eg hadde overhøyr i telefon at nokon (frå eit nabokontor) plutselig bryter inn med spørsmålet: "Hei, Har du koden på kunde xxx ?" så hadde eg blitt skeptisk til seriøsiteten og personverfokuset til firmaet.

Slike ting bør ikkje kunden få vite at dere deler fritt i kontorlandskapet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Morsomt prosjekt, muligens litt irriterende til tider er jeg enig i, men personlig digresjon.
Har hatt ett gammelt "calling" system/intercom her på bruket før, vi ga det vel opp på 90 - 00 tallet tenker jeg.
Hvis du kunne lagt ved noen bilder om du har noe av det gamle intercom systemet hadde det hvert fint.

Det bruker å være ganske "lett" å sette opp gamle systemer, spørs litt på hvordan adresseringen var, men hvis ikke det er snakk om mange enheter kan det muligens la seg gjøre uten større problemer.

Syntes dette var en morsom ide, ser fram til å høre hvordan det går :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...